2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Bluearrow »

Ach, vanuit hobbymatig oogpunt is het allemaal wel weer goed geregeld in Amsterdam. Als straks het busstation aan de IJzijde van CS eindelijk eens af is, gaat het gebied Prins Hendrikplantsoen (nu eindhaltes o.a. Connexxion) op de schop, zodat daar weer een tijdelijk eindpunt kan komen voor de trams, zodat de huidige tramsporen (Oost en West CS) aangepast kunnen worden voor de 'uiteindelijke' herinrichting van het stationsplein en het havenfront.

Verder wil de gemeente Amsterdam over niet al te lange tijd de streekbussen van Connexxion helemaal verbannen uit de binnenstad, en zullen deze op het Haarlemmermeerstation en Station Zuid gaan aantakken op de tram/trein/metro. En aan de reizigers word niks gevraagd, de mogen weer lekker gaan overstappen.
Maar ja, zo blijven we lekker bezig in Amsterdam !
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Prima als die vervuilende streekbussen uit het centrum verdwijnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen. Daarnaast bedient het streekvervoer op de as Amstelveenseweg-Concertgebouw-Rozengracht-Centraal Station allerlei haltes waar de Noord-Zuidlijn helemaal geen alternatief voor biedt, en tram 5 (hadden we eerder geconstateerd) zit aan de rand van zijn capaciteit. Tram 16 zou helemaal moeten verdwijnen als de Noord-Zuidlijn is aangelegd, want het stuk Centraal-Ferdiand Bolstraat wordt overgenomen door de metro.

Mag jij uitleggen hoe we die reizigers toch vervoeren? Per luchtfiets... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen.
In tegenstelling tot het tramverkeer is het streekvervoer nog altijd niet emissie-vrij.
Vinny schreef:Mag jij uitleggen hoe we die reizigers toch vervoeren? Per luchtfiets... :')
Per luchtfiets, of gewoon... Uhhh... Gebruik maken van het tramnetwerk? :roll: Nagenoeg de hele route, zo niet de hele route, die het streekvervoer volgt vanaf Zuid het centrum in is gedekt door railinfra. De streekbussen rijden voor 99,9% onder boveleidingen of er direct naast. Ik moet er om die reden beetje om lachen dat je net doet alsof tram 5 of tram 16 in haar huidige vorm de enige opties zouden zijn om die reizigers op te vangen. Er kan zonder problemen en minimale moeite een bestaande tramlijn aangepast worden of een geheel nieuwe in het leven geroepen worden. Nieuwe trams moeten hoe dan ook besteld worden voor 2018.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 28 jan 2013, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Als er op Zuid een mooie overdekte overstapknoop wordt gecreëerd die zich qua beschikbare verbindingen kan meten met het Centraal, zie ik het probleem ook niet zo. Je kunt een extra tramlijn inleggen vanaf Zuid naar belangrijke uitstappunten bij het Museumplein en Leidseplein als versterker van lijn 5. Voor reizigers die in de binnenstad moeten zijn vormen de metrostations Rokin en CS een prima optie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Waar ik voor vrees is dat de reizigers worden gedumpt op de Strawinskylaan en dat er daar verder niets aan gebeurd. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Er zijn plannen voor een busstation bij Zuid. Althans, zo vernam ik op de informatie-avond over de Amstelveenlijn (waarmee we weer on topic zijn).
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door tsov »

In het eindbeeld zou er toch sowieso een gecombineerd tram-/busstation komen ergens in de buurt van de ABN-AMRO (zuidkant dus). Nou zegt dat natuurlijk niks over deze verbussingsperiode, maargoed.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Ik dacht dat het bus/tramstation bovenop station Amsterdam-zuid gaat komen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Dat het streekvervoer eindelijk verdwijnt uit de binnenstad benadrukt des te meer dat tram 5 gewoon met extra lange trams moet gaan rijden tot de Marnixstraat. Je had i.c.m. met de N/Z-lijn in dat geval een prima vervanging gehad (zolang je geen haat voor trams koestert tenminste): Een snelle verbinding vanaf Zuid naar CS, en een verbinding met genoeg capaciteit naar omgeving Museumplein + Leidseplein.


Maar goed, in hun oneindige wijsheid heeft de regio besloten dat een directe tramverbinding tussen Amstelveen en CS veel belangrijker is. Dat je met de tram makkelijk drie kwartier onderweg bent en overstap op de N/Z-lijn sneller is hebben we het maar niet over...
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 28 jan 2013, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

De tekeningen voor station Zuid die ik het meest recentelijk heb gezien is dat de snelweg onder de grond gaat, de trambaan en het busstation op de plek waar nu de zuidbaan van de A10 ligt moet komen en het metrostation van de oostkant van de stationstunnel naar de westkant van de stationstunnel wordt omgeklapt. Alleen kan het busstation er niet komen totdat de trambaan af is en dus zal de reiziger nog jaren mogen klunen met het "busstation" op de Strawinskylaan. Dat dat op geen enkele manier is voorbereid op grote aantallen reizigers blijkt tijdens treinvervangend of metrovervangend busvervoer.

Aan het spoorwegstation verandert voorlopig helemaal niets, de sporen die naar het station toelopen worden wel helemaal gewijzigd (het is nu een viersporig station aan een tweesporige lijn, het wordt een viersporig station aan een viersporige lijn)
Laatst gewijzigd door Suus op ma 28 jan 2013, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Wanneer moet de A10 ondergronds liggen?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door fred1954 »

Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben? Dus geen streekbussen meer op het CS maar wel een gigantisch IJSEI busstation bouwen? Nee, zal niet gebeuren. Streeklijnen zullen gewoon naar het CS blijven rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door JWM »

R-Flow schreef:Wanneer moet de A10 ondergronds liggen?
Dat is typisch zo'n project wat als eerste geschrapt wordt in tijden van bezuinigingen :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

De bouwstart van de ondergrondse A10 was vorig jaar voorzien op 2015 en ik denk dat je toch minstens met een bouwtijd van 3-4 jaar mag rekenen, dus als het in 2019 allemaal ondergronds ligt zou je eens kunnen beginnen met de ombouw van station Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

fred1954 schreef:Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben?
Nee, dat vind ik zeer zeker niet. De streekbussen van CXX bedienen een andere doelgroep (reizigers uit Waterland en West-Friesland) dan de NZL door Amsterdam Noord (Amsterdam Noord).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:
Nee, dat vind ik zeer zeker niet. De streekbussen van CXX bedienen een andere doelgroep (reizigers uit Waterland en West-Friesland) dan de NZL door Amsterdam Noord (Amsterdam Noord).
Dit begrijp ik niet. Je bedoelt de streekbussen van EBS bedienen een andere doelgroep, namelijk o.a. Waterland. Ja en CXX bedient o.a. Amstelland. Wat is het verschil? In de redenatie van sommigen hier, kunnen streekbuspassagiers makkelijk overstappen op de NZL. Als dat in Zuid kan, kan datzelfde ook in Noord, dus. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar even om mijn punt te maken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Thom91 »

fred1954 schreef:Met andere woorden: diegenen hier die vinden dat de streeklijnen van CXX maar op station Zuid moeten eindigen, vinden dan ook dat EBS vanuit Noord-holland bij station Noord van de NZL hun eindpunt moeten hebben? Dus geen streekbussen meer op het CS maar wel een gigantisch IJSEI busstation bouwen? Nee, zal niet gebeuren. Streeklijnen zullen gewoon naar het CS blijven rijden.
Dat raakt nou weer kant noch wal. Aan de noordzijde van Amsterdam heb je alleen Noord, waar geen hond uit waterland naar toe wilt. En vanaf Zuid zijn er legio mogelijkheden om vanuit 'de Streek' je te verplaatsen richting het centrum van Amsterdam. Daar voldoet Noord absoluut niet aan.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

fred1954 schreef:Dit begrijp ik niet. Je bedoelt de streekbussen van EBS bedienen een andere doelgroep, namelijk o.a. Waterland. Ja en CXX bedient o.a. Amstelland. Wat is het verschil? In de redenatie van sommigen hier, kunnen streekbuspassagiers makkelijk overstappen op de NZL. Als dat in Zuid kan, kan datzelfde ook in Noord, dus. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar even om mijn punt te maken.
De bussen van EBS rijden door naar een overstapknoop, nl CS. Dat gaan de bussen van CXX zodadelijk ook doen naar de tegenpool van CS, namelijk Zuid. Enige verschil is dat er bij de bussen van EBS enige parallelliteit in route is door Noord, terwijl de CXX-streekbussen niet parallel lopen aan de AVL. In mijn redenatie ga ik echter uit van het laten eindigen van streekbussen op als zodanig aan te wijzen overstapknopen. Ik vind Noord/BSMP dat in geen geval.
Laatst gewijzigd door Alargule op ma 28 jan 2013, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Meltrain »

Daarnaast moeten de bussen vanuit Amstelveen, Uithoorn enz. de halve stad door, terwijl de (meeste) bussen van EBS alleen door de IJtunnel moeten om bij het CS te komen.
Misschien dat alleen de buslijnen naar Landsmeer en Zaandam worden ingekort tot station Noord, maar meer zal er niet gebeuren, vermoed ik.

@Alargule: wat bedoel je met AVL? Is dat de Amstelveenlijn? Daar komt EBS namelijk totaal niet in de buurt.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 28 jan 2013, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

@Alargule: Je haalt CXX en EBS door elkaar.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Whatever. Die afko's ook allemaal. Je zou er kg van worden...

(maar inderdaad, het is dus precies andersom :mrgreen: )
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door TLP »

Ik snap Fred wel. Ik woon namelijk zelf ook aan die busroute en het is voor mij dik een kwartier lopen voordat ik überhaupt bij een sneltramhalte ben. Nou weet ik ook wel dat er in de doordeweekse daluren de drukte in de CXX-bussen soms heel onregelmatig verspreid is, maar in de spitsuren en op zaterdag zijn vrijwel alle bussen in ieder geval tot het Leidseplein goed gevuld tot vol (en dat terwijl er ook op zaterdag gezamenlijk 6+3+3=12 bussen per uur rijden). Dus er zit zeker potentie in die route.
Nou ga ik jullie iets vertellen over mijn meest frequente reisbestemmingen als ik met de bus reis. Dat zijn: Metrostation Amstelveenseweg, om vervolgens naar Amsterdam West te reizen, en de binnenstad van Amsterdam (alles tussen Museumplein en CS zeg maar). Dat komt helemaal niet in de buurt van Station Zuid en de Zuidas! Maar ik moet straks wel verplicht overstappen op een halfbakken vervoersoplossing op een plek waar ik anders nooit kom, omdat ik vanuit mijn eigen huis niet meer zomaar op mijn (tweede) bestemming kan komen.
En dat terwijl er straks, om nog even op het statement van Thom91 terug te komen, in Noord een hoogfrequente metro gaat rijden, waarschijnlijk ook nog aangevuld met de frequente stadsbussen 32, 33 en 34 (op dit moment samen max. 28x/uur) waarmee reizigers in Waterland gewoonweg legio overstapmogelijkheden hebben waarvoor voldoende capaciteit ter beschikking is.

Nou zijn er ondertussen al diverse reacties geplaatst, die inderdaad juist en al vaker als argument aangevoerd zijn, maar ik vind wel dat er straks een vergelijkbare verbinding moet worden geboden zodat wij busreizigers niet teveel gedupeerd worden. Een optie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: het verleggen van tram 16 via de v. Baerlestraat en de Marnixstraat, gepaard met een frequentieverhoging naar ongeveer iedere 4 á 5 minuten een tram. Evenals het laten overnemen van diverse verlaten tracés door andere tramlijnen (zoals het stuk Museumplein-CS door de 5 en het verlaten traject van de 5 over het Spui laten overnemen door de 17 die op dit moment langs het Busstation Marnixstraat rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Ik denk dat de IJtunnel alleen maar streekbussen zal zien in de toekomst en dat stadsbussen allemaal verbannen worden en je twee lijnen krijgt die een overstap geven bij station Noorderpark. Dat is ook niet problematisch, aangezien het laatste stuk van de vier stadslijnen door de IJtunnel nu ook al Noorderpark - Centraal doen met slechts één tussenstop en veel busreizigers op CS dan weer de tram pakken naar verdere bestemmingen (die kunnen dan direct door naar station Rokin).

Bij Zuid is het een ander verhaal omdat de metro andere bestemmingen bediend dan de streekbussen maar de tram behalve 100%-lagevloerstram geen structurele verbetering krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
Vinny schreef:Streekvervoer moet tegenwoordig aan strenge emissie-normen voldoen.
In tegenstelling tot het tramverkeer is het streekvervoer nog altijd niet emissie-vrij.
Dat is echt kolder, want trams verspreiden fijnstof.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten