Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Ennes schreef:Verder zou ik het wel een goed idee vinden als de beleidsmakers, projectmanagers enz, bij het ontwikkelen/uitvoeren van dergelijke zaken, eens verplicht (geblinddoekt) op pad gaan met iemand met een visuele beperking, om te "zien" (lees ervaren) hoe het voor deze groep in de praktijk werkt.

Een heel mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het punt dat VIRM aanhaalde over de plaatsing van de CICO's
Van harte met je eens. :) Dat van 'beleid maken' heb ik diverse malen in de praktijk voorbij zien komen, zoals:
- Dus de plaatsing van die CiCo's. Daar zijn normen voor.
- Maar ook hoe er om wordt gegaan met slechtzienden/blinden met een SOV. Toen studenten verplicht moesten gaan inchecken, heb ik een zeer uitvoerige correspondentie met de Klantenservice gevoerd, want ik zag de bui al hangen (poortjes zijn fantastisch, maar wat als je de CiCo niet kunt vinden?). Ik kreeg onder meer te horen dat hier domweg geen beleid voor was gemaakt. Nu check ik tijdens mijn vrij-reizen periode regelmatig niet in, en dat is niet om de controlerende conducteur te pesten... :)

Het verschilt heel erg van gebied tot gebied. Ik hoorde eens van een medewerker van ProRail dat een collega bouwcoordinator was en een blinde schoonzus ofzo heeft, dus dat hij daardoor altijd op de kleine (toegankelijkheids)zaken let.

Dus meelopen zou een goed idee zijn. Mogen de rolstoelgangers, scootmobielgebruikers en doven dan ook aanhaken? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Dus meelopen zou een goed idee zijn. Mogen de rolstoelgangers, scootmobielgebruikers en doven dan ook aanhaken? :)
Je vergeet de mensen die moeilijk ter been zijn (zoals ik) :wink: .
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:
Ennes schreef:Verder zou ik het wel een goed idee vinden als de beleidsmakers, projectmanagers enz, bij het ontwikkelen/uitvoeren van dergelijke zaken, eens verplicht (geblinddoekt) op pad gaan met iemand met een visuele beperking, om te "zien" (lees ervaren) hoe het voor deze groep in de praktijk werkt.

Een heel mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het punt dat VIRM aanhaalde over de plaatsing van de CICO's
Van harte met je eens. :) Dat van 'beleid maken' heb ik diverse malen in de praktijk voorbij zien komen, zoals:
- Dus de plaatsing van die CiCo's. Daar zijn normen voor.
- Maar ook hoe er om wordt gegaan met slechtzienden/blinden met een SOV. Toen studenten verplicht moesten gaan inchecken, heb ik een zeer uitvoerige correspondentie met de Klantenservice gevoerd, want ik zag de bui al hangen (poortjes zijn fantastisch, maar wat als je de CiCo niet kunt vinden?). Ik kreeg onder meer te horen dat hier domweg geen beleid voor was gemaakt. Nu check ik tijdens mijn vrij-reizen periode regelmatig niet in, en dat is niet om de controlerende conducteur te pesten... :)

Het verschilt heel erg van gebied tot gebied. Ik hoorde eens van een medewerker van ProRail dat een collega bouwcoordinator was en een blinde schoonzus ofzo heeft, dus dat hij daardoor altijd op de kleine (toegankelijkheids)zaken let.

Dus meelopen zou een goed idee zijn. Mogen de rolstoelgangers, scootmobielgebruikers en doven dan ook aanhaken? :)
Dat laatste zeker natuurlijk. Ik heb het zelf een aantal keren mogen doen tijdens een opleiding in mijn vorige werkomgeving. Zowel in rolstoel als met een geblindeerde skibril, en het is zeker een eye-opener, waardoor je heel anders naar hele eenvoudige dingen gaat kijken. Obstakels vlak naast of zelfs op een geleide lijn bijvoorbeeld, maar ook hindernissen welke je moet nemen als je in en rolstoel zit bijvoorbeeld.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door marvinkok »

Bij Connexxion gebeurt dat ook...
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

@KM46: dat staat helemaal onderaan mijn vorige post. ;) Scootmobiels/rollatoren/doven/enz. ;)

@Ennes: ik hoor heel af en toe van een S&V'er of HC dat er voor NS (ik neem aan front-line) personeel ook 'trainingen' worden gegeven op station Amersfoort, waarbij het personeel dan gezellig geblinddoekt het station over mag.
Ik kan mij best voorstellen dat het een eye-opener kan zijn. Om eerlijk te zijn vraag ik mij ook wel eens af hoe blinden het soms doen, aangezien ik gelukkig nog een heel klein beetje zie (denk maar aan de last-minute perronaanwijzing op Schiphol en Zuid :mrgreen:).
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:@KM46: dat staat helemaal onderaan mijn vorige post. ;) Scootmobiels/rollatoren/doven/enz. ;)

@Ennes: ik hoor heel af en toe van een S&V'er of HC dat er voor NS (ik neem aan front-line) personeel ook 'trainingen' worden gegeven op station Amersfoort, waarbij het personeel dan gezellig geblinddoekt het station over mag.
Ik kan mij best voorstellen dat het een eye-opener kan zijn. Om eerlijk te zijn vraag ik mij ook wel eens af hoe blinden het soms doen, aangezien ik gelukkig nog een heel klein beetje zie (denk maar aan de last-minute perronaanwijzing op Schiphol en Zuid :mrgreen:).
Klopt tijdens de opleiding wordt er ook wel aandacht aan besteed. Alleen is dat best beperkt, en zit je feitelijk ook een flink aantal schakels te ver. Natuurlijk is het goed als frontliners een keer kunnen merken waar reizigers met een beperking mee te maken krijgen, en daar op kunnen inspelen als ze een dergelijke reiziger tegenkomen. Alleen in de basis gaat het vaak al fout, en ook al is er in theorie regelgeving en beleid, het zal ook in de praktijk moeten worden toegepast.

Een heel simpel voorbeeld welke ik met de sneeuw van afgelopen weken tegenkwam is: een perron welke netjes sneeuwvrij was gemaakt. Prima zou je denken, alleen was alle sneeuw netjes op de geleidelijn geschoven. De alarmzuil was vanuit een rolstoel ook niet bereikbaar vanwege een berg bij elkaar geschoven sneeuw.

In dit voorbeeld is de basis, de voorziening op het station dus wel in orde, alleen de uitvoering in een tijdelijke periode schiet hierin dus te kort. De laatste schakel, de frontliners kunnen daarin dus wel weer allert zijn en melden, al blijft dat dan weer achteraf dweilen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Met dat voorbeeld (raken we wel een beetje off-topic. Maar wel interessant om te lezen hoe jij als HC er tegenaan kijkt :)). heb je dan ook heel erg te maken met 'fysieke' toegankelijkheid. De spoorwegen zijn wettelijk verplicht toegankelijke treinen en stations te hebben, maar daar is zeker een hoop werk te verrichten. Sneeuwvrij maken van een geleidelijn en de omgeving van een Alarmzuil is dan een heel mooi voorbeeld. Maar dan kunnen we ook verder praten over (inderdaad) de chipkaart, de omroepen, gebrek aan liften op sommige stations, slecht-aangelegde geleidelijnen, haperende stationsomroepen in de trein...

Overigens is het zeker niet alleen kommer en kwel bij het frontline-personeel. :) Hoewel ik heel af en toe een vervelende ervaring heb, zijn er ook behulpzame/vorlijke/gezellige S&V'ers/HC's tussen. Dat mag dan ook wel worden gezegd. :)

En neem maar van mij aan: als je met een beperking met het OV reist, dan kan het best wel avontuurlijk zijn hoor. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:
En neem maar van mij aan: als je met een beperking met het OV reist, dan kan het best wel avontuurlijk zijn hoor. :D
Daarvoor is het niet nodig een beperking te hebben hoor :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

Via Facebook kreeg ik te horen dat op de NS-website (pagina 'reizen met een functiebeperking') al het een en ander openbaar is geworden: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -chip-plus

Ondanks dat er nog wat kleine onhandigheden/onduidelijkheden in zitten, weer een stap in de goede richting! :)
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ov-chipkaart voor blinden

Bericht door VIRM »

21 maart van start: OV-chip plus voor de trein

Vanaf 21 maart reizen met OV-chip Plus zonder in- en uitchecken

Als alternatief voor de reguliere OV-chipkaart, heeft NS een nieuw product gemaakt. Het heeft OV-chip plus. Het reisproduct zou uiteindelijk ook een goed alternatief moeten worden voor doofblinde mensen. In eerste instantie kan het vooral voor blinde of slechtziende mensen van nut zijn.

http://www.oogvereniging.nl/2013/03/nie ... -de-trein/

Vandaag dus de echte vuurdoop van het nieuwe product. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn.
Zelf heb ik hem nog helemaal niet aangevraagd, aangezien hij (nog) niet valt te combineren met mijn SOV.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten