Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Busvervoerders noemen wel meer stations 'centraal station' ondanks dat ze geen benaming 'centraal' hebben. O.a. Groningen, Nijmegen, Arnhem, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en zelfs Oss wordt door Arriva 'centraal station' genoemd :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen

Bericht door Freek »

Arriva's Hettinga blijft zeggen dat hij in de Achterhoek een punctualiteit van 95% gaat rijden. Is er een lijstje per spoorlijn waar Arriva nu al rijdt met de punctualiteitcijfers? Vervolgvraag is dan, hoe zijn de dienstregelingen opgezet in het noorden van het land. Is er sprake van korte keringen en moet op elke kruisingsmogelijkheid gekruist worden? Kortom zijn de trajecten een beetje te vergelijken met de Achterhoek?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

De originele betekenis van "centraal station" is een station waar meerdere spoorvervoerders komen. (Zoals "union station" in Amerika.) Dus eigenlijk zouden er flink wat centraaltjes moeten verhuizen.

Irritant overigens dat ze "Centraal Station" (CS) in "Centraal" veranderd hebben, wat niet echt af te korten is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Freek schreef:Arriva's Hettinga blijft zeggen dat hij in de Achterhoek een punctualiteit van 95% gaat rijden. Is er een lijstje per spoorlijn waar Arriva nu al rijdt met de punctualiteitcijfers? Vervolgvraag is dan, hoe zijn de dienstregelingen opgezet in het noorden van het land. Is er sprake van korte keringen en moet op elke kruisingsmogelijkheid gekruist worden? Kortom zijn de trajecten een beetje te vergelijken met de Achterhoek?
Hier kan je de BUP's van heel Nederland en dus ook van het Noorden vinden. Weet je hoe dat werkt?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen

Bericht door Freek »

Ongeveer. Leewarden-Harlingen Haven wordt alleen gekruisd in Drp?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Freek schreef:Is er een lijstje per spoorlijn waar Arriva nu al rijdt met de punctualiteitcijfers?
Nou, er is deze pagina (onderaan), maar het is me niet helder op welke maanden die gegevens precies betrekking hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:
Geert schreef:
Thom91 schreef:Volgens mij nooit, dat is bevoorrecht aan de vijf grootste stations, waarbij Leiden weer een apart geval is en Eindhoven ontbreekt.
Volgens mij was de grens vanaf een bepaald aantal reizigers per dag. Leiden heeft meer reizigers dan Eindhoven, dus in dat licht bezien is het niet gek dat Leiden wel centraal heet en Eindhoven niet. (Al vind ik het eerlijk gezegd een beetje een non-discussie.)
Men heeft ooit een tijdje de grens van 50.000 reizigers gehanteerd, maar dat is allang niet meer zo. Breda en Arnhem staan op de nominatie te worden gepromoveerd tot -Centraal.
Moet Schiphol dan ook niet veranderd worden in 'Schiphol Centraal'?
Of haalt Schiphol de 50.000 reizigers per dag niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Geert »

Volgens mij worden die regels nogal met een natte vinger toegepast.
Sowieso zie ik niet in waarom je Schiphol zou willen hernoemen naar 'Schiphol Centraal' (of de andere stations in dit topic). Wat levert zo'n hernoeming op? Alle bordjes en andere verwijzingen moeten aangepast worden en ik zie zelf niet echt een duidelijk voordeel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voor Schiphol vind ik 'Schiphol Airport' of 'Amsterdam-Schiphol Airport' betere namen eigenlijk, zodat meteen duidelijk is dat je op de luchthaven bent.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Schiphol haalt inderdaad wél het criterium. Omdat ze het inderdaad onzin vonden om Schiphol de benaming Centraal mee te geven hebben ze het zesde station van Nederland gepakt, Leiden dus :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij Schiphol was er lange tijd structureel een vliegtuigicoontje te zien, van de displays lijkt dat verdwenen te zijn. Hoog tijd dat dat weer terugkeert.
Wubbo schreef:
Bee schreef:Afgesproken was dat Wereldstations na hun verbouwing Centraal achter de naam zouden krijgen. Voorlopig zijn ze nog niet klaar in Arnhem dus het kan nog wel even duren.
Dus dan krijgen we straks ook Breda Centraal? -o-
Is wel de bedoeling, maar hopelijk zijn ze het alweer vergeten :P
iljitsch schreef:Irritant overigens dat ze "Centraal Station" (CS) in "Centraal" veranderd hebben, wat niet echt af te korten is.
Echt wel: C.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Het is sowieso onzin. De term "Centraal" moet iets zeggen over de ligging, niet over de grootte van een station.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik vind dat het hoofdstation sowieso de toevoeging 'Centraal' of op zijn minst 'Centrum' moet krijgen als er meer dan zeg drie stations in die plaats zijn.
In Duitsland schiet men echter juist te ver door met hun Hbf'jes, er zijn station die nog steeds de toevoeging 'Hbf' hebben terwijl de overige stations (vaak aan andere lijnen) allang opgeheven zijn, bijvoorbeeld Lünen Hbf. Sterker nog, Mönchengladbach heeft er zelfs twee! Mönchengladbach Hbf en Rheydt Hbf, toen die twee plaatsen zijn samengevoegd in de jaren 1970 is de naam Rheydt Hbf nooit veranderd in iets als 'Mönchengladbach Rheydt'. Zijn ook protesten op geweest vanuit de bevolking, die wilden dat de naam Rheydt als eigen plaats wilde blijven bestaan.
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat er iets anders dan Hbf aan het hoofdstation of centraal gelegen station wordt toegevoegd, zoals 'Mitte' of 'Stadt'/'Altstadt'.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Heb ik ook een leuke: Lelystad Centrum: Enige station in Lelystad :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat station had jaren last van een ernstige identiteitsstoornis maar dat is bijna verholpen, er is nog maar een bordje zonder Centrum :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

In feite is Barneveld Centrum ook het enige station in Barneveld. Barneveld-Noord (door mijzelf consequent met een streepje dus) ligt volgens mij geografisch gezien in Voorthuizen.
Lelystad Centrum heet(te) volgens mij zo in verband met Lelystad Zuid. Dat dus nog steeds niet geopend is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er is geen plaats die Noord heet dus is het Barneveld Noord zonder streepje wtfomgbbqdude!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Bij Schiphol was er lange tijd structureel een vliegtuigicoontje te zien, van de displays lijkt dat verdwenen te zijn. Hoog tijd dat dat weer terugkeert.
Zag hem recent nog op een IRM hoor.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er is geen plaats die Noord heet dus is het Barneveld Noord zonder streepje wtfomgbbqdude!
En toch staan daar zelfs bordjes met streepje :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte vragen

Bericht door Fles »

Ooit heette het daar trouwens Barneveld-Voorthuizen. Correcterwijze met streepje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Thom91 schreef:
Bee schreef:Bij Schiphol was er lange tijd structureel een vliegtuigicoontje te zien, van de displays lijkt dat verdwenen te zijn. Hoog tijd dat dat weer terugkeert.
Zag hem recent nog op een IRM hoor.
Infoplus kan ze ook tonen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Sowieso is de hele discussie tamelijk onzinnig. Men heeft ooit die regel van 50.000 reizigers ingevoerd omdat alles in het werk werd gesteld om te voorkomen dat Haarlem zou worden omgenoemd tot Haarlem CS. Dit zou namelijk "historisch niet correct zijn". :| Het is maar waar je je druk over maakt.
Dat vind ik maar een raar verhaal, Haarlem komt niet eens in de buurt van de 50.000 reizigers.
Milco1995 schreef:Busvervoerders noemen wel meer stations 'centraal station' ondanks dat ze geen benaming 'centraal' hebben. O.a. Groningen, Nijmegen, Arnhem, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en zelfs Oss wordt door Arriva 'centraal station' genoemd :lol:
Wat ook gewoon klopt, in de meeste gevallen gaat het dan om het 'centraal busstation' van de stad. :wink:
Geert schreef:Volgens mij worden die regels nogal met een natte vinger toegepast.
Niet worden, werden! Die 50.000 grens is in de jaren '90 gewoon bedacht omdat het op dat moment aansloot bij het gewenste eindbeeld. 5 stations "Centraal" en niet meer.
Ardan schreef:Schiphol haalt inderdaad wél het criterium. Omdat ze het inderdaad onzin vonden om Schiphol de benaming Centraal mee te geven hebben ze het zesde station van Nederland gepakt, Leiden dus :Y
Het scheelt niet veel maar Leiden is dus wel de vijde :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen

Bericht door zone5324bericht... »

Schiphol Centraal als er maar 1 station is, zou ook niet kloppen.
Leiden heeft tenminste nog Lammenschans...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen

Bericht door Vinny »

Ik ben zelf van mening dat elke plaats met meer dan één station, het meest centraal gelegen station van het postfix C moet voorzien worden zodat verwarring voorkomen wordt. Als een treinserie slechts op één station in de plaats stopt dan hoeft het er niet persé bij gezet te worden, maar een C neemt niet veel ruimte in beslag dus mijn voorkeur gaat er naar uit om het toch te doen. Binnen het betreffende stedelijke gebied zelf kun je de stationsnaam uitschrijven: Station Centrum of Station Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen

Bericht door wouter15 »

Weet iemand toevallig waarom de treinen van Utrecht naar Leiden de afgelopen dagen door een wisselstoring op spoor 5 aankwamen op station Woerden en de sprinters naar Den Haag en Rotterdam gewoon op spoor 2 kunnen binnenkomen? Heeft er zeker mee te maken dat de IC om binnenbaan rijden? En weet iemand waarom die wisselstoring op Woerden nu volgens mij al 3 dagen duren?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten