Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

De Nederlandse Spoorwegen en de provincie Flevoland gaan deze week bekijken of scholieren die gebruik maken van de Hanzelijn voor een goedkoper treintarief in aanmerking kunnen komen. Dat is de uitkomst van een gesprek maandag, meldt een woordvoerder.

Het steekt de provincie dat scholieren meer moeten betalen voor de trein dan voor de bus. Dat heeft volgens de NS te maken met provinciale subsidie die busvervoerders krijgen voor het vervoer van scholieren.

Als het om de tarieven voor volwassenen gaat, moet de provincie volgens de NS bij de Tweede Kamer zijn.

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/98 ... -hanzelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Karl »

Maar voor niet-volwassenen (ouderen, jongeren, tieners, twintigers,....) kan NS dus wel de provincie zijn? Laat dat de provincie Noord-Brabant maar niet horen.
Het is een spectrum.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

het nieuwsbericht roept wel vragen op. Volgens mij is het een landelijk issue dat de bus meestal wel goedkopere scholierenabonnementen heeft en de spoorwegen niet. Dat is enige tijd geleden afgeschaft.
Een andere vraag, het lijkt erop dat de provincie nu naar NS kijkt terwijl er naast de tariefproblemen ook andere problemen zijn. Zo zijn rond de Hanzelijn in Dronten een aantal aansluitingen van bus op bus of bus op trein niet zo goed. Laten ze ook daar naar kijken en zelf oplossen!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Dit is dus een verkapte vraag om subsidie van de provincie aan de NS... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

En dus komen er geen goedkopere kaartjes.

Hanzelijnkaartje blijft duur

ZWOLLE/LELYSTAD - Reizigers en regionale bestuurders kunnen de hoop laten varen dat staatssecretaris Mansveld (infrastructuur) de treinkaartjes van de Hanzelijn goedkoper wil maken.

Dat blijkt klip en klaar uit haar beantwoording van Kamervragen. "Ik zie geen reden om de tarieven te laten aanpassen. Het hoofdrailnet is een geheel. Keuzes en beslissingen gelden dan ook altijd voor het gehele hoofdrailnet. Soms is dat nadelig voor sommige reizigers en voordelig voor anderen. Als ik naar het totale hoofdrailnet en alle reizigers kijk, denk ik dat het niet in het belang is van de reizigers als er voor de parallelle verbindingen verschillende tarieven zouden gelden", antwoordt ze op de vragen van de VVD-fractie.


http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ha ... -1.3721739
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

Pikobo schreef: "Ik zie geen reden om de tarieven te laten aanpassen. Het hoofdrailnet is een geheel. Keuzes en beslissingen gelden dan ook altijd voor het gehele hoofdrailnet. Soms is dat nadelig voor sommige reizigers en voordelig voor anderen. Als ik naar het totale hoofdrailnet en alle reizigers kijk, denk ik dat het niet in het belang is van de reizigers als er voor de parallelle verbindingen verschillende tarieven zouden gelden", antwoordt ze op de vragen van de VVD-fractie.
Als je dit principe wilt handhaven heb je nog niet uitgelegd waarom op de totale afstand Weesp-Zwolle de extra kilometers alleen tussen Lelystad en Zwolle wordt berekend en de lokale reizigers daar de dupe worden.
Er zijn meer alternatieven:
1 de extra km's tussen Weesp en Zwolle eerlijk over het gehele traject verdelen. Maar dat betekent dat reizigers vanuit Almere/Lelystad naar de randstad iets meer moeten betalen. Als de minister dat niet kan uitleggen dan stem ik daar mee in. Maar dan begrijp ik niet waarom de lokale reizigers tussen Lelystad en Zwolle dan wel daarvoor moeten gaan betalen.
2 Een andere oplossing kost de NS geld; bereken gewoon de kilometers over Lelystad waardoor reizen vanaf Zwolle en verder naar de westelijke Randstad iets goedkoper wordt voor reizigers. Omdat er nu geen rechtstreekse treinen meer rijden vanuit het Amsterdamse over Amersfoort naar Zwolle is dat een logisch idee. Maar kost geld!
3 Nog een variant die wat geld kost: reken gewoon altijd met de reële kilometers en daar waar er paralleltrajecten zijn maak je duidelijk dat welke route voor de tariefsberekening wordt gebruikt. Bijv. voor het traject Weesp-Zwolle geldt de tariefeenhedenberekening via Amersfoort.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Dennenboom »

Alleen kunnen onze in- en uitcheckpaaltjes niet zien of je de lange of de korte route hebt afgelegd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:Alleen kunnen onze in- en uitcheckpaaltjes niet zien of je de lange of de korte route hebt afgelegd.
Maakt niet uit. Voor de grote afstand hou je gewoon de huidige prijzen in stand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek goedkopere kaartjes Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Ik vind het zelf ook wel een zwaktebod van de minister. Het tariefkilometer-systeem is inherent oneerlijk, anders had men wel een gewoon kilometersysteem bedacht. Als je van mening bent dat het tarief op het HRN los staat van de vervoerder dan ligt er een taak voor het ministerie. Je kunt het ook aan de vervoerders zelf over laten, maar dan wil ik ook geen gezeik van de overheid over de tarieven horen :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten