'Het spoor moet je voelen en horen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Geert »

'Het spoor moet je voelen en horen'
door Rudi Buis. donderdag 23 oktober 2008 | 08:01 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 oktober 2008 | 08:16

'Het spoor is altijd in beweging', doceert Barend(*), een spoorwerker uit het midden van het land.
Zeker in Nederland: warm in de zomer, koud in de winter. "De rails zetten uit. Of krimpen. Dan kan er wat gebeuren. Een scheur of een breuk.

Dat moet je wél op tijd zien", zegt de 54-jarige onderhoudswerker die al jaren 'met z'n poten tussen de rails staat'.

Juist daar zit het probleem, stelt Barend. Voorheen werd het spoor nog geschouwd door mensen: mannen en een enkele vrouw die in gele hesjes de rails inspecteerden. Goed, er mochten dan even wat minder treinen over het spoor, maar gebreken werden onmiddellijk gesignaleerd.

Nu is er de zogeheten video- schouwtrein: een locomotief uitgerust met camera's, waarvan de beelden in een kantoortje worden bekeken. Dat lijkt slim, want er is minder oponthoud voor het treinverkeer.

Barend moet er weinig van hebben. Het spoor moet je 'horen en voelen', zegt hij. Slijt de punt van een wissel? Roesten de schroeven in een dwarsligger? Een camera voelt niet of ergens een braampje op de rails zit. "Vergelijk het met een concert waar je bent geweest. Als je daar een cd van koopt, mis je toch iets."

Het voorbeeld is exemplarisch voor de positie van spoorwerkers: vervoer staat op de eerste plaats, dan pas komt het onderhoud. Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil dat het openbaar vervoer met 5 procent per jaar groeit, de vervoerders willen meer treinen inzetten. Spoorbeheerder ProRail, verantwoordelijk voor het spoornet, wil graag aan die wensen voldoen om geld in het laatje te krijgen. Maar het bedrijf kan de extra capaciteit op korte termijn alleen creëren door minder tijd in te ruimen voor onderhoud, én door dat onderhoud meer en meer naar de nachten en weekeinden te verplaatsen.

Aannemers kunnen daar wel over klagen, maar ze willen geen opdrachten verliezen. "Het is trappen naar onderen en likken naar boven. En onderaan de piramide staat de spoorwerker", zegt Egon Groen van de FNV over ProRail. Gevolg is dat veel spoorwerkers stoppen, de tekorten toenemen, onderhoud versloft en uiteindelijk de kwaliteit van het spoor verslechtert, blijkt uit onderzoek van de bond.

Alarmerend, zou je zeggen. Groen: "De minister en Tweede Kamer moeten een afweging maken tussen één miljoen reizigers en circa vierduizend spoorwerkers. Dan is de keuze snel gemaakt." Met nieuwe technologie, zoals de video-schouwtrein, probeert ProRail capaciteit te winnen. Maar wat betreft beschikbare tijd voor spooronderhoud 'is schraalhans keukenmeester', aldus de FNV. Lag het spoor in 2007 nog 0,6 procent van de tijd stil voor onderhoud, dit jaar daalt dat naar verwachting tot 0,3 procent. Dat de spoorbeheerder de komende jaren tientallen miljoenen euro's hoopt te bezuinigen op onderhoud, mede door het toelaten van een nieuwe, vierde aannemer op het spoor (Asset Rail), die niet werkt via de cao voor railinfrapersoneel, helpt ook niet echt.

Toch noemt voormalig hoogleraar railbouwkunde van de TU Delft, Coenraad Esveld, die nu een adviesbureau voor spoorprojecten heeft, het 'wat kort door de bocht' dat het tekort aan spoorwerkers meteen tot problemen leidt. Esveld stelt dat aannemers, mocht het tekort nijpend worden, personeel uit het buitenland kunnen inhuren. "De Duitse en Franse spoornetwerken zijn vrijwel dezelfde als in Nederland."

Of dat de spoorwerkers op termijn lucht biedt, weten ze niet. Zij vrezen dat het de komende jaren nóg lastiger wordt om (overdag) een deel van het spoor buiten dienst te stellen, wat nodig is om veilig te kunnen werken. "Laatst moest in Amsterdam onderhoud gebeuren op een rangeerterrein. Men kreeg geen buitendienststelling overdag. Want stel je voor dat een vervoerder toch één wagon wil stallen en dat kan dan niet. Het is tekenend voor de macht van de vervoerders", zegt Groen.

* De naam van spoorwerker Barend is gefingeerd.

Bron: BN/DeStem
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Vinny »

Nu is er de zogeheten video- schouwtrein: een locomotief uitgerust met camera's, waarvan de beelden in een kantoortje worden bekeken. Dat lijkt slim, want er is minder oponthoud voor het treinverkeer.

Barend moet er weinig van hebben.
Aha iemand van 'den ouden stempel'. "Want toen het allemaal nog één bedrijf was en helemaal NS heette was het beter, en toen de stoomtrein nog reed was het woord 'vertraging' nog niet opgenomen in het woordenboek'' :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Vinny »

ProRail schreef:Veiligheid spoor in Nederland op hoogste niveau

Het spoor in Nederland is veilig. Hoewel FNV Bondgenoten suggereert dat de kwaliteit van het spoor achteruit gaat, staat ProRail voor de veiligheid op en de kwaliteit van het Nederlandse spoor.
ProRail deelt overigens de zorgen van de FNV over de krappe arbeidsmarkt voor spoorpersoneel. Zo constateerde ProRail-topman Bert Klerk al in mei van dit jaar dat "de spanning op het spoor toeneemt. Enerzijds meer treinen anderzijds minder personeel dat bereid is in de nacht en in het weekend te werken".

Dat de veiligheid op het Nederlandse spoor van hoog niveau is valt onder meer op te maken uit de uitkomsten van de internationale benchmark van Europese spoorbedrijven. Daaruit komt de infrastructuur in Nederland als veiligste naar voren. Niet voor niets dat ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat in 2008 een veiligheidsvergunning aan ProRail afgaf.

De spanning tussen capaciteit voor het rijden van treinen en capaciteit voor onderhoud is een interessante en ingewikkelde opgave. ProRail zoekt 24 uur per dag naar de optimale combinatie van zo veel mogelijk treinverkeer over betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand spoor. Veiligheid is daarbij leidend: als de situatie niet veilig is rijden er geen treinen.

De afgelopen jaren is er op het gebied van spooronderhoud veel veranderd. Innovaties hebben geleid tot doelmatiger onderhoud. Werd vroeger het spoor bijvoorbeeld nog gecheckt door een baanwerker die langs het spoor liep, tegenwoordig worden alle kritische elementen van het spoor door een zogenaamde meettrein met 120 kilometer per uur in kaart gebracht en gerapporteerd. Eén van de innovaties van ProRail waardoor meer onderhoud in minder tijd kan worden uitgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Dubbele P »

Je zou ook maar fulltime spoorvideo's moeten bekijken. Als je daar niet gek van wordt... Logisch dat je dan op een gegeven moment zaken over het hoofd ziet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Vinny »

Er wordt ook niet full-time geschouwd hoor. Mensen hebben ook nog gewoon andere klussen te doen langs het spoor of in kantoor :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door webguy »

Ik zou inderdaad maar niet al te veel zeggen Vinny :) Als dat videoschouwen zo goed ging en perfecte techniek was, dan zou jij ook veel vaker achter een bureau zitten of geen baan hebben: de aannemers kunnen dan met videobeelden bewijzen dat het spoor onderhouden is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Het spoor moet je voelen en horen'

Bericht door Vinny »

Als dat videoschouwen zo goed ging en perfecte techniek was,
We leven niet in een perfecte wereld. We leven in een reeële wereld. Een wereld waar lang niet alles naar wens verloopt en sommige dingen zelfs helemaal niet. Betekent dit dat het allemaal zinloos is of een ramp of erg? Nee. Het betekent dat de verwachtingen en de realiteit uit elkaar liggen zodat er ruimte voor ambitie en verbetering is. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten