2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

De uitstoot van de trams vindt hier en hier plaats, hoeveel stickers je ook op de trams en metro plakt dat ze op groene stroom rijden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Daarnaast komt er nog fijnstof van de bovenleiding, remmen en het remzand.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Om van die takkeherrie als er weer eens zo'n ding door de bocht heen dendert nog maar te zwijgen. En ze vormen nog een risicogroep ook, want ze willen nog wel eens ontsporen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Meteen afschaffen en allemaal terug naar de berenhuidjes! :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De uitstoot van de trams vindt hier en hier plaats, hoeveel stickers je ook op de trams en metro plakt dat ze op groene stroom rijden :wink:
Doorgaans zijn energiecentrales stukken efficiënter dan de verbrandingsmotor in een voertuig. :wink: Daarnaast heb je diezelfde energiecentrales ook voor bussen nodig + nog eens de uitstoot van de motoren zelf.
Klaasje schreef:Dat is echt kolder, want trams verspreiden fijnstof.
M'n fiets ook als ik hard genoeg rem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Bij Zuid is het een ander verhaal omdat de metro andere bestemmingen bediend dan de streekbussen maar de tram behalve 100%-lagevloerstram geen structurele verbetering krijgt.
Juist. Het tramnet moet behoorlijk op de schop worden genomen om de streekvervoerreizigers op te vangen vanaf station Amsterdam Zuid. Maar daar ontbreekt momenteel het geld, de wil en de ruimte voor.

Maar ik zie de gemeente Amsterdam er wel voor aan om per 2017 het streekvervoer uit de binnenstad te bannen, terwijl de OV-knoop op de Zuidas nog jaren een ontoegankelijke bouwput is zonder adequate overstap richting relevante bestemmingen voor streekvervoerreizigers. Die willen naar het Concertgebouw, het Leidseplein, de Westermarkt en niet naar de Vijzelgracht... :|
Maar goed, in hun oneindige wijsheid heeft de regio besloten dat een directe tramverbinding tussen Amstelveen en CS veel belangrijker is. Dat je met de tram makkelijk drie kwartier onderweg bent en overstap op de N/Z-lijn sneller is hebben we het maar niet over...
Amstelveen Busstation - Leidseplein is onmogelijk sneller met een overstap op de (geamputeerde) N/Z lijn. Gewoon niet. En het reiscomfort met (minimaal) één extra overstap wordt er ook niet beter door. Het valt niet uit te leggen (aan Amstelveners) dat je honderden miljoenen investeert in een oplossing waarvan het openbaar vervoer in de beleving van de reiziger alleen maar slechter wordt... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Kritiekelaar »

Hallo forumgenoten! Dit belangwekkende topic kies ik voor mijn allereerste forumbericht.

Ik heb met enige regelmaat gehoord van tragische ongelukken, dus ook ik vind zo'n spoorhertracering (al dan niet nòg omvattender dan nu voorzien) wel een must. Maar botweg 2 jaar geen (snel)trams dupeert de Amstelveeners erg en meer dan dat. Hun stad trok toch japanse en andere bedrijven die de hoofdstad niet zo zien zitten; dan moet men er niet zomaar een HOV-loos en bouwput-rijk rommeltje van.

Wie is het met me eens dat deze redenatiefout wordt gemaakt?: Men wil proberen in Amstelveen klaar te zijn zodra de Noord/Zuid-metro gaat rijden. Maar men zou daar juist pas moeten beginnen zodra die snelle metro beschikbaar is.
JWM schreef:Volgensmij is het niet nodig de lijn in Buitenveldert zo lang buiten dienst te stellen. De eerste grootschalige aanpassing vanaf Zuid gezien is pas bij de halte Kronenburg waar een ongelijkvloerse kruising komt.
Precies, tram 5 aanhouden (over stukjes enkelspoor) tot de studenten-woonwijk vangt veel drukte weg. Weet of begrijpt iemand waarom dat niet zou kunnen? En onderschat ik de drukte als ik zeg dat men dan de meeste uren van de dag toekomt met één harmonicabus aansluitend op elke N/Z-metrotrein recht naar de halten Zonnestein tot Waardhuizen? Men rijdt elkaar niet in de wielen; zo kan de Amstelveen-tot-Grachtengordel reisduur en -kwaliteit tijdens (het grootste deel van) de ombouwperiode op HOV-niveau blijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt mij verdomd lastig om 10 trams per uur bij Uilenstede te keren. Ten eerste missen ze de wissels ervoor, maar ook de ruimte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Wissels kunnen aangelegd worden en op Gein keren 12 tot 16 treinen per uur :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Thom91 »

En in Amsterdam c 24 bij de metro ;)
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Natuurlijk. Op Gein heb je ook een personeelsvoorziening en 4 tailtraks waar per spoor 4 metro's kunnen staan.
Uiteindelijk, dure grap terwijl ze het goedkoper kunnen door busjes in te zetten.

Amsterdam CS hebben de metro's een een stilstandstijd van 2 minuten. Het is ook geen eindpunt maar keerpunt. Als USD ook een keerpunt was, was het een stuk makkelijker, afgezien van feit dat je nog wissels voor (en na) Uilenstede mist.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Nou dan zet je een eindpunthuisje neer bij uilenstede. Probleem opgelost.
Tel het aantal opstel- en keersporen hier maar eens:
https://maps.google.nl/maps?q=52.273762 ... 1&t=h&z=18
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Ach,je hebt gelijk. Een eindpunthuisje is makkelijk geplaatst daar pal tussen de sporen, evenals de wissels die ook zo geplaatst kunnen worden. Kost toch niks om die 4 haltes per tram te bedienen terwijl er alsnog een bus moet rijden vanaf WWK naar Amsterdam. :roll:

Het is natuurlijk niet ideaal maar lijkt mij gezien op de kosten toch het handigst.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Kritiekelaar schreef:Wie is het met me eens dat deze redenatiefout wordt gemaakt?: Men wil proberen in Amstelveen klaar te zijn zodra de Noord/Zuid-metro gaat rijden. Maar men zou daar juist pas moeten beginnen zodra die snelle metro beschikbaar is.
Ik niet, want het klopt niet. De ombouw van de AVL is op zijn vroegst pas in 2020 klaar; drie jaar na de geplande ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Een paar jaar terug had men nog de ambitie om de AVL naar metrostandaard om te hebben gebouwd op het moment waarop de NZL ook opgeleverd moest worden. Niet haalbaar, (want) te duur...Als je dan tot een tijdelijke buitendienststelling was overgegaan was het allicht nog te slikken geweest. Nu gooi je twee jaar een lijn buiten dienst om er een verslechterd alternatief voor in de plaats te laten komen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Amstelveen Busstation - Leidseplein is onmogelijk sneller met een overstap op de (geamputeerde) N/Z lijn.
Je citeert een reactie van mij waarin het hele Leidseplein niet genoemd wordt. Er staat duidelijk Amstelveen - CS... Binnen het regiotramplan bleef een directe verbinding tussen Amstelveen - Leidseplein gewoon gehandhaafd. Er zit vrijwel niks anders achter dan emotie en gevoel dat tram 5 vanaf het Leidseplein per se door moet blijven rijden tot CS. Sneller dan een overstap op de metro is het echt niet. Daarnaast beconcurreert lijn 5 zo direct een miljardenproject en staat het inzet van langere trams in de weg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Eens.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door FLJ »

Wat mij toch wel het meest verbaasd is dat ze niet kiezen voor een route via de Marnixstraat en Rozengracht. Een paar jaar geleden is de wens uitgesproken om één van de drie lijnen uit de Leidsestraat te verbannen (weet niet meer wie daar mee kwam, maar had geloof ik met de renovatie van het Leidseplein te maken). Daar zou nu een goede gelegenheid voor zijn waarbij lijn 5 gewoon het Leidseplein, de Dam en het CS blijft aan doen EN er lange trams ingezet kunnen worden, lijn 1 en 2 blijven dan de Leidsestraat en het Koningsplein bedienen en kunnen eventueel zelfs in frequentie worden verhoogd als dat in de toekomst nodig blijkt te zijn.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door TLP »

Goed, dus de bussen gaan (waarschijnlijk) ingekort worden tot Zuid (wisten we al, maar toch).
Alleen vraag ik me dus wel af wat de route gaat worden, want de Boelelaan lijkt mij met de aanwezige infrastructuur niet geschikt voor 15 extra bussen per uur en bovendien doen ze dan het metrostation Amstelveenseweg niet meer aan wat volgens mij één van de belangrijkste bronnen van reizigers is op dit moment gezien de belangrijke schakelfunctie die het metrostation heeft tussen Amsterdam-West en Buitenveldert/Amstelveen.
FLJ schreef:Wat mij toch wel het meest verbaasd is dat ze niet kiezen voor een route via de Marnixstraat en Rozengracht. Een paar jaar geleden is de wens uitgesproken om één van de drie lijnen uit de Leidsestraat te verbannen (weet niet meer wie daar mee kwam, maar had geloof ik met de renovatie van het Leidseplein te maken). Daar zou nu een goede gelegenheid voor zijn waarbij lijn 5 gewoon het Leidseplein, de Dam en het CS blijft aan doen EN er lange trams ingezet kunnen worden, lijn 1 en 2 blijven dan de Leidsestraat en het Koningsplein bedienen en kunnen eventueel zelfs in frequentie worden verhoogd als dat in de toekomst nodig blijkt te zijn.
Ja precies! Ik was even vergeten dat het verbannen van één van de tramlijnen uit de Leidsestraat ooit geopperd is, maar dan heb je in ieder geval het noordelijke deel van de huidige streekbusroute gecoverd (iets wat ik voor tram 16 al opperde zodat bij een evt. inkorting van de streekbussen tot het Haarlemmermeerstation de bestemmingen voor die reizigers gelijk blijven). En dan blijft Amstelveen in ieder geval een rechtstreekse verbinding met CS houden. *O*
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Lijn 1 moest geloof ik uit de Leidsestraat verdwijnen. De regio heeft weer eens besloten dat wat elders wel gewoon kan hier godsonmogelijk is. Dus geen langere trams in de binnenstad. Zelfde liedje als altijd.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Je citeert een reactie van mij waarin het hele Leidseplein niet genoemd wordt. Er staat duidelijk Amstelveen - CS... Binnen het regiotramplan bleef een directe verbinding tussen Amstelveen - Leidseplein gewoon gehandhaafd. Er zit vrijwel niks anders achter dan emotie en gevoel dat tram 5 vanaf het Leidseplein per se door moet blijven rijden tot CS.
Is vooral een praktisch issue. Men heeft bij het maar snel weer in een diepe lade weggestopte Regiotramvoorstel gekeken naar de mogelijkheid om de voertuigen op of bij het Leidseplein te laten keren. Daar is geen ruimte. Alternatief zou kunnen zijn om een keerlus bij het busstation in de Marnixstraat te bouwen. Of - waar in dit geval voor gekozen is - om gewoon door te rijden naar het CS.

Je kunt verwachten dat er met het verdwijnen van parallelle tramroutes aan het NZL-tracé weer keerruimte vrijkomt op het CS - in ieder geval aan de oostkant. Je zou er in het geval van tram 5 voor kunnen opteren om deze lijn deels over de route van lijn 16 te voeren tussen Museumplein en CS, zodat je van die vrijgekomen ruimte aan de oostzijde van het CS gebruik kunt maken.
R-Flow schreef:Sneller dan een overstap op de metro is het echt niet. Daarnaast beconcurreert lijn 5 zo direct een miljardenproject en staat het inzet van langere trams in de weg.
Ik zie niet zo in hoe tram 5 via zijn huidige route een concurrent voor de NZL zou kunnen zijn. De lijn doet hele andere bestemmingen aan; voor reizigers tussen het CS en Zuid zal de NZL de meest voor de hand liggende optie zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Er moet eigenlijk een tramlijn uit de Leidsestraat weg om de frequentie van de andere tramlijnen te kunnen verhogen, lijn 1 en 2 zijn op momenten té druk en doordat lijn 5 in de weg zit kan de frequentie van die lijnen niet omhoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Is vooral een praktisch issue. Men heeft bij het maar snel weer in een diepe lade weggestopte Regiotramvoorstel gekeken naar de mogelijkheid om de voertuigen op of bij het Leidseplein te laten keren. Daar is geen ruimte. Alternatief zou kunnen zijn om een keerlus bij het busstation in de Marnixstraat te bouwen. Of - waar in dit geval voor gekozen is - om gewoon door te rijden naar het CS.
Er is naar mijn weten nooit een plan geweest om de trams op het Leidseplein zelf te laten keren. Het ging altijd om een locatie in omgeving Leidseplein. Daarnaast gaat het om tweerichtingstrams dus is een keerlus niet eens nodig. Praktische issue… Het is gewoon onwil om langere trams binnen de ring te laten rijden en de nodige aanpassingen te maken. Met veelte kleine trams van +/- 30 meter blijven rijden is de makkelijke en goedkope (op korte termijn althans) uitweg.
Alargule schreef:Ik zie niet zo in hoe tram 5 via zijn huidige route een concurrent voor de NZL zou kunnen zijn. De lijn doet hele andere bestemmingen aan; voor reizigers tussen het CS en Zuid zal de NZL de meest voor de hand liggende optie zijn.
Persoonlijk zie ik het niet gebeuren dat mensen vanuit de 5 straks overstappen op de metro, die blijven gewoon lekker zitten. Tussen Koningsplein en CS rijden beide lijnen parallel aan elkaar en bedienen exact hetzelfde gebied.

We hebben inmiddels tig keer voorbij zien komen dat de huidige hoeveelheid tramlijnen naar CS een hopeloos verouderd concept is. Als niemand een wijziging in de lijnen durft te maken - zo ook nu weer in het geval van lijn 5 - verandert er alleen nooit wat.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Persoonlijk zie ik het niet gebeuren dat mensen vanuit de 5 straks overstappen op de metro, die blijven gewoon lekker zitten. Tussen Koningsplein en CS rijden beide lijnen parallel aan elkaar en bedienen exact hetzelfde gebied.
Dan blijven ze lekker zitten. De NZL zal bij Zuid niet alleen door Amstelveners worden gevoed, maar ook door trein- en busreizigers vanuit overige bestemmingen. Zuid zelf is daarnaast een belangrijk eindpunt, dus er zullen ook genoeg uitstappers vanuit de 5 zijn.

Wat mij betreft is het alleen maar goed dat er vanuit belangrijke OV-knopen zoveel mogelijk verbindingen worden aangeboden. De NZL zal de hoofdmoot van het OV tussen CS en Zuid gaan vertegenwoordigen, maar dat zal niet alleen op reizigers aankomen die van station CS naar station Zuid en vice versa willen. Er liggen immers ook nog stations op de route.
R-Flow schreef:We hebben inmiddels tig keer voorbij zien komen dat de huidige hoeveelheid tramlijnen naar CS een hopeloos verouderd concept is. Als niemand een wijziging in de lijnen durft te maken - zo ook nu weer in het geval van lijn 5 - verandert er alleen nooit wat.
Ik wacht de voorstellen voor herschikking van het tramnet na indienstname van de NZL nog eventjes af voordat ik mijn conclusies hierover ga trekken...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Beetje apart om alles aan de N/Z-lijn op te hangen aangezien die maar een klein deel van de stad bedient. Daarnaast zijn er al meerdere documenten gepubliceerd over wat er moet gebeuren. Uitvoeren wordt alleen niet gedaan.
Alargule schreef:Dan blijven ze lekker zitten. De NZL zal bij Zuid niet alleen door Amstelveners worden gevoed, maar ook door trein- en busreizigers vanuit overige bestemmingen. Zuid zelf is daarnaast een belangrijk eindpunt, dus er zullen ook genoeg uitstappers vanuit de 5 zijn.
Dat hangt volledig af van het feit of de regio wel besluiten durft te nemen over andere lijnen, niet alles een gevalletje tram-5-syndroom wordt en er puntje bij paaltje geen bal veranderd.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 30 jan 2013, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Voorzover mij bekend is er nog geen definitief uitsluitsel over herschikking van het tramnet? Ik heb wel voorlopige voorstellen voorbij zien komen, maar zijn die al definitief gemaakt dan?

Verder is de NZL toch een belangrijke hoofdader - daarom ook als metrolijn uitgevoerd en niet als tram. Dat men het OV daar vervolgens op afstemt om de druk bovengronds wat meer naar de plek waar er ruimte is - ondergronds - te verplaatsen, is mijns inziens een goed idee. Zat andere steden waar je ziet dat het metronet de rugge(n)graat vormt, en de tramlijnen als feeder- of complementair net zijn ingericht. Dat is een ontwikkeling die ik ook in Amsterdam zou toejuichen, waar je nu ziet dat de tram nog de belangrijkste vervoersmodus is. Met alle drukte bovengronds vandien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten