Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door VIRM »

@Rene: ah, die strepen zag ik even niet terug op de plaatjes. :)

Overigens ging mijn opmerking niet over de vertrekstaten op zich, maar meer over de hoogte waarop ze hangen, wat ook afhankelijk van het design is, lijkt mij.

Ik heb nog wel mijn bedenkingen over het dak. Hoewel ik uiteraard voorstander van transparantie ben, is dit wellicht net iets te 'open'. Als de zon vrij hoog in de hemel staat, sta je dus in de volle zon in de abri en heb je dus geen enkele schaduw. Wellicht maakt dat niet uit voor 5 minuten, maar als je wat langer op je bus/tram moet wachten, wordt het op een gegeven ogenblik erg onaangenaam. En dan heb ik het niet over temperaturen van 20 graden, maar zomers kan het wel richting de 30 worden (en in de toekomst gaat dat waarschijnlijk vaker gebeuren).
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Is dat jouw professionele opvatting als klimaatdeskundige zijnde? ;-)

De laatste zomers hebben we vooral heel veel regen gehad. Daarnaast zijn abri's niet gesloten dus van een broeikas is geen sprake.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Wubbo »

De gemiddelde wereldtemperatuur (gemiddeld over een jaar) is al een tijdje aan het stijgen. Afgelopen jaar staat ook in de top 10 van gemiddeld warmste jaren sinds 18zoveel.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Wat nog niet wil zeggen dat de zomers in Nederland daadwerkelijk warmer worden of dat er meer zon is... Dat hebben de laatste twee zomers wel gedemonstreerd. Daarnaast hebben we het over een contract van 15 jaar en geen 115 jaar... Laten we dus niet overdrijven.

Maar nogmaals: abri's hebben een volledige open voorkant. Van een broeikas zal geen sprake zijn aangezien de hitte gewoon kan ontsnappen. De situatie zal niet veel anders zijn dan wanneer je gewoon op straat loopt wat zonlicht betreft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Afgelopen zomer is het een paar dagen boven de dertig graden geweest, dan vind ik een beetje schaduw toch wel erg prettig hoor. Maargoed, het zijt zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Klopt, het is alleen niet zo dat het in Amsterdam maanden of zelfs weken achtereen 30+ graden is. Daarnaast schijnt de zon bij de huidige abri's ook met regelmaat via de zijkanten direct naar binnen, dus waar hebben we het uiteindelijk over? Dan geef ik Rene Bubberman groot gelijk dat de transparantie van hogere prioriteit was bij het maken van het nieuwe ontwerp. :pos:
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Klopt, het is alleen niet zo dat het in Amsterdam maanden of zelfs weken achtereen 30+ graden is. Daarnaast schijnt de zon bij de huidige abri's ook met regelmaat via de zijkanten direct naar binnen, dus waar hebben we het uiteindelijk over? Dan geef ik Rene Bubberman groot gelijk dat de transparantie van hogere prioriteit was bij het maken van het nieuwe ontwerp. :pos:
Het gaat er ook om dat als de zon hoog in de hemel staat, je door het transparante dak dus geen schaduw meer biedt. Ondanks dat er geen ingebouwde ijskar in de abri zit, kunnen wij als jongelui er wel tegen. Maar vraag het maar aan een oud omaatje van 80 die op de bus staat te wachten.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Het gaat er ook om dat als de zon hoog in de hemel staat, je door het transparante dak dus geen schaduw meer biedt. Ondanks dat er geen ingebouwde ijskar in de abri zit, kunnen wij als jongelui er wel tegen. Maar vraag het maar aan een oud omaatje van 80 die op de bus staat te wachten.
En hoe is dat oude omaatje überhaupt bij de tramhalte gekomen, via het volledig overkapte stratennetwerk van Amsterdam? Die vijf dagen per jaar dat het 25+ graden is in Amsterdam kan ze echt wel een paraplu meenemen indien nodig. Je doet net alsof er een gigantisch broeikaseffect ontstaat in de nieuwe abri's wat gewoon onzin is.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
VIRM schreef:Het gaat er ook om dat als de zon hoog in de hemel staat, je door het transparante dak dus geen schaduw meer biedt. Ondanks dat er geen ingebouwde ijskar in de abri zit, kunnen wij als jongelui er wel tegen. Maar vraag het maar aan een oud omaatje van 80 die op de bus staat te wachten.
En hoe is dat oude omaatje überhaupt bij de tramhalte gekomen, via het volledig overkapte stratennetwerk van Amsterdam? Die vijf dagen per jaar dat het 25+ graden is in Amsterdam kan ze echt wel een paraplu meenemen indien nodig. Je doet net alsof er een gigantisch broeikaseffect ontstaat in die dingen wat gewoon onzin is.
Een gigantische broeikas? Overdrijf je niet een tikkeltje? :D

Het gaat erom dat als het warm is, het aangenaam is om op je bus/tram/anderietsopwieltjes te wachten in de schaduw.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Tja, als jij het gaat hebben over oude omaatjes die het niet trekken omdat er een glazen dak in een abri zit...

Afgelopen zomer bedankte ik God op m'n knieën als we een dag zon hadden. Lag Amsterdam op dezelfde breedtegraad als Barcelona gaf ik je groot gelijk. Maar goed, ieder z'n mening. :wink:
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Maar goed, ieder z'n mening. :wink:
Daar werd ook naar gevraagd. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door OVAMS »

Een van de abri´s zijn bij mijn halte (Azartplein) is al vervangen door een nieuwe ze zien er erg mooi en stoer uit. Spinnen zullen weer intrekken in hun nieuwbouwwoning en het waait ook vaak erg hard hier in het Oostelijk Havengebied & op IJburg dus ik hoop dat het glas harde windstoten aankan.

Ik zag vanmiddag dat de halte op het rembrandtplein ook vervangen gaan worden :roll:, terwijl de huidige wachthokjes er nog niet eens zo heel lang staan ECHT ZINLOOS!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

Volgensmij heeft tram 26 afwijkende abri's. Ik neem aan dat die niet vervangen worden?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

OVAMS schreef:Ik zag vanmiddag dat de halte op het rembrandtplein ook vervangen gaan worden :roll:, terwijl de huidige wachthokjes er nog niet eens zo heel lang staan ECHT ZINLOOS!!!
Alsof die dingen niet verplaatst kunnen worden naar een andere locatie en in het IJ gedumpt worden... :roll:

De abri's op het Rembrandt hebben een gigantische opening aan de zijkant waardoor het regelmatig naar binnen regent. Ben er dus niet heel erg rouwig om dat ze eruit gaan. Volgens mij zijn ze van exact hetzelfde model als in Utrecht, in dat geval kunnen ze daar zo terecht.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 08 jan 2013, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Hebben ze net zoveel moeite gedaan om een tunnel onder het IJ aan te leggen, wil R-Flow het alsnog dempen met alle oude abri's :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Hebben ze net zoveel moeite gedaan om een tunnel onder het IJ aan te leggen, wil R-Flow het alsnog dempen met alle oude abri's :lol:
Ik ga er gewoon van uit dat de abri's op het Rembrandtplein elders een nieuwe plek krijgen en de oude blauwe gerecycled worden. :wink:
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door OVAMS »

JWM schreef:Volgensmij heeft tram 26 afwijkende abri's. Ik neem aan dat die niet vervangen worden?
Dat dacht ik ook, maar de abri's van bus 66 worden volgens mij wel vervangen (weet ik niet zeker).
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Justin »

Een aantal abri's langs lijn 49 zijn ook al vervangen. Gisteren waren ze in elk geval bezig aan de Karspeldreef...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

OVAMS schreef:Dat dacht ik ook, maar de abri's van bus 66 worden volgens mij wel vervangen (weet ik niet zeker).
Alle blauwe abri's in Amsterdam worden voor mid-2013 vervangen door de nieuwe variant.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door deadlock »

Ik vind de nieuwe hokjes gaaf maar ik ben bang dat dat open stuk boven de reclamezuil erg oncomfortabel gaat worden bij neerslag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

deadlock schreef:Ik vind de nieuwe hokjes gaaf maar ik ben bang dat dat open stuk boven de reclamezuil erg oncomfortabel gaat worden bij neerslag.
Steekt de reclamezuil niet gewoon verder uit dan de glazenwand aan de andere kant? Volgens mij is de glasplaat boven de zuil net zo breed als de wand rechts.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door midnet »

inmiddels is dit doodgekauwde topic ook uitermate uitgebreid in zowat elke krant+sufferdje aan bod gekomen, zal wel met gebrek aan echt nieuws te maken hebben.
Het materiaal van de oude abri's+ MUPI's (niet vergeten!) wordt geheel gerecycled.
(dus ik vermoed, dat die Franse firma een Kontrakkie ergens in Oost-Eur of zo heeft gewonnen en daar ze gaat neerplempen.........)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Dat stukje boven de reclamezuil zit ook gewoon glas in dus je zult vanaf die hoek nergens last van hebben.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Dat stukje boven de reclamezuil zit ook gewoon glas in dus je zult vanaf die hoek nergens last van hebben.
Die glasplaat loopt alleen niet helemaal door over de gehele lengte van de reclamezuil en afdak erboven. Dacht dat ie het daarover had. Maar er zit inderdaad gewoon een stuk glas dat net breed is als de glazen wand rechts. :Y
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Jef400 »

Ik zeg eerlijk, die nieuwe abri's zien er een stuk beter uit dan de oude. Zag dat de halte IJtunnel richting CS ook al voorzien is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten