Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Daniel »

Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Door SJAAK VAN DE GROEP

AMERSFOORT/SPAKENBURG - Het rijgedrag van sommige buschauffeurs van Connexxion valt slecht bij passagiers van de vervoerder. Dit bleek uit onderzoek van het AD en ervaringen van reizigers over twee maanden.

Een buschauffeuse rijdt aan het einde van een middag met lijn 76 van Amersfoort naar Spakenburg. Het gaat er ruig aan toe. Nabij een rotonde in Nieuwland kan ze nog slechts op het nippertje remmen voor een auto. Mensen schieten in hun banken naar voren.

Een paar weken later dezelfde lijn. Een jonge buschauffeur wekt de indruk ervan uit te gaan een lading koeien en varkens achterin te hebben. Hij rijdt op de hobbelige Brabantsestraat in Amersfoort zo hard, dat de verslaggever loskomt van de achterbank.

De chauffeur vervolgt zijn rit als een echte Michael Schumacher. De irritatie onder passagiers is groot. Een buurvrouw houdt angstvallig haar kind op schoot. ,,Dit is dramatisch,’’ schampert ze. ,,Ik neem sporadisch de bus. De volgende keer ga ik weer met de auto.’’

,,Het gevoel van de python in de Efteling had die mevrouw zeker?’’ vraagt de buschauffeur van lijn 56 naar Wijk bij Duurstede. ,,Ik herken mij daar niet in en houdt uiteraard rekening met de passagiers. Het is net als bij verkopers in een winkel: de een is vriendelijk en de ander chagrijnig.’’

Neem de wat oudere chauffeur met bril. Hij rijdt alsof hij zelf de bus moet halen. Asociaal en met hoge snelheid. Tot drie keer toe raakt hij met een achterwiel de verhoogde rand van een rotonde. Als passagier relaxed een krantje lezen? Forget it. ,,Het lijkt wel alsof we in Turkije rijden,’’ zegt een vrouw.

De buschauffeur van lijn 9 naar het Leusderkwartier wijst naar de reizigers. ,,Ze betalen vaak met groot geld of zoeken traag naar hun vervoersbewijs. Wij moeten op tijd rijden en willen geen ritten laten uitvallen.’’

De chauffeur sluit de deuren en wil wegrijden. Een meisje komt aanrennen en sommeert de chauffeur te stoppen. De deuren gaan weer open. ,,Zie je wat ik bedoel?’’ vraagt de chauffeur.

Yvette Barten (25) pakt geregeld lijn 80 van Scherpenzeel naar Amersfoort. ,,Ik vind het irritant dat de chauffeurs flink doorrijden. Ik word er misselijk van en licht in mijn hoofd.’’ Jordi Zeeman (14) staat op het Amersfoortse station te wachten op lijn 103 naar Nijkerk. ,,Enkele weken geleden remde de bus zo hard dat ik van de achterste bank naar voren viel. De bus reed een fietser aan.’’

Een buschauffeuse, actief op meerdere lijnen, bevestigt dat sommige chauffeurs te hard rijden. ,,Er zijn reizigers die liever een halte wachten dan dat ze bij bepaalde chauffeurs instappen. We hebben ook veel nieuwe chauffeurs in dienst. Ik vind dat de oude garde beter rijdt.’’

,,Het hangt vaak van de chauffeur af hoe de rit verloopt,’’ zegt Mark Leeman (21). Leeman reist met lijn 2 naar Nieuwland en heeft soms last van de hoge snelheid over verkeersdrempels in Hoogland. ,,Maar over het algemeen valt het mee, hoor.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Ruben »

Misschien ligt het ook aan de lagevloersbus dat we niet meer zo comfortabel met de bus reizen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Caspar »

Als ik hoofdpijn heb of me niet zo lekker voel bevorderd een rit achterin een gelede bus ook de boel niet zo. Verder komen er ook steeds meer rotondes in het straatbeeld laatste jaren wat ook niet meehelpt. Een bus die langzaam rijdt geeft bij mij in ieder geval hetzelfde effect als een stevig rijdende chauffeur.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Karl »

Ik vind het wel fijn als de buschauffeur weet waar het gaspedaal zit, vind het fijn om op tijd te komen en het idee te hebben dat ik een beetje opschiet. :pos:
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door playertwo »

Volledig mee eens.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Mark »

Inderdaad :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door webguy »

Ik moet zeggen dat sommige steden zo vreselijk lomp zijn aangelegd. Ede is wel redelijk: maar een deel van de wijk waar ik woon heeft stomme 45 graden bochtjes (een keer een Z en andere keer een soort eiland tussen de rijbanen), en daar wordt je inderdaad niet blij van. Maar wat hierboven wordt gezegd: ik hou ook van trolleys die heerlijk kunnen doorkarren. Ze zijn dan alleen altijd traag met het stoppen/instappen/wegrijden.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Dubbele P »

Sommige chauffeurs rijden ook behoorlijk hard. Vooral bumperkleven is iets dat ik herhaaldelijk zie. Ook hebben sommige chauffeurs er een handje van om bij een rood stoplicht 10cm achter de voorganger te gaan staan.
Van de andere kant word ik ook niet goed van chauffeurs die niet vooruit te branden zijn. Vooral de laatste ritten 's avonds hebben dat. Dan stapt er nergens iemand in of uit en rijden ze de hele weg 50 en stoppen ze een aantal minuten bij 3-4 haltes langs het traject. Erg irritant als je toch altijd al ruim een half uur in de bus zit en graag naar huis wilt...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Chauf21 »

Wat een verschil in reacties (uit het artikel en hier) :D
De aanlegen van wegen-nieuwe-style helpt niet altijd om comfortabel te rijden, zeker niet als je op drukke momenten ook nog op tijd wilt rijden. Als een hork het verkeer in stieren is daarentegen ook niet goed te praten. Het is overigens ook wel lastig om je eigenlijk rijstijl te beoordelen, vind ik. Vanuit OV-bedrijven wordt er niet direct gestuurd op comfortabel rijden. Touringcarchauffeurs ondergaan bijvoorbeeld regelmatig een rijtest met een instructeur, OV-chauffeurs krijgen dat ver het algemeen niet of veel minder.

Overigens kunnen hobbelige wegen voor best leuke reacties zorgen: met een gelede bus vol tienjarige Duinrellklantjes flink doorrijden op de A44 levert geheid lachende en vrolijke kindertjes achterin op :pos: :D (ik zag in de binnenspiegel steeds een stuk bus op en neer bewegen; toch maar even wat gas terug genomen ;))
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Overigens kunnen hobbelige wegen voor best leuke reacties zorgen: met een gelede bus vol tienjarige Duinrellklantjes flink doorrijden op de A44 levert geheid lachende en vrolijke kindertjes achterin op :pos: :D (ik zag in de binnenspiegel steeds een stuk bus op en neer bewegen; toch maar even wat gas terug genomen ;))
Breek me de bek niet open. Die gelede krengen op lijn 15 Groningen CS - Zernike konden er ook altijd wat van. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Daniel »

Hier in Dordt willen de chauffeurs op de lange rechte Noordendijk nog weleens vergeten dat er halverwege twee drempels liggen... van de week ging de bus nog zowat vliegen, ding kwam in volle vaart op de drempel af :P

Maargoed, liefhebbers van rustig rijdende chauffeurs zou ik zowiezo niet aanraden hier een stadsbus te nemen. Ze kunnen aardig scheuren, maar weten vaak dat nog op redelijk comfortabele wijze te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Vinny »

Overigens kunnen hobbelige wegen voor best leuke reacties zorgen: met een gelede bus vol tienjarige Duinrellklantjes flink doorrijden op de A44 levert geheid lachende en vrolijke kindertjes achterin op :pos: :D (ik zag in de binnenspiegel steeds een stuk bus op en neer bewegen; toch maar even wat gas terug genomen ;)
Gisteren in een dubbeldekstourincar gezeten, over de snelwegen in West-Nederland gesproken: dat is dus golfkarton. Er waren momenten dat ik met mijn hoofd bijna tegen het dak aanvloog... :o

Overigens als je echt een ritje in een kermisattractie wilt: achterin de Combinotram gaan zitten, achteruit rijdend en met een broodje shoarma achter de kiezen.... Succes verzekerd :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door Daan »

Vinny schreef:Gisteren in een dubbeldekstourincar gezeten, over de snelwegen in West-Nederland gesproken: dat is dus golfkarton.
Kom de A7 tussen Hoogezand en Nieuweschans eens proberen ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Misselijk en licht in het hoofd van busrit

Bericht door deadlock »

Het helpt trouwens ook om niet achterin de bus te gaan zitten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten