2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Het nut is vooral dat er weer een hele hoop belastinggeld over de balk wordt gesmeten terwijl de situatie voor vrijwel alle reizigers erop achteruit gaat... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Het voorgaande regiotramconcept had tenminste nog enige cohesie. Maar ja, wat in andere Europese steden met vergelijkbaar historisch centrum wel gewoon kan is in Amsterdam uiteraard weer onmogelijk. Langere trams zijn absoluut niet inpasbaar binnen de Ring. Het hele inspraakmodel in dit land is gewoon te ver doorgeslagen en helpt inmiddels ieder redelijk plan compleet om zeep. Iedereen moet immers een vingertje in de pap gehad hebben. Eindresultaat: een gedrocht van een Amstelveenlijn die uit drie transporttypen bestaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Merk op dat de Amstelveenlijn bij oplevering al een wanproduct was. De Fyra was er niets bij, maar voor de (landelijke) media had het waarschijnlijk te weinig uitstraling. En het GVB heeft natuurlijk ook nooit 70 euro voor een enkele reis voor de verbinding gevraagd... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Wanproduct valt mee. Alleen de uitvoering viel soms te wensen over (storingsgevoelig materieel, vooral door teveel bewegende onderdelen). Maar dan nog, is het beter dan wat er nu voor in de plaatst komt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Wiki schreef: In februari 1991 werd de lijn als gevolg van zware sneeuwval, waardoor de klaptreden het begaven, kinderziekten, technische problemen en materieeltekort gedurende bijna 7 maanden ingekort tot het traject Centraal Station – Station Zuid en werd het resterende traject naar Amstelveen gereden door een tijdelijke buslijn 51P
L'histoire se repete... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Die dombo's hadden oorspronkelijk maar 12 sneltrams besteld voor lijn 51 :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Merk op dat de Amstelveenlijn bij oplevering al een wanproduct was.
Heb die stadstram/metrocombo ook nooit helemaal begrepen. Binnen het voorgaande plan hadden ze de kans het huidige zooitje te fuseren tot één duidelijk product maar in plaats daarvan wordt de Amstelveenlijn nu opgeknipt in:

-Eén stadstramlijn met voertuigen die anno 2013 al een te kleine capaciteit hebben
-Eén halfbakken regiotramlijn met extra lange trams die niet verder rijdt dan Zuid
-Eén metrolijn die de verbinding Zuid - CS moet vervangen
-Eén metrolijn die de verbinding Zuid - Amstel moet vervangen

Van twee lijnen gaan we dus straks naar vier lijnen om dezelfde verbindingen mogelijk te maken. Vijf lijnen als je het stuk Amstel-Nieuwmarkt erbij trekt. Om te gillen dat zoiets nog groen licht ook krijgt toch? :D
hauptbahnhof schreef:Wanproduct valt mee. Alleen de uitvoering viel soms te wensen over (storingsgevoelig materieel, vooral door teveel bewegende onderdelen).
Een systeem dat nooit écht goed heeft gewerkt en altijd al dubieus is geweest op gebied van veiligheid is geen wanproduct?
Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Born2beJorn »

In 1987 was er besloten om de Amstelveenlijn aan te leggen, drie jaar later in 1990 lag die der dan. Toen waren ze drie jaar bezig met het aanleggen van een gehele lijn. Nu gaan ze er ook weer drie jaar over doen, alleen dan om hem om te bouwen, wat gaat hier fout?
En ze zijn nog ergens onder het centrum bezig met een metro te bouwen om het net uit te breiden, maar als die eindelijk na vele jaren klaar is, is er vlak voor net eentje afgebroken. 1-1=0? :?

Om alle metro's door te laten rijden tot Westwijk snap ik wel, nu is het al rustig aan het eind, laat staan als er nog meer en langere metro gaan rijden. Wat ze dan beter kunnen doen, is een aftakking maken bij Amstelveen Centrum waar de helft van de metros het eindpunt vind. 20 per uur totaal, 10 naar Amstelveen Centrum en 10 naar Amstelveen Westwijk, prima te doen lijkt mij. Er moeten dan misschien wel wat meer metro's als 12 aangeschaft worden van de M6. Maarja.. dat moet dan maar, ze moeten anders ook ander materieel aanschaffen voor hun plannetje.

En al gaan ze dit allemaal uitvoeren, waarom doen ze niets aan de kruising tussen Gondel en Marne? Of gaat dat pas gebeuren als er daar ook een dode is gevallen? Oowja.. het geld was op, waar ook..

En al die mooie plannen op de zuidas, ook zo leuk. Ze gaan er zo'n wereld station van maken omdat hier dan ook internationale treinen gaan komen, maar is daar wel plaats voor? Op de tekeningen zijn nog steeds 4 sporen te vinden, dus zal er geen extra ruimte bij komen, zeker voor internationale treinen, die meestal langer stil staan als sprinters etc.

Wat kunnen ze daar beter doen?
:idea: Uitbreiden van 4 naar 6 sporen
:idea: Metrostation op zelfde locatie houden als nu
:idea: Snelweg op -2 uitvoeren waardoor ruimte komt om de metro op -1 richting Amstelveen te laten rijden.
:idea: Metro aansluiten op Noord-Zuidlijn waardoor er geen eindpunt te vinden is op zuid voor de metro.

Weet trouwens niet of dit wel het goede topic is voor dit allemaal maar dat hoor ik dan wel. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

De enige internationale trein op station Amsterdam Zuid is in december weer teruggegaan naar Amsterdam Centraal omdat reizigers daar de voorkeur aan geven en nog steeds is niet duidelijk of en wanneer er internationale treinen naar Amsterdam Zuid zullen gaan, de voorkeur van de vervoersbedrijven lijkt toch steeds uit te gaan naar Amsterdam Centraal, dat meer allure heeft dan Amsterdam Zuid (al zullen sommige forumleden het daar niet geheel mee eens zijn). Sowieso zullen internationale treinen die naar Amsterdam Zuid gaan daar niet keren, die rijden óf naar keersporen een stuk verderop (bij Duivendrecht) of via de achteringang naar de Watergraafsmeer. Met vier sporen op een viersporige spoorlijn kan je dan goed uit de voeten. Sowieso zal er eerst iets aan de A10 gedaan moeten worden voordat je meer sporen kwijt kan op Amsterdam Zuid, met 3/4 metrosporen en 4 treinsporen heb je de middenberm al tot aan de randen volgebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Het hele originele plan om van de Zuidas het nieuwe hart van Amsterdam te maken komt door de crisis niks meer van terecht. Daarmee vervalt ook grotendeels het nut om in Zuid internationale treinen te laten stoppen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door robert55 »

NSH wil toch nog steeds naar Zuid met de Fyra als de NZ lijn af is?

:mrgreen: laat maar (A)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Met de Fyra door de N/Z-tunnel was het toch? 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Sowieso zullen internationale treinen die naar Amsterdam Zuid gaan daar niet keren, die rijden óf naar keersporen een stuk verderop (bij Duivendrecht) of via de achteringang naar de Watergraafsmeer. Met vier sporen op een viersporige spoorlijn kan je dan goed uit de voeten. Sowieso zal er eerst iets aan de A10 gedaan moeten worden voordat je meer sporen kwijt kan op Amsterdam Zuid, met 3/4 metrosporen en 4 treinsporen heb je de middenberm al tot aan de randen volgebouwd.
Het plan was om keersporen tussen Amsterdam RAI en Duivendrecht aan te leggen. Hier moet een extra fly-over voor worden aangelegd, en dat maakt het plan schreeuwend duur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Later zijn er ook plannen geweest voor sporen die "achter" Diemen Zuid zouden liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Maar dan kan Lange Frans zijn meesterhit wel geloofwaardig in Parijs opnemen... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Lange Frans woont tegenwoordig in Osdorp :wink:

Baas B woont er nog wel als ik mij niet vergis :D

Tot zover dit enigszins muzikale intermezzo. Terug naar het andere station Zuid :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Ruben »

Prachtig. Ombouwen naar een metro had als nadeel dat de lijn zo lang buiten dienst zou zijn. Dat argument werd echt aangevoerd! Hebben ze nu zo'n domme tram verzonnen, gaat de lijn alsnog tenminste 2 jaar buiten dienst.
R-Flow schreef: Van twee lijnen gaan we dus straks naar vier lijnen om dezelfde verbindingen mogelijk te maken. Vijf lijnen als je het stuk Amstel-Nieuwmarkt erbij trekt. Om te gillen dat zoiets nog groen licht ook krijgt toch? :D
En dat inderdaad op een beperkt aantal vierkante kilometers als Amsterdam/Amstelveen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
hauptbahnhof schreef:Wanproduct valt mee. Alleen de uitvoering viel soms te wensen over (storingsgevoelig materieel, vooral door teveel bewegende onderdelen).
Een systeem dat nooit écht goed heeft gewerkt en altijd al dubieus is geweest op gebied van veiligheid is geen wanproduct?
Niet goed heeft gewerkt: Uitvoering laat te wensen over. De gedachte was goed, de storingsgevoeligheid niet.
En veiligheid: De Amstelveenlijn is zo'n beetje het enige spoorsysteem in Nederland waar er geen baanruimers onder de kop zitten. Veel ongelukken zouden niet half zo erg aflopen op het moment dat niet alles meteen klem komt te zitten onder de tram. Dat los van dat je binnen het Amstelveenlijn-idee ook gewoon overwegen en ongelijkvloerse kruisingen op delen van het traject had kunnen toepassen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Later zijn er ook plannen geweest voor sporen die "achter" Diemen Zuid zouden liggen.
Dat is nog steeds een van de varianten. Een andere variant is om met de hele spullenboel maar te gaan tailtracken op de keersporen die voor SAAL bij Almere C worden gebouwd.
R-Flow schreef:Het hele originele plan om van de Zuidas het nieuwe hart van Amsterdam te maken komt door de crisis niks meer van terecht. Daarmee vervalt ook grotendeels het nut om in Zuid internationale treinen te laten stoppen.
Stedenbouwkundig moet men echt wel een stapje terug doen. Toch is Zuid vervoerskundig een interessant punt omdat je vanaf daar veel grotere delen van de stad snel kunt bereiken dan vanaf CS. (Mits je de lijnvoering van het lokale ov daar maar op afstemt.) Daarnaast ligt zuid gewoon dichter bij Schiphol, Utrecht en de HSL. Dat gecombineerd maakt zonder centrumontwikkeling alsnog een belangrijk punt in het OV-netwerk.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Het overgrote gedeelte van de internationale reizigers zal toch Schiphol of het centrum aandoen. Dat maakt Amsterdam Centraal nog altijd interessanter dan Zuid. Daarnaast is Zuid nogal een trieste boel met amper uitstraling en voorzieningen. Ik snap wel dat je daar je HSL-trein niet kwijt wilt en Schiphol / Centraal Station de voorkeur geniet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Je kunt het natuurlijk nog extremer doen, door een type-toelating voor ICE materieel te regelen voor de HSL zuid en de ICE via Amsterdam Zuid door te trekken naar Brussel-Zuid/Midi. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door TLP »

Je kunt die ICE toch gewoon via station Zuid laten keren op Hoofddorp Opstel? De HSL-Zuid lijkt me eerder iets om overgenomen te worden door een Eurostar (daar zijn immers toch plannen voor?) en bovendien is er volgens mij al een rechtstreekse trein tussen Frankfurt en Brussel dus een extra verbinding in hoefijzervorm aanleggen is zo zinloos als de pest (de trein rijdt immers gigantisch om) en daardoor geldverspillend. In de Eurostar zit tenminste nog logica doordat hij vanuit Londen over het 'nieuwe' traject Brussel-Amsterdam rijdt waardoor de Beneluxtrein meteen overgenomen kan worden, dan ben je er toch al :?:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Gaan die HSL-treinen straks ook over de Amstelveenlijn naar Westwijk?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Nee, ik denk naar Uithoorn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Naar Mijdrecht. Daar worden ze verwerkt tot koekblikjes. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten