Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Cookie »

Nieuwe ov-chipkaart voor blinden
Geplaatst op: maandag 15 oktober 2012 08:41
Laatst bijgewerkt: maandag 15 oktober 2012 10:37


De NS komt met een nieuwe chipkaart voor blinden en slechtzienden. Met de kaart hoeven ze niet meer in en uit te checken op de perrons. Alle treinvervoerders in Nederland doen mee met de nieuwe chipkaart.

Blinden en slechtzienden kunnen telefonisch of op internet hun reis boeken en daarna zonder in te checken met de trein reizen.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Alsof het probleem alleen 'het geluid van de buurman' is... Paaltjes zijn vaak genoeg ook verstopt en poortjes maken niet altijd geluid.

Op zich een goed systeem wat ze nu hebben bedacht, maar ik ben benieuwd over de praktische uitvoering (aangezien dat gewoon op lijkt dat NS en Viziris een persbericht hebben uitgegeven):
- Hoe weet de conducteur dan dat jij zo'n reis hebt geboekt via internet/telefoon?
- Wat gaat het kosten? Wordt het een vast bedrag, zoals bij het huidige Viziris-abonnement voor bus/tram/metro? Of betaal je per treinreis, zodat het ook voor de 'incidentele' reiziger aantrekkelijk blijft?
- Er wordt wel heel leuk en aardig gedaan over niet inchecken bij CiCo's, maar ergens volgend jaar gaan de poortjes dicht. Wat dan?
- Hoe zit het met kortingsproducten?
- Kun je tegelijjkertijd bij het boeken van de reis ook via internet/telefonisch reisassistentie aanvragen?
- Wat boek je precies? Boek je voor een trein met een specifieke vertrektijd (zoals nu bij reisassistentie gebeurt), of boek je voor een enkeltje/retourtje?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Uiteraard Viziris even een mailtje gestuurd, aangezien die al langer betrokken zijn bij dit soort dingen.

De exacte invulling van de kaart is dus nog niet bekend.

Kortom: een hele hoop hoere-geroep in de media voor een kaart dat dus nog kennelijk in de ontwerp/test/watdanook-fase zit.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Kortom: een hele hoop hoere-geroep in de media voor een kaart dat dus nog kennelijk in de ontwerp/test/watdanook-fase zit.
Er wordt bericht over het feit dat deze kaart begin volgend jaar te verwachten valt. Wat is precies het probleem daarmee?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
VIRM schreef:Kortom: een hele hoop hoere-geroep in de media voor een kaart dat dus nog kennelijk in de ontwerp/test/watdanook-fase zit.
Er wordt bericht over het feit dat deze kaart begin volgend jaar te verwachten valt. Wat is precies het probleem daarmee?
Dat hij begin volgend jaar verschijnt is niks mis mee.

Maar ik vind het gewoon heel erg opvallend dat er hoeveel 'hoera!' wordt geroepen, zonder dat er ook bekend is wat het ding precies kan.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door R-Flow »

Heb het verhaal bij meerdere bronnen langs zien komen op zeer neutrale wijze. Er wordt puur uitgelegd wat het huidige probleem is en dat er binnenkort een alternatief voor komt. That's it. Sp!ts is dusver de enige die, zoals wel vaker het geval is, een iets meer uitgesprokenere toon heeft. Zelfs bij hun blijft het beperkt tot "Goed nieuws voor blinden". Ik bespeur verder geen "hoera"-geroep.

Waar jij wel dan?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Het is ook mer 'bij wijs van spreken'.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Gisteravond is er een interview geweest op Radio509 (een radiozender van visueel beperkte jongeren voor visueel beperkte jongeren) met de directeur van Viziris en een woordvoerder van NS. Ik heb het fragmentje even opgezocht. Even wat interessante punten:

- In principe kom je in aanmerking voor deze kaart als je al een OV-Begeleiderskaart hebt.
- je reis boek je van tevoren op internet of via de telefoon.
- De reis is kort van tevoren ook 'opzegbaar', waarbij er geen kosten in rekening worden gebracht (waardoor het systeem dus 'flexibel' blijft).
- De bestelling wordt gekoppeld aan een kaartnummer. Dit zorgt ervoor dat je dus geen gedoe bij controles krijgt.
- De desbetreffende kaart fungeert ook als een 'sleutel' zodat de gebruiker door (in de toekomst gesloten) poortjes kunnen zonder dat er dus in- of uit wordt gecheckt.
- Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om dit te combineren met andere producten (zodat je dit systeem kunt gebruiken in combinatie met een SOV of VDU).
- De hoop van Viziris is dat dit systeem ook wordt gebruikt voor bus/tram/metro om het (tijldeijke) Vizrisis abonnement te vervangen.
- Voor Viziris kwam dit persbericht van NS ook een beetje als een verassing. :mrgreen: Het moet allemaal nog een beetje concreet worden ingevuld.
- Veel testen en technisch gedoe zit er volgens de NS niet in, aangezien dit een 'doorontwikkeling' wordt van de zaken-chipkaart o.i.d. dat de NS heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Geert »

De NS Businesscard heeft inderdaad hetzelfde systeem. Volgens mij wordt er achteraf een factuur verstuurd voor de reizen die je binnen een maand geboekt hebt.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Geert schreef:De NS Businesscard heeft inderdaad hetzelfde systeem. Volgens mij wordt er achteraf een factuur verstuurd voor de reizen die je binnen een maand geboekt hebt.
Wat ik mij afvraag: kun je met hetzelfde systeem ook zonder in/uitchecken geld van de ov-chipkaart afschrijven? Dat scheelt een factuurtje sturen. Enige wat je dan hoeft te doen is automatisch opwaarderen aan te zetten, reisje boeken en klaar!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Geert »

Het factureren gaat juist volledig buiten de chipkaart om volgens mij. Voor bedrijven uiteraard een verzamelfactuur van alle werknemers, dat is stukken handiger dan losse treinkaartjes en bonnetjes.

Ik zie trouwens dat je tegenwoordig in kunt checken op het station zonder saldo te laden (de baas krijgt uiteraard nog wel een factuur). Vroeger moest je geloof ik reizen reserveren via internet, maar dat is dan dus veranderd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door webguy »

Sinds kort is het ook mogelijk om een kortingsabonnementen op de businesscard te laden. Al is dat misschien alleen Dal Vrij of Dal Korting...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

OV-chip+: zonder in- en uitchecken in de trein

Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is. Tijdens de Slechtziendendag die op 19 januari in de Domstadhogeschool in Utrecht werd gehouden, bracht NS het nieuws dat het bellen om een reis te melden gratis wordt. En dat OVchip+ te combineren is met alle kortingkaarten en abonnementen.


Op de dag van de witte stok, 15 oktober 2012, werd al bekend dat het nieuwe product ervoor zorgt dat slechtziende en blinde reizigers zonder in- en uit te checken met de trein op pad kunnen. Betalen kan achteraf en een reis melden kan tot aan de instap. De overige spoorvervoerders lieten weten hieraan ook mee te doen. Ook nu is dat het geval.

http://www.oogvereniging.nl/2013/01/ovc ... -de-trein/

Als het om aanpassingen voor gehandicapten gaat, zeg ik altijd 'eerst zien, dan geloven'. Maar het is fijn dat de NS er nu flink mee bezig is (beetje laat, maargoed).

Positieve punten:
- Zo te zien erg gebruikersvriendelijk, aangezien je op het station dus geen verstoppertje hoeft te gaan spelen met palen (die tijdens de spits ergens in de mensenmassa zijn...).
- Een reis aanmelden kan tot vlak voor vertrek. Dit biedt veel meer flexibiliteit dan bijvoorbeeld het aanvragen van Reisassistentie (wat uiterlijk tot 3 uur van tevoren kan).
- Met de betaling achteraf heb je ook geen gedoe met saldo.
- Te combineren met andere reisproducten (dus hopelijk ook met mijn SOV :D).

Minpuntjes:
- Beetje jammer dat je bij de invoering alleen telefonisch reizen kan boeken en dat de website en de app pas later volgen.
- Waarschijnlijk niet te combineren met een anonieme chipkaart.
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Reiziger Delft »

Hoe werkt het dan als er gesloten poortjes op eens station staan?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Reiziger Delft schreef:Hoe werkt het dan als er gesloten poortjes op eens station staan?
Het principe is dat je je reis opgeeft via telefoon (en uiteindelijk internet/app), die het achteraf in rekening brengt.
Op de chipkaart laad je dan een speciaal product, dat als een 'sleutel' werkt voor gesloten poortjes, zonder dat er wordt in- en uitgecheckt. Ik neem aan dat ze zo snugger zijn dat je het product kan ophalen bij de Tickets & Service.
Uit eerdere berichten blijkt dat de conducteur via zijn controleapparaat door krijgt gegeven dat je zo'n product hebt. Ik neem aan dat ze ook het traject door gaan geven aan het apparaat van de conducteur, want anders kun je er mee gaan frauderen.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door webguy »

Ik denk dat je het moet zien als een NS Business Card maar net iets anders. Het rare is overigens wel dat juist bij de nieuwe NS Business Card je geen reizien meer hoeft aan te melden...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Stéphane »

@Reiziger Delft
VIRM schreef: - De bestelling wordt gekoppeld aan een kaartnummer. Dit zorgt ervoor dat je dus geen gedoe bij controles krijgt.
- De desbetreffende kaart fungeert ook als een 'sleutel' zodat de gebruiker door (in de toekomst gesloten) poortjes kunnen zonder dat er dus in- of uit wordt gecheckt.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

webguy schreef:Ik denk dat je het moet zien als een NS Business Card maar net iets anders. Het rare is overigens wel dat juist bij de nieuwe NS Business Card je geen reizien meer hoeft aan te melden...
Maar ik neem aan dat je met de Business Card wél in moet checken? Dat is dus bij het nieuwe voor slechtzienden/blinden OV-chip+-product dus niet het geval.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door webguy »

Ja, ok, hmm, het is dan in feite de oude NS Businesscard ja, waar je reizen boekte, en dat de conducteur op de Railpocket dat "verifieert".
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:...
- Waarschijnlijk niet te combineren met een anonieme chipkaart.
Dat is immers niet zo vreemd, anders is het nogal lastig om de reis aan een bepaalde kaarthouder te koppelen, en de rekening te versturen.

Verder is het zo te lezen hetzelfde concept als de (oude) Business Card.

Ik hoop verder wel dat ze voor de reizigers die ook reis assistentie nodig hebben, dit aan elkaar gaan koppelen, zodat er in die gevallen geen 2 handelingen nodig zijn straks. (1 de reis boeken, 2 de assistentie aanvragen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

@Ennes: klopt. Ik heb zelf al als kritiekpunt van een blinde kennis gehoord dat 'ze kunnen zien waar je bent, en dat hoeft niet'. Maarja, doen ze iets, is het nog niet goed...

Overigens heb ik dat tegelijkertijd Reisassistentie aanvragen al voorgesteld aan de Oogvereniging (voorheen Viziris). Lijkt mij dat je met je huidige NS-Reisassistentieaccount gewoon het OVChip+-product eraan koppelt en de huidige medewerkers van de Reisassistentiecentrale (of hoe dat dan ook heet) bijschoolt om om te gaan met dit product. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Vinny »

Uit oogpunt van hulpverlening lijkt het mij wel handig dat "men" weet dat er een blind persoon in de trein zit. In vliegtuigen is een passagierslijst heel gebruikelijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Fles »

VIRM schreef: Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is.
En waarom moet dat voor ons "ordinary mortals" dan nog steeds wel? :?:

Sowieso vind ik dit de komende 2 jaar nog wel een heilloos pad aangezien er nogal wat technische haken en ogen aan lijken te zitten. Alsof we nog niet genoeg fouten, onduidelijkheden, ligt-aan-de-software en andere problemen hebben met dat ding :roll:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Fles schreef:
VIRM schreef: Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is.
En waarom moet dat voor ons "ordinary mortals" dan nog steeds wel? :?:

Sowieso vind ik dit de komende 2 jaar nog wel een heilloos pad aangezien er nogal wat technische haken en ogen aan lijken te zitten. Alsof we nog niet genoeg fouten, onduidelijkheden, ligt-aan-de-software en andere problemen hebben met dat ding :roll:
Omdat de 'ordinary mortals' wel worden geacht de CiCo's te kunnen vinden en de schermen van de oplaadpunten kan lezen. ;)

Het voordeel is dat er een belangenvereniging is (de Oogvereniging, dus het vroegere Viziris) die probeert iets te doen voor de toegankelijkheid van de OV-chipkaart voor hun achterban. En zo te zien doen ze dat over het algemeen op een constructieve manier (wellicht kan Maatschappij voor Beter OV hier nog wat van leren? :mrgreen:).
Als je alleen al kijkt naar de plaatsing van de CiCo's, dan kun je als slechtziend (en helemaal als blind) persoon gezellig verstopperty spelen op het station. Terwijl 'ordinary mortal' Fles dat ding meteen ziet, in/uitcheckt en vrolijk doorloopt. Kijk maar bijvoorbeeld naar de Stationshal van Amsterdam Centraal (als één van de vele voorbeelden): als ik daar terecht kom vanuit mijn trein, dan is het iedere keer een opgave om die dingen te vinden (en ik zie nog een beetje). Je hebt wel officiele normen hoe die CiCo's geplaatst moeten worden, maar op veel stations is dat kennelijk praktisch niet uitvoerbaar of wordt dat kennelijk als 'optioneel' gezien.
Dan hebben we het nog niet over de leesbaarheid van CiCo's en poortjes, omgevingslawaai bij het in/uitchecken, de gebruiksonvriendelijke ophaalpunten en het gebruik van internet om alles bij te houden (al verschilt het gebruik van internet heel erg in slechtzienden- en blindenland, waarbij heel veel jongeren gewoon een smartphone hebben).

Het lijkt er een beetje op dat ze bij het ontwerp van de OV-chipkaart 'het aspect 'toegankelijkheid' een beetje zijn vergeten, of ergens onderaan de lijst hebben gezet. Daar heb jij als 'ordinary mortal' uiteraard geen last van. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Uit oogpunt van hulpverlening lijkt het mij wel handig dat "men" weet dat er een blind persoon in de trein zit. In vliegtuigen is een passagierslijst heel gebruikelijk...
Een passagierslijst zoals in vliegtuigen zal niet werken, omdat je voor een trein niet hoeft te reserveren, dus zoiets zou al helemaal niet werken, daarnaast zou er heel veel verzet tegen zijn, i.v.m. privacy.

Iedereen die gaat vliegen geeft keurig en braaf zonder mokken zijn persoonlijke gegevens, en met het online shoppen en online reserveren van theater, bioscoop etc, en natuurlijk de Bonuskaart, en allerlei andere klantenkaarten waarmee men korting kan krijgen, waarbij men exact weet wat voor boodschappen je hebt gekocht, is het allemaal geen probleem, maar een persoonlijke OV-chipkaart... dat kan eigenlijk niet, want dan zou men weten van waar naar waar men reist.

Overigens is het wel zo dat de Hc wel doorkrijgt als er een reiziger met reisassistentie meegaat van en naar welk station. en indien van toepassing of men bijvoorbeeld in een rolstoel of scoot-mobiel etc. reist.

Verder zou ik het wel een goed idee vinden als de beleidsmakers, projectmanagers enz, bij het ontwikkelen/uitvoeren van dergelijke zaken, eens verplicht (geblinddoekt) op pad gaan met iemand met een visuele beperking, om te "zien" (lees ervaren) hoe het voor deze groep in de praktijk werkt.

Een heel mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het punt dat VIRM aanhaalde over de plaatsing van de CICO's
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten