Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door midnet »

en nieuws op radio Nd-Hld:
Een 7-jarig kind is hedenochtend getroffen door een neervallend verkeersbord, dat kwam door een in de slip geraakte GVB-bus.
Overigens doen die witblauwe bussen het qua tijd stukken beter als die witgele treintjes in deze regio hier vandaag met al die glibbersneeuw.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Een metro 51 rond half 5 vanmiddag presteerde het om op Station Zuid richting CS te vertrekken onder trambedrijf. Zag er best apart uit, 4 pantogragen helemaal spits de lucht in, zonder bovenleiding.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door FLJ »

Beetje slordig! Wat gebeurd er in zo'n situatie, metrobedrijf inschakelen en verder gaan?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij wel. Vlak voor RAI zag ik de klaptredes uitklappen (waarschijnlijk toen de bestuurder merkte dat hij geen stroom meer krijgt) en toen de metro langs het perron stilstond gingen de pantografen omlaag. Hierna reed hij vrolijk verder.

Met de CAF-metro's gaat het wel automatisch Tram 265 -> Metro 300. Alleen is er een keer van volgens mij de 71 de pantograaf omhoog gebleven en toch een brandend groen lampje voor Metro 300. Dat ging dus mis bij het tunneltje onder de snelweg tussen RAI en Overamstel.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Een metro 51 rond half 5 vanmiddag presteerde het om op Station Zuid richting CS te vertrekken onder trambedrijf. Zag er best apart uit, 4 pantogragen helemaal spits de lucht in, zonder bovenleiding.
Ja, dat heb ik dus tijdje terug ook zien gebeuren vanuit de IC naar Utrecht! Maar dat was dus echt nét voor de schoenendoos onder A10 door richting Overamstel. :shock: Denk dat die sneltram die dag z'n pantografen is verloren...

Hoe kon dat eigenlijk, in trambedrijf had ie toch nooit zover kunnen komen? Systeemfout waardoor ie wel naar metrobedrijf ging maar de pantografen niet werden ingeklapt of zo... :?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

De bovenleiding houdt langs RAI4 (middenspoor tussen RAI en WTC) dus ja, als er genoeg tractie is gegeen kan hij makkelijk doorrollen naar RAI. Maar ja, daarna heb je geen stroom meer. Het kan bijv wel gebeuren dat het een buiten dienst-wagen wel vanuit Amstelveen komt en richting OAS gaat. Bij het activeren van metrobedrijf wordt er van alles omgeschakeld, behalve de pantografen. Die gaan pas omlaag als de metro stilstaat. Dus dan kan het gebeuren dat, als de bestuurder niet oplet, de pantografen eraf gereden worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

De sneltram reed hier echt al ver voorbij RAI richting Overamstel en wat eruit zag op maximum snelheid, dus dat moet op stroom zijn geweest. Maar ja, wel met vier pantografen volledig uitgestrekt omhoog dus. Volgens mij zaten er gewoon reizigers in, maar dat durf ik niet met zekerheid meer te zeggen. Was alweer jaartje (of verder) terug.

Het zag er in elk geval bizar uit en een botsing tussen pantografen en het viaduct leek onvermijdelijk. Maar ja, de IC ging stuk sneller dan de sneltram dus we hebben het niet zien gebeuren.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Blijft sowieso drama met het BN-materieel. Als het te koud of te warm is vallen ze allemaal uit.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Moet zeggen dat het vooralsnog goed prima gaat het reizen met GVB in de sneeuw.

Vind de GVB app op de de iPhone overigens echt briljant. Mooi vormgegeven en heel relaxt dat je favoriete lijnen + haltes kan opslaan voor vertrektijden. Heb bijvoorbeeld al m'n frequente overstappunten erin gezet en kan direct zien of ik even en spurtje moet trekken of het handiger is de 7 te nemen i.p.v. 3. Nu nog de actuele tijden in de app verwerken en hij is perfect wat mij betreft. :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

De Tranzzit app dan maar gebruiken. Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar dat ligt niet aan de app denk ik.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:De Tranzzit app dan maar gebruiken. Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar dat ligt niet aan de app denk ik.
Ga d'r effe naar kijken. :pos:

Inmiddels gedownload, ziet er wel aardig uit. Hoe accuraat is de app denk je uit eigen ervaring? Kijk nu uit het raam en zou de 2 van beide kanten moeten zien aankomen, maar is niet het geval. :P

EDIT: Heb vandaag dat Tranzzit in de praktijk gebruikt maar was ik geen één geval ook maar enigszins accuraat. Dan waren de geplande vertrektijden van de GVB app een velen malen beter bruikbaar. Maar weer van m'n iPhone afgehaald.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Heeft iemand enig idee wat voor maximale reactietermijn de GVB 'klantenservice' hanteert als het gaat om het geven van een reactie op emailberichten?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Dacht 5 werkdagen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Dacht 5 werkdagen.
Dankje. :mrgreen: Kennelijk hebben ze daar een beetje moeite mee als je 'out of the box' vragen/suggesties stelt. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

De klantenservice van het GVB kennende zijn ze hard bezig om je vraag van een goed antwoord te voorzien, die mensen kennen het begrip standaardantwoord niet namelijk :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Ze houden wel van het antwoord 'daar gaat een andere dienst over'. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Maar zijn niet te beroerd om je vraag dan voor jou alvast even te forwarden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Ze houden wel van het antwoord 'daar gaat een andere dienst over'. :P
Kunnen ze ook moeilijk wat aan doen he... :wink:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Maar zijn niet te beroerd om je vraag dan voor jou alvast even te forwarden :wink:
In een hele andere dimensie wellicht ja. Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt...
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Klaasje »

De V250 is er niets bij!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!
Waarom dat dan? :?

Metro en Amsterdam, het gaat gewoon echt niet samen hè...
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door FLJ »

hauptbahnhof schreef:Volgens de laatste nieuwtjes gaat de M5 pas in de zomer rijden... We wachten af!
Pfff..mijn geduld raakt op! Maar gaat dat ook om de teststellen? Heb namelijk ook geluiden gehoord dat de serielevering is uitgesteld tot de zomer.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Klaasje schreef:De V250 is er niets bij!
Overdrijven is kennelijk een vak.
R-Flow schreef:Waarom dat dan? :?

Metro en Amsterdam, het gaat gewoon echt niet samen hè...
Nou ja, vind dat ook een voorbarige conclusie. Personeel moet namelijk ook opgeleid worden. Meerdere bestuurders 3 dagen lang tegelijk. Die moeten dan losgekoppeld worden van hun dienst dus moeten ze een overschot hebben aan personeel dan.

En tevens, alle nieuwe materieel heeft wel problemen. Grotendeels kinderziektes... Dus gewoon afwachten.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Ik bedoel dan ook puur dat wanneer het woord "metro" valt in deze stad je er haast per definitie van uit kunt gaan dat hele zooi vertraagd. Planning was dat de M5 eind 2012, uiterlijk begin 2013, in dienst zou komen. Eerder was ons beloofd dat we al in 2008 nieuwe metro's zouden hebben. We kunnen er verder lang of kort over praten, maar ook dit element is dus weer stuk later dan gepland. Zo simpel is het! :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten