Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Wubbo »

Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat
Geplaatst op: vrijdag 18 januari 2013 16:08
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 januari 2013 16:09


Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal ligt vrijdagmiddag plat door een storing in het systeem om seinen en wissels te bedienen.

Dat melden NS en Prorail.

Er is dus geen treinverkeer mogelijk in de avondspits. Ook van en naar Gouda rijden geen treinen door eenzelfde storing
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Wubbo »

Inmiddels rijden er wel weer wat treinen, volgens de storingsinformatie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Gekko123 »

Vanaf Utrecht rijd momenteel wel weer wat naar Overvecht, Breukelen en Bunnik, maar Woerden ligt nog wel plat. Verstoring lijkt zich verplaatst te hebben naar Woerden/Gouda als ik het kaartje zo moet geloven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Wubbo »

Ook daar lijkt nu weer wat te rijden, alleen tussen Rotterdam en Utrecht en tussen Leiden en Utrecht is het nog bal.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Jef400 »

Ja maatschappij voor beter OV. Hier word je toch weer met je neus op de feiten gedrukt. Hieruit blijkt dus gewoon weer dat het met deze omstandigheden onmogelijk is door te rijden met de normale dienstregeling.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Klaasje »

Wat heeft een reguliere grote verstoring te maken met wel of geen winterdienst rijden? :')
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Thom91 »

JeffreyMeijer schreef:Ja maatschappij voor beter OV. Hier word je toch weer met je neus op de feiten gedrukt. Hieruit blijkt dus gewoon weer dat het met deze omstandigheden onmogelijk is door te rijden met de normale dienstregeling.
wut?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door ODRAIL »

Waar blijft het backupsysteem?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Suus »

Dat wordt al enige tijd getest. Afgelopen weekend heeft men op proef de verkeersleiding van Amsterdam op een backup-werkplek in Utrecht overgenomen en die proef lijkt geslaagd. Alleen, zelfs met een backupsysteem heb je niet het systeem binnen een paar minuten in de lucht en als je dan tien minuten niets kan doen op het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland heb je al snel een hoop problemen die je niet in een half uurtje weer hebt opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door deadlock »

Bee, je verkondigt onzin. High performance computing heeft hier al jaren goede oplossingen voor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Thom91 »

KM46 schreef:Waar blijft het backupsysteem?
Heeft gewerkt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door ODRAIL »

Thom91 schreef:
KM46 schreef:Waar blijft het backupsysteem?
Heeft gewerkt.
En waarom werkt het niet meer dan?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Thom91 »

KM46 schreef: En waarom werkt het niet meer dan?
Hoe bedoel je?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door ODRAIL »

Thom91 schreef:
KM46 schreef: En waarom werkt het niet meer dan?
Hoe bedoel je?
Je schrijft "het heeft gewerkt".

Dus ik ga er vanuit dat het niet meer fuctioneert het reservesysteem, of lees ik het verkeert?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Thom91 »

KM46 schreef:
Thom91 schreef:
KM46 schreef: En waarom werkt het niet meer dan?
Hoe bedoel je?
Jij schrijft "het heeft gewerkt".

Dus ik ga er vanuit dat het niet meer fuctioneert het reservesysteem, of lees ik het verkeert?
Je leest het verkeerd, het back-up systeem is vanmiddag in functie getreden, bij mijn weten dan.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door ODRAIL »

Mooi toch. Dat het fuctioneert waarvoor het bedoeldt is.

En ik las het verkeert :oops: :wink: .
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Karl »

Waar kwam die storing vandaan dan?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Wubbo »

Volgens ProRail heeft het systeem er 10 minuten uit gelegen. De nood-VL post bemensen kost altijd meer tijd (zit op een andere locatie in Utrecht, moet opgestart/ingelogd worden omdat het alle werkplekken kan bedienen en de mensen moeten nog uit de normale post komen). Het is alleen jammer dat NS na een storing van 10 minuten 3 uur nodig heeft om weer een fatsoenlijke treindienst te kunnen rijden, maar dat is een bekend gegeven...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door webguy »

deadlock schreef:Bee, je verkondigt onzin. High performance computing heeft hier al jaren goede oplossingen voor.
Tuurlijk, overal zijn oplossingen voor. Echter is de systeemarchitectuur van posten die verbindingen hebben met onderposten die verbindingen hebben met wissels etc niet echt te matchen met goede IT architectuur.
Geloof me: er is kosten nog moeite gespaard voor het project om de VL-posten dubbel uit te kunnen voeren. Er wordt gesproken over 3 fases van overnemen: in fase 1 bedienen client in Utrecht de computers in Amsterdam, in fase 2 bedienen clients in Utrecht servers in Utrecht die via Amsterdam met alle beveiliging communiceren en in fase 3 (total meltdown zegmaar) bedient Utrecht alles, en is er een tweede verbinding tussen elke onderpost en Utrecht. Omdat er dus nog zoveel oude meuk tussen zit is het nog een droom om hot failovers te kunnen doen, los van het aspect dat je fysiek mensen moet verplaatsen. Er zit daarnaast nog de menselijke factor bij dat treindienstleiders in sommige dingen ook gewoon geholpen moeten worden als ze in Utrecht op een calamiteitenpost zitten - dingen werken anders, anders ingericht en sommige dingen kunnen niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door iljitsch »

Ik ben toch blij dat de luchtverkeersleiding niet door de NS/Prorail gerund wordt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door webguy »

Het gemiddelde bedrijf kan na een "ramp" echt niet verder - een niet nader te noemen groot bekend IT bedrijf heeft bijvoorbeeld datacenters onder lekkende daken, wel een uitwijk voor de meldingscentrale, maar niemand weet hoe dat moet of hoe dat getest wordt.
Overigens is deel van de reden dat veel nog zo ouderwets is, is dat 20 jaar geleden de IT gewoon niet ver genoeg was om veilige systemen op te leveren. PLCs en Relais zijn vaak nog de norm omdat ze betrouwbaar en veilig zijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Suus »

Een verschil tussen een treindienstleiding en luchtverkeersleiding is dat een treindienstleiding ook allerlei apparatuur zoals seinen en wissels aan zijn systemen gekoppeld heeft. In de lucht staan geen seinen op wolken en kan men in uiterste nood ook nog terugvallen op papier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door Vinny »

Nou als men in de luchtvaart weer terug gaat op papieren aansturing en het spreekwoordelijke spiegeleiwapperen dan is binnen no time Schiphol echt plat hoor. Ik denk dat dan hooguit 20% van het gebruikelijke vliegverkeer kan worden afgehandeld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinverkeer rond Utrecht Centraal ligt plat

Bericht door deadlock »

webguy schreef:
deadlock schreef:Bee, je verkondigt onzin. High performance computing heeft hier al jaren goede oplossingen voor.
Tuurlijk, overal zijn oplossingen voor. Echter is de systeemarchitectuur van posten die verbindingen hebben met onderposten die verbindingen hebben met wissels etc niet echt te matchen met goede IT architectuur.
Geloof me: er is kosten nog moeite gespaard voor het project om de VL-posten dubbel uit te kunnen voeren. Er wordt gesproken over 3 fases van overnemen: in fase 1 bedienen client in Utrecht de computers in Amsterdam, in fase 2 bedienen clients in Utrecht servers in Utrecht die via Amsterdam met alle beveiliging communiceren en in fase 3 (total meltdown zegmaar) bedient Utrecht alles, en is er een tweede verbinding tussen elke onderpost en Utrecht. Omdat er dus nog zoveel oude meuk tussen zit is het nog een droom om hot failovers te kunnen doen, los van het aspect dat je fysiek mensen moet verplaatsen. Er zit daarnaast nog de menselijke factor bij dat treindienstleiders in sommige dingen ook gewoon geholpen moeten worden als ze in Utrecht op een calamiteitenpost zitten - dingen werken anders, anders ingericht en sommige dingen kunnen niet.
Dat iets een verkeerde architectuur heeft betekent dus dat je het anders moet ontwerpen. Als dit zou gaan om de bediening van kernwapens had het namelijk wel gekund.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten