Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

De enige app die actuele bus (en volgens mij ook tram)tijden van GVB geeft is de OV-info app die er alleen voor Android is.
Die Haltes heb ik er ook op gezet maar zo te zien alleen standaardtijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door webguy »

Tranzzit wordt waarschijnlijk vergelijkbaar met OVInfo. Die gebruikt inderdaad een live feed van vertragingen die ook voor DRIPs/DRIS-en wordt gebruikt. Er bestaat voor een deel van NL ook een feed met voertuigposities.
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Heemstedestraat/Plesmanlaan is nu begrensd op 20 wegens ernstige verzakkingen (die alsmaar erger werden). Alleen is het maar op een kort stukje van de straat, en alleen maar 1 kant op, maar ze hebben maar de gehele vrije baan begrensd. (en dat geldt dan automatisch voor beide kanten).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:De enige app die actuele bus (en volgens mij ook tram)tijden van GVB geeft is de OV-info app die er alleen voor Android is.
Die Haltes heb ik er ook op gezet maar zo te zien alleen standaardtijden.
Ik ben toevallig de ontwikkelaar van OVinfo, zit idd alles in van de GVB. Alleen de boten en metro's zijn niet actueel en GVB is bezig ook actueel te leveren voor de metro's. Helaas is de KV6(punctualiteit) feed van GVB niet altijd even stabiel en ligt er soms dagen uit, maar daar is GVB ook mee bezig. Rituitval en tekstberichten worden dan iig nog wel doorgegeven.
Qua iOS er is nu een ontwikkelaar bezig met Tranzzit wat iPhone app wordt die werkt met de backend die ik heb ontwikkeld voor OVinfo. Je kunt de ontwikkelaar volgen op Twitter onder @tranzzitapp en volgens mij wordt de app zondag aangeboden aan Apple.

/editi
er is zelfs nu een beta ;) http://t.co/12Ou6d3r
https://twitter.com/tranzzitapp
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Ik zag de Haltes-app ook in de App Store staan nu. Ik heb hem nog niet geprobeerd maar het zag er allemaal een beetje brak uit. Schraal ook dat je meteen 2,69 o.i.d. moet neerleggen als je meer dan één halte/lijn wil laten volgen door de app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb die Haltes-app maar verwijderd. Heb er echt totaal niks aan. Heb de Tranzzit-app sinds gisteren. Straks maar 's gaan kijken in hoeverre hij idd actueel is.

Wat ik wel jammer vind is dat hij gewoon minuten aftelt. Had liever de dienstregelingtijd gezien met erachter een +/+1../-1..
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door find_your_spot »

Somoht schreef: Ik ben toevallig de ontwikkelaar van OVinfo,
Ben je toevallig ook bezig om een OVinfo beta app te maken voor iPhone?
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door webguy »

hauptbahnhof schreef:Wat ik wel jammer vind is dat hij gewoon minuten aftelt. Had liever de dienstregelingtijd gezien met erachter een +/+1../-1..
Dat heeft met Mijksenaar te maken (bekend van de bewegwijzering op schiphol), die heeft een rapport geschreven hoe DRIS systemen zouden moeten werken zodat mensen ze snappen / het natuurlijk is. Moet dat rapport zelf ook eens lezen, maar die zeggen dus dat dat goed is.
find_your_spot schreef:Ben je toevallig ook bezig om een OVinfo beta app te maken voor iPhone?
Als je goed leest is Tranzzit een variant voor iPhone, hij gaat waarschijnlijk vandaag naar de AppStore, hierboven de link om te testen geloof ik.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Alargule »

webguy schreef:Dat heeft met Mijksenaar te maken (bekend van de bewegwijzering op schiphol), die heeft een rapport geschreven hoe DRIS systemen zouden moeten werken zodat mensen ze snappen / het natuurlijk is. Moet dat rapport zelf ook eens lezen, maar die zeggen dus dat dat goed is.
Interessant rapport. Als je pag 6 en 7 over Tijdweergave leest, dan doen de GVB-klokken op de metrostations het dus in twee opzichten fout: de aankomsttijd van de metro's ipv het aantal minuten tot aankomst en een analoge klok voor de huidige tijd naast digitale tijdsweergave van de aankomsttijd van de metro's.
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Over de Tranzzit-app:
Niet alles werkt naar behoren. Gisteren onderweg naar het werk en op het werk een en ander getest:
[*]Halte Dolingadreef: vlak voordat bus 41 en 46 in de richting van Station Duivendrecht kwamen gaf de app aan "vertrekt" bij deze twee bussen. Prima dus. Een minuut later stond dat er ook voor bus 44 maar die kwam echt zo'n 3 minuten later pas aan. Toen de bussen eenmaal vertrokken waren bleef de melding "vertrekt" staan bij die bussen. Op halte Bijlmerplein hetzelfde verhaal. Zo'n 10 minuten later stonden de bussen met hun "vertrekt"-melding er nog op.
Dit heb je ook met ritten die geen actuele tijd hebben. De rit wordt nog lang aangegeven met "wordt verwacht om xx:xx", terwijl het bijv al 5 minuten later is.
[*]De opvolger van de tram die ik reed was door een defect uitgevallen en ging naar de remise. Dit werd keurig in de app aangegeven als "9 Centraal Station" alternerend met "rit xx:xx valt uit" (of iets dergelijks). Nu komt het lastige. Om te voorkomen dat passagiers een half uur moeten wachten op de tram erna, past men soms de tijd van de tram ervoor (vertrekt wat later) en erna (vertrekt wat eerder) aan. Mijn tram, als de voorganger dus, mocht vanaf CS 5 minuten later vertrekken. De app houdt hier geen rekening mee, maar alleen met de afwijking in tijd die EBS doorgeeft. Stel dat ik om 23:00 vanaf CS moest vertrekken volgens dienstregeling, is dat nu 23:05 geworden. Om 23:06 moet ik bij Muntplein zijn. Zolang ik op tijd vanaf CS ben vertrokken, zal de app aangeven dat ik op Muntplein op tijd (dus om 23:06 daar ben), terwijl ik pas 5 minuten later daar ben.
webguy schreef:
find_your_spot schreef:Ben je toevallig ook bezig om een OVinfo beta app te maken voor iPhone?
Als je goed leest is Tranzzit een variant voor iPhone, hij gaat waarschijnlijk vandaag naar de AppStore, hierboven de link om te testen geloof ik.
Ik denk dat hij bedoelt dat de info wat de OVinfo-app geeft een stuk duidelijker is dan de Tranzzit app. Zoals ik ook al eerder zei gaat mijn voorkeur uit naar de dienstregelingtijd met de afwijking erachter. Daarnaast kun je met die app bijv ook zien wanneer het voertuig op een halte halteert etc.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Over de Tranzzit-app:
Niet alles werkt naar behoren. Gisteren onderweg naar het werk en op het werk een en ander getest:
[*]Halte Dolingadreef: vlak voordat bus 41 en 46 in de richting van Station Duivendrecht kwamen gaf de app aan "vertrekt" bij deze twee bussen. Prima dus. Een minuut later stond dat er ook voor bus 44 maar die kwam echt zo'n 3 minuten later pas aan. Toen de bussen eenmaal vertrokken waren bleef de melding "vertrekt" staan bij die bussen. Op halte Bijlmerplein hetzelfde verhaal. Zo'n 10 minuten later stonden de bussen met hun "vertrekt"-melding er nog op.
Dit heb je ook met ritten die geen actuele tijd hebben. De rit wordt nog lang aangegeven met "wordt verwacht om xx:xx", terwijl het bijv al 5 minuten later is.
[*]De opvolger van de tram die ik reed was door een defect uitgevallen en ging naar de remise. Dit werd keurig in de app aangegeven als "9 Centraal Station" alternerend met "rit xx:xx valt uit" (of iets dergelijks). Nu komt het lastige. Om te voorkomen dat passagiers een half uur moeten wachten op de tram erna, past men soms de tijd van de tram ervoor (vertrekt wat later) en erna (vertrekt wat eerder) aan. Mijn tram, als de voorganger dus, mocht vanaf CS 5 minuten later vertrekken. De app houdt hier geen rekening mee, maar alleen met de afwijking in tijd die EBS doorgeeft. Stel dat ik om 23:00 vanaf CS moest vertrekken volgens dienstregeling, is dat nu 23:05 geworden. Om 23:06 moet ik bij Muntplein zijn. Zolang ik op tijd vanaf CS ben vertrokken, zal de app aangeven dat ik op Muntplein op tijd (dus om 23:06 daar ben), terwijl ik pas 5 minuten later daar ben.
Zit er geen vernieuwen knop in de app, ik vermoed dat ie iig niet automatisch ververst.

Het tweede: op zich interessant scenario. Blijf je ook continu 5 minuten achter rijden zonder het in te lopen? Het GOVI systeem gaat er namelijk vanuit dat vertraging in zoveel x minuten kunnen worden ingehaald.
Het is voor GVB mogelijk de de dienstregelingstijden aan te passen via de bestaande koppelvlakken maar dat GVB zal vermoedelijk wel wat moeten aanpassen in hun systemen.
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Vernieuwen hielp niet. Alles blijft erop staan.
Toen ik de app net nieuw had (versie 1.0) had ik het een beetje geprobeerd met de nachtbussen die hierlangs rijden en daar is ie wel na een minuut ofzo verdwenen.

Over het tweede: Het is voor de passagiers een vertraging maar niet in de systemen (van GVB). De vertrektijd wordt aangepast, in dit geval 5 minuten later. Dit staat ook op de PIDs op CS en verder langs de route, maar ook op de Datcom voor de bestuurder wordt gewoon naar de latere vertrektijd afgeteld tot vertrek. Dit betekent dat de hele rit met 5 minuten geplust is, wat ook logisch is want ook passagiers verder op de lijn moeten er gebruik van kunnen maken. Dus ik begrijp dat GOVI daar geen rekening mee houdt, maar alleen met de afwijking in tijd op de normale dienstregeling...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Vernieuwen hielp niet. Alles blijft erop staan.
Toen ik de app net nieuw had (versie 1.0) had ik het een beetje geprobeerd met de nachtbussen die hierlangs rijden en daar is ie wel na een minuut ofzo verdwenen.

Over het tweede: Het is voor de passagiers een vertraging maar niet in de systemen (van GVB). De vertrektijd wordt aangepast, in dit geval 5 minuten later. Dit staat ook op de PIDs op CS en verder langs de route, maar ook op de Datcom voor de bestuurder wordt gewoon naar de latere vertrektijd afgeteld tot vertrek. Dit betekent dat de hele rit met 5 minuten geplust is, wat ook logisch is want ook passagiers verder op de lijn moeten er gebruik van kunnen maken. Dus ik begrijp dat GOVI daar geen rekening mee houdt, maar alleen met de afwijking in tijd op de normale dienstregeling...
Als het in de boordcomputer staat, kan het dus ook doorgestuurd worden via Kpppelvlak17 naar GOVI :P
Het is is iig dan niet handig om dit via de actuele punctualiteit te gaan doen, want 5 minuten wordt afgewaardeerd in een paar haltes.

Overigens heeft GVB punctualiteit er vanochtend tot ong 12u uitgelegen
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Dat afwaarderen van vertraging is ook onhandig trouwens. Het is niet altijd mogelijk (vooral avonduren) om (grote) vertragingen in te lopen, plus het hangt van de wil en rijstijl van de bestuurder af. Maar jah, dat is niet iets wat aan jullie ligt natuurlijk.

Was trouwens net op twitter aan het loeren en zag eerdere screenshots, die ik dus toch beter vind (vertraging is duidelijk zichtbaar).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Dat afwaarderen van vertraging is ook onhandig trouwens. Het is niet altijd mogelijk (vooral avonduren) om (grote) vertragingen in te lopen, plus het hangt van de wil en rijstijl van de bestuurder af. Maar jah, dat is niet iets wat aan jullie ligt natuurlijk.

Was trouwens net op twitter aan het loeren en zag eerdere screenshots, die ik dus toch beter vind (vertraging is duidelijk zichtbaar).
Moet je vragen aan de ontwikkelaar of er niet beide in kan. OVinfo kan ook zowel mijksenaar als tijd+vertraging.

Qua afwaarderen het klopt ook niet als je standaard er vanuit gaat dat de vertraging tot aan de eindhalte gaat. Mooiste is om per rit bij te houden hoeveel speelruimte er is. Kwaliteit ligt ook aan de statische dienstregeling, De GVB dienstregeling is qua halteringstijden+tijden tussen haltes een van de beste zowel niet beste opgestelde dienstregeling in NL.Bijvoorbeeld CXX heeft meerdere haltes op dezelfde tijd.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Eerste werkdag van de maand: het was weer lekker hutjemutje in lijn 50! *O*

Overigens kwam ik er vandaag achter dat je de deurtjes van de CAF gewoon weer open kon duwen als ze worden gesloten (lees: massa's mensen die instapten en de bestuurder sloot de deuren toen ik bezig was met instappen... :neg: )
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk denkt ie vol is vol. denk er trouwens aan dat die deuren ook snel kapot gaan ;-)
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Waarschijnlijk denkt ie vol is vol. denk er trouwens aan dat die deuren ook snel kapot gaan ;-)
Dat zou best kunnen; maar bij Amstelveenseweg kwamen er nog een hele berg studenten ook even buurten in de metro. :mrgreen:

Zijn die deuren zo kwetsbaar? Nouja, het was in ieder geval niet mijn bedoeling om te gaan slopen, maar om te voorkomen dat ik door de deuren werd gesandwiched. :D
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

I know :lol:

Nou jah, als ik zie hoe vaak ik wel een metro tegenkom met defecte deuren... Het meest CAF en tegenwoordig ook BN soms...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Ik ontvang zojuist een e-mail van de Dienst Metro met het bericht dat metrotunnel aanstaande zomer weer minimaal 7 weken dichtgaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik ontvang zojuist een e-mail van de Dienst Metro met het bericht dat metrotunnel aanstaande zomer weer minimaal 7 weken dichtgaat.
Dan gaan ze de werkzaamheden uitvoeren waarvoor de tunnel zomer 2011 uiteindelijk voor niks dicht was. Dat was destijds al aangekondigd van wat ik mij kan herinneren.

PS Is er eigenlijk al iets bekend over wanneer de nieuwe metro's in passagiersdienst gaan?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Ardan »

Dat ze daar nog mails over versturen, inmiddels is de tunnel ELKE zomer 7 weken dicht.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

In 2012 niet... :6
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:In 2012 niet... :6
Ook niet bepaald door vrije keuze...
hauptbahnhof
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Een aantal haren geleden reed alles ook normaal (weet niet welk jaar precies nu) maar toen was WTC - MDW/SLW weer buiten dienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten