Fotograferen van bussen
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fotograferen van bussen
Maar dat geldt dus alleen als je het gaat publiceren...
Re: Fotograferen van bussen
Maar dan kan je het nog wel voorafgaand aan publicatie vragen.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fotograferen van bussen
Dat is niet helemaal waar. Ook als je niet je geld verdient door op een foto te staan kun je je verzetten tegen publicatie, bijvoorbeeld uit privacyoverwegingen of wanneer publicatie van een foto schadelijk is voor je imago.deadlock schreef:Je mag die foto's ook gewoon publiceren, tenzij er iemand op staat die met zijn of haar beeltenis geld verdient (zoals een acteur of een model).
Re: Fotograferen van bussen
Dat kan wel maar daar gaat de rechter niet in mee. Je moet hooguit geblurred worden óf er moet een sterke indicatie zijn voor smaad/laster.Geert schreef:Dat is niet helemaal waar. Ook als je niet je geld verdient door op een foto te staan kun je je verzetten tegen publicatie, bijvoorbeeld uit privacyoverwegingen of wanneer publicatie van een foto schadelijk is voor je imago.deadlock schreef:Je mag die foto's ook gewoon publiceren, tenzij er iemand op staat die met zijn of haar beeltenis geld verdient (zoals een acteur of een model).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrec ... toegewezen
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Fotograferen van bussen
Bij de RET staat trouwens niet iets over portretrecht. Maar als je op Wikipedia kijkt staat een groep (plaatser noemt het een nest) van 6 controleurs bij een bushalte. Dat is even een goed voorbeeld van hoe bepaalde mensen reageren op foto's, terwijl als ik het zo lees het bij RET wel is toegestaan om foto's te nemen en hier staat niets over portretrecht of zo. Het portretrect lijkt overigens wel logisch, maar ja sommige controleurs worden ook gefilmd door (boze) passagiers bij bepaalde incidenten dus zoiets hou je niet tegen. Er wordt zelfs gefilmd wanneer iemand seks heeft in de trein (youtube en dumpert).
Link naar afbeelding op Wikipedia.
Overigens, even offtopic. Ik snap zelf niet waarom zo'n te grote groep controleurs bij één halte moet staan. Hier in Brabant zie ik er ook maar max. 4 staan bij één halte (meestal rijdt nummer 4 ook nog eens in de wagen waarmee de controleurs kwamen achter of voor de bus).
Link naar afbeelding op Wikipedia.
Overigens, even offtopic. Ik snap zelf niet waarom zo'n te grote groep controleurs bij één halte moet staan. Hier in Brabant zie ik er ook maar max. 4 staan bij één halte (meestal rijdt nummer 4 ook nog eens in de wagen waarmee de controleurs kwamen achter of voor de bus).
Re: Fotograferen van bussen
Het was dus een tramhalte.Michael 1988 schreef: Overigens, even offtopic. Ik snap zelf niet waarom zo'n te grote groep controleurs bij één halte moet staan. Hier in Brabant zie ik er ook maar max. 4 staan bij één halte (meestal rijdt nummer 4 ook nog eens in de wagen waarmee de controleurs kwamen achter of voor de bus).
De trams in Rotterdam hebben vier deuren, dus als je een gesloten controle wilt hebben, moet je minstens vier controleurs hebben (één per deur).
Daarnaast kun je bij de tweede en derde deur nog twee kanten op, dus als je helemaal wilt uistluiten dat iemand 'ontsnapt' en je de controle in zo'n kort mogelijke tijd wilt doen, wil je bij zowel de tweede als derde deur graag twee controleurs hebben, die elk een andere kant op lopen.
Conclusie: er zijn zes controleurs nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 09:49
Re: Fotograferen van bussen
Beste mede hobbyisten,
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik zit overigens nog met een ander punt m.b.t. het fotograferen. Sinds ik busfoto's maak met een digitale camera, worden de bestemmingsdisplays op de (meeste) bussen onleesbaar!!! De plaatsnamen verworden dan tot vlekkerige en streperige toestanden en juist de lijnnummers + bestemmingsaanduiding vind ik zo interessant!
Kunnen jullie mij vertellen of dit op te lossen is? Sinds kort ben ik maar weer overgegaan op mijn analoge fototoestel met HEMA fotorolletjes, die ik dan weer laat afdrukken en tegelijk op DVD laat branden, zodat ik de foto's toch weer digitaal heb. Maar dit is natuurlijk wel wat omslachtig.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik zit overigens nog met een ander punt m.b.t. het fotograferen. Sinds ik busfoto's maak met een digitale camera, worden de bestemmingsdisplays op de (meeste) bussen onleesbaar!!! De plaatsnamen verworden dan tot vlekkerige en streperige toestanden en juist de lijnnummers + bestemmingsaanduiding vind ik zo interessant!
Kunnen jullie mij vertellen of dit op te lossen is? Sinds kort ben ik maar weer overgegaan op mijn analoge fototoestel met HEMA fotorolletjes, die ik dan weer laat afdrukken en tegelijk op DVD laat branden, zodat ik de foto's toch weer digitaal heb. Maar dit is natuurlijk wel wat omslachtig.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Fotograferen van bussen
tja, dat probleem is bij meerderen ontstaan, toen de nieuwe digitale filmkasten gebruikt gingen worden.
een frequentieverschil, dat de meeste camera's niet kunnen verwerken...
een frequentieverschil, dat de meeste camera's niet kunnen verwerken...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Fotograferen van bussen
Maar niet alle nieuwe kasten lijken daar last van te hebben. De Hermes Amba's waren meestal goed leesbaar. Bij de oude BBA Citaro's was het dan weer niet te zien. Hangt dat misschien ook nog eens van het type filmkast af?zone5324bericht... schreef:tja, dat probleem is bij meerderen ontstaan, toen de nieuwe digitale filmkasten gebruikt gingen worden.
een frequentieverschil, dat de meeste camera's niet kunnen verwerken...
"Een touringcar is geen bus"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fotograferen van bussen
Het betreft bepaalde typen filmkasten van het merk Gorba die een vrij hoge verversingsfrequentie hebben. De andere bussen hebben weer een net ander type en daar is dan de film of keurig leesbaar of blanco op de foto.
Bij een stilstaande bus valt dat nog wel op te lossen met een langere sluitertijd, maar maak je een foto van een rijdende dan werkt dat uiteraard niet (want je moet toch wel richting de 1/125 of 1/90).
Bij een stilstaande bus valt dat nog wel op te lossen met een langere sluitertijd, maar maak je een foto van een rijdende dan werkt dat uiteraard niet (want je moet toch wel richting de 1/125 of 1/90).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Fotograferen van bussen
Displays van LAWO vallen ook bijna niet te fotograveren.
Re: Fotograferen van bussen
Dat is inderdaad een kwestie van sluitertijd, maar ook de ISO-waarde kan een rol spelen! En dan nog kun je soms geluk of pech hebben met het 'verversen' van de filmtekst. Tegenwoordig maak ik dan ook altijd meerdere foto's van één bus en dan zie je soms gebeuren dat de ene foto wel een filmtekst toont en de volgende (een fractie van een seconde later). De beste bewaar ik, de rest delete ik gewoon. Dat is natuurlijk het voordeel van digitaal :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten