'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Statenlid Dick Buursink: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
ENSCHEDE/ZWOLLE - Provinciale Staten buigt zich over de herijking van het openbaar vervoer in Overijssel. Het Enschedese PvdA-Statenlid Dick Buursink ijvert voor het opwaarderen van de spoorlijn Enschede-Zwolle.
"De twee belangrijkste steden van Overijssel, Enschede en Zwolle, hebben geen intercityverbinding. Dat is toch vreemd. Je moet, als je straks in 50 minuten van Zwolle over de Hanzelijn naar Amsterdam kunt reizen, ervoor zorgen dat je ook een snelle verbinding vanuit Enschede met Zwolle hebt."
Lees meer in TC Tubantia
ENSCHEDE/ZWOLLE - Provinciale Staten buigt zich over de herijking van het openbaar vervoer in Overijssel. Het Enschedese PvdA-Statenlid Dick Buursink ijvert voor het opwaarderen van de spoorlijn Enschede-Zwolle.
"De twee belangrijkste steden van Overijssel, Enschede en Zwolle, hebben geen intercityverbinding. Dat is toch vreemd. Je moet, als je straks in 50 minuten van Zwolle over de Hanzelijn naar Amsterdam kunt reizen, ervoor zorgen dat je ook een snelle verbinding vanuit Enschede met Zwolle hebt."
Lees meer in TC Tubantia
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Waarom zou je van Enschede naar Amsterdam via de Hanzelijn willen :')marvinkok schreef:"De twee belangrijkste steden van Overijssel, Enschede en Zwolle, hebben geen intercityverbinding. Dat is toch vreemd. Je moet, als je straks in 50 minuten van Zwolle over de Hanzelijn naar Amsterdam kunt reizen, ervoor zorgen dat je ook een snelle verbinding vanuit Enschede met Zwolle hebt."
Ik doe ook maar wat
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Omdat het met snel materieel en een niet-uitgebogen IC op Almere-Amsterdam sneller is? :')
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Is de huidige verbinding niet korter en sneller?
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
In kilometers verschilt het weinig en de aansluiting naar Amsterdam C is in Lelystad/Almere duidelijk beter dan in Amersfoort (standaard 15 minuten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Het is een vergelijking: als je vanuit Zwolle al zo snel in de hoofdstad van het land (= heel andere provincie) kan zijn, waarom is het dan niet mogelijk om snel tussen de twee belangrijkste steden van het land te reizen? Dat bedoelt de provincie Overijssel.Ardan schreef:Waarom zou je van Enschede naar Amsterdam via de Hanzelijn willen :')marvinkok schreef:"De twee belangrijkste steden van Overijssel, Enschede en Zwolle, hebben geen intercityverbinding. Dat is toch vreemd. Je moet, als je straks in 50 minuten van Zwolle over de Hanzelijn naar Amsterdam kunt reizen, ervoor zorgen dat je ook een snelle verbinding vanuit Enschede met Zwolle hebt."
Simpelweg: door het enkelspoor kunnen er niet meer extra treinen tussen Zwolle en Almelo komen en voor dubbelspoor is niet genoeg geld.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 19 jan 2013, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Op het plaatje van Prorail staat Enschede - Almelo als dubbel spoor, hoor. Alleen vanaf Almelo naar Zwolle is voor het overgrote deel enkelsporig.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Oeps, foutje.
Ik bedoelde tussen Zwolle en Almelo.
Ik bedoelde tussen Zwolle en Almelo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Niemendal wordt toch dubbelsporig, vergroot dat de mogelijkheden?
Het is een spectrum.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Helemaal niets, de treinen kruisten elkaar daar altijd al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Het dubbelsporige gedeelte is nu alleen een stuk langer geworden, zodat vliegend kruisen mogelijk is. Al zal dat voor de snelheid en het inlopen van vertraging nauwelijks zoden aan de dijk zetten.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
In de vergaderstukken van de commissie Regionale Bereikbaarheid en Regionaal Openbaar Vervoer van Provinciale Staten Overijssel van vorige week schrijft Gedeputeerde Staten het volgende:
==============
Zwolle-Enschede
Op grond van de positie in het OV-netwerk en de reizigerspotentie behoort Zwolle-Enschede tot het regionaal OV-kernnet. De spoorlijn is de verbinding tussen twee belangrijke stedelijke netwerken en heeft de potentie verder uit te groeien tot een sterkere spoorlijn.
In 2005 is door GS een besluit genomen over de decentralisatie van Zwolle-Kampen, ZwolleEmmen en Zwolle-Enschede. Dit was naar aanleiding van de vraag van de Minister aan de provincies, welke treindiensten de provincies wensten over te nemen. Het betreffende besluit is ter kennisname aan PS gezonden en vanaf dat moment is daarop geacteerd door de feitelijke overname en aanbesteding van Zwolle-Kampen en Zwolle-Emmen. Over ZwolleEnschede is indertijd aan de Minister gemeld dat overname pas in 2014 zou plaatsvinden, na gereedkomen van de tunnel Nijverdal, en nadat overeenstemming over de voorwaarden zou zijn bereikt.
Geconstateerd kan worden dat het overleg over de overnamecondities tot een positief resultaat heeft geleid. De tunnel Nijverdal wordt in april 2013 geopend en zal reeds tot een verbetering van de punctualiteit leiden. De minister heeft in haar antwoordbrief aangegeven in te stemmen met de door de provincie geformuleerde wensen en voorwaarden: wij ontvangen van het rijk de middelen, die nu ook beschikbaar zijn om de treindienst te exploiteren en de minister doet toezeggingen om de mogelijke problemen met capaciteit, punctualiteit en toegankelijkheid te helpen oplossen. Het definitieve besluit tot overname is dan ook een logische vervolgstap. Wij stellen daarom voor met instemming kennis te nemen van de beslissing om de verantwoordelijkheid voor de treindienst over te nemen van het Rijk onder voorwaarde dat de daaromtrent gestelde voorwaarden onverkort van kracht zijn.
Qua toekomstige investeringen is het voorstel om deze lijn te elektrificeren. Uit de gehouden businesscase (als bijlage bij dit voorstel gevoegd) blijkt, dat de kosten-batenanalyse positief uitpakt, zorgt voor structureel lagere exploitatiekosten en er daarnaast positieve maatschappelijke voordelen te behalen zijn, zoals mindering van emissie. Het voorstel tot elektrificatie is cruciaal m.b.t. de te starten aanbesteding van de exploitatie. Een vervoerder moet weten of hij elektrisch of dieselmaterieel moet gaan aanschaffen. Na richtinggevende uitspraak zal dit voorstel daarom z.s.m. in de vorm van een investeringsbesluit aan PS worden voorgelegd.
Ook andere maatregelen aan spoor en perrons, die leiden tot betere en robuustere exploitatie en mogelijk tot meer capaciteit, worden nader onderzocht. Deze maatregelen leiden niet direct tot lagere exploitatiekosten, maar zorgen wel voor een betrouwbare dienstregeling en vangen een mogelijke groei van het aantal reizigers op zonder verhoging van de exploitatiekosten.
Concreet speelt op dit moment het project “Zwolle Spoort” waarbij het verhogen van de baanvaksnelheid op het emplacement Zwolle wordt bekeken. Verhoging van die snelheid is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de lijn Zwolle-Enschede. Door hogere snelheid op het gedeelte Zwolle-Heino ontstaan ruimere omlooppauzes in Zwolle en dat zorgt in de eerste plaats voor betere aansluitingen op andere treinen in Zwolle, maar ook voor ruimere opvangmogelijkheden bij eventuele vertragingen. Zowel de elektrificatie als de snelheidsverhoging zijn door ons in overleg met Gelderland aangemeld bij de Minister van Infrastructuur en Milieu als mogelijk invulling van de € 25 miljoen, die in het Lenteakkoord beschikbaar zijn gesteld voor vier voor regionale spoorlijnen. De motie Buursink c.a. die door PS is aangenomen bij de behandeling van de begroting 2013 ondersteunt onze activiteiten op dit dossier. Wij hebben deze motie tijdens het bestuurlijk overleg over het MIRT overhandigd aan de Minister.
Verdere uitbouw van de lijn tot een kwartierfrequentie heeft vooralsnog geen prioriteit, mede gezien de beschreven problematiek m.b.t. extra exploitatiekosten, maar binnen de aanbesteding van de exploitatie kan nog worden bezien of vervoerders kansen zien om IC of hogere frequenties toe te passen binnen de eerder in dit voorstel benoemde criteria.
========
Kort samengevat: de provincie Overijssel is van plan om het traject Zwolle-Wierden te elektrificeren en zal zo spoedig mogelijk een investeringsbesluit aan Provinciale Staten voorleggen. *O*
Verhoging van de frequentie heeft geen prioriteit omdat dit leidt tot hogere exploitatiekosten. Alleen als vervoerders kansen zien om de extra inkomsten daarvan in verhouding te laten staan tot de extra kosten wil de provincie daar naar kijken. -o-
==============
Zwolle-Enschede
Op grond van de positie in het OV-netwerk en de reizigerspotentie behoort Zwolle-Enschede tot het regionaal OV-kernnet. De spoorlijn is de verbinding tussen twee belangrijke stedelijke netwerken en heeft de potentie verder uit te groeien tot een sterkere spoorlijn.
In 2005 is door GS een besluit genomen over de decentralisatie van Zwolle-Kampen, ZwolleEmmen en Zwolle-Enschede. Dit was naar aanleiding van de vraag van de Minister aan de provincies, welke treindiensten de provincies wensten over te nemen. Het betreffende besluit is ter kennisname aan PS gezonden en vanaf dat moment is daarop geacteerd door de feitelijke overname en aanbesteding van Zwolle-Kampen en Zwolle-Emmen. Over ZwolleEnschede is indertijd aan de Minister gemeld dat overname pas in 2014 zou plaatsvinden, na gereedkomen van de tunnel Nijverdal, en nadat overeenstemming over de voorwaarden zou zijn bereikt.
Geconstateerd kan worden dat het overleg over de overnamecondities tot een positief resultaat heeft geleid. De tunnel Nijverdal wordt in april 2013 geopend en zal reeds tot een verbetering van de punctualiteit leiden. De minister heeft in haar antwoordbrief aangegeven in te stemmen met de door de provincie geformuleerde wensen en voorwaarden: wij ontvangen van het rijk de middelen, die nu ook beschikbaar zijn om de treindienst te exploiteren en de minister doet toezeggingen om de mogelijke problemen met capaciteit, punctualiteit en toegankelijkheid te helpen oplossen. Het definitieve besluit tot overname is dan ook een logische vervolgstap. Wij stellen daarom voor met instemming kennis te nemen van de beslissing om de verantwoordelijkheid voor de treindienst over te nemen van het Rijk onder voorwaarde dat de daaromtrent gestelde voorwaarden onverkort van kracht zijn.
Qua toekomstige investeringen is het voorstel om deze lijn te elektrificeren. Uit de gehouden businesscase (als bijlage bij dit voorstel gevoegd) blijkt, dat de kosten-batenanalyse positief uitpakt, zorgt voor structureel lagere exploitatiekosten en er daarnaast positieve maatschappelijke voordelen te behalen zijn, zoals mindering van emissie. Het voorstel tot elektrificatie is cruciaal m.b.t. de te starten aanbesteding van de exploitatie. Een vervoerder moet weten of hij elektrisch of dieselmaterieel moet gaan aanschaffen. Na richtinggevende uitspraak zal dit voorstel daarom z.s.m. in de vorm van een investeringsbesluit aan PS worden voorgelegd.
Ook andere maatregelen aan spoor en perrons, die leiden tot betere en robuustere exploitatie en mogelijk tot meer capaciteit, worden nader onderzocht. Deze maatregelen leiden niet direct tot lagere exploitatiekosten, maar zorgen wel voor een betrouwbare dienstregeling en vangen een mogelijke groei van het aantal reizigers op zonder verhoging van de exploitatiekosten.
Concreet speelt op dit moment het project “Zwolle Spoort” waarbij het verhogen van de baanvaksnelheid op het emplacement Zwolle wordt bekeken. Verhoging van die snelheid is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de lijn Zwolle-Enschede. Door hogere snelheid op het gedeelte Zwolle-Heino ontstaan ruimere omlooppauzes in Zwolle en dat zorgt in de eerste plaats voor betere aansluitingen op andere treinen in Zwolle, maar ook voor ruimere opvangmogelijkheden bij eventuele vertragingen. Zowel de elektrificatie als de snelheidsverhoging zijn door ons in overleg met Gelderland aangemeld bij de Minister van Infrastructuur en Milieu als mogelijk invulling van de € 25 miljoen, die in het Lenteakkoord beschikbaar zijn gesteld voor vier voor regionale spoorlijnen. De motie Buursink c.a. die door PS is aangenomen bij de behandeling van de begroting 2013 ondersteunt onze activiteiten op dit dossier. Wij hebben deze motie tijdens het bestuurlijk overleg over het MIRT overhandigd aan de Minister.
Verdere uitbouw van de lijn tot een kwartierfrequentie heeft vooralsnog geen prioriteit, mede gezien de beschreven problematiek m.b.t. extra exploitatiekosten, maar binnen de aanbesteding van de exploitatie kan nog worden bezien of vervoerders kansen zien om IC of hogere frequenties toe te passen binnen de eerder in dit voorstel benoemde criteria.
========
Kort samengevat: de provincie Overijssel is van plan om het traject Zwolle-Wierden te elektrificeren en zal zo spoedig mogelijk een investeringsbesluit aan Provinciale Staten voorleggen. *O*
Verhoging van de frequentie heeft geen prioriteit omdat dit leidt tot hogere exploitatiekosten. Alleen als vervoerders kansen zien om de extra inkomsten daarvan in verhouding te laten staan tot de extra kosten wil de provincie daar naar kijken. -o-
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Sneller? Het is toch al de enige diesellijn waar je 140 mag in NL?
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Het is wel vrij ridicuul dat je over zo'n klein stukje zo lang doet. Draad erboven is vanwege het afschaffen van rode diesel natuurlijk sowieso een goede investering maar ik denk dat er meer te halen valt door de lijn op meerdere plekken langzamerhand dubbelsporig uit te voeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Sowieso kan de trein versneld worden als een stukje dubbelspoor tussen Nijverdal en Wierden wordt aangelegd en de wissels daar versneld worden. Dat scheelt zo een paar minuten. Je hebt er zes nodig om voor de IC uit te rijden tussen Wierden en Amelo in plaats van erachteraan.
Als je een IC wilt laten rijden moet de baanvaksnelheid op Zwolle-Heino omhoog naar 160 km/h gezamenlijk met een seinverdichting/ETCS en zou er dubbel spoor moeten komen tussen Heino en Raalte.
Als je een IC wilt laten rijden moet de baanvaksnelheid op Zwolle-Heino omhoog naar 160 km/h gezamenlijk met een seinverdichting/ETCS en zou er dubbel spoor moeten komen tussen Heino en Raalte.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Leeuwarden - Groningen volgens mij ook.Fles schreef:Het is toch al de enige diesellijn waar je 140 mag in NL?
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Ook stukken Maaslijn als ik mij niet vergis. Juist op enkelsporige baanvakken wordt er vaak zo hard mogelijk gereden om capaciteit te creëren.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Maaslijn = 125 km/h op Noordelijke gedeelte.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Voor beide lijnen geldt dat maar gedeeltelijk geschikt zijn voor 140, de rest is 100. Dus er valt nog wel tijdwinst te halen door de rest van de lijn op te waarderen.Cookie schreef:Leeuwarden - Groningen volgens mij ook.Fles schreef:Het is toch al de enige diesellijn waar je 140 mag in NL?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Maar dan moet je weer wel uitkomen met je kruisingen. Anders is een hogere snelheid alleen goed voor meer marge.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
En dat laatste is een kwestie van plannen en op het juiste moment vertrekken. Bij alle stations kan er gekruist worden en opwaardering naar een kwartiersdienst is technisch haalbaar. Het is alleen de vraag of deze economisch haalbaar is.
Overigens verbaas ik mij even over de uitspraak "er is 6 minuten nodig om de IC voor te blijven tussen Wierden en Almelo". Hierbij ga je uit van bestaande vertrektijden op het eindpunt. Als je de kruisingen zo efficient mogelijk wilt benutten zullen vertrektijden op de eindpunten mogelijk wisselen.
Voordeel van de tunnel Nijverdal is dat je de kruising rijdend plaats kunt laten vinden over een langere afstand dan de zoveel meter bij het station.
Langzaam uitbreiden van dubbelspoor is zeer zinvol, maar is niet direct noodzakelijk.
Het inleggen van een IC met bijvoorbeeld stop in Raalte en Nijverdal kan met een beetje goede planning ingevuld worden, immers Zwolle-Emmen kent ook 4 treinen per uur waarvan 2x een sneltrein/IC.
Pin me niet vast op exacte rijtijden etc, daarvoor is toch even een grafiek en een overzicht nodig, maar het lijkt mij niet extreem moeilijk om op alle stations kruisingen toe te passen.
Eventeel verdubbeling van het spoor zou kunnen beginnen tussen Zwolle en Heino. Hierdoor kun je ook vertragingen weg werken en een betere kruisingsplanning maken, immers de vertrekkende trein hoeft niet te wachten op een vertraagde aankomende trein.
Maar goed..... de wil is er en er zijn absoluut gegadigden voor deze verbinding (2 stuks sowieso, een derde misschien).
Wel is het vermoeden bij de vervoerders dat Kampen-Zwolle en Zwolle-Enschede aan 1 vervoerder wordt gegund, waarbij zelfs de mogelijkheid zou kunnen gaan ontstaan om hybride te gaan rijden in eerste instantie. Dat geeft de provincie ruimte om de bedrading op te hangen.
Overigens verbaas ik mij even over de uitspraak "er is 6 minuten nodig om de IC voor te blijven tussen Wierden en Almelo". Hierbij ga je uit van bestaande vertrektijden op het eindpunt. Als je de kruisingen zo efficient mogelijk wilt benutten zullen vertrektijden op de eindpunten mogelijk wisselen.
Voordeel van de tunnel Nijverdal is dat je de kruising rijdend plaats kunt laten vinden over een langere afstand dan de zoveel meter bij het station.
Langzaam uitbreiden van dubbelspoor is zeer zinvol, maar is niet direct noodzakelijk.
Het inleggen van een IC met bijvoorbeeld stop in Raalte en Nijverdal kan met een beetje goede planning ingevuld worden, immers Zwolle-Emmen kent ook 4 treinen per uur waarvan 2x een sneltrein/IC.
Pin me niet vast op exacte rijtijden etc, daarvoor is toch even een grafiek en een overzicht nodig, maar het lijkt mij niet extreem moeilijk om op alle stations kruisingen toe te passen.
Eventeel verdubbeling van het spoor zou kunnen beginnen tussen Zwolle en Heino. Hierdoor kun je ook vertragingen weg werken en een betere kruisingsplanning maken, immers de vertrekkende trein hoeft niet te wachten op een vertraagde aankomende trein.
Maar goed..... de wil is er en er zijn absoluut gegadigden voor deze verbinding (2 stuks sowieso, een derde misschien).
Wel is het vermoeden bij de vervoerders dat Kampen-Zwolle en Zwolle-Enschede aan 1 vervoerder wordt gegund, waarbij zelfs de mogelijkheid zou kunnen gaan ontstaan om hybride te gaan rijden in eerste instantie. Dat geeft de provincie ruimte om de bedrading op te hangen.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Ik zie de Kamperlijn dienstregelingtechnisch nog niet aan de Sallandlijn (dat lijkt de nieuwe naam voor de lijn Zwolle - Wierden te worden) gekoppeld worden, je moet er allerlei manoeuvres voor uithalen op station Zwolle die je niet wil maken. Met het elektrificeren mogen ze trouwens wel eens op gaan schieten als je eind 2014 de treindienst aanbesteed wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
En dan maar hopen, dat de plannenmakers in Den Haag geen roet tussen de wissels strooien:
http://nos.nl/video/465803-kabinet-snij ... ctuur.html
http://nos.nl/video/465803-kabinet-snij ... ctuur.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Als je een kwartierdienst wil rijden mag je er tussen de kruispunten niet langer dan 7 minuten over doen. Daarnaast moet je kruisen op station Zwolle. Dat is niet echt handig zegmaar.
Re: 'Trein Enschede-Zwolle moet sneller'
Jammer dat men nu pas na gaat denken over investeringen op dit baanvak. Juist in de periode dat de tunnel Nijverdal gebouwd werd had je ook de rest van het baanvak onder handen kunnen nemen, omdat de doorgaande reizigers dan toch al omreizen. Nu zul je die nogmaals langdurig om moeten laten reizen om het baanvak te kunnen elektrificeren etc. Dat gaat reizigers kosten, terwijl elektrificatie niet direct reizigers oplevert.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten