Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Gertjan »

iljitsch schreef:Wat is er tegen locomotieven op die lullige 20 km hogesnelheidslijn aan de Belgische kant?
Wat ik begrepen heb van mijn mentor is dat de Belg dat niet wil. Waarom? Geen idee, ze rijden daar met stoptreinen over de HSL en er ligt daar een overpad in het spoor... maar de Belg zal het rijden met een loc met rijtuigen op de HSL niet toestaan.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

RoelZ1 schreef:Waren dat reizigers of monteurs van Ansaldo en NedTrain? Donderdag hebben er 3 treinen volledig gereden: 9208 (Asd 5:47, Brusz 7:42), 9209 (Brusz 8:18, Asd 10:19) en 9220 (Asd 8:41 Brusz 10:42). Trein 9228 is wel om 10:41 vanuit Asd vertrokken, maar is onderweg stilgezet te Rtd waar alle reizigers uit moesten stappen. Daarna heeft er geen enkele V250 meer met reizigers gereden en op donderdag ook niets meer zonder reizigers (behalve opzending van treinen uit Brussel en Rotterdam naar de werkplaats). Op vrijdag hebben twee treinen proefritten zonder reizigers gereden.
Afgaande op jouw bericht zullen dat dan wel monteurs zijn geweest, maar dat was slecht te zien (stond op spoor 8/9 en de V250 kwam op 3 aan). Het was in ieder geval geen volle trein.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Michael 1988 »

Deels late reactie, maar goed. Hehe, eindelijk is de NS wakker geworden en schrappen ze de Fyra. Is alleen wel onderhand een paar jaar te laat. Overigens, kan er niet tijdelijk een paar VIRM's of ICM's als Beneluxtrein ingezet worden? Oke ze zijn niet sneller dan de Traxx en de Fyra zelf, maar als het klopt over die locs is het beste om de locs met wagons dan op binnenlandse treinen in te zetten en tijdelijk treinstellen als Beneluxtrein/Fyra. Het is beter als niets.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Thom91 »

Als je eerst even de verscheidene topics doorleest en vervolgens je post edit. Dit gaat natuurlijk nergens over.. :N
Komt wel goed schatje.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Michael 1988 »

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar ik lees hier dat België geen loc met rijtuigen op de HSL wil hebben. Wat blijft er voor optie dan nog over? Niet veel. Je kunt namelijk alleen maar die Traxx inzetten, maar dan niet naar België (wat dus verschillende reizigers willen) of je kunt andere treinstellen inzetten. Echter moet je dan weer treinstellen inzetten die uit de reguliere dienst komen dus moet je vervangend materieel inzetten en dat zijn weer die Traxx met rijtuigen. Thalys en ICE is onmogelijk, omdat die al krap met materiaal rijden of je moet de route voor de Thalys aanpassen zodat die over de route van de Fyra gaat rijden en ook op alle stations stopt die de Fyra heeft, alleen dan natuurlijk na Brussel verder naar Parijs.

Dus nu is mijn vraag, waar slaat jouw reactie op!?!?!?!?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Thom91 »

VIRMen en ICMen mogen absoluut niet naar België, omdat ze die beveiligingssystemen niet hebben.
Komt wel goed schatje.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Reiziger Delft »

En ze niet onder de Belgische spanning kunnen rijden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Ik zat nog te denken: hoe moeilijk is het om een paar VIRMs om te bouwen voor 1,8/3/25 kV en met 160 naar Brussel karren over de HSL. Maar dan zit je weer met die beveiligingshandel, profielen, langdurige goedkeuringstrajekten.

Maar er moet toch op z'n minst wat te bedenken zijn dat Brussel - Roosendaal, Brussel - Breda of Amsterdam - Antwerpen kan doen. Dan heb je één extra overstap. Pendelen tussen Roosendaal en Antwerpen geeft je er twee plus dat je ten zuiden van Rotterdam het voordeel van de HSL mist, dat is echt nauwelijks nog een alternatief te noemen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Thom91 »

VIRM of ICM of NID gereed maken voor 3 kV zal nooit gebeuren..
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Waarom niet?

Als de V250s echt niet binnen een redelijke tijd terugkomen moeten ze toch wat, en als de andere problemen (profiel, beveiliging) oplosbaar zijn dan lijkt me dit een goede oplossing, VIRMs waren immers al voorbereid om op 25 kV te rijden, en als je dat inbouwt dan kan 3000 V er ook nog wel bij.

Als je tot Antwerpen gaat heb je overigens maar de laatste 5 kilometer ofzo onder 3000 volt...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Michael 1988 »

Wat dan? Huren bij Duitsland of Frankrijk? Ik weet niet of zij zo 1,2,3 voldoende treinstellen over hebben (ICE en/of TGV).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Thom91 »

Hebben ze niet.
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door dennistd »

Volgens mij moet dit passen voor een tijdelijke Benelux-vervanger:

Code: Selecteer alles

Amsterdam Centraal  v .41
Schiphol            a .54
Schiphol            v .55
Rotterdam Centraal  a .21
Rotterdam Centraal  v .23
Dordrecht           - .36
Lage Zwaluwe        - .44
Roosendaal          - .00
Essen               a .07

Essen               v .53
Roosendaal          - .00
Lage Zwaluwe        - .15
Dordrecht           - .23
Rotterdam Centraal  a .36
Rotterdam Centraal  v .40
Schiphol            a .04
Schiphol            v .05
Amsterdam Centraal  a .19
Amsterdam-Rotterdam v.v. wordt via de HSL in het oorspronkelijke pad van de Fyra Benelux gedaan, en in Essen is er een snelle 5 minuten aansluiting op de Belgische IC naar Brussel. Voor deze trein heb je aan 4 Traxx-locs genoeg, dat moet toch te lukken zijn lijkt me (eventueel een vijfde ivm niet kunnen omlopen op Amsterdam Centraal). Voor het weekend moet de NMBS dan een extra IC Essen-Antwerpen-Brussel inleggen of Traxx-locs ter beschikking stellen om deze 'Benelux' door te trekken (ICR-rijtuigen zijn er genoeg).

Daarnaast moet men ook de voor de HSL benodigde software-versie toelaten in België.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Gertjan »

Volgens mij staan er wel wat TGV's aan de kant, de eerste generatie ofzo... maarja, die hebben sowieso geen ATb en ETCS, dus denk niet dat je er erg ver mee komt.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Wubbo »

@dennistd: jouw plan kost een zooi goedenpaden (en dus waarschijnlijk ook goederentreinen), je rijdt zowel een pad Kijfhoek - Sloe als een pad Kijfhoek - Venlo aan gort. Die eerste is niet zo spannend (zijn niet spannend veel treinen), die tweede zal op heel veel verzet van goederenvervoerders komen te staan, die in een slecht geval daardoor in het buitenland (Zwitserland) andere paden moeten aanvragen. Is dus niet morgen geregeld...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Je zou bijna denken dat er misschien een aparte goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland nodig is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:Je zou bijna denken dat er misschien een aparte goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland nodig is.

Ik zie een ideale gelegenheid om NOGEENS 5 miljard belastinggeld te verkwisten :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Wubbo »

Als die Duitsers dat derde spoor nou eens afbouwen, dat zou schelen. En rijden via de Betuweroute is voor de meeste bestemmingen duurder dan rijden via Venlo, door de Duitse infraheffing.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door webguy »

Tijd om marktprijzen te gaan invoeren voor capaciteitstoewijzing. Veel vraag? Dure paden. Weinig vraag? Goedkope paden...

In De Standaard staat een interessant artikel over mensen die getroffen worden door de Fyra en het niet/slecht rijden:

En U? Hoe ontsnapt u aan de Fyra?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Dus straks wordt het vechten tussen de goederenvervoerders die niet over de betuwelijn willen rijden en de reizigersvervoerder die niet over de HSL kan rijden...

De Belgen lopen elkaar vast veel Nederlandermoppen te vertellen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Karl »

Webguy, als er een overbelastingsverklaring is, dan gaan de prijzen van de paden toch ook omhoog?
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door webguy »

Vast, maar "overbelast" is geloof ik vrij makkelijk te realiseren... Maar ik weer niet precies hoe capaciteitsverdeling gaat...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

De oplossing lijkt mij toch gewoon doodeenvoudig: Namelijk reizigers met de Thalys vervoeren tussen Amsterdam en Brussel. Wellicht dat er een versterkingsthalys moet worden ingezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door waldo79 »

De heer Meerstadt sprak ook over Thalys als alternatief.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Wubbo »

NMBS kondigt alvast aan dat ze morgen 'Brutale maatregelen' gaan nemen, maar moeten nog overleggen welke maatregelen ze gaan nemen. Ergens klopt dat volgens mij niet, maar ik ben wel benieuwd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten