Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door VIRM »

Even twee vragen:

1. Wat is het verschil tussen de twee systemen (ATB en ERTMS)? Ik heb de indruk dat het eerste het spoor in 'blokjes' verdeelt, terwijl het tweede uitgaat van de remwegen. Maar als iemand dat weet of toevallig een goed Wikipedia-artikeltje weet. :) Aangezien ik gewoon een reiziger ben, gaat mijn verstand van seinen ook niet verder dan 'ze zeggen dat treinen kunnen stoppen, gaan of langzaam moeten rijden'.

2. Wat heeft dit voor praktische implicaties voor de dienstregeling? Als er wordt uitgegaan van 10 treinstellen, wordt de s4000 eventueel geknipt? En hoe zit het met andere treintypen die gebruik maken van dit traject (zoals VIRM, ICE en wellicht goederentreinen)?
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door deadlock »

Wat is het verschil tussen ATB en ERTMS? :mrgreen: Serieus? :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Thom91 »

Ik zou even op wiki kijken virm. Daar staan vrij goede artikelen. Over praktische uitwerking, ze zullen wel zwerven in 4700/4000/7400/17400 etc..
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door iljitsch »

Ik had soortgelijke vragen. Lees in elk geval niet dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/ERTMS

Dit is al een stuk beter:

http://en.wikipedia.org/wiki/ETCS

Zoals ik het begrijp kan ERTMS/ETCS als basis alleen de maximumsnelheid in de gaten houden, waarbij de machinist naar seinen langs het spoor kijkt en er eventueel een ander systeem (ATB neem ik aan in NL) actief is. Volgende stap is dat met transponders tussen de rails de trein beïnvloed wordt, een beetje zoals ATB maar dan moderner. Stap erna dat de trein alleen nog markeringen gebruikt voor positiebepaling maar dat verder alles via GSM-R vanuit een centraal punt aangestuurd wordt. En dan in de toekomst zou het mogelijk worden dat er van blokken afgestapt wordt maar dat de remcurves bepalend worden voor de minimale afstand tussen de treinen.

Ik vraag me af wat het doel van de proef is. Over spoor met ERTMS rijden kan de NS al op de HSL. Misschien dat er wat voordelen zijn qua maximumsnelheden die ERTMS wel en ATB niet aankan, maar hoeveel kan dat schelen? Het lijkt me dat je er pas echt voordeel van hebt als je het op vrij grote schaal ingevoerd hebt. Dat ongeluk in Amsterdam zou er wel mee voorkomen hebben kunnen worden, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Ik zou even op wiki kijken virm. Daar staan vrij goede artikelen. Over praktische uitwerking, ze zullen wel zwerven in 4700/4000/7400/17400 etc..
De NS en omlopen, voor je het week zwerven ze maanden op de Hoekse Lijn :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Ik vraag me af wat het doel van de proef is. Over spoor met ERTMS rijden kan de NS al op de HSL. Misschien dat er wat voordelen zijn qua maximumsnelheden die ERTMS wel en ATB niet aankan, maar hoeveel kan dat schelen? Het lijkt me dat je er pas echt voordeel van hebt als je het op vrij grote schaal ingevoerd hebt. Dat ongeluk in Amsterdam zou er wel mee voorkomen hebben kunnen worden, neem ik aan.
Ja nou, een landelijke uitrol komt niet van de grond als je niet ergens begint natuurlijk. Materieel als SLT had natuurlijk al geleverd moeten worden met alle benodigde apparatuur aan boord in plaats van alleen een voorbereiding.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Wat is het verschil tussen ATB en ERTMS? :mrgreen: Serieus? :D
Waarom mag zo'n vraag niet gesteld worden? Niemand weet alles, dan is het toch niet raar dat er om verduidelijking gevraagd wordt? :?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Klaasje »

Ja dat mag. Al is het inmiddels al zo vaak bediscussieerd dat een langer meelopend forumlid het bijna moedwillig moet hebben vermeden om die vraag te kunnen stellen zonder enige kennis.

In ieder geval zijn er de volgende belangrijke verschillen:
  • Blokken zijn in NS'54+ATB afhankelijk van remwegen (in principe nooit korter dan remweg 40 km/h tot stop). Bij ETCS kunnen blokgrenzen overal liggen.
  • Onder ETCS Level 1 t/m 3 wordt op basis van remkarakteristieken van de trein een remcurve uitgerekend en een remopdracht gegeven. Bij NS'54+ATB wordt een remopdracht altijd bij een sein of bord gegeven die zijn geplaatst voor de het slechts beremde, toegelaten, trein in de snelheidscategorie.
  • Bij ETCS wordt de remming over het hele snelheidsgebied bewaakt. Bij ATB boven de 40 km/h wordt alleen de stand van de remkraan bewaakt, onder 40 km/h in de basis niet. ATB-vv voegt daar in het snelheidsgebied van 0 - 70 km/h remcurvebewaking aan toe in de laatste 120 meter voor een stoptonend sein.
  • NS'54+ATB zijn nooit voor hogere snelheden dan 160 km/h bedoeld geweest (in de praktijk 140 km/h) met ETCS kan de snelheid moeiteloos naar 400 km/h.
Verder: Er is een breed gedeeld misverstand over ETCS level 3. Er wordt gezegd dat in dat level glijdende blokken zijn. Dat is niet zo maar blokgrenzen zijn niet afhankelijk van baanapparatuur en die kunnen dus eenvoudig worden verplaatst en in hoge dichtheden worden aangebracht. (Bijvoorbeeld langs het perron van een druk station t.b.v. korte volgtijden).
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Gertjan »

ICE105 schreef:Ik heb juist het idee dat op Asd-Ut Level 2 getest gaat worden in combinatie met lichtseinen. Klopt dat? Indien ja, wordt naast level 2 ook level 1 beproeft?
Baanvak is alleen voorzin van ERTMS Level 2, terugvalscenario is Level STM ATB (Gewoon ETB EG dus). Level 1 zal niet getest worden.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Na 7 jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrech

Bericht door Klaasje »

Het is gewoon dual-signalling. Onder zowel ETCS L2 als ATB is de volledige functionaliteit beschikbaar. De blokindeling is gebaseerd op het reguliere seinstelsel. Het woord terugvalscenario dekt de lading niet echt goed.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten