Winter 2012/2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Z2N »

Leve de spoorwegen! *O*
Afbeelding
Foto via Nu.nl


Oh, en NSHispeed meldt het volgende:
IC Berlijn 243:

20-01-2013 20:14
IC Berlijn; Amsterdam Centraal v 19:02 heeft een vertraging van ongeveer 810 minuten en komt met ongeveer deze vertraging aan op de bestemmingstations
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Ardan »

Nulletje teveel gelukkig ;)
Vlak na de oorspronkelijke vertrektijd in Dv (20 21) verdween hij van de AV, dus ik dacht dat hij gewoon op tijd was vertrokken, heb er verder niet echt op gelet of ik hem voorbij heb horen komen. Zonet bleek hij er echter weer op te staan, ditmaal met +74..
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Wubbo »

HTM rijdt morgen weer het sneeuwnet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Geert »

NS is laat met het aanpassen van de reisplanner, nog niet aangepast volgens de site en Twitter...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Die hebben wel wat beters te doen nu ja..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Z2N »

Voor morgen geldt een negatief reisadvies voor Thalys. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Kortom, blijf in Nederland, sluit deuren en ramen en wacht tot de winter voorbij is :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Bee schreef:Kortom, blijf in Nederland, sluit deuren en ramen en wacht tot de winter voorbij is :')
Ja, het is gewoon "gewoon" voor de 4e winter op rij dat met een paar centimeter sneeuw de hele klerezooi in elkaar stort als een kaartenhuis. Goed man, al die knappe koppen die al die wintermaatregelen bedacht hebben. Echt top. Daadkrachtig ingrijpen.

Vorig jaar was het eigenlijk al "Naah we hebben nu 2 kutwinters gehad, deze keer zal het wel meevallen" en dat deed het dus niet.

Dit jaar is het "Naah we hebben al 3 kutwinters gehad, deze keer zal het wel meevallen".

En guess what? Eigenlijk valt het ook best mee. 3 centimeter sneeuw, wauw. En toch :')

Het begint gênant te worden nu :') Te meer omdat IEDEREEN dit zag aankomen, behalve kennelijk de mensen die ervoor betaald worden. Hoe "ongeschikt" kun je zijn? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Er is wel iets meer dan 3 centimeter gevallen rondom Amsterdam en Schiphol. Het waren ook vrij kleine vlokken dit keer dus de wind had er extra veel grip op waardoor het voor sneeuwduinen zorgde. Het zou mij niets verbazen als de sneeuw daardoor de zuurstoftoevoer van de gasverwarming kon afdekken met als gevolg een reeks wisselstoringen. In principe is het dan bezem erover, gas weer aansteken en het zou weer (even) moeten werken, maar in de tussentijd lijkt de bijsturing voor de zoveelste keer gestikt te zijn in de dienstroosters.

Zorgelijk m.b.t. de Thalys op 21 januari is trouwens dat de informatie op de site van NS Hispeed en Thalys.com niet met elkaar matcht. Volgens NS Hispeed zijn er 5 treinen van Thalys in ieder geval tussen Amsterdam en Brussel of omgekeerd opgeheven/ingekort, maar Thalys.com noemt andere treinen dan NS Hispeed.
NS Hispeed zegt: t9328 opgeheven, t9382 opgeheven, t9327, t9351 en t9381 rijden vanaf Parijs slechts tot Brussel
Thalys zegt: t9315 opgeheven, t9328 ingekort Brussel-Parijs, t9381 rijdt vanaf Parijs slechts tot Brussel

Wie heeft er gelijk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Bee schreef:Er is wel iets meer dan 3 centimeter gevallen rondom Amsterdam en Schiphol. Het waren ook vrij kleine vlokken dit keer dus de wind had er extra veel grip op waardoor het voor sneeuwduinen zorgde. Het zou mij niets verbazen als de sneeuw daardoor de zuurstoftoevoer van de gasverwarming kon afdekken met als gevolg een reeks wisselstoringen. In principe is het dan bezem erover, gas weer aansteken en het zou weer (even) moeten werken,
Laten we nu even niet doen alsof dit soort weer de laatste 50 jaar nog nooit voorgekomen is, alsof het iets extreems is, iets wat niemand had kunnen voorzien en waar je je onmogelijk tegen kunt wapenen. Er wordt hier gewoon keihard gefaald in het omgaan met normaal Nederlands winterweer, voor het vierde jaar op rij. Of wou je dat ontkennen? :?:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Oh en trouwens, de wind heeft nog altijd meer vat op grote vlokken dan op kleine :')
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter 2012/2013

Bericht door iljitsch »

Het valt allemaal best mee. Er zijn relatief weinig dingen fout gegaan in die week dat er sneeuw lag. Natuurlijk, als het fout gaat dan is de NS gelijk een dagdeel van de kaart...

Je moet je afvragen hoeveel geld je uit wilt geven om ongemak tijdens uitzonderlijke weersomstandigheden te voorkomen. In gebieden waar het elk jaar zwaar sneeuwt zijn voldoende sneeuwploegen en dergelijke. Maar zulke zware maatregelen zijn hier in Nederland maar een paar dagen per jaar nuttig, terwijl bijvoorbeeld betere beveiliging misschien het volgende grote treinongeluk kan voorkomen. En je kan die euro maar één keer uitgeven, dus het is kiezen of delen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

iljitsch schreef: In gebieden waar het elk jaar zwaar sneeuwt zijn voldoende sneeuwploegen en dergelijke.
We vragen hier gewoon om deugdelijke wisselverwarming. Niet om sneeuwploegen want dat soort maatregelen is absoluut niet nodig hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

De sneeuwval van dinsdag was klonteriger dan de sneeuw die zondag viel, dat was echte stuifsneeuw.

Voor de sneeuwval van 2008/2009 hebben we nog wel die sneeuwstorm in 2005 gehad waarbij het achter Amersfoort helemaal dichtzat, maar voor die tijd kan ik mij eigenlijk geen significante sneeuwwinters herinneren. De treindienst 15 jaar geleden was overigens een stuk minder dicht dan tegenwoordig dus problemen waren toen wel iets makkelijker te omzeilen dan nu lijkt me.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Wat ben je nu goed aan het praten? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Ik snap de ergernis over de winterproblemen wel maar ik kan mij niet voorstellen dat het 20 jaar geleden zoveel beter was bij sneeuwval. Het is alleen irritant omdat het een natuurverschijnsel is waar we geen invloed op hebben terwijl we dat wel hebben op rivieren, zeeën etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Je hebt dat filmpje wel gezien met die sneeuwduinen van 5 meter in Visvliet he?

Ten eerste: dat was ECHT overmacht, en ten tweede: dan NOG probeerde men, met inzet van het leger, de spoorbaan vrij te krijgen.

Nu hebben we het over 5 centimeter en is het "okee jammerdebammer we kunnen niet meer rijden, zoek het maar uit."

Dan gaat er tussen toen en nu wel iets echt HEEL grondig mis.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Geert »

In die winterdienstregeling van NS zitten overigens ook nog genoeg rare koppelingen of krappe rijtijden die er uitgehaald hadden kunnen/moeten worden. En op sommige andere trajecten is weer veel te hard gesnoeid, dat rechtvaardigt de sneeuw helemaal niet. Tel dat op bij onbetrouwbare infrastructuur (talloze wisselstoringen), niet goed bijgestuurde materieelinzet (te veel niet-verlengde treinen) en een bijsturing die nog steeds geen extra capaciteit heeft --> het gaat nog steeds niet lekker.

Overigens moet gezegd worden dat de afgelopen week de dienstregeling niet in het honderd gelopen is. Dat is in ieder geval al een verbetering tov voorgaande jaren. Maar toch, op zondagavond Asd en Shl plat :') daar valt nog wel wat te verbeteren lijkt me.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

t3033 met virm4 waar normaal virm6 voor staat.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Mikos »

Dan is mijn vraag: Aan wie ligt het, dat er storingen zijn en de treinen niet rijden? NS of ProRail? Want er wordt gegooid met leuzen als 'ongeschikt', dan ben ik heel erg benieuwd wie er dan zo ongeschikt is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Beide maken fouten als ik mij de evaluaties van de afgelopen jaren goed herinner.

ProRail doet te lang over het herstellen van storingen en de bijsturing van de NS is te snel overbelast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Allebei.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Volgens mij wordt wel keer op keer, bladval na bladval, storm na storm, winterweer na winterweer duidelijk dat de bijsturing van NS echt een keer op de schop moet.

En de 'standaardroosters' van NS personeel die het fatsoenlijke bijsturing onmogelijk maakt.
Het is een spectrum.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Morgen 22 januari aangepast.
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Jef400 »

jeuj *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten