OVer je reiservaringen in januari 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Frank »

Na alle verhalen over vertragingen in de stadsregio Arnhem - Nijmegen nu ook eens een ander geluid: de lijn 4 die ik gisteren in Nijmegen had reed met -3 bij m'n halte weg. Heb er een trein eerder door kunnen halen :P .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

De blauwe lamp ontbrak vanmiddag op spoor 11 te Utrecht Centraal, met als gevolg dat de t11759 tot puntje perron doorreed. Zelf maar doorgelopen naar de achterste bak en kennelijk was de spreiding in deze trein toch behoorlijk scheef hierdoor. Hoewel ik ook nog niet heb meegemaakt dat 'ie zo scheef was dat er in die allerachterste bak slechts VIER personen zaten, da's gewoon on-vrijdagmiddags stil.
Eenmaal in Amersfoort bleken er in de 1e klasse bak ervoor even weinig reizigers te zitten, verder naar voren was het wel wat voller. En wat ik eerder al verwachtte blijkt uit te komen: er ging behoorlijk wat door naar Schothorst, da's duidelijk een populaire verbinding nu het rechtstreeks kan met een IC uit Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Wubbo »

Die blauwe lamp stond er vanochtend nog wel, met als gevolg dat mijn enorme trein Den Haag C - Enschede bestaande uit een hele ICM-3 alsnog voorbij de roltrap aan de B-zijde stond: die blauwe lamp stond nog voorbij de Kiosk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Thom91 »

Ik begrijp niet waarom er een blauwe lamp nodig is om machinisten te dwingen eerder te stoppen dan puntje perron. Hoe moeilijk is het om op de rem te gaan staan in het midden? Er hangen toch ook bakbordjes?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Wubbo »

Er hangen geen bakkenbordjes.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door MdJ »

Op de sporen 8-12 niet. Kwam ook vooral omdat vanuit de richting Rotterdam/Den Haag vroeger gecombineerd moet worden en daar het dus ook voorkwam dat een losse ICM-III uit Rotterdam kwam (als eerste in Utrecht) en vrolijk 12 bakken uit Den Haag kwamen. Dan moest dat IIItje dus niet bij bakbordje 3 neergezet worden, maar ergens bij Bunnik.
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Thom91 »

Waarom hangen er dan geen bakbordjes? :')
En een machinist heeft toch ook wel een beetje gevoel dat hij zijn trein niet op puntje 12b moet zetten toch? :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

Spoor 9 heeft sinds de verbouwing van het perron wel bakbordjes. Op 11/12 is het een beetje wisselend of de blauwe lamp er wel of niet staat, waarbij je op 12 excessen nog kunt voorkomen doordat er nog een sein eerder is dan het uiterste puntje van het perron.
12 had vanmiddag wel een lamp staan, maar de s8800 leek daardoor alsnog te ver te staan want die stond een paar meter voor de lamp op 12B terwijl hij daar niet op de TBPs stond. Slechts de daaropvolgende ICE stopte keurig bij de lamp en het viel me nog mee dat de t17459 niet helemaal aan het uiterste puntje van 11B stond (dan had het verplaatsen van de reizigers naar een perron verder nog langer geduurd terwijl 'ie nu de t129 al in de weg zat, dus maar goed ook)

@Thom91: het probleem is dus dat een machinist z'n rijweg hoort uit te rijden. Dat is dus tot de blauwe lamp, tot een bakbordje corresponderend met de treinlengte of, als beide niet aanwezig zijn, tot het eerstvolgende rode sein. En dat staat op spoor 11 aan het uiterste puntje van het perron.
Neem daarbij treindienstleiders die er een handje van hebben een trein naar de A-fase te wijzigen en vervolgens wel een rijweg tot einde B-fase te geven en je hebt hét recept voor een barslechte spreiding: reizigers staan aan de A-zijde en de trein aan de B-zijde :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door ThePretender »

De s4000 had door een brugbeschadiging +30, waardoor ik deze van 18.51+30 in plaats van 19.21 kon nemen. Hierdoor had het geen halteertijden waardoor ik met -10 op Asd aankwam :).
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Bluearrow »

Soms lees ik hier van de 'miauw-berichten' dat bussen 'te vroeg' vertrekken. En dan gaat het niet om enorme afwijkingen. Soms maar of één of twee minuutjes. Wat een gezeur. De tijden van alle soorten OV zijn 'bij benadering',
en je hoort gewoon (zoals in elke dienstregeling keurig netjes staat beschreven) minimaal 5 minuten voor vertrektijd bij de halte (of station) te zijn.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Klaasje »

Dat is allang niet meer zo. Vrijwel nergens mag een bus tegenwoordig nog voor de dienstregelingstijd doorkomen. Als dat niet mag is een chauffeur die meer dan een minuut te vroeg vertrekt echt wel fout bezig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

Bluearrow schreef:en je hoort gewoon (zoals in elke dienstregeling keurig netjes staat beschreven) minimaal 5 minuten voor vertrektijd bij de halte (of station) te zijn.
Dat is helemaal niet zo. Tijden zijn weliswaar bij benadering, maar in het geval van te vroeg rijden valt hooguit 2 minuten nog onder "bij benadering" en op knooppunten zou een bus al helemaal niet te vroeg mogen vertrekken.
Arriva heeft dat in z'n busboekjes trouwens mooi verwoord met "neem enkele minuten speling". 5 minuten van tevoren bij de halte zijn kan trouwens nieteens bij door de vervoerder krap bedachte aansluitingen, dus waarom zouden ze het in hun busboekje zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Stefan »

Klaasje schreef:Dat is allang niet meer zo. Vrijwel nergens mag een bus tegenwoordig nog voor de dienstregelingstijd doorkomen. Als dat niet mag is een chauffeur die meer dan een minuut te vroeg vertrekt echt wel fout bezig.
Ja, succes. Als jij een hele rit lang zonder afwijking van maximaal -1 of +1 wilt rijden, zou ik maar zorgen dat je nergens passagiers in of uit laat stappen... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Klaasje »

Plusjes mogen vaak weer wel met een bepaalde marge.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Justin »

Bluearrow schreef:Soms lees ik hier van de 'miauw-berichten' dat bussen 'te vroeg' vertrekken. En dan gaat het niet om enorme afwijkingen. Soms maar of één of twee minuutjes. Wat een gezeur. De tijden van alle soorten OV zijn 'bij benadering',
en je hoort gewoon (zoals in elke dienstregeling keurig netjes staat beschreven) minimaal 5 minuten voor vertrektijd bij de halte (of station) te zijn.
MIAUW :D :mrgreen:

(Sorry kon het niet laten) :P.

Gisteren was ik te laat bij de bushalte voor lijn 49 naar Bijlmer... bleek dat het tijdstip waarop ik hem wilde nemen, net enkele minuten eerder dan standaard/gebruikelijk is vertrokken (7:01... volgende om 7:34, 8:04, 8:34 etc.)... Tja... eigen schuld :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
@Thom91: het probleem is dus dat een machinist z'n rijweg hoort uit te rijden. Dat is dus tot de blauwe lamp, tot een bakbordje corresponderend met de treinlengte of, als beide niet aanwezig zijn, tot het eerstvolgende rode sein. En dat staat op spoor 11 aan het uiterste puntje van het perron.
Neem daarbij treindienstleiders die er een handje van hebben een trein naar de A-fase te wijzigen en vervolgens wel een rijweg tot einde B-fase te geven en je hebt hét recept voor een barslechte spreiding: reizigers staan aan de A-zijde en de trein aan de B-zijde :wink:
Gewoon even wat bordjes plaatsen en je bent van al het gezeik af..
Wat een gedoe zeg.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door fogeltje »

Schijnbaar was laatst een bus van mij dermate laat dat ik een klacht bij Connexxion heb neergelegd.

Want ik heb zojuist een brief gelezen van Connexxion waarin ze het erg vervelend vinden dat mijn bus te laat was en de chauffeur hebben aangesproken op zijn gedrag. Laat het mooie nu zijn dat ik geen flauw idee heb waar ze het over hebben :') Al mijn klachten over bussen die laat bij een halte waren zijn al afgehandeld zover ik weet. Normaal is de Connexxion klantenservice altijd heel uitvoerig in het herhalen van de klacht en weet ik derhalve tenminste waar het over ging, maar nu worden geen datums genoemd.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door VIRM »

Hmmmm, volgensmij zwemt de nachttrein echt in de rijtijd. De nachttrein afgelopen nacht uit Leiden van 02:38 vertrok met +21 (wat niet echt uitmaakte, aangezien ik toch een mega-overstaptijd op Amsterdam Centraal op de N92 had). Volgens de AV zou dezelfde trein met +9 uit Amsterdam richting Utrecht vertrekken.
Overigens weer een beetje jammer dat de treindienstleiding nog steeds het verschil tussen 'spoor 5' en 'spoor 5a' weet. Ik stond met enkel mensen met wie ik aan de praat was geraakt op het perron (erg gezellig tot aan Amsterdam Centraal :)) bij de warmtezuil op 5a en de nachttrein stond ook op 5a aangegeven. En dan moet je toch bij binnenkomst van de trein een stuk terug hollen...

Overigens nog iets opvallends: op Amsterdam Centraal zag ik dat de EBS-bussen richting Waterland rond :40 vertrokken. Beetje bizar, aangezien de nachttrein uit Utrecht om :42 binnenkomt. Logica zou dicteren dat, om een goede aansluiting tot stand te brengen, je die bussen ietsje later zou laten vertrekken...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Suus »

De nachttrein zwemt in de rijtijd en mag in ruil daarvoor vaak complete emplacementen en zo'n beetje elke wissel die men kan vinden roestrijden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Gewoon even wat bordjes plaatsen en je bent van al het gezeik af..
Wat een gedoe zeg.
Dat roept men hier ook al jaren...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Ronald »

Die vierzits-plaatsen met tafeltje in de "Emmen-trein" zijn dus ook 2e klas. Het lijkt 1e klas, ook door de afwijkende kleur van de bekleding. En er zat niemand, ondanks de redelijk drukke trein...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Gekko123 »

Toen ik vanmiddag na werktijd naar huis wou, zag ik staan dat er tussen Utrecht en Amersfoort beperkt treinverkeer mogelijk was door een defecte trein. Toen ik het perron op liep stond de t11747 naar Amfs nog op spoor 9. Deze trein mocht niet vertrekken wegens die defecte trein.
Op vertrektijd van de t544, de trein die ik wou hebben, kwamen een ICMm-IV en ICMm-III binnen met Leeuwarden op de displays. Deze trein werd in verband met eerder genoemde defecte trein in Utrecht opgeheven. De stellen werden niet ingezet voor de 544, terwijl de TBP's dat wel deden vermoeden.

Rond 14.25 kwam het bericht dat de storing voorbij was en dat de vertragingen zouden afnemen. Alleen werd ondertussen in Utrecht volgens de omroep de t9846 aangekondigd met vertrekspoor 9A. Daar stond nog steeds het materieel van de opgeheven 11747. Uiteindelijk kwam de 544 om 14.37 binnen rijden, en vertrok even later met +23. De trein van een kwartier later (14.29 vertrek uit Utrecht) stond ook al met +14 aangekondigd. Conclusie: een defecte trein bij Bilthoven zorgt ervoor dat het treinverkeer van Utrecht naar Gouda ernstig ontregeld is. Uiteindelijk viel mijn vertraging nog mee, kwam in Delft aan met +20 ten op zichtte van mijn planning.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

De defecte trein was overigens de Heimwee express gereden door de Blokkendoos, deze stond net voor Den Dolder stil toen ik daar even voor 13.00 uur met een trein richting Utrecht langskwam. Achter de Blokkendoos stond nog een gestrande IC en de rest van de treinen werd er via het middenspoor omheen geleid. Je zou zeggen dat dat toch geen enorme vertragingen hoeft op te leveren zo.

Nu was Utrecht Centraal ook wel een beetje chaotisch doordat er nogal wat sporen buiten dienst waren. Naast heel spoor 18 en 19 waren ook spoor 14A en 15A buiten dienst. Niet gezien wat men op 18/19 aan het doen was, maar op 14A/15A was men de overkapping tussen stationshal en middentunnel die na de werkzaamheden aan dat perron afgelopen zomer tijdelijk teruggeplaatst was alweer aan het slopen.

Zelf wilde ik eigenlijk de t555 nemen, maar die had +15 en bleek toen 'ie eenmaal binnenkwam met een los IRM-viertje te rijden wat achtervolgt werd door een immense hoeveelheid reizigers. Dat ging dus nooit passen, dus maar even op de t11755 blijven wachten die ook al bijna moet komen. Deze werd vervolgens in Amersfoort opgeheven vanwege de opgelopen vertraging en keerde op spoor 6 op de t11756. Opvallend bij die laatste was dat de TBPs aangaven dat het treindeel naar Rotterdam maar tot Gouda zou rijden. Was InfoPlus opeens de koppeling aan de s2800 vergeten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Thom91 »

Voor de stats, t1743 stond erachter ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

De conductrice in de t11755 had vandaag een weinig effectieve controleronde... tussen Gouda en Utrecht was ze ontzettend blij om mij nog tegen te komen, want ik bleek namelijk de enige reiziger in het hele treinstel te zijn :lol: Ze grapte nog wel van "En nou hoop ik wel dat je een kaartje hebt, anders wordt m'n percentage zo slecht" :P

Het achterste stel van deze trein zat wel wat meer in toen ik er op Den Haag Centraal langs liep, maar was alsnog niet overdreven vol. Van het voorste stel waren alle deuren nog dicht op het moment dat ik kort voor vertrektijd instapte, dus zeer aannemelijk heb ik er heel het stuk Den Haag - Utrecht als enige in gezeten. En tja, in Gouda stapt iedereen altijd in het stel uit Rotterdam wat als eerste aankomt. Hoog tijd om die treinlengtes in het weekend eens om te gaan draaien, de s2800 zit op Rotterdam - Gouda over het algemeen behoorlijk vol namelijk en het stuk uit Den Haag dus kennelijk niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten