Dagje Brussel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Dagje Brussel

Bericht door tsov »

Afgelopen maandag besloot ik eens een dagje naar Brussel te gaan. Ik was daar nooit geweest, maar had veel mooie foto's van het OV gezien.
Om 7.59 vertrok de Benelux (met Traxx!) met slechts +3 uit Amsterdam. Na een vrijwel probleemloze rit kwamen we met +6 aan in Brussel Noord, waar ik een dagkaart voor de MIVB kocht. Na wat gepuzzel met het lijnennet (ik had geen idee waar ik heen zou gaan :P) belandde ik naast het Centraal Station.
Afbeelding
Daar stapte ik in de metro, om bij Schuman weer uit te stappen: daar huist de Europese Commissie.
Afbeelding
Links de EC :wink:
Afbeelding
Door het Jubelpark liep ik richting Montgomery, waar ik de tram naar Tervuren wilde nemen. Eerst kwam ik daarbij langs de Georgische ambassade. Aangezien ik daar geweest ben en die vlag zo mooi wapperde moest ik natuurlijk even een foto maken van een tram naast die vlag :wink:
Afbeelding
Montgomery is een metrostation waar ook een aantal tramlijnen eindigt, waaronder lijn 81.
Afbeelding
Ondergronds eindigen tramlijnen 39 en 44. Ik nam lijn 44 naar Tervuren, omdat ik ooit eens foto's had gezien van die lijn midden in een bos. Dat leek me wel leuk, en dat bleek het ook te zijn. Want hoewel de lijn langs een uitvalsweg loopt zie je die nauwelijks en heb je echt de indruk dat je met de tram dwars door een verlaten bos scheurt, heuveltje op en heuveltje af :D
Na een minuutje of twintig kwam de tram op het eindpunt in Tervuren, wat ook best lommerrijk is.
Afbeelding
Afbeelding
Als je andere kant op kijkt komt de tram letterlijk uit het bos tevoorschijn :D
Afbeelding
Op de terugweg lette ik eens op de haltenamen, die zijn echt bizar soms :shock:
Afbeelding
Duivenschieting, Groene Hond :lol:

Via wat omzwervingen met de tram...
Afbeelding
Afbeelding
...kwam ik bij de halte Eeuwfeest uit, het tijdelijke eindpunt van lijn 23.
Afbeelding
Daarvandaan reed een pendelbus naar de eigenlijke eindhalte Heizel, die verbouwd werd. Ik kon daardoor een bus onder een IJzeratoom fotograferen (nouja, een model wat 165.000.000.000 maal vergroot is :P)
Afbeelding
Afbeelding
Daar stond overigens ook een souvenirstalletje met leuke teksten op de zijkant :lol:
Afbeelding
Na een ritje met de metro belandde ik bij Troon, waarvandaan ik naar het Generaal Meiserplein wandelde en onderweg uiteraard foto's maakte
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hiervandaan reisde ik één halte met bovenstaande tram naar Diamant, waar ik bus 21 nam naar het NAVO-hoofdkantoor.
Wie zich nu afvraagt wat je op een lege bus moet zetten in een tweetalige stad, vindt hieronder het antwoord :wink:
Afbeelding
Je doet 't gewoon in vier talen :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met lijn 65 en 24 ging het richting Etterbeek, waar nog wat foto's volgden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier kon ik eindelijk een foto maken van een 4000, want die dingen zijn zo ontiegelijk lang dat de eerdere pogingen jammerlijk mislukten :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook zag ik een voor mij onbekend bustype, het blijkt gaan om een splinternieuwe bus van het Franse merk Fast Conceptcar, model Syter...
Afbeelding
Vanuit Etterbeek met een omweggetje naar Brussel Zuid, waar dit Renaultje nog even op de foto ging
Afbeelding
Snel wat te eten gehaald en voordat ik in de Benelux mocht stappen (de loc moest nog aangekoppeld worden, overigens dezelfde Traxx als op de heenweg :P) nog even dit sfeerplaatje gemaakt van het station
Afbeelding
(Welke sfeer? Nou, die niet bestaande :lol:)

Na wederom een vrijwel probleemloze rit kwamen we pünktlich in Amsterdam aan en was een lange dag ten einde :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door STF »

Die laatste foto lijkt wel in de gevangenis gemaakt ;)
Leuke foto's verder, vooral die tramlijn door het bos.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dagje Brussel

Bericht door Chauf21 »

Leuke fotoreportage!
Als toerist vond ik Brussel niet een heel geweldige stad, maar het OV is inderdaad wel eens de moeite waard :D
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dagje Brussel

Bericht door Ruben »

Grappig dat ze in andere landen altijd allemaal creatieve dingen met het LED-display van de bussen doen, zoals hier lijn 23 met een streep erdoor en een EU logo, terwijl in Nederland altijd enkel het lijnnummer en de bestemming in standaardopmaak erop staan.
Ook scrollende teksten komen hier bijvoorbeeld (nauwelijks) voor.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dagje Brussel

Bericht door Karl »

Weet iemand of de trams in Brussel smaller zijn, dan in bijvoorbeeld Rotterdam?
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door tsov »

Volgens de website van Bombardier zijn de Brusselse Flexity Outlook 2,3m breed. Volgens Wikipedia zijn de nu in Rotterdam rijdende Citadissen 2,4m breed, maar ik kan nergens vinden hoe breed die nieuwe worden. De site van Alstom helpt ook niet echt, want daar staat dat de Citadis naar wens geleverd kan worden tussen 2,3 en 2,65m breed...
Over de oudere series tram kon ik op internet zo snel niets vinden, maar een boek waar dat wel in staat staat bij m'n ouders... :x
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dagje Brussel

Bericht door Karl »

tsov schreef:Volgens de website van Bombardier zijn de Brusselse Flexity Outlook 2,3m breed. Volgens Wikipedia zijn de nu in Rotterdam rijdende Citadissen 2,4m breed, maar ik kan nergens vinden hoe breed die nieuwe worden. De site van Alstom helpt ook niet echt, want daar staat dat de Citadis naar wens geleverd kan worden tussen 2,3 en 2,65m breed...
Over de oudere series tram kon ik op internet zo snel niets vinden, maar een boek waar dat wel in staat staat bij m'n ouders... :x
Het viel mij op nav de foto's: de met name oudere trams lijken nauwelijks uit te steken.
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dagje Brussel

Bericht door Ronald »

Karl schreef:Het viel mij op nav de foto's: de met name oudere trams lijken nauwelijks uit te steken.
De oude trams lijken inderdaad smal (ik dacht eerst even dat de sporen breder waren :wink: ).
Leuke foto-impressie trouwens! Ik ga binnenkort ook maar eens die kant op (nog nooit geweest en niet zo heel ver weg). Meesterlijke haltenamen inderdaad :D !
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door dvdhoven »

Erg leuke reportage. :)
Ik ben lang niet meer in Brussel geweest.
Het is nog steeds een waar trammekka, al is veel van de oude sfeer van de trams verdwenen. Oa de hotsende 2-assers met het bordje "Gelieve de wattman niet te verstrooien" :P Prachtig was dat.
En die haltenamen, ja dat is een verhaal apart. Daar kan je een studie van maken. Ik vind Houba de Stroper ook een mooie naam. :)
Maar je kunt in Brussel met gemak een paar dagen doorbrengen.
Blijft ook een rare stad. In restaurant bestel je iets in het Nederlands, krijg je een Frans antwoord. :shock: Maar ze hebben je ondertussen prima begrepen.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door Mikos »

Die MIVB 8301 die er tussen staat ergens als Speciale Service, met dat gele bordje voorop, is trouwens een schoolbus die je in de omgeving van Brussel erg veel tegenkomt. Ook in Diegem reed er elke ochtend zo'n soort barrel, maar dan een die geheel grijs was en waarvan de filmkoers er niet meer in zat, alleen nog de TL-balk die dat ding had moeten verlichten.
Heel eerlijk? Ik zou er niet in willen zitten, zo'n scholierenlijn.... :roll:
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Dagje Brussel

Bericht door lausteen »

tsov schreef:Volgens de website van Bombardier zijn de Brusselse Flexity Outlook 2,3m breed. Volgens Wikipedia zijn de nu in Rotterdam rijdende Citadissen 2,4m breed, maar ik kan nergens vinden hoe breed die nieuwe worden. De site van Alstom helpt ook niet echt, want daar staat dat de Citadis naar wens geleverd kan worden tussen 2,3 en 2,65m breed...
Over de oudere series tram kon ik op internet zo snel niets vinden, maar een boek waar dat wel in staat staat bij m'n ouders... :x
HOV-RN oktober 2007:
De nieuwe Citadis 2 trams blijven grotendeels gelijk aan de Citadis 1. De breedte wordt opnieuw 2.40 meter en
alleen de kop en kont worden elk circa 20 cm. korter. Dit maakt het dan mogelijk om elkaar ook op het klassieke tramnet in de bochten te kunnen passeren. De nu zwarte achterzijwanden naast de achterruit worden bij de Citadis 2 vervangen door zijruiten. Bij het achteruit rijden heeft men dan geen last meer van de grote dode hoeken.
Bij de Citadis 1 blijven deze wanden aanwezig omdat dit technisch en economisch niet haalbaar is om te wijzigen. De
nummering van de nieuwe serie trams wordt 2101 – 2153.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door Daantje »

Hey, leuk verslagje met hele bekende plaatsen! Wij zijn vorig jaar in Brussel geweest en qua stad was het idd niet heel erg super maar die trammetjes zijn wel heel leuk. En er zijn echt veel vage haltenamen idd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Het viel mij op nav de foto's: de met name oudere trams lijken nauwelijks uit te steken.
Als ik het vergelijk met foto's van de oudere ( = hogevloerse) Nederlandse trams, zie ik eigenlijk geen verschil. Gewoon de oude standaardbreedte van 2,3 m dus waarschijnlijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Dagje Brussel

Bericht door Jurjen »

NS-Reiziger schreef:Ook scrollende teksten komen hier bijvoorbeeld (nauwelijks) voor.
De nieuwe Citaro's in NHN scrollen bij lange bestemmingen (bv. Heerhugowaard scrollt ;-))
Oud forumgebruiker

Re: Dagje Brussel

Bericht door Oud forumgebruiker »

In Amsterdam zijn er ook een aantal Connexxionbussen met scrollende bestemmingen :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje Brussel

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :D
Brussel blijft een leuke stad om naar toe te gaan als je van trams houd.
Ik ben er vorig jaar geweest, maar toen heb ik alleen met tram en metro gereisd en niet met de bus. Wel ben ik ook met lijn 44 geweest, wat inderdaad een zeer mooie lijn is. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje Brussel

Bericht door Fles »

TS beseft dat hij met vuur speelt door een foto van het Atomium te posten? :shock:

Leuke platen even goed natuurlijk :pos: :pos:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dagje Brussel

Bericht door tsov »

Wat een idiotie! :shock:
Ik maak toch gewoon een foto van de openbare weg, waar toevallig een gebouw op de achtergrond staat? :?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Dagje Brussel

Bericht door Thalys 9409 »

Mikos schreef:Die MIVB 8301 die er tussen staat ergens als Speciale Service, met dat gele bordje voorop, is trouwens een schoolbus die je in de omgeving van Brussel erg veel tegenkomt. Ook in Diegem reed er elke ochtend zo'n soort barrel, maar dan een die geheel grijs was en waarvan de filmkoers er niet meer in zat, alleen nog de TL-balk die dat ding had moeten verlichten.
Heel eerlijk? Ik zou er niet in willen zitten, zo'n scholierenlijn.... :roll:
De 8301 tot 8330 zijn bussen van de speciale diensten dat zijn een groep chauffeurs die niets anders doen dan fabrieken en scholen opvoeren en afvoeren naar de stations .
Deze zijn omgebouwd en de middenste deur is weggenomen om meer zitplaatsen te creeren .
Wenst u meer info over het openbaar Vevoer in Belgie . Contacteer mer gerust per mail of pm .
125 jaar Kusttram in 2010
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje Brussel

Bericht door Fles »

tsov schreef:Wat een idiotie! :shock:
Ik maak toch gewoon een foto van de openbare weg, waar toevallig een gebouw op de achtergrond staat? :?
Mja, maak dat de Belgen maar eens wijs :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten