Spoorwegdoden maken diepe indruk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spoorwegdoden maken diepe indruk

Bericht door Daniel »

Spoorwegdoden maken diepe indruk

"Dat was Merel van 17 uit Bunnik, de plaats waar ik zelf woon en die ik kende omdat ik zelf kinderen heb in die leeftijd. Best een slim meisje, maar voor 2 seconden een dom blondje toen ze de gesloten spoorwegovergang overstak, omdat ze de trein aan de overkant wilde halen om haar galajurk voor het eindexamenfeest te gaan ophalen. Haar zusje Daisy was erbij en zag het gebeuren. Haar hele familie en vriendenkring is er nu nog mee bezig."

Communicatie-adviseur Ester van Dam van Prorail geeft voor het tweede achtereenvolgende jaar voorlichtingslessen aan de brugklassers op het Maaslandcollege over de gevaren van het spoor. In haar powerpointpresentatie maakt ze gebruik van waar gebeurde dodelijke ongelukken. Dit jaar al weer 21, waarvan twee in Oss.

"Ik vraag altijd van te voren aan de kinderen of ze zelf iets ergs hebben meegemaakt op de spoorlijn. En als dat zo is hoeven die kinderen uiteraard mijn les niet bij te wonen", verklaart zij.

De beelden zijn best aangrijpend. Ilvy van der Blij (13) uit Oss slaat de handen voor haar ogen als een dia voorbij komt van een jongen vol hechtingen, die als een van de weinigen een treinongeluk heeft overleefd. "Ik had niet verwacht dat er zoveel ongelukken gebeuren. Sommige foto's waren best wel schrikken", zegt zij na afloop.

Van Dam verzorgt met twee collega's de voorlichtingslessen nu voor het tweede jaar door heel het land. Alle scholen krijgen een gratis lespakket toegestuurd en folders met de ttiel Pazzupp. Op aanvraag komen Van Dam en haar collega's les geven op school. "We kunnen natuurlijk niet op alle aanvragen in gaan. Scholen die vlakbij een spoorwegovergang liggen, zoals deze benaderen we actief."

Met een filmpje waarin een auto door een trein compleet wordt geplet, laat Van Dam zien hoe lang de remweg is van een intercity, die 150 kilometer per uur rijdt. Eén kilometer, luidt het antwoord tot verbazing van de meeste van de 26 kinderen van groep 1c. " De machinist kan er dus niets aan doen. Die kan hooguit toeteren."

Behalve over ongelukken vertelt Van Dam ook over de andere gevolgen van spoorlopen en vandalisme aan het spoor. Zo kan een blikje of kiezels op het spoor leggen al tot de meest gevaarlijke situaties leiden. "Als je een hond met een roodwitte stok wil hebben, moet je dat zeker doen. Het wordt gelanceerd en kan zo maar in je oog terecht komen", houdt Van Dam vooral de jongens in de klas voor. Want die zijn het meest verantwoordelijk voor vandalisme

"En een betonblok?", vraagt een van de jongens. "Dat hebben we wel eens meegemaakt bij een bouwplaats. Die jongens zijn gepakt en die trein is gelukkig niet ontspoord. Een treinonderstel kost 150.000 euro, dus hun ouders kunnen nu nog heel wat jaren betalen. En ook die jongens zagen lange tijd niets meer. Zij zaten vast."

Behalve de kinderen is ook docente Tanja Verschelling na afloop onder de indruk. "Dat jullie die lessen door heel het land maar met z'n drieën moeten doen." "Dat moet veel meer", vindt zij.

Bron: Brabants Dagblad

'Lijkt wel of jeugd meer haast heeft'
Afbeelding
Bijzonder Opsporings Ambtenaar (BOA) Frits Kierkels bij de spoorwegovergang naast het Maaslandcollege in de Kortfoortstraat. foto Peter van Huijkelom
OSS - Oss is met zijn tien spoorwegovergangen in de stad een van hun belangrijkste aandachtsplekken. De Bijzondere Opsporings Ambtenaren (BOA's) van spoorbeheerder Prorail, Frits Kierkels, Adrie Berg en Jo Martens hebben dit jaar samen met de politie al twintig keer actie gevoerd in Oss.

Vooral tegen scholieren die hun leven riskeren door spoorbomen, licht- en belsignalen te negeren.

Het helpt, vinden ze zelf. Ondanks dat in een jaar tijd twee dodelijke ongelukken zijn gebeurd in Oss en vorige maand in Berghem een automobilist zwaar gewond raakt.

"Vorig jaar hebben we 74 bekeruingen uitgedeeld en dit jaar nog maar zo'n 50", zegt Frits. "Het is ook vooral zo'n ongeluk met dat meisje een jaar geleden dat hier veel impact had in Oss. Maar dat is een maand en dan is het weer voorbij", weet zijn maat Jo.

Vier spoorwegovergangen in Oss hebben de meeste aandacht van de BOA's Adrie en Jo, die het traject Nijmegen/Den Bosch onder hun hoede hebben. Het gaat om die in de Molenstraat, de fietsstraat, de Kortfoortstraat en de Braakstraat. En Station West heeft de afgelopen weken ook de extra aandacht van het duo vanwege de hangjongeren die weer terug zijn.

De BOA's weten waar ze over praten. Alledrie zijn jarenlang machinist geweest. De meeste waren zelfdodingen, maar alledrie hebben ze minstens tien mensen onder hun trein gehad. De drie weten als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn als iemand met zijn hond te dicht langs het spoor loopt of van een stoeipartij onder jongeren. "In Geffen hebben we in dat zandgebied het afgelopen jaar geconctroleerd omdat wandelaars met hun hond zo over het spoor liepen. Dan krijg je wel protest, zo van dat doe ik al veertig jaar, maar je hoeft er maar een te bekeuren en het hele dorp weet het. Dat is in de stad wel anders" , weet Adrie.

Bij de spoorovergangen in Oss valt zo maar oversteken door schrikhekken en camera's overigens niet meer mee. Ook de slagbomen zijn dit jaar vernieuwd en langer gemaakt. Overgangen helemaal afsluitbaar maken, zien de BOA's niet zitten. "Dan sluit je mensen op en vernielen ze de zaak."

"Nee", de vandaal die vorig weekeinde op de Heihoeksingel in Oss een fiets op het spoor legde, is nog niet gepakt. Daar hing op dat moment nou juist geen van de flexibel inzetbare camera's.

Bron: Brabants Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten