Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Michael 1988 schreef:Daarnaast zijn de Citelissen stadsbussen. Die mogen van mij wel wat minder comfortabelere stoelen hebben dan de streekbussen. Je zit er vaak maar maximaal een half uur in als passagier zijnde, terwijl bij streekbussen dat vaak langer is.
Mee eens. De meeste stadsdiensten doen er ongeveer een kwartiertje over van station naar eindpunt, dus dat is wel vol te houden. Wel vind ik dat de stoelen inderdaad niet zo prettig zitten, het is gewoon een plastic kuipje met een stuk stof eroverheen. Maar dat hadden de Fryskers van CXX ook.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Het verschil is dat er bij de citelis een dikke laag schuim op de stoelen zit en bij de frysker helemaal niet.
Ik vind de citelis sowieso beter zitten dan die wrights.
Vandaag trouwens wright 6298 gespot op lijn 8
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
kolibrie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 21:08

Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog #3

Bericht door kolibrie »

Na een goede maand ben ik eigenlijk best tevreden over de huidige concessie. Ik kan uiteraard lang geen objectief beeld geven want ik reis vooral met de qliner 315. Wel valt mij op dat het aantal Qliners waar werkelijk gratis WiFi in is, niet klopt met wat gesuggereerd wordt. Een aantal Qliners wordt het op de schermen ook gepromoot, terwijl in andere bussen de hotspot niet te vinden is. (ze hebben op het scherm ook een andere lay-out; arriva-groen in plaats van qliner kleuren op het scherm.

Reisinformatie was in de beginperiode altijd aanwezig, dat lijkt sinds kort spontaan niet meer te verschijnen op de schermen? :? Ben niet zo'n voorstander van leuzen schreeuwen als "Kunnen wij van arriva u graag ...... aanbieden" enz. 1 reisinformatie scherm/beeld had van mij ook gemogen, aka qbuzz style.

Het internet waar ik het over had vind ik meer een luxeprobleempje. wat ik wel vervelend vind, is dat de chauffeurs blijkbaar niet meer handmatig de lijnfilm en haltes aan kunnen klikken mocht er wat fout gaan. Heb al meerdere malen meegemaakt dat ik uitstapte op het eindpunt, de software van de OV-paal in de bus al was doorgeschakeld, en de automaten waren afgesloten (dienst afgesloten staat op de schermpjes). De chauffeur kreeg het ding op geen enkele manier weer aan de praat. Op deze wijze al een aantal keer niet kunnen uitchecken. Voor de rest werken de palen best oké, het is wel meer naar het schermpje kijken dan vroeger naar het piepje luisteren of het goed is gegaan met inchecken.

Verder vind ik de nieuwe Intouro's prima, stoelen zitten lekker (vergelijkbaar met de oude Integro's), beenruimte :pos: alleen mag het omroepsysteem wel een opfrisser gebruiken (vraag me altijd af waarom er alleen "Busstation" wordt gezegd zonder de plats erbij.. er zijn meerdere busstations die de 315 aandoet!). Ook raar dat de helderheid van de beeldschermen in de bus niet dynamisch is, was bij de oude Integro's wel zo, nu is het zo'n witte zonnelamp waar je in moet kijken als je 's avonds de bus neemt :)

Oh en de nieuwe citea's zijn stukken stiller, en minder grote rijdende aquaria als vroeger! Valt me verder ook op dat tegenwoordig alles al gauw verspringt op "999 geen dienst", maar dat zal wel met de automatische software te maken hebben

(en altijd prachtig als de oude 5817 weer van stal wordt gehaald, blijf het een prachtige bus vinden *bus* !)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Even een ding. Als je uitstapt in een bus en eventueel overstapt check je volgens mij al automatisch uit bij de vorige bus. Tenminste dit is het geval bij van trein op bus. Echter valt dat niet mee als je niet hoeft over te stappen.

Als dit niet klopt, vergeet dan wat ik zojuist heb gezegd, maar ik heb een keer met saldo gereist van Tilburg naar Schijndel en vergat bij de NS uit te checken, maar omdat de bus er al stond en ik daar in checkte was er uiteindelijk niet te veel saldo afgeschreven, naar mijn weten. Maar ja, dat was van trein op bus en niet van bus op bus of bus op trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Suus »

Zo werkt het niet Michael1988. Als je niet uitcheckt weet het systeem op geen enkele manier waar je bent uit/overgestapt en zal je altijd het borgbedrag dat je bij het inchecken hebt gegeven betalen. Je kan er van alles over denken maar dat is de enige manier hoe het werkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door zone2000 »

kolibrie schreef: Het internet waar ik het over had vind ik meer een luxeprobleempje. wat ik wel vervelend vind, is dat de chauffeurs blijkbaar niet meer handmatig de lijnfilm en haltes aan kunnen klikken mocht er wat fout gaan.
dat kan wel.
kolibrie schreef:Heb al meerdere malen meegemaakt dat ik uitstapte op het eindpunt, de software van de OV-paal in de bus al was doorgeschakeld, en de automaten waren afgesloten (dienst afgesloten staat op de schermpjes). De chauffeur kreeg het ding op geen enkele manier weer aan de praat. Op deze wijze al een aantal keer niet kunnen uitchecken.


uitcheck probleem komt helaas vaker voor. na je laatste rit komt er een "u wordt afgemeld" melding. zit je als chauffeur even niet op te letten of druk je op ja dan sluit hij de ovpalen idd af. wordt aan gewerkt :wink:
kolibrie schreef:Voor de rest werken de palen best oké, het is wel meer naar het schermpje kijken dan vroeger naar het piepje luisteren of het goed is gegaan met inchecken.
dat piepje zou best wat harder mogen, zie regelmatig ouderen die hem er rustig 4x langhalen. doet hij het??
kolibrie schreef:Verder vind ik de nieuwe Intouro's prima, stoelen zitten lekker (vergelijkbaar met de oude Integro's), beenruimte :pos: alleen mag het omroepsysteem wel een opfrisser gebruiken (vraag me altijd af waarom er alleen "Busstation" wordt gezegd zonder de plats erbij.. er zijn meerdere busstations die de 315 aandoet!).
afgezien van "heerenveen busstation" heb ik nog niks gehoord van een omroepsysteem, al kom ik zelf niet op de 315. intouro's *O*
kolibrie schreef:Oh en de nieuwe citea's zijn stukken stiller, en minder grote rijdende aquaria als vroeger! Valt me verder ook op dat tegenwoordig alles al gauw verspringt op "999 geen dienst", maar dat zal wel met de automatische software te maken hebben.
leuk als je na een pauze naar het buffer loopt en er 4 citea's naast elkaar staan, welke had ik nou???
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door MdJ »

Daar heb je het omloopbordje voor :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Zo werkt het niet Michael1988. Als je niet uitcheckt weet het systeem op geen enkele manier waar je bent uit/overgestapt en zal je altijd het borgbedrag dat je bij het inchecken hebt gegeven betalen. Je kan er van alles over denken maar dat is de enige manier hoe het werkt.
Al had iemand (ik dacht Daniel) wel eens gezegd dat wanneer je vergeten bent uit te checken bij Arriva, je dat ook nog in een andere bus kunt doen.
Of dat nog steeds klopt, weet ik niet.

Je kunt bij Arriva wel drie keer achter elkaar je OVC voor het scherm houden en dan uitchecken, inchecken en weer uitchecken heb ik gemerkt in de Qliners van ZHN. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Wat ik wel waardeer is dat aansluitend openbaar vervoer met planmatige vertrektijd vanaf het overstappunt wordt genoemd. Dat deed Connexxion Amstelland ook, maar nu niet meer, en het GVB heeft dat ook (nog) niet. :)

Wat mij wel droevig stemt is dat men wel geld over heeft om alle bushaltebordjes in de huisstijl om te bouwen terwijl de lijnnummers en bestemmingen niet zijn gewijzigd, maar niet het fatsoen heeft om op Heerenveen Busstation een nieuwe lijnnetkaart op te hangen... :evil:
(Daarnaast is het busstation een grote graftakkenzooi dat rijp voor de sloop is, maar dat terzijde)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Suus »

Ze hebben er tegenwoordig een mooie wandschildering van Foppe de Haan, Epke Zonderland en Sven Kramer toch :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Nou die portretten vervangen door Doutzen Kroes helpt wellicht :lol:

Serieuze reactie: Ik vind dat de basis van een (bus)station gewoon goed moet zijn en dat er dus geen graffity bespoten informatiezuilen met actuele vertrektijden uit het land van Ooit moeten hangen. Ook de wachtruimte kan echt een stuk schoner en warmer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Suus »

Vrouwelijk schoon was natuurlijk beter geweest, dan ben ik met je eens :wink:

Het busstation is heel lang eigendom van Arriva geweest die er geen moer om gaf in de periode dat ze er niet reden, het eigendom ervan is overgedragen dus plannen voor vernieuwing kunnen nu eindelijk gemaakt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Al had iemand (ik dacht Daniel) wel eens gezegd dat wanneer je vergeten bent uit te checken bij Arriva, je dat ook nog in een andere bus kunt doen.
Inderdaad, bij Arriva is er namelijk geen koppeling van je checkin en het voertuignummer. In het verleden, maar wellicht nu nogsteeds, kon je dat altijd mooi zien op de transactiebonnetjes uit de oplaadautomaten van RET. Daar stond dan bv. bij Connexxion ook altijd een "Vehicle-id" achter wat gewoon het busnummer was, iets wat je bij andere vervoerders weer niet zag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Bee schreef:Vrouwelijk schoon was natuurlijk beter geweest, dan ben ik met je eens :wink:

Het busstation is heel lang eigendom van Arriva geweest die er geen moer om gaf in de periode dat ze er niet reden, het eigendom ervan is overgedragen dus plannen voor vernieuwing kunnen nu eindelijk gemaakt worden.
Het is wel wat beter dan het was. Het hele busstation is opnieuw geverfd, de kauwgomresten op de tegels en de aanplakbiljetten op de ramen zijn verwijderd, de vieze bankjes zijn grijs geverfd, de klokken werken weer, de twee Qliner zuilen (waarvan één met telefooncel die al jaren niet meer werkte) en het digitale Connexxion vertrektijdenbord zijn weggehaald en er is op het busstation een Arriva Store geopend in het voormalige loket (zeg maar voor de kantine van de chauffeurs) met een (kleine) verwarmde wachtruimte, waardoor er overdag ook weer wat sociale controle is (het zou beter zijn als de grote binnenruimte weer terugkwam die ook 's avonds toegankelijk is). Dat smerige infobord met die ouwe lijnnetkaart uit het NoordNed tijdperk en die ouwe busstationindeling zijn ze zeker vergeten. En routeborden die als gevolg van de nieuwe perronindeling met duct tape worden afgeplakt, dat ziet er natuurlijk ook niet uit.
kolibrie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 21:08

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door kolibrie »

Roelof88 schreef:Dat smerige infobord met die ouwe lijnnetkaart uit het NoordNed tijdperk en die ouwe busstationindeling zijn ze zeker vergeten. En routeborden die als gevolg van de nieuwe perronindeling met duct tape worden afgeplakt, dat ziet er natuurlijk ook niet uit.
Daar heeft men inderdaad wat steekjes laten vallen. Een nieuwe lijnnennetkaart en perronindeling plaatsen kunnen ze zo doen (desnoods print men op het arriva hoofdkantoor even een kaart uit op A3 formaat, ben je ook klaar, dat is 2 minuten lopen vanaf hun werkplek). De oude Qliner zuil van Connexxion op perron A mag van mij ook wel eens retour. Afwezigheid van het DRIS bord blijf ik jammer vinden, nu arriva 8 jaar gaat rijden zou zo'n investering nuttig zijn en veel onduidelijkheid (komt mijn bus nog?) weghalen bij reizigers. Helaas verschillen denk ik de meningen wel eens, friese pompeblêdjes op alle bussen vind men bij de provincie nu eenmaal belangrijker dan fatsoenlijke reisinformatie :) Iemand enig idee of er nog DRIS borden in de planning staan?
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Inmiddels ben ik er achter waarom de Citelissen geen pompeblêd aan de zijkant hebben: in plaats daarvan komt er een logo van de gemeente Leeuwarden. Ik zag het vandaag op een bus die bij mij door de straat reed.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Somoht »

kolibrie schreef:
Roelof88 schreef:Dat smerige infobord met die ouwe lijnnetkaart uit het NoordNed tijdperk en die ouwe busstationindeling zijn ze zeker vergeten. En routeborden die als gevolg van de nieuwe perronindeling met duct tape worden afgeplakt, dat ziet er natuurlijk ook niet uit.
Daar heeft men inderdaad wat steekjes laten vallen. Een nieuwe lijnnennetkaart en perronindeling plaatsen kunnen ze zo doen (desnoods print men op het arriva hoofdkantoor even een kaart uit op A3 formaat, ben je ook klaar, dat is 2 minuten lopen vanaf hun werkplek). De oude Qliner zuil van Connexxion op perron A mag van mij ook wel eens retour. Afwezigheid van het DRIS bord blijf ik jammer vinden, nu arriva 8 jaar gaat rijden zou zo'n investering nuttig zijn en veel onduidelijkheid (komt mijn bus nog?) weghalen bij reizigers. Helaas verschillen denk ik de meningen wel eens, friese pompeblêdjes op alle bussen vind men bij de provincie nu eenmaal belangrijker dan fatsoenlijke reisinformatie :) Iemand enig idee of er nog DRIS borden in de planning staan?
Dat een vervoerder 8 jaar het gebied gaat rijden mag in deze tijd niet meer uitmaken :) (goed) DRIS beheer gaat tegenwoordig via de concessieverlener, dus als er morgen weer Connexxion rijdt dat het alleen een kwestie is van een nieuwe dienstregeling aanleveren. IIG kunnen smartphone gebruikers al gewoon een DRISje op hun telefoon opstarten :P
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door uvos10 »

MdJ schreef:Daar heb je het omloopbordje voor :wink:
In het weekend komt het nog wel eens voor dat chauffeurs de hele dag dezelfde bus hebben.
En dan zetten ze het omloopbordje niet goed. Dan moeten ze nog wel zoeken. :?
Maar kun je ook aan het albatros systeem zien welke chauffeur is ingelogd?
Dan hoeven chauffeurs alleen het albatros systeem te controleren.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door marvinkok »

Neem aan dat je in ALbatros, net als in InfoXX, de omloop van de bus kunt zien, zodat je weet welke je moet hebben.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Klik op de afbeelding voor grotere versie

Afbeelding
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Ik neem aan dat ze momenteel overlast hebben van de Wrights. Wat ik niet snap is waarom dat de bewoners beweren van niets te weten. Oké ik zelf houd ook niet de website van de gemeente na om te kijken of er vergunningen zijn verleend en waarvoor. Maar als bewoners zijnde had je daar een keer naar kunnen kijken of de bomen en struiken wel rechtmatig zijn verwijdert. Daarnaast vraag ik me af of deze klachten er niet al eerder waren bij zowel Arriva als bij Connexxion als bij hun voorgangers. Sowieso, wat kan de gemeente gaan doen? Arriva laten verhuizen naar een andere locatie binnen Heerenveen gaat niet binnen nu en 2 dagen, maar is iets wat misschien maanden, al dan niet jaren zal duren. Die planten groeien niet zo snel en het enige wat dan mogelijk is, is een geluidsbariére.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Etienne »

Connexxion had in ieder geval geen stalling in Heerenveen. Tot 9 december stonden hoog uit enkele Qliners voor de 315 daar gestald, maar met de overname van Friesland is het weer een volwaardige stalling geworden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het lijkt mij dat de bussen nog weinig geluid maken in vergelijking met het station wat er pal naast ligt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Dus verhuizing zal niet echt een optie zijn. Maar waarom dan klagen over de stalling als het station misschien net zo erg is? Nou ja, waarschijnlijk minder erg, maar dan nog.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Dafdriver »

Voordat Connexxion in Friesland actief was stalde Arriva haar bussen op exact de zelfde locatie. Nu zijn ze in princiepe gewoon na enkele jaren terug gekomen op hun oude stekkie. Hadden de mensen dan vroeger geen klachten over het stallen van de bussen is dan mijn vraag.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten