OVer je reiservaringen in januari 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Na alle verhalen over vertragingen in de stadsregio Arnhem - Nijmegen nu ook eens een ander geluid: de lijn 4 die ik gisteren in Nijmegen had reed met -3 bij m'n halte weg. Heb er een trein eerder door kunnen halen :P .
Dat is dan weer op lijn 4 vrij normaal. In de vakantie pakte ik lijn 4 in de Malvert en die heeft tot twee keer toe bij een halte enkele minuten gestaan omdat hij veel te vroeg was. Terwijl hij bij de laatste halte op zijn dooie gemak (we stonden op -3 ondanks de eerdere stop) zijn spullen aan het inpakken was, kwam er nog iemand aangewandeld, anders had ik over de gehele route een privébus gehad.

En vandaag Murphy's law. Als ik ruim op tijd ben, dan vertrekt de touringcar op lijn 99 natuurlijk niet te vroeg, de lul :') Zelden zo oncomfortabel in een touringcar gezeten overigens, ik verlangde bijna naar een Citaro. Een Breng Direct bus op lijn 11 verzachtte het een beetje. De touringcar had verder slechts vier minuten vertraging, dat viel dan weer reuze mee. Als ze nu nog eens leren om sneller niet meer te stoppen met die voorste bus, dan wordt het nog wat (de tweede bus, geleed, had enorm veel ruimte over terwijl mensen bij ons stonden).
"Een touringcar is geen bus"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door JWM »

fogeltje schreef: dan vertrekt de touringcar op lijn 99 natuurlijk niet te vroeg, de lul
:roll:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door fogeltje »

JWM schreef:
fogeltje schreef: dan vertrekt de touringcar op lijn 99 natuurlijk niet te vroeg, de lul
:roll:
Daar is natuurlijk niets mis mee, maar dan moet hij op dagen dat ik net wat later ben niet een minuut te vroeg vanaf zijn beginhalte vertrekken maar gewoon netjes wachten op overstappers. Of altijd op tijd, of altijd te vroeg, maar geen willekeur.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Suus »

Die hele touringcar staat niet in de dienstregeling van lijn 99 dus hoe kan die nu op tijd rijden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Die hele touringcar staat niet in de dienstregeling van lijn 99 dus hoe kan die nu op tijd rijden...
Er staat gewoon een rit om 7:22 in de dienstregeling hoor. Op de site van Arriva of Breng staat bij elke halte hoe laat hij er moet zijn. Is hij dat niet, of rijdt hij daar te vroeg weg, dan is hij gewoon te laat. De "volgbus" die voorop rijdt moet 2 minuten voor de reguliere rit vertrekken, dat hebben de chauffeurs op de eerste dag aan passagiers verteld (omdat het bij Diamond 4 minuten was). Dus als de bus om 7:19 vertrekt op de beginhalte is hij niet op tijd maar te vroeg. Heel simpel. En als hij twee minuten na geplande aankomsttijd van der reguliere rit op het station aankomt, dan is hij vier minuten te laat. Je kunt nog twisten of een volgbus bij alle overige haltes te vroeg kan zijn (in feite is het dan gewoon rijden, de reguliere bus moet op de dienstregeling rijden), maar bij het beginpunt kan hij zeker te laat of te vroeg zijn en op andere haltes zeker te laat.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Chauf21 »

En wat is dan "te vroeg"? Eén minuut, twee minuten, tien minuten? Het hele idee van versterkingsbussen is namelijk dat ze de reguliere ritten ondersteunen. Dus zolang de reguliere rit op tijd rijdt en de versterkingsbus daar een beetje om heen zweeft is het allemaal prima.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door TLP »

Vandaag eens een ritje met lijn 186 over de nieuwe route in Amstelveen gemaakt. Een aantal opvallende zaken:
  • Het perron waar de bus op Amstelveen Busstation is eindelijk 'hersteld' naar perron A. :pos:
  • Ik zat met 4 anderen in de bus. Nou weet ik dat dat niet bijster veel is, maar aangezien hij vooral is gekomen om de ouderen in Keizer Karelpark-Oost te bedienen en ouderen nu eenmaal geen dagelijkse reizigers zijn, vind ik het toch een redelijke bezetting en hoop ik voor hendat de route na 2013 behouden blijft.
  • Dan moet er wel wat gedaan worden aan de nieuwe halte Augustinuspark. De halte bestaat namelijk op dit moment alleen maar uit een haltepaal in het gras. Nou weet ik dat de halte misschien volgend jaar alweer opgeheven wordt, maar had de haltepaal dan op de stoep geplaatst. Overigens is de locatie van de halte ook vreemd, hij ligt op de hoek van de Willem Boothlaan (en vlak daarnaast ligt de poelier) terwijl hij Augustinuspark heet. Terwijl die straat namelijk vlak voor een bocht van de Lindenlaan ligt (en in die bocht had ik die halte ook eigenlijk verwacht, daar is bovendien tenminste nog een fatsoenlijke stoep), dus het was logischer geweest als ze de nieuwe halte 'Willem Boothlaan' hadden genoend. Ik hoop in ieder geval dat de halte, zeker wanneer de lijn wordt gecontinueerd, verbeterd wordt en zonodig ook wordt verplaatst.
  • De chauffeur die ik had reed niet echt klantvriendelijk. Er wilden namelijk mensen uitstappen bij de haltes Augustinuspark en Johannes Calvijnlaan. Bij het Augustinuspark stopte hij namelijk voor de drempel bij de Willem Boothlaan, en bij de Johannes Calvijnlaan (welke halte al langer bestond vanwege de 199 en dus ook al een geleideband had) vergat hij zelfs bijna te stoppen terwijl er ruim vantevoren op de knop was gedrukt, wat tot gevolg had dat de dame die uit wilde stappen bijna de bus door vloog en bovendien werd er weer bij een drempel gestopt :neg:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door MdJ »

Twents amba 8975 reed vanmiddag iets te hard met iets te veel mensen (mannetje of 75, inclusief staande mensen op het verhoogde deel) door de bocht vanonder de princes Beatrixtunnel richting station, waarna een behoorlijke harde klap te horen was. Bus hing behoorlijk schuin in de bocht, evenals de 100 meter naar de uitstaphalte.

Gevalletje luchtbalg kapot?

(Bus is daarna ingewisseld voor de reservebus tbv de Hybrides en vertrok met +8 vanaf het station weer terug naar Hengelo)
Bij twijfel: gebruik beton.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door JWM »

fogeltje schreef:
Bee schreef:Die hele touringcar staat niet in de dienstregeling van lijn 99 dus hoe kan die nu op tijd rijden...
Er staat gewoon een rit om 7:22 in de dienstregeling hoor. Op de site van Arriva of Breng staat bij elke halte hoe laat hij er moet zijn. Is hij dat niet, of rijdt hij daar te vroeg weg, dan is hij gewoon te laat. De "volgbus" die voorop rijdt moet 2 minuten voor de reguliere rit vertrekken, dat hebben de chauffeurs op de eerste dag aan passagiers verteld (omdat het bij Diamond 4 minuten was). Dus als de bus om 7:19 vertrekt op de beginhalte is hij niet op tijd maar te vroeg. Heel simpel. En als hij twee minuten na geplande aankomsttijd van der reguliere rit op het station aankomt, dan is hij vier minuten te laat. Je kunt nog twisten of een volgbus bij alle overige haltes te vroeg kan zijn (in feite is het dan gewoon rijden, de reguliere bus moet op de dienstregeling rijden), maar bij het beginpunt kan hij zeker te laat of te vroeg zijn en op andere haltes zeker te laat.
Dus als je de touringcar mist die officieel niet eens in de dienstregeling staat dan heb je altijd binnen een paar minuten wel de reguliere rit? Zo ja, waar maak je je druk om. Echt... :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Milco »

Vanmiddag ging ik van Almere even naar Zwolle, ritje maken over de nieuwe Hanzelijn. Op de heenweg in trein t4637 gingen we na Dronten (dacht ik, want na Kampen Zuid zijn volgens mij geen overloopwissels ri. Zwolle) bij de eerste overloopwissel naar het linkerspoor om direct daarna weer naar rechts te gaan. Weet iemand waar dit goed voor kan zijn?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Mikos »

Je hebt roest gereden. :) Alle wissels moeten elke 24 uur door een minimaal aantal assen zijn bereden om roestvorming te voorkomen. Allemaal veiligheid, dus. En in dit geval mocht jouw trein roest rijden. Overigens is het natuurlijk ook een mooie manier om bij een gestoord wissel alsnog op het goede pad terecht te kunnen komen.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Bluearrow »

Natuurlijk weet ik wel dat er tegenwoordig echt op tijd moet worden gereden. Maar, volgens mij staat nog steeds in de reisregels dat je ruim (5 minuten) voor vertrek bij de halte moet zijn. Dat bedoelde ik dus. Wees gewoon op tijd, dat valt er ook niks te miauwen :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

Mooi... vanmorgen zelfs nog een minuut of 10 eerder op m´n bestemming aangekomen. Kon nog een eerdere vertraagde bus nemen waardoor ik direct een aansluiting had i.p.v. nog enkele minuten te moeten wachten.

In de t1718 nog wel enige onenigheid in omroepberichten... eerst een bericht dat ´ie naar Rotterdam Centraal ging, toen een bericht dat de eindbestemming Den Haag Centraal zou zijn. Zal wel het eerste geworden zijn want naar Den Haag rijden zeer beperkt treinen i.v.m. een wisselstoring bij Gouda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Geert »

Zit nu in de s1900 (v7.53 uit Den Haag C) die redelijk punctueel lijkt te rijden. Niet versterkt, ding rijdt met de normale inzet van 7 bakken ICM terwijl er aardig wat treinen opgeheven zijn op Gvc-Rtd. Lijkt echter wel te passen (helemaal voorin).

Op Den Haag C was het wel drukker dan normaal voor mijn gevoel, en ook hoop mensen die op het laatste moment naar spoor 9 gestuurd werden waar een VIRM6 klaar stond richting Leiden. Leverde aardig wat chaos op.

Hoe verloopt de rest van de winterdienstregeling? :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Justin »

s3100 rijdt niet, dus de s3500 moet maar wat versterkt rijden. Merk wel dat in de t3525 de bezetting hoger is dan normaal (alhoewel ik normaal de t3125 neem). Nochthans met 7 minuten vertraging uit Asb vertrokken en we zullen zien wat de reis verder oplevert...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Daniel »

In Amersfoort was het vanmorgen opmerkelijk genoeg juist rustiger dan normaal op het perron. Ook de t1718 bleek minder druk bezet dan gebruikelijk te zijn. In Utrecht zag ik de perrons wel behoorlijk vol staan.
Busverkeer in Utrecht is verder wat ontregeld doordat de wegen nog niet echt sneeuwvrij waren gemaakt, maar het reed wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Geert »

In Rotterdam was het ook drukker dan normaal. De s1900 die ik had liep wat vertraging op door een vertraagde s5100 met +31 (!) die voor ons uit reed. De Fyra naar Antwerpen leek zonder al te veel vertraging binnen te komen, dat verbaasde me in positieve zin.
De s14100 bleek niet te reden in tegenstelling tot de berichten gisteren. Beetje jammer die uitdunning op de Hoekse lijn, daar hoef je echt niet meteen te snoeien naar 2x/uur (van 8x/uur)...

Busverkeer in Rotterdam leek redelijk te rijden. Ik had meteen een bus 38 en was dus uiteindelijk zonder al te veel vertraging op 't werk aangekomen :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Karl »

Zou de Stadsregio Rotterdam daar niet over in protest gaan? Ik blijf erbij dat als je alle treinen naar één eindbestemming laat rijden en allemaal hetzelfde materieel (evt. makkelijk te koppelen etc.), dat je met gemak daar 4 of 6x/h kan rijden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Geert »

Ja, dat lijkt me ook. Zo'n ingewikkelde lijn is het niet, alle sporen die nodig zijn liggen vrij ten opzichte van de rest van het spoornet en 2x/uur is nogal schraal ten opzichte van de normale frequentie...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Klaasje »

Ik moest vanmorgen op reis vanuit Almere naar Amersfoort. Door die nooddienst is dat overstappen op Weesp vanuit een sprinter die uit Zwolle komt op een sprinter naar Amersfoort. Daar heb je, als alles op tijd rijdt, 13 minuten voor. Als je dat niet redt heb je meteen +30. Aangezien mijn verwachting was dat de sprinters erg vol zouden zijn, waar ik geen zin in had, en best wat vertraging op zouden lopen, wat niet echt handig was, heb ik vooraf gekeken naar een alternatief.

Dat alternatief zou bus 156 zijn vanuit Almere naar Hilversum en dan vanaf daar met de trein verder. Ik dus vanmorgen op tijd naar de bus toe. Het begin ging erg goed, een bus op lijn 150 kwam iets eerder en onderweg is onderweg en dat nog met een zitplaats en internet ook. Het reed aardig goed door. Toen we bij de stichtse brug waren kwamen we de laatste paar honderd meter voor de kruising met de toerit van de A27 in de file te staan. Niet zo'n ramp. Op de A27 is een vluchtstrook die door bussen bereden mag worden en ik had wat marge in de planning.

Toen we bij de A27 kwamen reed het verkeer erg traag, logischerwijs pakte de buschauffeur niet de vluchtstrook op een wat smal stukje. Met gladheid moet je niet teveel risico's nemen. Maar toen we verder waren, de vluchtstrook breed was en het verkeer met een gangetje van 20 km/h reed werd er nog steeds niet gebruik gemaakt van de vluchtstrook terwijl dat makkelijk had gekunt met beperkte snelheid. De vertraging liep dus gestaag op tot Blaricum. Daar stapte ik over op een bus van lijn 156 die ons bijna had ingehaald.

Eenmaal in die bus had ik een chauffeur die wel de vluchtstrook gebruikte waar dat kon en zodoende haalden we de bus van lijn 150 in. Het reed goed door. Het leek erop dat in op Hilversum de sprinter van 9:01 (resulterend in +25 t.o.v. de oorspronkelijke planning) zou gaan halen. Niets bleek minder waar te zijn toen er in Hilversum zelf een file stond. Ik ben toen drie haltes voor het station uitgestapt en gaan lopen. Ik heb een enorme rij auto's lopend inghaald maar de trein van 9:01 heb ik net niet meer gehaald. De eerstevolgende trein zou die van 9:08 zijn. (+10)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Milco »

Vanmorgen stond ik om 8.50 uur op de bushalte, maar de bus (lijn 1) kwam pas om 9.10 uur. Het was volgens mij wel een extra inzet, want toen ik instapte, zat er nog niemand in de bus en achter ons reed nog een bus op op lijn 1, die behoorlijk vol was. Uiteindelijk om 9.27 uur bij station Oostvaarders (de volle bus die achter ons reed was nog nergens te bekennen en liep dus heel veel vertraging op). En we gingen trouwens nog twee keer een klein stukje slippen met de bus, maar gelukkig had de chauffeuse de bus goed onder controle.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door midnet »

vanmorgen passeerde de IC-Berlin station Diemen om 12.00-ri berlin, ik neem aan dat dat de +50 te late trein van 11.02 ex AMS was. Alle IC AMS-Maastricht uitgevallen.
Zondag de kans gegrepen om eens een stukkie met de kruimeldiefstofzuiger te rijden, zonder toeslag, dus Schiphol-AMs.
12.05 ex Schiph, nog niet half vol bij aank. Vrijwel achterin-in het AB rijtuig, blijkt dat 2e kl stilte is, maar zonder veel stickers etc. Dus zat er maar 1 ander in, die overluid zat te proberen te bellen.
Na vertrek S'hol kwam de automatische mededeling dat we nu station S'hol gingen naderen/bereiken, dat werd niet gecorrigeerd.
Vlak voor a. AMS werd wel manuaal omgeroepen, dat nu AMS aankomt etc, in 3 talen. Waarom het een automatisch moet en het ander niet, ontgaat me.
Harde krappe stoelen, amper ruimte voor bagage als het vol is, vooral niet al die rolkoffers van tegenwoordig. Helft van de zetels naast dikke raamstijlen.
LIep door de 1e kl naar buiten (korter naar de tunnel!) en daar zaten 4 belgische HiSPeed conducteuren/treinwachten bij te kletsen van de inspanningen. Stukje wegleren?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door julsteren »

Vandaag niet één keer vertraging gehad, terugweg wel een enorme laag sneeuw. :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door TLP »

Milco1995 schreef:Het was volgens mij wel een extra inzet
In AML vandaag ook nogal wat extra inzetten, zo leek het althans, want regelmatig kwamen er vandaag op de 142, 170 en 172 twee ritten achter elkaar aan rijden. Daarbij was vaak de ene bus erg vol, en de andere vrijwel leeg...
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in januari 2013

Bericht door Jurre »

De 317 naar Amsterdam raakte vanmorgen rond half 9 tussen Edam en Hotel Volendam van de weg, zie hier de foto van een klasgenoot:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten