Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Daniel »

Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ
Geplaatst op: vrijdag 18 januari 2013 21:07
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 januari 2013 21:08


Eind januari wordt er een extra abonnement voor scholieren toegevoegd aan de abonnementen in de regio’s Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee. Dit abonnement heeft Altijd Korting Scholier en geeft scholieren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar 55% korting op de ritprijs die ze betalen. Het abonnement kost € 16,50 per maand of € 165,- per jaar.

We gaan uit van gemiddeld 19 reisdagen per maand per scholier. Op basis van dit gemiddelde is na toevoeging van het nieuwe abonnement Altijd Korting Scholier de gemiddelde prijsstijging voor scholieren 0%. Naast het nieuwe abonnement wordt met terugwerkende kracht het verschil tussen het oude en het nieuwe abonnement van 9 december tot introductie van Altijd Korting Scholier gecompenseerd.

Daarnaast treffen Arriva en de provincie een financiële tegemoetkoming voor scholieren die na de invoering van het abonnement Altijd Korting Scholier nog met een kostenstijging van meer dan 25% op alle ritten gezamenlijk in een maand worden geconfronteerd.

Deze compensatie vindt plaats in de vorm van saldotegoed op de OV-chipkaart.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door TLP »

Nou heb ik nu geen plannen meer om binnen enkele weken naar ZH te gaan, maar het zou toch erg aardig van Arriva zijn als ze ook eens een (Scholier)-Dagkaart invoeren op dat gebied. Ik zou toch nog eens tijdens een vakantie of zo daarheen willen gaan, dus ik moet nog even kijken wat ik met die mail ga doen die ik een week geleden heb ontvangen, na ruim een maand gewacht te hebben op een reactie... :roll:
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Stefan »

En nu nog een oplossing voor de hele hordes reizigers die vanuit HWGO naar Zuidplein (en dan uiteraard met de RET verder..) reizen.....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door OV Hoekschewaard »

De oplossing is eigenlijk heel simpel, Arriva had gewoon mee moeten doen met het Regio abonnement wat Connexxion, HTM en de RET gezamenlijk in Zuid-Holland hebben ingevoerd. Nu heeft Arriva de prijs van het product "altijd korting" verlaagd van 16,50 naar 9 euro per maand voor de reizigers die ook met de RET reizen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Tristan »

OV Hoekschewaard schreef:Nu heeft Arriva de prijs van het product "altijd korting" verlaagd van 16,50 naar 9 euro per maand voor de reizigers die ook met de RET reizen.
Dat was geen plan van Arriva, maar een tegemoetkoming van Provincie Zuid-Holland.

En bovendien is het niet naar € 9,- verlaagd, maar met € 9,-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door huibf »

daarom afschaffen al die flauwekul en weer een organisatie de de producten maakt en verstrekt.
TLS voor de inplementatie en "OVchipkaart.nl" (als aftreksel van het NVB) die de zaken regelt.

één km prijs: 13 cent.
-altijd korting voor 18- en 65+ van 34%
-korting na 9.00 uur en weekends, de kerstweek en maand juli voor een x bedrag (15 euro per jaar) van 40% stapelbaar.
-Abonnementmaand19-/65+ van 70 euro (700 per jaar)
-Abonnementmaand 19+/64- van 90 euro (900 per jaar)
-fixed ritkaartje van 3,50 zonder overstap. 7 euro voor ritten langer dan 1.30 minuten (zonder overstap)
-fixed dagkaartje voor heel NL van 13 euro.

= geen gezever met zones.

Tadaaaaa. Nu de vervoerders en overheden nog.
Vervoerder en de Decentrale Overheden de mond snoeren (=bakkes houden) want ze hebben het verbrast.
Net zoals de pizzabakkers met de Fyra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Daniel »

huibf schreef:-Abonnementmaand19-/65+ van 70 euro (700 per jaar)
-Abonnementmaand 19+/64- van 90 euro (900 per jaar)
Welja, er wordt nu al geklaagd over de prijzen van abonnementen en dan maken we ze nog even twee keer zo duur :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door The best »

Daniel schreef:
huibf schreef:-Abonnementmaand19-/65+ van 70 euro (700 per jaar)
-Abonnementmaand 19+/64- van 90 euro (900 per jaar)
Welja, er wordt nu al geklaagd over de prijzen van abonnementen en dan maken we ze nog even twee keer zo duur :?
Een los ritkaartje vind ik anders ook best wel duur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: -fixed ritkaartje van 3,50 zonder overstap. 7 euro voor ritten langer dan 1.30 minuten (zonder overstap)
Bij de RET kun je nu voor €3,- onbeperkt een uur en voor €3,50 onbeperkt twee uur reizen, dus jouw plan is dan wel erg duur.
Bovendien vind ik dat er wel overstaprecht moet komen.

Het beste zou zijn, als je bij het instappen tegen de chauffeur zegt waar je heen wilt en dat hij dan (m.b.v. de computer) een wegwerp-OV-Chipkaart verkoopt tegen 1,20 x de prijs als je zelf met je OVC reist.

Sowieso moeten er meer wegwerp-OVC's verkocht worden, want volgens mij hebben nu alleen RET, HTM en GVB die.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 21 jan 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Karl »

Dat je meer moet betalen bij overstappen vind ik echt kolder, dan ben je aan de grillen en grollen van de vervoerder overgeleverd of er net een lijn is waar je gebruik van kan maken, in plaats van de aanwezigheid van OV.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Suus »

ww-ovc's hebben alleen zin bij de vervoerders waar (delen van) het netwerk is afgesloten met poortjes, anders kunnen ze beter gewoon papier verkopen, goedkoper om te maken en te verkopen en beter voor het milieu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door zone5324bericht... »

dure kaartjes op de bus is juist gekomen om mensen naar de ovc-kaart over te laten stappen en om wagenverkoop te verminderen...

maar ik ben wel voorstander van een beter systeem.
en vooral voor het afschaffen van de hoge aanschafprijs van de ovc-kaart...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Vinny »

Bee schreef:ww-ovc's hebben alleen zin bij de vervoerders waar (delen van) het netwerk is afgesloten met poortjes, anders kunnen ze beter gewoon papier verkopen, goedkoper om te maken en te verkopen en beter voor het milieu.
Niet helemaal mee eens. Ook bij vervoerders waar een semi-open instapregime geldt kan het zinvol zijn. De chauffeur kan aan het horen van de piep horen of iemand incheckt. Al een aantal keer meegemaakt dat de chauffeur dan de persoon aanspreekt waarna er alsnog betaalt wordt (ingecheckt of een wegwerpchipkaart kopen bij de chauffeur). Natuurlijk kun je dat ook doen als reizigers met papieren vervoersbewijzen reizen, maar dan zijn het er waarschijnlijk zoveel die legaal niet piepen dat je als chauffeur dat niet meer gaat doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door huibf »

Daniel schreef:
huibf schreef:-Abonnementmaand19-/65+ van 70 euro (700 per jaar)
-Abonnementmaand 19+/64- van 90 euro (900 per jaar)
Welja, er wordt nu al geklaagd over de prijzen van abonnementen en dan maken we ze nog even twee keer zo duur :?
Nee want met de stapelkortingen is het reizen zonder abonnement ook goedkoop, de meeste reizen zijn hiedoor vaak goedkoper als met het oude sterabonnement. Blijkt uit de tarieven en bevindingen van brabant. Door iets te sleutelen aan de km prijs wordt het nog iets goedkoper.
Ritkaart mag best zo blijven als in brabant. Immers dit geeft een stimulans on chipkaart te kopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Daniel »

Da´s natuurlijk alleen goedkoop als je ook kunt stapelen. Als ik het puur voor het busdeel van m´n woon-werkverkeer uitreken dan is dat dus met jouw voorstel ´s ochtends zonder en ´s middags met 40% korting. Da´s dan 1,35 heen en 0,81 terug wat met 220 werkdagen per jaar uitkomt op ca. 475 euro plus dan nog de 15 euro voor dat kortingsproduct.
Echter betaal ik nu slechts 464 euro voor een jaar reizen, en da´s dan ook nog eens onbeperkt binnen het geldigheidsgebied. (En die prijs is in 2013 al fors gestegen, t.o.v. de tarieven van 2012 scheelt het ruim 5% en t.o.v. het stad/streeksupplement zelfs 18%)

Qua ritprijs ben ik overigens voor het gemak even uitgegaan voor wat 9292 geeft. Eigenlijk is het nog duurder want het kilometertarief in het BRU is 0,5 cent lager dan wat jij voorstelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door huibf »

Daniel schreef:... op ca. 475 euro plus dan nog de 15 euro voor dat kortingsproduct.
Echter betaal ik nu slechts 464 euro voor een jaar reizen, en da´s dan ook nog eens onbeperkt binnen het geldigheidsgebied.
Qua ritprijs ben ik overigens voor het gemak even uitgegaan voor wat 9292 geeft. Eigenlijk is het nog duurder want het kilometertarief in het BRU is 0,5 cent lager dan wat jij voorstelt.
Wel uitgaan van de sterzone kosten van zoals het 'was' vóór de chipkaart. (en dan verrekend met de inflatie voor 2012 en 2012).
Als je deze prijzen hanteerd is het voor de gemiddelde brabander dus iets goedkoper geworden. Als ik terug zou rekenen voor mijn situatie ben ik goedkoper uit met het Brabantse Tarievenhuis. scheelt me 10 euro per maand. En ik woon ook nog 'ver' in de zone.... als je dichter in de zoneoverlap woont ben je nog voordeliger uit op de km.prijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Daniel »

Sterabonnementen zijn in de provincie Utrecht nooit weggeweest, dus 'tis prima met de prijzen van het sterabonnement in 2012 te vergelijken. RegioVrij wat ik nu heb is in feite ook gewoon een sterabonnement alleen met een ander naampje en uitsluitend bij Connexxion geldig.

Denk dat je in je redenatie het voordeel van een jaarabonnement vergeet, namelijk dat je maar voor 10 maanden betaald. En in het geval van een afgekocht reisrecht reis je dus ook twee maanden gratis. Bij de diverse kortingsabonnementen krijg je weliswaar bij de jaarversie ook twee maanden gratis, maar in die maanden lopen je reiskosten gewoon door en het is dus precies dat wat op saldo reizen veelal duurder maakt dan het reizen met een afgekocht abonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door Tristan »

Feit is in elk geval dat het huidige systeem van vervoerder- en/of regiogebonden abonnementen voor het gros van de reizigers totaal niet werkt.

Vervoerders adverteren nu met 'aantrekkelijke abonnementen'. Deze abonnementen zijn inderdaad aantrekkelijk, maar dan wel voor de vervoerder, níét voor de reiziger.

De ov-chipkaart zal alleen maar gewaardeerd worden als de volgende wijzigingen plaats zullen vinden:
- Voor iedereen: GEEN basistarief
- Voor de zéér incidentele reiziger: een (niet al te duur) los kaartje dat gebruikt kan worden als retour óf waar één overstap mee gemaakt kan worden
- Voor de incidentele reiziger: één km-tarief dat landelijk gehanteerd wordt, ongeacht type vervoer, ongeacht vervoerder, ongeacht regio. Ter compensatie van het afschaffen van het basistarief (zie eerste punt), mag de km-prijs iets verhoogd worden. Laten we zeggen naar € 0,15 per km (als voorbeeld)
- Voor de iets frequentere incidentele reiziger en frequente reiziger die een kort traject aflegt: Altijd Korting dat recht geeft op 20 % korting tijdens de spits, zowel ochtend- als avondspits en 40 % korting buiten de spits en in de weekenden.
- Voor de frequente tot zeer frequente reiziger: km-bundels; voor een vast bedrag kun je een X (zelf te kiezen) aantal km reizen, ongeacht richting, ongeacht type vervoer, ongeacht vervoerder, ongeacht regio, ongeacht periode. In plaats van saldo, worden er kilometers afgeschreven (afgerond op meters). Zijn je kilometers op, dan ga je automatisch over op saldoreizen.
- Op een centrale site (bijvoorbeeld 9292.nl of ov-chipkaart.nl) dien je na te kunnen gaan wat de exacte afstand (in meters) is tussen twee verschillende haltes, bijvoorbeeld gesorteerd op ov-route (voorbeeld): van Capelsebrug naar Krimpen a/d IJssel busstation = 2,248 km

Voordelen:
- Geen leeftijdskorting, dus Altijd Korting kan ook geladen worden op een niet-persoonsgebonden kaart
- Één tariefstelsel, dus er is echt sprake van één kaart voor het gehele ov
- Je kunt makkelijk nagaan wat een rit gaat kosten en controleren of het afgeschreven bedrag klopt
- Je bent niet van een specifieke vervoerder afhankelijk
- Je betaalt daadwerkelijk voor wat je reist: korte ritten zijn goedkoop, lange ritten zijn duurder
- Met het km-bundel ben je niet gebonden aan een specifiek geldigheidsgebied
Laatst gewijzigd door Tristan op za 26 jan 2013, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Oplossing voor extreme prijsstijgingen scholieren ZHZ

Bericht door R-Flow »

Waar een uitzending van Kassa! wel niet goed voor kan zijn… :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten