2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Voorzover mij bekend is er nog geen definitief uitsluitsel over herschikking van het tramnet? Ik heb wel voorlopige voorstellen voorbij zien komen, maar zijn die al definitief gemaakt dan?
Het hele probleem zit 'm juist in het feit dat er maar geen definitief uitsluitsel komt over de herschikking van het net. Het blijft iedere keer bij voorstellen en plannen.
Alargule schreef:Verder is de NZL toch een belangrijke hoofdader - daarom ook als metrolijn uitgevoerd en niet als tram. Dat men het OV daar vervolgens op afstemt om de druk bovengronds wat meer naar de plek waar er ruimte is - ondergronds - te verplaatsen, is mijns inziens een goed idee. Zat andere steden waar je ziet dat het metronet de rugge(n)graat vormt, en de tramlijnen als feeder- of complementair net zijn ingericht. Dat is een ontwikkeling die ik ook in Amsterdam zou toejuichen, waar je nu ziet dat de tram nog de belangrijkste vervoersmodus is. Met alle drukte bovengronds vandien.
Feit is dat de N/Z-lijn maar een erg klein deel van de stad dekt en niet eens de regio direct bedient. De nieuwe metro zal minimale impact hebben op reizigers uit West, Nieuw-West, Oost en Zuidoost (de naam zegt het al).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

De Noordzuid-lijn heeft het grootste voordeel voor mensen die vanuit Edam, Volendam, Purmerend en Amsterdam Noord naar de Zuidas of Amstelveen moeten. Voor de meeste andere verbindingen bestonden er altijd al alternatieven. (Zaandam/Haarlem/Hoorn-Zuidas via Sloterdijk, ringlijn)
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Het hele probleem zit 'm juist in het feit dat er maar geen definitief uitsluitsel komt over de herschikking van het net. Het blijft iedere keer bij voorstellen en plannen.
Dat is inderdaad erg jammer. Daarom wacht ik liever tot een definitief plan wordt gepresenteerd voordat ik mijn mening daarover vorm. Voorstellen voor herschikking heb ik overigens ook zelf in het verleden gedaan - al weet ik inmiddels zeker dat het niet in deze vorm ooit het daglicht zal zien.
R-Flow schreef:Feit is dat de N/Z-lijn maar een erg klein deel van de stad dekt en niet eens de regio direct bedient. De nieuwe metro zal minimale impact hebben op reizigers uit West, Nieuw-West, Oost en Zuidoost (de naam zegt het al).
Met uitzondering van de Amstelveenlijn bedient geen enkele metrolijn in het huidige net de regio. Zelf vind ik dat ook niet het doel van een metrolijn; spoorlijnen en regionale busvervoerders kunnen die markt prima voorzien. De NZL is echter onderdeel van een groter netwerk en kan in die hoedanigheid een belangrijke structurerende rol gaan spelen in de rest van het OV-net. Je hebt met de NZL eindelijk de mogelijkheid om de tramdruk op het CS te verminderen en verbindingen die aanhaken op de NZL te versterken. Je kunt dan een meer grid-achtig net creëren, in plaats van het huidige, sterk op het CS georiënteerde lijnennet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Met uitzondering van de Amstelveenlijn bedient geen enkele metrolijn in het huidige net de regio. Zelf vind ik dat ook niet het doel van een metrolijn; spoorlijnen en regionale busvervoerders kunnen die markt prima voorzien. De NZL is echter onderdeel van een groter netwerk en kan in die hoedanigheid een belangrijke structurerende rol gaan spelen in de rest van het OV-net. Je hebt met de NZL eindelijk de mogelijkheid om de tramdruk op het CS te verminderen en verbindingen die aanhaken op de NZL te versterken. Je kunt dan een meer grid-achtig net creëren, in plaats van het huidige, sterk op het CS georiënteerde lijnennet.
Regio was slechts onderdeel van m'n verhaal. Ben het ook totaal niet eens met wat je zegt kijkende naar Rotterdam en andere steden. Daarnaast ga je mij niet vertellen dat ieder idee tot moderniseren betrekking heeft op tram-/busreizigers de metro insturen voor CS en dus moet wachten op voltooiing van die lijn. Ik kan het mis hebben natuurlijk (hopelijk), maar de N/Z-lijn lijkt af en toe het laatste excuus om wijzigingen vooruit te schuiven: "Als de metro er ligt, ja, dan gaat het echt gebeuren hoor!" - Fast forward naar 2018 en er is amper wat veranderd. De plannen rondom tram 5 (of het gebrek daaraan) lijken haast een voorbode. Zo ook de plannen voor 2012 waar nagenoeg niks van uitgevoerd is.

Maar goed, we merken het vanzelf.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Daarnaast ga je mij niet vertellen dat ieder idee tot moderniseren betrekking heeft op tram-/busreizigers de metro insturen voor CS en dus moet wachten op voltooiing van die lijn.
Ik zou zelf meer zien in functiescheidingen in het netwerk: de metro als ruggengraat van het netwerk, waar het grootste aandeel reizigers gebruik van maakt en waar de zwaarste vervoersstromen mee gedekt worden. In dat opzicht zou een integratie van AVL en NZL niet meer dan logisch zijn, want daarmee had je meteen de noord-zuidas door de Amsterdamse regio gedekt. Maar daar staan financiële bezwaren in de weg. Tram en bus kunnen dan als feeder gaan dienen voor de metro, maar spelen ook een rol in het aanbieden van verbindingen op minder zware routes.

De metro laat je zoveel mogelijk over afzonderlijke assen rijden - dus ontvlechting. Bij secundaire tram- en buslijnen kun je meer naar vertakkingen en vervlechtingen kijken om op die manier het aantal overstappen te minimaliseren.
R-Flow schreef:Fast forward naar 2018 en er is amper wat veranderd. De plannen rondom tram 5 (of het gebrek daaraan) lijken haast een voorbode. Zo ook de plannen voor 2012 waar nagenoeg niks van uitgevoerd is.
Tram 5 is helaas het treurige alternatief voor een directe inpassing van de AVL in de NZL geworden. Maar daarmee is nog niets gezegd over de toekomst van het tram- en busnet na de NZL in het algemeen. De plannen voor 2012 zijn overigens niet ten uitvoer gebracht omdat we de laatste jaren met pijnlijke bezuinigingen in het OV te maken hebben gehad en niet zozeer met bestuurlijke traagheid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:De Noordzuid-lijn heeft het grootste voordeel voor mensen die vanuit Edam, Volendam, Purmerend en Amsterdam Noord naar de Zuidas of Amstelveen moeten. Voor de meeste andere verbindingen bestonden er altijd al alternatieven. (Zaandam/Haarlem/Hoorn-Zuidas via Sloterdijk, ringlijn)
Maar hoeveel zijn dat er nou daadwerkelijk? Mensen die vanaf Edam of een ander dorp in het Waterland met het OV forensen zullen meestal ergens in de binnenstad van Amsterdam moeten zijn en niet op de Zuidas en zeker niet in Amstelveen... :roll:

Er is naar mijn weten nooit een plan geweest om de trams op het Leidseplein zelf te laten keren. Het ging altijd om een locatie in omgeving Leidseplein. Daarnaast gaat het om tweerichtingstrams dus is een keerlus niet eens nodig. Praktische issue… Het is gewoon onwil om langere trams binnen de ring te laten rijden en de nodige aanpassingen te maken. Met veelte kleine trams van +/- 30 meter blijven rijden is de makkelijke en goedkope (op korte termijn althans) uitweg.
Langere trams passen niet alleen op de Leidsestraat niet, ook elders in het netwerk zijn haltes te kort om langere trams mogelijk te maken, en ontbreekt de ruimte voor bredere trams. En bovendien schijnt er ook iemand te bestaan die heel graag droog wil staan wachten als het regent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Vinny schreef:En bovendien schijnt er ook iemand te bestaan die heel graag droog wil staan wachten als het regent.
In je fantasie zeker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Oei. Dat was een multi-interpretabele forumpost :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Afgezien van de NZ-lijn wordt er de hele tijd gezeurd over het tramnet dat anders moet omdat er teveel lijnen naar CS gaan. Feit blijft dat de meeste mensen toch die kant op moeten.
Het Amsterdams OV is opgebouwd uit tramlijnen die voornamelijk naar CS rijden (afgezien van de binnen en buitenringlijnen). De buitenwijken worden met bussen verbonden en daar is op zich helemaal niks mis mee.

Het enige wat verbeterd moet worden is de doorstroming van de trams naar CS. Vanaf en naar het Damrak kunnen maar 2 trams per fase. Vanaf en naar de Martelaarsgracht kan er per witte fase 2 trams, maar door de keerlus die met de klok mee is en het wissel op de Westelijke toegangsbrug, mag er officieel 1 tram per keer.

Alleen op het moment dat de NZlijn gaat rijden kun je gaan kijken wat je met de lijnen die gedeeltelijk paralel met de metro lopen kan doen. Alleen ben ik benieuwd waar je bijv met een lijn als lijn 24. Enige wat ik kan verzinnen is een domme eindpunt als Plantage Parklaan.

Het is hoe dan ook afwachten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Feit is dat veel reizigers die via station Zuid zouden kunnen reizen wanneer daar snel ov vandaan is dat nu niet doen omdat er daar geen goed aansluitend ov is. Daar moet wat aan gedaan worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Je zult toch echt wat aan de infrastructuur moeten doen dan. Bij Amsterdam Zuid ligt wel een keerlusje voor trams, maar dat betreft dan trams die eerst volkomen de verkeerde kant op rijden :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Langere trams passen niet alleen op de Leidsestraat niet, ook elders in het netwerk zijn haltes te kort om langere trams mogelijk te maken, en ontbreekt de ruimte voor bredere trams. En bovendien schijnt er ook iemand te bestaan die heel graag droog wil staan wachten als het regent.
Hier is een idee: Maak de haltes langs de lijn langer. In Gent lukt het. In Antwerpen lukt het. In Den Haag lukt het. In Bern lukt het. Er kunnen gewoon 40-45 meter lange trams besteld worden van 2,40 meter breed, iets wat ook het plan was. Langer betekent niet automatisch breder. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Er zijn een hele set specifieke Amsterdamse elementen in het tramnetwerk, dat behoorlijk wat eisen stelt aan het materieel waarmee een fabrikant op de proppen kan komen. Een significante verlenging van een tram kan dus helemaal niet. Die loopt vast.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Trams die niet door de Leidsestraat of de Utrechtsestraat hoeven kunnen over het algemeen probleemloos langer zijn dan 30 meter zijn, er zijn slechts een paar situaties waar je echt grote infrastructurele ingrepen moeten doen. Het probleem is echter dat twee van de drie drukste tramlijnen nu precies door de Leidsestraat lopen en de politiek weigert er iets aan te doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

De bocht bij Magna Plaza schijnt ook een knelpunt te zijn. En dan hou je alleen de Vijzelstraat nog over om de binnenstad uit te komen in zuidelijke richting. Ja en nou juist uitgerekend DAAR wordt de Noord-Zuidlijn aangelegd... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Er zijn een hele set specifieke Amsterdamse elementen in het tramnetwerk, dat behoorlijk wat eisen stelt aan het materieel waarmee een fabrikant op de proppen kan komen. Een significante verlenging van een tram kan dus helemaal niet. Die loopt vast.
Vertel, waar maak jij uit op dat een exacte kopie van de Amsterdamse Combino alleen dan verlengt tot zeven compartimenten opeens overal vast zou lopen? We laten de Leidse- en Utrechtsestraat even buiten beschouwing.

Er zijn ik weet niet hoeveel steden in Europa met een oud tramnetwerk en een nog oudere binnenstad. Als daar de aanpassingen gemaakt kunnen worden voor 40-45 meter lange trams is de kans groot dat dat hier ook kan. Misschien niet overal en in iedere straat, maar daar kan ongetwijfeld omheen gewerkt worden. Vrijwel het hele traject Leidseplein - Amstelveen Binnenhof ligt vrij en gaat door relatief brede straten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Nou voor de Combino moest de Roetersstraat dus helemaal verbouwd worden. Een enorme verspilling van belastinggeld. En waar gaat het over? Over een tramroute die hooguit in geval van een calamiteit gebruikt zal gaan worden. Als het zo moet dan zeg ik: schaf gewoon alle trams af en ga over op busvervoer. Dat is op lange termijn trouwens ook goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Zit je op je bromstoel? :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Nou voor de Combino moest de Roetersstraat dus helemaal verbouwd worden. Een enorme verspilling van belastinggeld. En waar gaat het over? Over een tramroute die hooguit in geval van een calamiteit gebruikt zal gaan worden. Als het zo moet dan zeg ik: schaf gewoon alle trams af en ga over op busvervoer. Dat is op lange termijn trouwens ook goedkoper.
Lang verhaal kort: je bent tal van willekeurige excuses aan het verzinnen omdat je trams in het algemeen niet ziet zitten en langere trams al helemaal niet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 30 jan 2013, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Als een tram van 30 meter door de bochten kan, kan een tram van 45 meter dat ook, het belangrijkste aspect is dat je een tram moet bestellen die een even kleine/grote draaicirkel heeft als de Combino. Het probleem van de Roetersstraat waren de brugdekken, die waren te bol voor de Combino's. En dat terwijl de Amsterdamse Combino's al een hogere vloer hebben dan veel van hun zusjes in andere steden juist vanwege de bruggen in Amsterdam.

Overigens is het testen op problemen vrij eenvoudig te doen door aan fabrikanten te vragen of ze tijdelijk een tram willen laten proefrijden in Amsterdam. In de meeste gevallen lenen/huren fabrikanten dan een van hun geleverde wagens aan een trambedrijf elders en brengen ze die over, dat is ook gebeurd in de periode voor de aanschaf van de Combino.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Als een tram van 30 meter door de bochten kan, kan een tram van 45 meter dat ook, het belangrijkste aspect is dat je een tram moet bestellen die een even kleine/grote draaicirkel heeft als de Combino.
Mijn gedachtes exact.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

R-flow schreef:Vrijwel het hele traject Leidseplein - Amstelveen Binnenhof ligt vrij en gaat door relatief brede straten.
Men heeft het regio-tram concept onderzocht, gewogen en te licht bevonden.
Het aanpassen van het netwerk aan een regiotram zou veel geld kosten, en materieel dat slechts op een deel van het netwerk ingezet kan worden is inefficient en slecht voor de bedrijfsvoering. Kortom, dat werd hem dus niet..., één van de meer zinvolle uitkomsten van onderzoek omdat tenminste echt naar kosten en baten is gekeken in plaats van prestige en uitstraling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Maarre, we hebben nu ook al een lijn die met materieel die eigenlijk maar voor een lijn nuttig is, te weten lijn 5 met een kopeindpunt in Amstelveen, dat veranderd nu ook niet en met deze plannen krijgen we nog een lijn waar maar een soort materieel nuttig.

Een keuze voor de regiotram zou enigszins gedurfd zijn ja, aan de andere kant kan het de opmars zijn voor de tweede generatie lagevloerstram en een echte kwalitatieve opwaardering van het tramnet zoals de RandstadRail dat is geweest voor Den Haag :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Een serieus antwoord. Het aantal reizigerskilometers zal niet significant gaan toenemen en al helemaal niet in de binnenstad. De Noord-Zuidmetro, en de ontwikkeling van stations als Amsterdam Zuid, Sloterdijk en Bijlmer-ArenA zorgt ervoor dat de vervoersvraag nog verder gespreid wordt. Er is dus helemaal geen noodzaak om het tramnetwerk in de binnenstad toe te rusten voor trams met een fors hogere capaciteit.
Een keuze voor de regiotram zou enigszins gedurfd zijn ja, aan de andere kant kan het de opmars zijn voor de tweede generatie lagevloerstram en een echte kwalitatieve opwaardering van het tramnet zoals de RandstadRail dat is geweest voor Den Haag
Maar dan had je van lijn 26, de Noord-Zuidlijn en wellicht ook de Ringlijn gewoon meteen voor sneltrams moeten kiezen. Als je dat dan combineeert met bijv. een sneltramaftakking naar Geuzenveld en Osdorp had je best een leuk netwerkje kunnen maken ja. De Noord-Zuidlijntunnel had ook een stuk eenvoudiger kunnen worden aangelegd, waardoor je wellicht voor hetzelfde geld als wat die tunnel in zijn geheel gekost heeft voor een veel groter gebied beter openbaar vervoer had kunnen verzorgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Het aanpassen van het netwerk aan een regiotram zou veel geld kosten, en materieel dat slechts op een deel van het netwerk ingezet kan worden is inefficient en slecht voor de bedrijfsvoering. Kortom, dat werd hem dus niet..., één van de meer zinvolle uitkomsten van onderzoek omdat tenminste echt naar kosten en baten is gekeken in plaats van prestige en uitstraling.
Ehm nee. De nummer #1 reden is dat men gezwicht is voor de emoties van Amstelveen en tram 5 met alle geweld z'n huidige route moet blijven rijden. Dat betekent automatisch dat ze aan trams tot dertig meter vastzitten. Als direct gevolg daarvan willen ze de frequentie verhogen naar twintig tot 24 trams per uur. Nee jongen, dat is lekker economisch in tijden van bezuinigingen. Daarnaast vergeet je dat op één lijn alsnog extra lange trams komen en we nu ook al speciale voertuigen hebben voor de 5. Dat gaat al dik twintig jaar prima. We spreken hier niet van een regiotram zoals die in Den Haag te zien is. De Amsterdamse variant is niet anders dan de Combino, enkel wat langer. Zo'n tram kan nagenoeg overal op het bestaande net uitwijken. Mij maak je echt niet wijs dat er geen geld is om paar haltes te verlengen en een kopeindpunt te maken ergens in de omgeving van het Leidse.

In de laatste twee rapporten is uitgebreid naar boven gekomen dat langere trams op termijn wenselijk zijn in Amsterdam. Er gebeurd alleen niks.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 30 jan 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten