Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind ze eigenlijk wel mooi maar ik kan dan weer niet zeggen... wereld van verschil. Dat zou ik zeggen als ik de abri's op de Tramplus-haltes in R'dam zie bijvoorbeeld.
Overigens lijkt het erop dat de kubus toch blijft...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Welke kubus? Dat lompe gele blok met "H", haltenaam en lijnnummers is in elk geval vervangen door een langwerpig en relatief slank bord dat aardig de hoogte ingaat. Wel strak vormgegeven en je ziet een halte nu ook een stuk duidelijker op afstand. De LED-verlichting in het bord is vrij fel ook. Achter is het bord helemaal wit met het nieuwe blauw/witte GVB-logo.

Fotootje:
Afbeelding

Kon geen flits gebruiken omdat er nogal wat mensen stonden. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

Het zonenummer op de haltebordjes... Waar is dat nog goed voor in het chipkaarttijdperk?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Voor het Randstad Noord Zoneabonnement :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

Ja of voor het GVB zone abonnement. Maar wat voegt het toe om het zonenummer via zo'n haltebordje te communiceren?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Somoht »

JWM schreef:Ja of voor het GVB zone abonnement. Maar wat voegt het toe om het zonenummer via zo'n haltebordje te communiceren?
Hoe anders? Je kan het ook niet afleiden aan het haltenummer bij GVB en volgens mij is een van de weinige bronnen die nog zonenummers aanbieden de zonekaart van OpenOV -> http://openov.nl/zones/ dus dat houdt ook niet over
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

In elke abri hangt gewoon een lijnnetkaart waar ook de zones opstaan. Kan je precies zien waar je nu bent en door welke zones de verschillende lijnen gaan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Ik vraag me vooral af waarom bij sommige haltes nog steeds "zonegrens" wordt omgeroepen, terwijl het bij veel andere verwijderd is. We zijn inmiddels een jaar verder.
JWM schreef:In elke abri hangt gewoon een lijnnetkaart waar ook de zones opstaan. Kan je precies zien waar je nu bent en door welke zones de verschillende lijnen gaan.
Lekker praktisch om de reiziger te laten puzzelen als je het op deze manier ook direct snel kan weergeven. :P De ruimte die nu in beslag wordt genomen door dat gele vlak met zonenummer zou anders leeg zijn, dus wat maakt het uit? Vind het tramsymbool alleen niet netjes gedaan. Ze hadden het witte vlak weg moeten laten, tramsymbool wit op blauwe achtergrond.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 11 jan 2013, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door JWM »

Wat heb je aan alleen het zonenummer van je instaphalte?
Ze hadden het witte vlak weg moeten laten, tramsymbool wit op blauwe achtergrond.
Dat heeft weer te maken met de Wegenverkeerswet
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

JWM schreef:Wat heb je aan alleen het zonenummer van je instaphalte?
Op termijn weet je wel ongeveer hoe de stad is opgedeeld. Je weet alleen niet altijd direct welke halte waarbij hoort. Maar goed, daarom snap ik dus ook niet waarom het omroepen van zonegrenzen inconsequent en überhaupt is verwijderd. Beetje gevalletje alles of niets dit.
JWM schreef:Dat heeft weer te maken met de Wegenverkeerswet
Ach so. Wist ik niet, weer wat geleerd. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Ardan »

Om even een positieve opmerking te maken boven al het gezeik: prachtig! Een stuk moderner dan de oude abri's, waarbij ze door de banen met de drie Amsterdamse kruisen ook echt een eigen identiteit krijgen. Ook het bord ziet er echt een stuk beter uit dan die gedateerde kubussen. Niet dat die kubussen niet functioneerden; ze zagen er alleen niet meer modern uit, naar mijn optiek. Al met al een hele verbetering, ik hoop dat er nog meer foto's komen, ook van overdag!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Ze zijn nog niet af. Tussen het informatiebord en het dak zal in de tweede helft van dit jaar nog een LED-paneel met vertrekinformatie worden opgehangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Ardan »

Vergelijkbaar met die dingen die je in Den Haag nog wel eens ziet?
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ze zijn nog niet af. Tussen het informatiebord en het dak zal in de tweede helft van dit jaar nog een LED-paneel met vertrekinformatie worden opgehangen.
Briljant idee, zuilen zijn immers zó 2012! Vooral errug handig als zo'n abri vol mensen staat, of je om welke reden dan ook niet recht dat bord voor je hebt. Oók absoluut niet vandalisme gevoelig natuurlijk zo'n LCD-paneel op ooghoogte. Hier is goed over nagedacht, dat merk je meteen...


:')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

LCD is iets totaal anders dan LED.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door deadlock »

Inderdaad en daarnaast zou het me niet verbazen als het CCFL's zijn ipv LED.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door huibf »

R-Flow schreef:Ze hadden het witte vlak weg moeten laten, tramsymbool wit op blauwe achtergrond.
Grapjas. Bushalten zijn dan dus gewoon een parkeerplaats :D
blauwe achtergrond met een wit vlak met zwart busje erin. DAT is de regelgeving.
Voor een voorrangskruising ga ik ook geen roze met groen gebruiken omdat dat mooier is ????
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Inderdaad R-Flow, er is goed over nagedacht. De abri's hebben al stroomvoorziening ingebouwd waardoor de installatie van de panelen minder tijd en geld kost.
deadlock schreef:Inderdaad en daarnaast zou het me niet verbazen als het CCFL's zijn ipv LED.
Zou best eens kunnen, een eis is dat de panelen ook gebruikt kunnen worden voor een Amber Alert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:LCD is iets totaal anders dan LED.
Bedoelde inderdaad LED, maar dat doet er verder weinig toe. M'n punt is dat op ooghoogte die kasten erg kwetsbaar zijn voor vandalisme omdat iedereen er met minimale moeite bij kan. Iedere gek met een spuitbus graffiti kan zo dat hele ding onder kalken of met een mes erin krassen. Een display die hoog aan een zuil hangt heeft dit probleem stukken minder.
Bee schreef:Inderdaad R-Flow, er is goed over nagedacht. De abri's hebben al stroomvoorziening ingebouwd waardoor de installatie van de panelen minder tijd en geld kost.
Vanuit een kostenstandpunt zal er ongetwijfeld over nagedacht zijn en hebben ze duidelijk de meest goedkope oplossing gekozen. Qua bruikbaarheid is het alleen alles behalve optimaal en loop je op termijn ook nog eens de kans meer geld uit te moeten geven aan schoonmaakkosten en reparaties. Zonde dat ze niet voorbeeld hebben genomen aan de NS, Rotterdam, Utrecht en regio's eigen R-net. Er is immers een reden waarom die dingen doorgaans hoog in de lucht hangen... :wink:

En stroomvoorziening? In de hele stad lopen er ik weet niet hoeveel stroomkabels onder de grond dus dat zal het probleem echt niet zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Een stuk moderner dan de oude abri's, waarbij ze door de banen met de drie Amsterdamse kruisen ook echt een eigen identiteit krijgen
In het metalen frame boven aan de zijkanten zijn ook drie kruizen gegraveerd. De mupi's hebben die drie kruizen beneden in de voet. Zorgt er inderdaad voor een eigen identiteit die bij Amsterdam past.

Heb de nieuwe abri's gisteren ook direct kunnen testen met regen. Het kwam opeens met bakken uit de lucht en moet zeggen: je blijft goed droog in die dingen! De gesloten zijkanten t.o.v. de open zijkanten die de abri's op het Rembrandt en in Utrecht hebben zijn een hele verbetering. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Ardan »

R-Flow schreef:M'n punt is dat op ooghoogte die kasten erg kwetsbaar zijn voor vandalisme omdat iedereen er met minimale moeite bij kan. Iedere gek met een spuitbus graffiti kan zo dat hele ding onder kalken of met een mes erin krassen. Een display die hoog aan een zuil hangt heeft dit probleem stukken minder.
Ik mag toch aannemen dat de schermen wel een anti-kras/graffitilaag krijgen? Zoiets als de ramen in de metro dat al hebben?
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Ik mag toch aannemen dat de schermen wel een anti-kras/graffitilaag krijgen? Zoiets als de ramen in de metro dat al hebben?
Dat houdt het ook niet eeuwig vol (zie metro en tram) en totdat de boel weer schoon is gemaakt zit de reiziger zonder informatie. Zoals ik al zei: Waarom hangen al die displays doorgaans in de lucht? Hoge mate van zichtbaarheid en om vandalisme tegen te gaan. Door die displays in de abri's te hangen doe je eigenlijk exact het tegenovergestelde. Maar ja, het zal wel goedkoper zijn idd zoals Bee zegt... :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 11 jan 2013, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Geert »

Vaak moet je wel weer de abri uit om die hoge DRIPs te kunnen lezen. Die zijn dus ook niet ideaal.
Waarom heeft Amsterdam eigenlijk niet gewoon een standaardhokje genomen? Dit is toch veel duurder?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Je hebt het over een eenmalige investering voor de komende 25 jaar. Dat is op te brengen. Natuurlijk heb je de extra ontwerpkosten niet bij een standaardmodel, maar een eigen design dat echt bij de stad past is wel een stuk leuker natuurlijk. Helemaal gezien het feit dat er ruim 1500 van die dingen staan.
Geert schreef:Vaak moet je wel weer de abri uit om die hoge DRIPs te kunnen lezen. Die zijn dus ook niet ideaal.
Meestal een kwestie van een stap naar voren zetten of uit het zijpaneel kijken. Door ze in de abri zelf te hangen zijn ze maar vanaf één punt zichtbaar en mag je hopen dat het hok niet bomvol staat met mensen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Blijf toch eens af van de citroenen, R-Flow.

Het budget voor de panelen is een paar jaar geleden leeggeroofd om de bezuinigingen te beperken. Nu is het budget weer aangevuld door de hogere reizigersinkomsten. Je kan dus blij zijn dat er zo snel alsnog panelen komen.

Panelen in abri's vereisen geen gleuf in de grond voor stroomtoevoer, een paal en een paneel. De DIA vereist slechts een paneel. Abri's zijn van glas en worden in Amsterdam bijna nooit ingeslagen, bekrast of bespoten, waarom zou dat dan wel met de panelen in de haltes gebeuren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 132 gasten