Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door BR628 »

http://mobiel.nu.nl/algemeen/3003077/ma ... rlijk.html

Wat een kul. In Duitsland kan het toch ook? Full speed een station binnen planken en last minute op de rem trappen. Beetje wereldvreemde reactie als je het mij vraagt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door Klaasje »

Het is sowieso een slecht samenhangend bericht. Daarnaast moet bij een verhoging van de snelheid de seingeving aan de nieuwe plaatsings-, doorschiet-, en veiligheidsnormen voldoen. Het gevolg is dat er vrijwel altijd ATB-vv komt, en er bij een STS-passage een substantieel lagere kans is om een andere trein aan te rijden. Daarnaast ontstaat het voordeel dat er ATB op het emplacement komt door de snelheid hoger dan 40 km/h waardoor met name op de inrijder afrijdend een verschil ontstaat tussen een gehinderde en ongehinderde situatie. (Het verschil tussen het toestaan van 40 km/h en 80 km/h.) Dat is zelfs een veiligheidsverhogend aspect.

Verder valt mij op dat FNV-spoor al een tijdje impliciet pleit voor spoor zonder machinisten. Ik hoop dat ze dat zelf doorhebben, ze zouden zichzelf zomaar overbodig kunnen maken. :') Als je mijn bovenstaand verhaal leest dan is hopelijk ook wel duidelijk dat het spoor op veiligheidsgebied ook geen bananenrepubliek is door de hoge eisen waar een nieuw ontwerp aan moet voldoen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door Klaasje »

Overigens, wanneer stapt de Volkskrant over op chocoladeletters? :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door Geert »

Hier staat het artikel van de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... lijk.dhtml

Vind het inderdaad maar een raar bericht. Sommige stations worden nu ook genaderd met hogere snelheden, dat is toch ook niet levensgevaarlijk?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door iljitsch »

Tenzij ik me vergis gaat het niet om de snelheid op zich, maar om het feit dat twee treinen op hetzelfde spoor niet helemaal uit te sluiten is en als je dan harder rijdt knal je ook harder op elkaar. Bij stations langs de vrije baan is dat minder een probleem dan bij (effectieve) kopstations.
candelaer
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 14:02

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door candelaer »

Geert schreef:Hier staat het artikel van de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... lijk.dhtml

Vind het inderdaad maar een raar bericht. Sommige stations worden nu ook genaderd met hogere snelheden, dat is toch ook niet levensgevaarlijk?
En hier extra info: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... eurt.dhtml
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Tenzij ik me vergis gaat het niet om de snelheid op zich, maar om het feit dat twee treinen op hetzelfde spoor niet helemaal uit te sluiten is en als je dan harder rijdt knal je ook harder op elkaar. Bij stations langs de vrije baan is dat minder een probleem dan bij (effectieve) kopstations.
Hard rijden doen we nu juist op de vrije baan. Als je daar met 140 op een stilstaande trein knalt (kan al jaaaaaren en hoor je niemand over) heb je een botsing met een grotere impact dan wat we in Amsterdam gezien hebben. Bij harder binnenkomen op stations hebben we het over snelheidsverhoging naar 80, maar ook over het kruisingsvrij leggen van stromen. De kans dat je een tegemoetkomende trein tegenkomt wordt dus substantieel kleiner. Beide treinen moeten meer dan 70 km/h rijden om de impact groter te krijgen dan met 140 km/h op een stilstaande trein te knallen. Ik zie hier dus ook het probleem nog niet.

Er staat maar een zin in het artikel waar de machinisten volgens mij gelijk in hebben, en dat is dat als ze met een groen seinbeeld zijn vertrokken, ze ook de garantie moeten hebben dat ze een groen seinbeeld hebben. Daar is iets op af te dwingen omdat je nooit 100% iets kan voorkomen, maar de situatie als bij Singelgracht dat de IC nog groen kreeg terwijl de Sprinter al door rood was gereden en duidelijk was dat die in de rijweg van de IC ging komen mag wat mij betreft niet voorkomen. Dat zou de beveiligingslogica moeten afdwingen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:de situatie als bij Singelgracht dat de IC nog groen kreeg terwijl de Sprinter al door rood was gereden en duidelijk was dat die in de rijweg van de IC ging komen mag wat mij betreft niet voorkomen. Dat zou de beveiligingslogica moeten afdwingen.
Is het sowieso niet vreselijk achterhaald dat eea op afstand bestuurd wordt en machinisten alleen maar naar lampjes langs de baan zitten te koekeloeren?

Ik zou liever zien dat treinen een waarschuwingssysteem aan boord kregen wat wanneer nodig automatisch de trein stilzet in dergelijke situaties. Hierbij zou je ook de actuele snelheid en dus remweg kunnen betrekken in plaats van overal uitgaan van de hardst rijdende trein met de slechtste remmen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door fogeltje »

"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Vinny »

Bij snelheden groter dan 40 km/h grijpt ATB in en bij snelheden onder die snelheid niet. Mij lijkt het dus dat het verhogen van de snelheid het spoor dus potentieel veiliger maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Edwin »

Van de week moesten de machinisten zuiniger remmen door de trein uit te laten rollen en nu moeten ze weer last-minute remmen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Vinny »

Beleid. Het gebrek er aan bij de spoorwegen. Nu in uw boekhandel, of lees de forumdiscussie: www.ovinnederland.nl :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Bij snelheden groter dan 40 km/h grijpt ATB in en bij snelheden onder die snelheid niet. Mij lijkt het dus dat het verhogen van de snelheid het spoor dus potentieel veiliger maken.
Eens.
Edwin schreef:Van de week moesten de machinisten zuiniger remmen door de trein uit te laten rollen en nu moeten ze weer last-minute remmen.
Bij lange einden 40 km/h moet je onderweg nog wel eens tractie bijgeven. Bij 80 km/h hoeft dat niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Machinisten noemen verhoging maximumsnelheid levensgevaa

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Er staat maar een zin in het artikel waar de machinisten volgens mij gelijk in hebben, en dat is dat als ze met een groen seinbeeld zijn vertrokken, ze ook de garantie moeten hebben dat ze een groen seinbeeld hebben. Daar is iets op af te dwingen omdat je nooit 100% iets kan voorkomen, maar de situatie als bij Singelgracht dat de IC nog groen kreeg terwijl de Sprinter al door rood was gereden en duidelijk was dat die in de rijweg van de IC ging komen mag wat mij betreft niet voorkomen. Dat zou de beveiligingslogica moeten afdwingen.
Flankzonebewaking wordt alleen toegepast bij snelheden boven de 80 km/h. Er zit ook een bepaalde mate van storingsgevoeligheid en kosten aan vast. Zonder flankzonebewaking valt het sein pas af wanneer de STS-trein in een wisselsectie van de ingestelde rijweg terecht komt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door zone5324bericht... »

misschien moet ik alles dan nog een keertje lezen, maar ik haal uit het verhaal niet, dat de snelheid tussen geel en rood hoger wordt dan de nu geldende max 40 km/u. als dat namelijk zo blijft, zie ik het de kans op een sts passage niet verhoogd worden. als de snelheid tussen geel en rood wel verhoogd wordt, moet ook het seinwezen behoorlijke aanpassingen doen en moet in het seinenboek een behoorlijk aantal regels aangepast worden om de veiligheid te waarborgen.

met hoog groen een station binnen mogen komen rijden zou hooguit kunnen betekenen, dat een mcn het perron voorbij schiet, maar dat is dan volgens mij eerder z'n eigen schuld.

ook het al eerder genoemde feit, dat op kleine stations het al heel normaal is om met baanvaksnelheid het station binnen te kunnen rijden, als het uitrijsein beter dan rood of geel knipper toont.

een stukje vakkundigheid van de mcn kan toch wel verwacht worden. bij de Rotterdamse metro krijgt een bestuurder bijna de hele rit "groen" en mag met max 50 km/u het station binnengereden worden als gestopt moet worden. daar ligt de snelheid dus al hoger dan bij de max 40 km/u treinstations en hoewel de regels het verbieden, kan op enkele station met 60 tot 80 km/u binnen gereden worden, dus het systeem aldaar laat hogere snelheden al veel langer toe...

misschien, dat mijn ervaring als asp. mcn daardoor nog niet voldoemde is, maar als ik de tekst uit de krant zo lees als deze er nu staat, zie ik het probleem niet...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door zone5324bericht... »

http://www.ovpro.nl/personeel/2013/01/1 ... n-onnodig/

hier alweer een andere reactie gevonden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Vinny »

Ik denk maar zo, vakbonden bestaan uit wereldvreemde mensen die elke voeling met de realiteit kwijt zijn. Hier in Nederland beperkt zich dat tot het schrijven van verzuurde stukken in kwaliteitsmedia, in België wordt er gewoon meteen gestaakt. We hebben het dus wel beter voor elkaar :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond noemt verhoging maximumsnelheid levensgevaarlijk

Bericht door Suus »

Zo is het niet Vinny, vakbonden hebben vaker wel dan niet gelijk, alleen zijn de oplossing vaak dusdanig ver van de realiteit dat het niet mogelijk is ze in te willigen. In Nederland neemt iedereen naar een overleg dan zijn eigen kannetje siroop mee en een kannetje water, en dan gaan ze samen zitten lengen totdat er iets zinnigs uitkomt. In België gaan ze dan om het hardste roepen dat hun kannetje siroop het lekkerste is, daarbij de reizigers negerend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten