'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Daniel »

'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - De maximumsnelheid van treinen moet op verscheidene plekken snel omhoog naar 160 kilometer per uur. Het onafhankelijke onderzoeksbureau van de Tweede Kamer, het BOR, bekijkt of dit mogelijk is.

Volgens initiatiefnemer CDA’er Ger Koopmans kan het spoor al voor 3 miljoen euro worden aangepast. Het gaat om de trajecten Amsterdam Bijlmer-Utrecht, Boxtel- Eindhoven, Hollandse Brug-Lelystad en Schiphol-Den Haag. Spoorbeheerder Prorail bevestigt dit. Reizigers kunnen dan een minuut eerder op de plek van bestemming zijn.

Verkeersminister Eurlings stelt echter dat de maatregelen veel meer geld kosten: maar liefst 220 miljoen euro. Volgens de bewindsman is het namelijk noodzakelijk om meteen een duur Europees beveiligingssysteem (ERTMS) in te voeren. Tijdelijke aanpassing van nationale systemen, zoals het CDA bepleit, zou niet zijn toegestaan. Eurlings heeft 30 miljoen voor de snelheidsverhogingen op het spoor op zak, en wil die steken in de ‘Flevolijn’ (Hollandse Brug-Lelystad), waar dan pas vanaf 2012 met 160 kilometer per uur kan worden gereden. De Tweede Kamer is daar ontevreden over en zet haar eigen onderzoeksbureau aan het werk. Dat gaat na of deze 30 miljoen euro niet beter kunnen worden besteed. CDA’er Koopmans: ,,Ik heb het idee dat wij roomser zijn dan de paus. Als er een eenvoudige en betaalbare oplossing is moeten we daarvoor kiezen, en niet voor een systeem dat veel te duur is.’’

VVD’ er De Krom noemt het ‘bezopen’ om 30 miljoen euro uit te trekken voor anderhalve minuut reistijdwinst. De PvdA vindt het ook niet nodig om daar veel geld in te steken. Kamerlid Diederik Samsom vindt het belangrijker dat de treinen váák rijden. Tussen Den Haag en Schiphol rijden Thalys-treinen al 160 kilometer per uur. Tussen Utrecht en Amsterdam wordt dit vanaf 2009 mogelijk; het spoor wordt daar al aangepast.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door aswnl »

We zijn inderdaad roomser dan de paus.
Als 160 met ATB mag tussen Eindhoven en Venlo, dan moet dat elders ook kunnen.
Als regels dat verbieden, is het tijd om die regels op te doeken.
220 miljoen voor de invoering van ERTMS op die trajecten is wel erg veel geld in relatie tot de zeer bescheiden reistijdwinst.
Gezien de rek die er in de dienstregeling inmiddels zit om de prestatienormen van het op tijd rijden te halen, moet het makkelijk mogelijk zijn om de reistijden met een minuut te bekorten zonder enige investering.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Geert »

De ATB zal er echter ook voor aangepast moeten worden, want ATB-EG kent geen code voor 160 km/h. Tussen Den Haag en Schiphol wordt er volgens mij een combi van ATB-EG (voor de normale treinen) en ATB-NG (voor de Thalys) gebruikt om die laatste 160 km/h te kunnen laten rijden. Dit zou dus inhouden dat òf ATB-EG aangepast moet worden, òf dat je alle treinen die met 160 km/h moeten gaan rijden voorzien worden van ATB-NG. Als je dat laatste gaat doen kun je volgens mij beter meteen voor ETCS gaan, aangezien dat de standaard van de toekomst is (Amsterdam Bijlmer - Utrecht is ook al voorbereid op ERTMS/ETCS).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Karl »

Hopelijk haalt dit bericht de Duitse pers niet... bouwen voor 160 km/h. :(

Tussen Lelystad en Zwolle zou je met een degelijk ontwerp en dito materieel toch wel 200 km/h moeten kunnen halen?
Het is een spectrum.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door aswnl »

Dan heb je altijd nog te maken met de erfenis van een verkeerde keuze voor de bovenleidingspanning, zo'n 85 jaar geleden.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Justin »

Historische Lock-In noemt men dat, geloof ik ;).

Trouwens, wat is een goede vertaling voor ATB in het Engels? Hoewel ik nu een onderzoeksvoorstel poog te doen naar dieselbaanvakken, zou ik misschien ook een onderzoeksvoorstel voor een vernieuwing in spoorinfra willen doen ;). Ik zou graag de keuze daartoe willen hebben, als ik tenminste de juiste vertaling wist :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Geert »

Train protection systems? ;-)

Zomaar nog wat termen:
UK:
- AWS (Automatic Warning System)
- ATP (Automatic Train Protection)
- TPWS (Train Protection and Warning System)

Duitsland:
- PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung/Indusi)
- LZB (Linienzugbeeinflussung)

Belgie, Frankrijk:
- Crocodile
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Laat treinen gauw 160 km per uur rijden'

Bericht door Wubbo »

ERTMS is geen beveiligingssysteem, maar een beheersingssysteem. ETCS is het beveiligingssysteem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten