Tram rijdt niet te hard
Tram rijdt niet te hard
Tram rijdt niet te hard
DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Het aantal ongelukken met trams is de laatste zeven jaar juist bijna gehalveerd. Ook in Amsterdam nam het aantal ongelukken met trams sterk af, van 365 in het jaar 2000 tot 217 in 2007. Het aantal doden - tussen vier en elf - bleef vrijwel gelijk.
Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) blijkt dat een te hoge snelheid niet de oorzaak is van tramongelukken.
In de Tweede Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat tussen 2002 en 2006 36 mensen waren omgekomen door ongelukken met trams, van wie tien in Amsterdam.
Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid.
Andere maatregelen zijn volgens Huizinga beter geschikt om het aantal ongelukken met trams terug te dringen. Oorzaken zijn vooral onoplettendheid van fietsers en voetgangers die afgeleid worden door hun mobiele telefoon of mp3-speler, en onbekendheid met de tram.
Dat speelt vooral toeristen, beursbezoekers en andere bezoekers van buiten de stad parten. Ook ouderen komen nogal eens onder de tram. Huizinga zal daarom met regionale partijen praten over voorlichting en verkeerslessen.
Vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig.
De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk. (HET PAROOL)
Bron: Het Parool
DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Het aantal ongelukken met trams is de laatste zeven jaar juist bijna gehalveerd. Ook in Amsterdam nam het aantal ongelukken met trams sterk af, van 365 in het jaar 2000 tot 217 in 2007. Het aantal doden - tussen vier en elf - bleef vrijwel gelijk.
Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) blijkt dat een te hoge snelheid niet de oorzaak is van tramongelukken.
In de Tweede Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat tussen 2002 en 2006 36 mensen waren omgekomen door ongelukken met trams, van wie tien in Amsterdam.
Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid.
Andere maatregelen zijn volgens Huizinga beter geschikt om het aantal ongelukken met trams terug te dringen. Oorzaken zijn vooral onoplettendheid van fietsers en voetgangers die afgeleid worden door hun mobiele telefoon of mp3-speler, en onbekendheid met de tram.
Dat speelt vooral toeristen, beursbezoekers en andere bezoekers van buiten de stad parten. Ook ouderen komen nogal eens onder de tram. Huizinga zal daarom met regionale partijen praten over voorlichting en verkeerslessen.
Vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig.
De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk. (HET PAROOL)
Bron: Het Parool
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Tram rijdt niet te hard
Wat klopt er niet aan deze zin...Tram rijdt niet te hard
DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram rijdt niet te hard
Buiten de bedoelde paradox, is het volgens mij ook zo dat er al een maximumsnelheid is. Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Tram rijdt niet te hard
In Amsterdam zijn er 'baanvaksnelheden': Op de Leidsestraat geldt een maximum van 10 km/h heb ik wel eens gelezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Tram rijdt niet te hard
Nee.tsov schreef:Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer?
Re: Tram rijdt niet te hard
Maar hebben trams zich nou wel te houden aan de andere verkeerstekens dan? Of aan zebrapaden (waar ze vaak voorrang nemen)?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Tram rijdt niet te hard
Sommige dingen gelden voor iedereen, ook trams, andere dingen weer niet. Trams zijn een rare vogels eigenlijk, in de wetgeving.
Re: Tram rijdt niet te hard
tsov schreef:Buiten de bedoelde paradox, is het volgens mij ook zo dat er al een maximumsnelheid is. Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer?
Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is ook van toepassing bij een tram. In dat reglement wordt alleen niet gesproken over maximumsnelheden van een tram (wel van andere weggebruikers). De voorrangsregelingen met betrekking tot zebrapaden en dergelijke gelden dus óók voor trams. Bestuurders van trams moeten alleen wel bewust zijn van hun uitzonderlijke posities en hun weggedrag daarop aanpassen. Een trambestuurder die met 80 km/h over een 50 km-weg rijdt, kan daar dus gewoon voor beboet worden, al is het maar met het altijd geldende artikel 5 (breng anderen nooit in gevaar).NS-Reiziger schreef:Maar hebben trams zich nou wel te houden aan de andere verkeerstekens dan? Of aan zebrapaden (waar ze vaak voorrang nemen)?
Re: Tram rijdt niet te hard
Nee, dat klopt niet.Chauf21 schreef: De voorrangsregelingen met betrekking tot zebrapaden en dergelijke gelden dus óók voor trams.
Regels die wel gelden voor de tram:
- verkeerslichten
- uitritten
- voorangskruisingen / voorrangswegen
- zebrapaden (maar alleen in Nederland, in België niet)
Regels die niet gelden voor de tram:
- maximumsnelheid
- Verkeer van rechts gaat voor (tram heeft altijd voorrang)
- Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor op gelijkwaardige kruisingen (tram heeft altijd voorang)
Laatst gewijzigd door math1985 op za 25 okt 2008, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram rijdt niet te hard
Voor wat betreft de maximumsnelheid heb je gelijk. Maar over zebrapaden lees ik wat anders in het RVV.
In het RVV staat dat alle bestuurders voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. En wat voor alle bestuurders geldt, geldt dus ook voor de bestuurder van een tram. Waar baseer jij op dat dat niet zo is?
In het RVV staat dat alle bestuurders voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. En wat voor alle bestuurders geldt, geldt dus ook voor de bestuurder van een tram. Waar baseer jij op dat dat niet zo is?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Tram rijdt niet te hard
Ik interpreteer de wet ook zo: een trambestuurder valt onder de categorie "bestuurder" (RVV 1g). De voorrangsregelingen bij zebrapaden (VOP) gelden voor bestuurders (RVV 49-2). Wanneer het zebrapad dus is doorgetrokken over de trambaan, moet ook een tram voorrang verlenen. In andere landen (waaronder België) is de regelgeving iets anders opgesteld en heeft de tram wél voorrang.reisthijs schreef:In het RVV staat dat alle bestuurders voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. En wat voor alle bestuurders geldt, geldt dus ook voor de bestuurder van een tram. Waar baseer jij op dat dat niet zo is?
Bij dat laatste gaan verkeerstekens wel voor. Wanneer een tram dus uit een straat met haaientanden bij de kruising komt, moet zij daar gewoon voorrang verlenen. Of bedoel je dat te zeggen met het eerste gedeelte uit de quote?math1985 schreef:Regels die wel gelden voor de tram:
- voorangskruisingen / voorrangswegen
Regels die niet gelden voor de tram:
- Verkeer van rechts gaat voor (tram heeft altijd voorrang)
Re: Tram rijdt niet te hard
Reagerend op het laatste van Chauf, dat is toch ook logisch. Verkeer van rechts gaat immer enkel bij gelijkwaardige kruisingen voor en niet bij geregelde - door welke vorm dan ook - kruisingen.
Het is een spectrum.
Re: Tram rijdt niet te hard
Chauf, met beide punten heb je gelijk, ik heb mijn originele bericht aangepast.
(Sorry dat daardoor de discussie wat moeilijker te lezen wordt, maar een post waar alle regels in staan leek me wel handig).
(Sorry dat daardoor de discussie wat moeilijker te lezen wordt, maar een post waar alle regels in staan leek me wel handig).
Re: Tram rijdt niet te hard
Ik zou het risico niet nemen op een zebra, en gewoon de tram voor laten gaan tenzij de bestuurder aangeeft dat ik voor mag (en het andere spoor uiteraard ook vrij is).
Re: Tram rijdt niet te hard
Waar in Nederland rijden trams eigenlijk over zebra's? Bij de Utrechse snaltram in elk geval niet, en ik begreep dat in Amsterdam de zebra ook niet (soms niet of nergens?) doorgetrokken is over de trambaan. Dus waar wel?
Re: Tram rijdt niet te hard
Het Damrak t.h.v. Beursplein en Rokin t.h.v. Spui (beide in Amsterdam) zijn twee punten (zonder verkeerslichten of groot kruispunt) die ik zo kan opnoemen :)
Re: Tram rijdt niet te hard
Maar sinds de vernieuwing van de trambaan op het Damrak is de zebra daar weg Die loopt alleen nog maar over de rijbaan.
Er liggen er zat in Amsterdam, bijvoorbeeld op de Martelaarsgracht, of op de Nieuwezijds Voorburgwal t.h.v. Nieuwezijds Kolk.
Er liggen er zat in Amsterdam, bijvoorbeeld op de Martelaarsgracht, of op de Nieuwezijds Voorburgwal t.h.v. Nieuwezijds Kolk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Tram rijdt niet te hard
Hij klopt hoor. Je kan namelijk niet te hard rijden als er geen maximumsnelheid is en komt.Vinny schreef:Wat klopt er niet aan deze zin...Tram rijdt niet te hard
DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Tram rijdt niet te hard
In Rotterdam Noord (Bergweg en omgeving, Kleiweg) waar de tram gewoon over straat tussen de rest van het verkeer rijdt, rijdt de tram gewoon over zebra's, in Rotterdam west (oa Nieuwe Binnenweg) ook.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten