Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:Ik hen nooit een stadsbus op een streeklijn gezien. Lijn 6 van Hermes in het verleden was een Stadslijn. Lijn 103 is ook een stadslijn.
Raar dat lijn 6 (Helmond-Eindhoven via Nuenen) een stadslijn was en lijn 20 en 21 niet. Overigens praat ik over minimaal 4 jaar geleden. Toen nog met het oude materieel gereden werd zag ik vaker een stadsbus op een streeklijn en meestal was dat richting Helmond op de drie genoemde lijnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Een hele enkele keer heb ik in de nieuwe concessie wel eens een kleine MAN op de 121 of 21 gezien, maar dat leek om noodgevallen te gaan waar even geen Amba beschikbaar was. Verder rijden op de 121 op gezette tijden geledes, maar dat komt vanwege de drukte op die ritten. In de vakantieperioden worden die ritten (als ze al rijden en niet vervallen omdat het spitsritten zijn) gewoon met een Amba gereden, bijvoorbeeld de eerste rit naar Uden vanuit Nuenen op een werkdag. Ik kan niet zeggen hoe het in het algemeen gaat, maar de keren dat ik in Eindhoven ben, lijken de Amba's vooral op de streeklijnen te zitten en de MANnetjes op de stad. Op de 145 reden vroeger wel eens MANnetjes, maar sinds de 144/145/103 omgegooid hebben, is dat ook verleden tijd zover ik weet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:
huibf schreef:Ik hen nooit een stadsbus op een streeklijn gezien. Lijn 6 van Hermes in het verleden was een Stadslijn. Lijn 103 is ook een stadslijn.
Raar dat lijn 6 (Helmond-Eindhoven via Nuenen) een stadslijn was en lijn 20 en 21 niet. Overigens praat ik over minimaal 4 jaar geleden. Toen nog met het oude materieel gereden werd zag ik vaker een stadsbus op een streeklijn en meestal was dat richting Helmond op de drie genoemde lijnen.
Dat is niet raar. Lijn 20 en 21 zijn gewoon streeklijnen. Lijn 6 is de stadslijn Eindhoven - Nuenen-Oost. Vanaf 14 december 2003 ging daarvan 1 rit per uur op ma t/m za overdag doorrijden naar Helmond. De rest bleef gewoon boemelen tussen Eindhoven en Nuenen. De streekritten werden veelal met Amba's gereden, want die ritten waren oa gekoppeld aan de 21. Sterker nog, een chauffeur vertelde mij ooit dat de lijn hoofdzakelijk was ingevoerd om matritten te voorkomen omdat Helmond opeens de 21 moest gaan rijden (die werd voor de knip uit Nijmegen en Eindhoven gereden, na de knip ging BBA de ritten Uden - Eindhoven rijden zover ik me kan herinneren...toen de lijn werd ingekort tot Beek en Donk kwam deze opeens weer bij Hermes en moesten ze dus wel die ritten ergens aan zien te koppelen).
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Michael 1988 »

En toch heb ik regelmatig een stadsbus gezien richting Helmond. In de 2x dat ik die bus moest hebben richting Helmond zat ik zelfs in een stadsbus. Maar goed, ik zei al dat het nog wel eens regelmatig voorkomt dat een stadsbus op een streeklijn rijdt en andersom.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam is de kans nu ook een stuk groter nu zowel de stads- als streekbussen door de RET worden gereden. Citaro's op de streeklijnen gebeurde al door de ombouw van de MAN's, maar deze post van mb90 bewijst dat er ook al MAN's op stadslijnen hebben gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door peter s »

Zag vanmiddag een vrachtwagen bij de bushalte in Meijhorst staan, vies en zwart....oh nee een bus.
Een MAN waarvan de achterdeur niet dicht wilde, tja dan wil ie niet weg he!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Ik heb er ook al een paar gezien die vooral achter vrij zwart en vies waren. Maar met dit weer heeft wassen toch weinig zin. Zal wel beter worden als al die troep eenmaal weer van straat is.

Vaag vanochtend overigens. Ik keek ergens in Nederasselt naar de vertraging van lijn 12 op de Brabantse Poort. Als deze op tijd of minimale vertraging heeft, dan stap ik over, anders niet, tenzij wij ook vertraging oplopen (maar wij reden op tijd). Was +4 (gepland vertrek 8:07). In Alverna al +5. Gezien lijn 13 ook +4 had ik al besloten om in de 99 te blijven zitten (aankomst 8:03 op de Brabantse Poort). Maar tot mijn verbazing stond lijn 12 er al. Of de vertragingsinfo was fout of er zit wel erg veel rek in die rit. Je hoorde mij in ieder geval niet klagen, een positieve verrassing is altijd leuk (de bus bleef ook netjes tot vertrektijd staan, zo hoort het bij overstappunten).
"Een touringcar is geen bus"
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

fogeltje schreef:(de bus bleef ook netjes tot vertrektijd staan, zo hoort het bij overstappunten).
Zo hoort het bij alle haltes
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fred1954 »

Even wat anders: ik lees vandaag in de Gelderlander, dat de gemeente Arnhem van lijn 4 een trolleylijn wil maken? Er zijn nog geen plannen, maar men wil het wel. Moeten er toch eerst extra trolleys komen, lijkt me. En een stuk infrastructuur aangelegd worden, en oude infra vervangen moeten worden. Een en ander zou afhangen van de wil van de SAN. Plannen zouden er nog niet liggen. Ik meen dat dit al in eerder stadium geopperd is, lijn 4 als trolley?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Wubbo »

Dat artikel staat ook online.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Nylan »

fred1954 schreef:Even wat anders: ik lees vandaag in de Gelderlander, dat de gemeente Arnhem van lijn 4 een trolleylijn wil maken? Er zijn nog geen plannen, maar men wil het wel. Moeten er toch eerst extra trolleys komen, lijkt me. En een stuk infrastructuur aangelegd worden, en oude infra vervangen moeten worden. Een en ander zou afhangen van de wil van de SAN. Plannen zouden er nog niet liggen. Ik meen dat dit al in eerder stadium geopperd is, lijn 4 als trolley?
Het lijkt me zo leuk!!! Er moet inderdaad nog wel veel gebeuren, maar een (klein) deel van de infrastructuur hangt er al. Een parkeerverbod op de route in De Laar Oost, lijkt mij wel prettig voor chauffeurs.

Misschien komt een deel van het geld 'Trolley Huissen' wel vrij en kan bij lijn 4 worden gelegd!

In februari praat de gemeente Lingewaard weer over de verlening van lijn 3. Dat las ik hier: http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.3607060
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

Wubbo schreef:Dat artikel staat ook online.
Heerlijk om te lezen, "weinig uitstoot minder geluidshinder"..wat een kul.
De uitstoot komt ergens anders (de energiecentrale) terecht, is veel vuiler als aardgas, sterker
de nieuwste generatie (VI) diesels zijn zelfs schoner als "onze CNG (compressed natural gas) bussen.
Zelfs dat is l*lkoek want ze lopen niet op CNG maar op aardgas.
Echt een gevalletje jezelf en anderen voor de gek houden met het milieu als grootste verliezer.

1kW stroom kost ruwweg 800 gram Co2, om een Prius (kleine trolley zonder stokken) accu volledig
op te laden is 6KW nodig, dus 4800gr Co2
Als je 100km/pu rijdt dan is de Prius accu na 25km!!!Leeg, dus 192 gram Co2 p/km
Een Volvo V40 D2(redelijk vergelijkbaar kwa afmeting), verbruikt 94 gram Co2 p/km en is dus
uiteindelijk ruim 2x zo schoon en dus veeel beter/minder slecht voor het milieu.
Toch moet voor de Volvo BPM en ruim €800 houderschapsbelasting worden betaald.

Ze l*llen recht wat krom is en krom wat recht is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Chauffeur63 schreef:
fogeltje schreef:(de bus bleef ook netjes tot vertrektijd staan, zo hoort het bij overstappunten).
Zo hoort het bij alle haltes
Ik kan me voorstellen dat het bij sommige haltes onhandig is, bij drukke wegen waar op de rijbaan gehalteerd wordt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Suus »

Een Prius is niet vergelijkbaar met een trolleybus, een trolleybus is eerder vergelijkbaar met een tram.

Energie op grote schaal opwekken is efficienter dan energie op kleine schaal opwekken. Een energiecentrale zal dus veel efficienter zijn dan een dieselmotor. Als een energiecentrale ook nog voor stadswarmte wordt gebruikt heb je al helemaal een efficiente centrale.

Bovendien kan energie die via een stroomleiding aan voertuigen wordt verstrekt ook CO2-vrij (wind/zon/water) of CO2-neutraal (biomassa) worden opgewerkt, dat kan met voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden sowieso niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Daniel »

Chauffeur63 schreef:Zelfs dat is l*lkoek want ze lopen niet op CNG maar op aardgas.
CNG = Aardgas. De Engelse vertaling van aardgas is immers Natural Gas en compressed is het ook anders past er zo weinig in een tank :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

Daniel schreef:
Chauffeur63 schreef:Zelfs dat is l*lkoek want ze lopen niet op CNG maar op aardgas.
CNG = Aardgas. De Engelse vertaling van aardgas is immers Natural Gas en compressed is het ook anders past er zo weinig in een tank :wink:
Klopt maar ze zouden op groen(bio)gas gaan rijden, nu hebben ze er certificaat gekocht en mogen dan doen
alsof ze op biogas rijden.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

Bee schreef:Een Prius is niet vergelijkbaar met een trolleybus, een trolleybus is eerder vergelijkbaar met een tram.

Energie op grote schaal opwekken is efficienter dan energie op kleine schaal opwekken. Een energiecentrale zal dus veel efficienter zijn dan een dieselmotor. Als een energiecentrale ook nog voor stadswarmte wordt gebruikt heb je al helemaal een efficiente centrale.

Bovendien kan energie die via een stroomleiding aan voertuigen wordt verstrekt ook CO2-vrij (wind/zon/water) of CO2-neutraal (biomassa) worden opgewerkt, dat kan met voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden sowieso niet.
De genoemde 800gr Co2 is de uitstoot die vrijkomt bij het laden van de accu's (uit de energiecentrale)

In 2020 hopen we, in Europa, dat 14% van alle benodigde energie groen is. Het kan dus CO2-vrij maar het percentage is erg
(te)laag

Op http://werkelijkverbruik.nl/ kun je zien dat een Prius door de lease geschat wordt op ruim 6 l/100km dat is 144 gram co
50% meer als de als voorbeeld genoemde Volvo.

Heeft weinig meer met OV te maken :) :) , maar een trolley is All-in niet schoon
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door rovin1995 »

Als je dat zo zegt dan is er dus niks meer schoon, blijft een feit dat de trolley ter plekke niks uitstoot, dus op die plek schoon is. Dus ook voor Arnhem en zijn inwoners, die minder schadelijke stoffen hoeven in te ademen.
Laatst gewijzigd door rovin1995 op vr 18 jan 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

rovin1995 schreef:Als je dat zo zegt dan is er dus niks meer schoon.
Precies *O* , ze (overheden) houden zichzelf en anderen voor de gek.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door peter s »

Ach niks is nieuw...
Vroeger werd er verse lucht aan uitlaatgassen toegevoegd. dan had percentagegewijs minder schadelijke uitstoot :oops:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Michael 1988 »

@Chauffeur63 Volgens mij weet je niet hoe een prius werkt. De Prius heeft zowel een diesel als een elektromoter. De accu's van de elektromoter worden net zoals bij een gewone auto opgeladen door de dieselmoter. Enige verschil bij de plug in, is dat je ook je auto kunt opladen thuis. Maar dat is alleen bij de plug in.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

Michael 1988 schreef:@Chauffeur63 Volgens mij weet je niet hoe een prius werkt. De Prius heeft zowel een diesel als een elektromoter. De accu's van de elektromoter worden net zoals bij een gewone auto opgeladen door de dieselmoter. Enige verschil bij de plug in, is dat je ook je auto kunt opladen thuis. Maar dat is alleen bij de plug in.
Een Prius heeft een benzinemotor, die bijspringt als de accu's het niet trekken (na 25-50km) en is een plug-in.
http://www.toyota.nl/cars/new_cars/priu ... index.tmex, maar zonder brandstofmotor kun je na
25km (volgens de fabriek, dus wees blij met 15km) niet zonder de fossiele brandstof
De Opel Ampera heeft wel een brandstofmotor die er alleen is voor het laden van de accu's, in tegenstelling tot de Prius
kan de brandstofmotor in de Opel niet voor de aandrijving zorgen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet hoe de prius werkt, maar in jouw verhaal kwam het over alsof de prius alleen maar opgeladen kan worden aan de stekker.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Chauffeur63 schreef:
Daniel schreef:
Chauffeur63 schreef:Zelfs dat is l*lkoek want ze lopen niet op CNG maar op aardgas.
CNG = Aardgas. De Engelse vertaling van aardgas is immers Natural Gas en compressed is het ook anders past er zo weinig in een tank :wink:
Klopt maar ze zouden op groen(bio)gas gaan rijden, nu hebben ze er certificaat gekocht en mogen dan doen
alsof ze op biogas rijden.
Wat? :') Te triest voor woorden, gewoon je geweten afkopen. Maar ja, dat schijnt gangbare praktijk te zijn in de certificatenwereld.
"Een touringcar is geen bus"
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door koekje »

Chauffeur63 schreef:
Wubbo schreef:Dat artikel staat ook online.
Heerlijk om te lezen, "weinig uitstoot minder geluidshinder"..wat een kul.
De uitstoot komt ergens anders (de energiecentrale) terecht, is veel vuiler als aardgas, sterker
de nieuwste generatie (VI) diesels zijn zelfs schoner als "onze CNG (compressed natural gas) bussen.
Zelfs dat is l*lkoek want ze lopen niet op CNG maar op aardgas.
Echt een gevalletje jezelf en anderen voor de gek houden met het milieu als grootste verliezer.

1kW stroom kost ruwweg 800 gram Co2, om een Prius (kleine trolley zonder stokken) accu volledig
op te laden is 6KW nodig, dus 4800gr Co2
Als je 100km/pu rijdt dan is de Prius accu na 25km!!!Leeg, dus 192 gram Co2 p/km
Een Volvo V40 D2(redelijk vergelijkbaar kwa afmeting), verbruikt 94 gram Co2 p/km en is dus
uiteindelijk ruim 2x zo schoon en dus veeel beter/minder slecht voor het milieu.
Toch moet voor de Volvo BPM en ruim €800 houderschapsbelasting worden betaald.

Ze l*llen recht wat krom is en krom wat recht is.
Niet zo schreeuwen, de trolleybussen rijden op groene stroom. Er is een contract met een waterkrachtcentrale die hier een eindje vandaan ligt. Die levert de benodigde hoeveelheid stroom aan het energienet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten