OVer Missers in de Reisinformatie #26

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Daniel »

Is een afwijkende bestemming voor een forens dan niet juist de ideale trigger om aan te geven dat er iets aan de hand is. Als er iets aan de hand is wil ik als forens weten waar de trein wel heen gaat, niet waar 'ie niet heen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Het kan veel duidelijker ja - dit is typisch zo'n probleem waar je niet uitkomt met alle partijen (blinden- en slechtziendenbond, NS, Prorail, ergonomen, etc etc). Maar wel het eerste wat conducteurs en servicepersoneel aan te merken heeft op die borden...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Somoht »

webguy schreef:Het kan veel duidelijker ja - dit is typisch zo'n probleem waar je niet uitkomt met alle partijen (blinden- en slechtziendenbond, NS, Prorail, ergonomen, etc etc). Maar wel het eerste wat conducteurs en servicepersoneel aan te merken heeft op die borden...
Volgens mij is het issue dat je treinseries/routes alleen kan herkennen aan de bestemming. Wat dat betreft ben ik voor om lijnnummers toe te gaan voegen. Dus IC7 en IC127, SPR48 etc. , De forens weet precies welke nummers ie moet nemen en de onregelmatige reiziger krijgt de nummers via de reisplanner.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Wubbo »

Dan moeten ze niet gaan rommelen met de regels zoals ze dat nu bij de werkzaamheden Schiphol - Duivendrecht hebben gedaan, want daar worden opeens treinen omgeleid en van eindbestemming gewijzigd zonder dat de treinserie-aanduiding wijzigt. Daarmee krijg je weer rare verwachtingen bij reizigers.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Is een afwijkende bestemming voor een forens dan niet juist de ideale trigger om aan te geven dat er iets aan de hand is. Als er iets aan de hand is wil ik als forens weten waar de trein wel heen gaat, niet waar 'ie niet heen gaat.
webguy schreef:Het kan veel duidelijker ja - dit is typisch zo'n probleem waar je niet uitkomt met alle partijen (blinden- en slechtziendenbond, NS, Prorail, ergonomen, etc etc). Maar wel het eerste wat conducteurs en servicepersoneel aan te merken heeft op die borden...
Het zou tegenwoordig ook handig zijn als alle niet rijdende treinen ook niet vermeld worden op de borden. Dan weet je als reiziger ten minste waar je aan toe ben. Nu moet je eerst gaan puzzelen wat wel en wat niet rijdt

Dit werd voor de invoering van de digitale borden ook niet gedaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door hauptbahnhof »

Dat laatste is een beetje een niet doordachte opmerking. :-)
Als er geen borden waren kunnen ze het ook niet tonen :-p.

Ik vind dat de treinen die niet rijden juist wel getoond moeten worden. Als het er niet staat weet je niet of het fout is, of ie idd niet rijdt of dat ik verkeerd heb gekeken toen ik eerder de reisplanner heb gebruikt.

Er valt overigens niks te puzzelen. Treinen die niet rijden zijn grijs dus valt meteen op en alles staat in volgorde.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Edwin »

Op Almere Centrum werd vanochtend het volgende omgeroepen door Tuffy:

De Intercity naar Naarden-Bussum, Hilversum, Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal van 9:39 vertrekt over enkele minuten. Deze trein stopt niet op Bussum Zuid en Hilversum Noord.

Waar Tuffy Intercity zei Sprinter en na Hilversum Noord nog Hollandsche Rading, stop.


Tevens kunnen de TBPs wel een extra blauw balk aangeven dat je met de sprinter ri. Weesp altijd een overstap heb op de sprinter aan het andere kant van het spoor/richting. Zoals vroeger met de rode letters. Kleine toevoeging, maar sommigen blijven nu braaf op de rechtstreekse sprinter wachten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Dat laatste staat ook ergens in de rij met wensen - duurt dus nog even maar komt er wel aan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Edwin »

webguy schreef:Dat laatste staat ook ergens in de rij met wensen - duurt dus nog even maar komt er wel aan.
Mooi dat het wel op het lijstje staat. Zelfde geldt voor de overstappen rondom Zwolle, maar zo zijn er wel meer "gevallen".

Ook trouwens het zinnetje van dat deze trein niet naar Amsterdam Centraal gaat zoals er vroeger ook wel eens te voorschijn kwam...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Suus »

Edwin schreef:Ook trouwens het zinnetje van dat deze trein niet naar Amsterdam Centraal gaat zoals er vroeger ook wel eens te voorschijn kwam...
+1000!!!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Staat vast ook ergens als wens gok ik zo - er is nu eigenlijk helemaal geen "functionaliteit" voor meertalige treinberichten en dat soort dingen zijn gerelateerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Daniel »

Uitspraak laat zich niet zo goed in een forumbericht omschrijven, maar het werd in de t12561 vanmiddag iets als dat deze vanwege een kleine verstoring extra zou stoppen in "Wolveegaa" en de andere tussengelegen stations tot Leeuwarden. Aan de uitspraak van Akkrum en Grou-Jirnsum waagde de HC zich maar niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Ronald »

Edwin schreef:Tevens kunnen de TBPs wel een extra blauw balk aangeven dat je met de sprinter ri. Weesp altijd een overstap heb op de sprinter aan het andere kant van het spoor/richting. Zoals vroeger met de rode letters. Kleine toevoeging, maar sommigen blijven nu braaf op de rechtstreekse sprinter wachten.
Waarom kunnen de TBP's eigenlijk geen andere kleuren dan blauw tonen? Rode regels trekken veel meer aandacht bij een belangrijke afwijking. Wat dat betreft zijn we weer terug in het "zwart-wit"-tijdperk...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Deels is dat omdat mensen kleurblind zijn, etc, je kan niet al te veel gaan spelen met kleuren. De buitenversie (of een bepaalde serie van de buitenversie) is geloof ik ook zwart/wit al is het met het type LCD niet zwart maar blauw.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Geert »

Soms zie je bij TBP's trouwens in de linkeronderhoek een rood of groen blokje staan (dat normaal denk ik afgedekt moet zijn met blauw plastic). Is dat om aan te geven dat-ie data heeft opgehaald?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Vinny »

Ik ben er wel blij mee. Als je meer dan één kleur toelaat, dan gaan er allerlei minkukels zich er mee bemoeien en dan wordt het binnen no-time een kleurenkermis waar je al helemaal geen relevante informatie meer kan uithalen. Ik vind de huidige schermen al redelijk dramatisch in hun informatieoverdracht als ik eerlijk ben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Fles »

webguy schreef:Deels is dat omdat mensen kleurblind zijn, etc,
Gaan we weer hoor :')

de 99% normale mensen moeten weer eens last hebben van allerlei aanpassingen voor die marginale fractie mensen die er moeite mee hebben :') Kansloos land is het ook hier.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door deadlock »

Ronald schreef:Waarom kunnen de TBP's eigenlijk geen andere kleuren dan blauw tonen? Rode regels trekken veel meer aandacht bij een belangrijke afwijking. Wat dat betreft zijn we weer terug in het "zwart-wit"-tijdperk...
Dat is niet per se waar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
webguy schreef:Deels is dat omdat mensen kleurblind zijn, etc,
Gaan we weer hoor :')

de 99% normale mensen moeten weer eens last hebben van allerlei aanpassingen voor die marginale fractie mensen die er moeite mee hebben :') Kansloos land is het ook hier.
Er zit een sociale functie aan het kleurenschema. Echt waar. Geen grapje.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Deels is dat omdat mensen kleurblind zijn, etc, je kan niet al te veel gaan spelen met kleuren.
Rood zal dan echter geen probleem zijn, dat wordt voor een kleurenblinde wel een andere kleur maar zover ik online tegenkwam is dat wel een kleur die de tekst leesbaar houdt (beetje bruinachtig). Het zou pas echt een probleem worden als de achtergrond van de TBPs groen was, maar dat is ´ie nu eenmaal niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Geert schreef:Soms zie je bij TBP's trouwens in de linkeronderhoek een rood of groen blokje staan (dat normaal denk ik afgedekt moet zijn met blauw plastic). Is dat om aan te geven dat-ie data heeft opgehaald?
Geen idee precies - daar is een ander bedrijf voor ingehuurd. Ik geloof dat dat blokje twee functies heeft - een om te weten welke kant omhoog is, en de tweede om te zien of 'ie wel werkt ja. Het scherm gaat vanzelf op zwart als er iets van 70 minuten geen trein komt, dan is het wel handig om af en toe te weten of het nog werkt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Ennes »

webguy schreef:
Geert schreef:Soms zie je bij TBP's trouwens in de linkeronderhoek een rood of groen blokje staan (dat normaal denk ik afgedekt moet zijn met blauw plastic). Is dat om aan te geven dat-ie data heeft opgehaald?
Geen idee precies - daar is een ander bedrijf voor ingehuurd. Ik geloof dat dat blokje twee functies heeft - een om te weten welke kant omhoog is, en de tweede om te zien of 'ie wel werkt ja. Het scherm gaat vanzelf op zwart als er iets van 70 minuten geen trein komt, dan is het wel handig om af en toe te weten of het nog werkt.
Is dat niet juist het grote probleem? Allemaal stukjes in de informatievoorziening die thuis horen op verschillende afdelingen, en uitbesteed zijn aan verschillende bedrijven.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door webguy »

Het is altijd al een samenwerking van Prorail en de NS geweest, met de NS als echte klant, maar ze trekken nu zelf de kar. In dit geval bedoelde ik dat er een ontwikkelafdeling bij de NS verantwoordelijk is voor wat er op de borden komt, maar niet perse alle technische details en software van de borden zelf en computers die er bij horen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door Ennes »

Het grote probleem met de informatie voorziening is dat NSC een hele andere visie heeft op de informatievoorziening als de informatie die buiten noodzakelijk/wenselijk wordt geacht.
Daarbij dat de verschillende informatiestromen vanuit verschillende bronnen worden gevoed, welke niet (goed) met elkaar communiceren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #26

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:Het grote probleem met de informatie voorziening is dat NSC een hele andere visie heeft op de informatievoorziening als de informatie die buiten noodzakelijk/wenselijk wordt geacht.
Wellicht even off-topic. Maar wat is NSC? Want ik kreeg toevallig gisteren een mailreactie op een mail van zaterdag over de androidapp van de NS en NSC kwam voor in het e-mailadres dat mij het antwoord stuurde.
"Een touringcar is geen bus"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten