Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Dat klopt! Hij kan wel 360 kilometer per uur rijden :o
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hoWb1ZfzxIY[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door ODRAIL »

De V250 was toch speciaal voor Nederland en België ontwikkeld?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Als je dat doet heb je wel een failliet Ansaldo en geen geld maar nog steeds storingsgevoelige treinen. Ook geen oplossing.
Dus moet maar geaccepteerd worden dat er miljoenen zijn uitgegeven aan ondeugdelijke treinen? Die snap ik niet helemaal hoor... :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Sorry dat ik het zeg, maar ja, dat zal je nu eenmaal moeten accepteren. Het contract van de NS voorziet in geen enkele mogelijkheid om Ansaldo te straffen voor vertragingen of slechte kwaliteit, dus als ze brol afleveren voor een spotprijsje dan krijg je dit.

Ik ben overigens nog steeds benieuwd wat nu de echte problemen met die treinen zijn, niemand lijkt iets te weten en die geruchtenverhalen van SkyScrapercity geloof ik ook niet zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Als je dat doet heb je wel een failliet Ansaldo en geen geld maar nog steeds storingsgevoelige treinen. Ook geen oplossing.
Dus moet maar geaccepteerd worden dat er miljoenen zijn uitgegeven aan ondeugdelijke treinen? Die snap ik niet helemaal hoor... :wink:
Je hoeft het niet te accepteren maar het is waarschijnlijk dat je beter af bent als je het wel accepteert dan wanneer je dat niet zou doen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Volgens mij is AnsaldoBreda wel op de beterende hand. Ze hebben een aardig gevuld orderboek met metro's en trams en van de V300 zijn er in 2010 maar liefst 50 besteld ter waarde van anderhalf miljard euro.
Het verschil is dat de Italianen het niet meer helemaal zelf doen, maar nu meer als onderaannemer handelen: AnsaldoBreda bouwt de bakken voor de V300 maar Bombardier zorgt voor de technische installaties. Stadler doet hetzelfde met FLIRT's bestemd voor de Italiaanse markt.
Hopelijk levert die werkwijze een betrouwbaarder resultaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Sorry dat ik het zeg, maar ja, dat zal je nu eenmaal moeten accepteren. Het contract van de NS voorziet in geen enkele mogelijkheid om Ansaldo te straffen voor vertragingen of slechte kwaliteit, dus als ze brol afleveren voor een spotprijsje dan krijg je dit.
Dat meen je niet.

Maar het lijkt me toch dat de contracten specificeren wat de treinen moeten kunnen. Als ze daar niet aan voldoen blijft de fabrikant in gebreke en kan je natuurlijk altijd verhaal eisen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

En in dit geval gaat Ansaldo waarschijnlijk failliet en heb je alsnog niets.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Maar het lijkt me toch dat de contracten specificeren wat de treinen moeten kunnen. Als ze daar niet aan voldoen blijft de fabrikant in gebreke en kan je natuurlijk altijd verhaal eisen.
Ansaldo is vorige maand nog met een ronkend persbericht gekomen: de treinen zijn goed. Als je het volgens het contract redeneert is het wel waar natuurlijk: de treinen voldoen aan alle voorwaarden uit het contract. Dat ze een aanzienlijk deel van de tijd niet functioneren zoals de bedoeling is, is iets heel anders.

Even serieus, Nederlanders denken vaak dat ze een goede deal hebben maar in veel andere landen hebben ze een ander denkpatroon, daar moet je uitgebreid vastleggen wat je wel en wat je niet wil en niet afgaan op gedane beloftes. Als Ansaldo al haar beloftes die ze ooit gedaan hebben zouden nakomen waren de treinen gedeeltelijk in Nederland gebouwd en hadden we hier hun hoofdkantoor gehad (voor wat het waard is). Dat is duidelijk verzuimd en zelfs als het er wel in had gestaan heeft Ansaldo je toch behoorlijk in een wurggreep: een andere trein bestellen zorgt alleen maar voor meer vertraging, een afweging die in Denemarken meerdere keren is gemaakt maar elke keer negatief bleek uit te vallen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ennes »

Ik mis eigenlijk de positief gekleurde reactie van NSH dat de reizigersaantallen "iets" achterblijven, maar dat dat komt door wat aanloopproblemen, maar dat men er alle vertrouwen in heeft dat dit zich snel zal herstellen.


:roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Bee schreef:Sorry dat ik het zeg, maar ja, dat zal je nu eenmaal moeten accepteren. Het contract van de NS voorziet in geen enkele mogelijkheid om Ansaldo te straffen voor vertragingen of slechte kwaliteit, dus als ze brol afleveren voor een spotprijsje dan krijg je dit.
Heb je het contract dan gelezen? Ik ben wel benieuwd wat daar in staat over de kwaliteit van de op te leveren treinen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Sorry dat ik het zeg, maar ja, dat zal je nu eenmaal moeten accepteren. Het contract van de NS voorziet in geen enkele mogelijkheid om Ansaldo te straffen voor vertragingen of slechte kwaliteit, dus als ze brol afleveren voor een spotprijsje dan krijg je dit.
Je koopt iets dat niet goed is en dat moet maar geaccepteerd worden... Als ik iets koop wat uiteindelijk niet werkt zoals geadverteerd heb ik rechten. Waarom zou dat tussen NS en Ansaldo anders zijn? Ga er nu wel effe voor de sake of argument van uit dat het probleem bij de treinen zelf ligt en niet bij de NS.

Kortom, ben erg benieuwd waar deze wijsheid op gebaseerd is. GVB en andere partijen elders hadden destijds toch ook rechten toen de Combino een constructiefout bleek te hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Het is hetzelfde als met gewone consumentenverkoop van bijvoorbeeld een auto of computer.

Je test hem eerst voordat je hem afneemt. De treinen krijgen een testrit, als de trein door die testrit heen komt wordt hij afgenomen en wordt deze eigendom van HSA. Dan gaat de garantieperiode in.

Als de trein dan een probleem heeft, zal je moeten bewijzen dat het probleem aan de trein ligt en niet door gebruik of omgevingsfactoren. Je gaat ermee naar de leverancier en als die akkoord gaat met het bewijs zal deze onder garantie gerepareerd worden.

De laatste tijd vallen heel veel treinen stil rondom de grensovergang. Dat is geen onbekend euvel, daar had de Thalys vlak nadat deze via de HSL ging rijden ook enige tijd last van. Op dat punt kan de vervoerder dus heel moeilijk hard maken dat het puur aan de trein ligt, want het kwam eerder voor. Bij treinen die kapotvallen op Brussel-Noord is het een ander verhaal natuurlijk.

Dan komt nog een ander punt, het recht op een deugdelijk product. Als je merkt dat je aankoop aanhoudend technische problemen heeft kan je natuurlijk naar de leverancier gaan en zeggen: dit product is prut, ik wil een nieuwe! Dat is leuk, maar Ansaldo kan niet zomaar een nieuwe trein afleveren en zal dus overgaan tot reparatie onder garantie van je product.

Je geld terugvragen kan in theorie ook, maar dan heeft HSA wel een zak geld in handen, maar geen trein, terwijl er NU een product (HSL-verbinding naar Brussel) geleverd moet worden.

Je kan wel een rechtszaak tegen AnsaldoBreda beginnen over de kwaliteit van de treinen, maar wat bereik je dan? Geen vervangende treinen, misschien een zak geld (maar dan ben je wel je treinen kwijt).

Ik snap dat heel veel mensen niet tevreden zijn met de aankoop van de treinen van AnsaldoBreda en dat ze hun voorspellingen waarheid zagen worden, maar je hebt niet even een andere oplossing, dat kost gewoon veel tijd en veel geld. Discussies over de keuze van het treinmaterieel zijn leuk, maar je bereikt er effectief niets mee. Discussies over het inleveren van de concessie van de HSA zijn ook leuk, maar ook daar gaat tijd en geld in zitten en je lost de huidige problemen er niet direct mee op, maar pas over een paar jaar. De hele discussie "Fyra is kut" bevat een grote kern van waarheid, maar de oplossingen liggen niet voor de hand en dat laatste lijkt er bij sommigen (ook bij politici) helaas niet in te gaan. Maar we zitten nu in dit schuitje en dat schuitje zal voorlopig de overkant van het water niet bereiken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

De situatie met de Combino is niet vergelijkbaar met de Fyra. De Combino had bij aflevering geen echte gebreken en kon na aflevering vrij probleemloos in dienst komen. Pas na enige tijd bleek er sprake van een constructiefout, dat heeft Siemens gewoon onder garantie verholpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Ik mis eigenlijk de positief gekleurde reactie van NSH dat de reizigersaantallen "iets" achterblijven, maar dat dat komt door wat aanloopproblemen, maar dat men er alle vertrouwen in heeft dat dit zich snel zal herstellen.


:roll:
Ze hebben inmiddels ook door hoe serieus hun bedrijfsjurist genomen wordt nadat hij wat mensen bedreigd had op Facebook :D :') Inmiddels zoeken ze een nieuwe (A) _O-

Iemand moet ze ooit eens gaan wijsmaken dat dit het spel van de grote jongens is, en dat je niet maar eindeloos er op los kan blunderen en lachend weg kunt stappen. Misschien dat het inzicht ooit doorbreekt. Misschien ook niet. We gaan het zien :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Volgens mij moet de overheid wel het naleven van de concessievoorwaarden van de exploitatie van de Fyradiensten kunnen afdwingen. Wellicht dat je als de concessie voor 90% gehaald wordt je een punt hebt dat het zeuren is, maar op dit moment denk ik dat nog niet eens een derde van het aantal in de concessie overeengekomen ritten gereden wordt.

Ik heb zelf het idee dat het materieel nog niet "af" is, afgaande op berichten die ik zo nu en dan eens hoor. Ik snap niet waarom er dan geen clubje mensen hard bezig is om het in- en exterieur van de Fyra op orde te krijgen, maar wellicht gebeurt dat buiten het oog van de camera (en hebben ze waarschijnlijk Belgische vakbondsleden ingehuurd, want het duurt wel erg lang zonder zichtbaar resultaat).

off topic:
NS Hispeed schreef:Je hebt een HBO opleiding afgerond en enkele jaren werkervaring in een legal counsel functie. Dit zal voor jou een tweede carrière stap zijn.
Of je hebt een afgeronde WO-rechten opleiding en een aantal jaren ervaring als advocaat-stagiair (je hoeft dit niet te hebben afgerond). Je bent er achter gekomen, dat je beter aardt in een corporate omgeving, dan in de advocatuur.
Een behoorlijk treurig functieprofiel :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Het is hetzelfde als met gewone consumentenverkoop van bijvoorbeeld een auto of computer.
Als mijn nieuwe iMac morgen stuk gaat hoort Apple 'm te repareren binnen de garantie. Lukt het na 6x nog niet om dat ding goed te krijgen en heb ik het bedrijf eerlijke kans gegeven het probleem te corrigeren? Dan bonjour ik 'm terug naar ze en mogen ze m'n geld terugstorten. Ik hoef als consument niet eindeloos in een reparatietraject te blijven zitten. Een bedrijf als NSH heeft natuurlijk ook gewoon rechten.

Verder ben ik het wel eens met je dat het een keuze is uit kwaden. Ze blijven met dit #$@-materieel rijden of ze zitten inderdaad zonder treinen. Lastig, lastig. Maar goed, wie weet is het een gevalletje Combino: Lastig begin maar uiteindelijk rijden ze prima. :wink:

PS Fyra ligt er nu helemaal uit:

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... niet.dhtml

Snap eigenlijk slecht waarom de overheid niet keihard ingrijpt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door JWM »

Omdat de staat naast opdrachtgever ook aandeelhouder is en keihard ingrepen nagenoeg gelijk staat aan een faillissement van Hispeed. Daarnaast zit je dan een periode zonder exploitant (wat is het verschil met nu :roll: ).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Wat zo vreemd is is dat de NS en z'n voorgangers al 150 jaar treinen kopen. Ik kan me voorstellen dat desondanks ze een trein kopen die bij de uiteindelijke levering niet goed blijkt te zijn. Maar je zou dan toch wel een waterdicht contract ten nadele van de leverancier verwachten en dat ze er dan niet vrolijk mee gaan rijden alsof er niks aan de hand is, het alternatief cq back-up op dag één de nek omdraaiend.

Ik weet wel dat als ik de komende tijd naar België moet ik mooi ofwel de stoptrein pak in Roosendaal ofwel de thalys.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door isadora »

Man, man, wat een partijtje prut-product en organisatie.

Treinenbouwer kan niet aangepakt worden, want dan failliet.
Hispeed kan niet aangepakt, want dan failliet.
Geeft lekker betrouwbaar gevoel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

Nu de V250 kapot op zijspoortjes staan, neem ik aan dat ze onder garantie worden gerepareerd?

Sorry hoor, maar dit is gewoon het top punt.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door midnet »

die grote order voor Ans is van FS=Italiaanse NS zelf-die kopen vrijwel uitsluitend in eigen land. Of dat nou zo heel veel zegt? Is dat geen verborgen werkelozigheidsbestrijding? Voorbijgaan door slinks opstellen van regels aan de Europese mededinging?
Van wat ik ervan begrijp, is het overgrote deel van de problems met die stofzuiger, dat de software niet goed werkt, deels vanwege dat ERMS (of hoe dat seinsysteem ook heet) dat draadloos tussen trein en vaste wal de signalen doorstuurt-wat nogal aannemelijk lijkt bij de grens. Geen idee of die Ansaldo daar ook de aannemer voor is. De techniek op zich is niet meer als normaal stoorfactor.
Ik heb al eerder gemeld, dat ik zelf zo'n donkerbruin vermoeden heb, dat tot op heden enkel de allerbeste stellen aan de praat zijn kunnen krijgen en dat Ns-HiSp nog veel meer problems heeft met de nog aan de kant staande stellen. Dus afwachten maar of dat ooit gaat lukken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Die softwareproblemen hadden te maken met dat onderdelen van de specificatie open waren voor interpretatie en er tegelijkertijd op het grenspunt van fase gewisseld moest worden en de combinatie van disfunctionerende GSM-R/ERTMS-software daarmee was de nekslag. Dat is echter al een poosje opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

België verbiedt Fyra

Bericht door Wubbo »

België verbiedt Fyra
Geplaatst op: vrijdag 18 januari 2013 16:09
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 januari 2013 16:11


De hogesnelheidstrein Fyra mag voorlopig niet meer rijden op de Belgische spoorlijn.

De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdag weten dat op het spoor een deel van plaatwerk van een Fyra is gevonden. Daarop is conform de Belgische reglementen een verbod op de commerciële Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België uitgevaardigd. Tot zeker maandagavond en mogelijk langer houdt de NS de trein aan de kant.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: België verbiedt Fyra

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België
Eeeuh.... wat?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten