Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Gekko123 »

Volgens een andere site (klik) zou die vervangende dienst vanaf Den Haag Centraal naar Brussel gaan, iedere twee uur en stoppen te Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Helaas niet stoppen te Delft (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Ik blijf erbij dat 2x/dag gewoon een fout van een krant is geweest, het voorstel strookt namelijk niet met de eisen die beide landen hebben gesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door hleef »

Indien de tijdelijke verbinding toch over het oude spoor zal rijden en in Den Haag eindigt, dan vind ik dat die ook moet stoppen in Dordrecht en Delft.

Maar waarom die inspanning om de trein te laten rijden over het oude spoor. Uiteindelijk moet er toch een snelle verbinding over de HSL-lijn komen. Er ligt een HSL-lijn tussen Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam die nauwelijks wordt gebruikt. Gebruik de onbenutte capaciteit van die lijn. Genoeg ruimte op die verbinding en ook een stuk sneller dan over het oude spoor. En het sluit beter aan op hetgeen men in de toekomst beoogd, nl. een snelle verbinding Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

hleef schreef:Indien de tijdelijke verbinding toch over het oude spoor zal rijden en in Den Haag eindigt, dan vind ik dat die ook moet stoppen in Dordrecht en Delft.
Dordrecht gaat ook gebeuren als de info klopt, Delft staat ook in het plan van de gemeente Den Haag maar werd niet door de oude benelux aangedaan.

Delft is een erg kleine stad op korte afstand van Den Haag en Rotterdam. Lijkt me niet dat je tijd moet verspillen aan een stop daar. Aan de andere kant, alle andere treinen stoppen er wel en het is tweesporig op een enkel inhaalspoortje na, dus dikke kans dat Delft overslaan niet tot snelheidswinst leidt. En als straks de benelux next generation naast de fyra moet bestaan is meer differentiëring juist beter...
hleef schreef:Maar waarom die inspanning om de trein te laten rijden over het oude spoor.
Heel simpel: om reizigers van A (Amsterdam) naar B (Brussel) te krijgen. :D

Nu kan dat alleen met 2 x overstappen en van Antwerpen naar Brussel in de stoptrein. (Weliswaar stopt die maar op één halte extra (Antwerpen Berchem) ten opzichte van de internationale intercity, die ook Mechelen, Brussel Noord en Centraal aandoet, maar toch.)
hleef schreef:Uiteindelijk moet er toch een snelle verbinding over de HSL-lijn komen. Er ligt een HSL-lijn tussen Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam die nauwelijks wordt gebruikt. Gebruik de onbenutte capaciteit van die lijn. Genoeg ruimte op die verbinding en ook een stuk sneller dan over het oude spoor.
Valt tegen, hoor. Volgens de directeur van Prorail zijn er 6 paden per uur. Vergeet niet dat de snelste trein er 300 rijdt en de langzaamste 160, nauwelijks meer dan de helft, en je kan natuurlijk niet inhalen onderweg.

Daarnaast hebben Nederland en België blijkbaar tegenstrijdige eisen aangaande de ERTMS-software van de TRAXX-locomotieven die je hier bij gebrek aan V250s, ICEs of TGVs zou moeten inzetten.

Last but not least, het is natuurlijk handig om testritten met de V250 en reizigersvervoer met de tijdelijke oplossing gescheiden te houden zodat het één niet ten koste van het ander gaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Nu kan dat alleen met 2 x overstappen en van Antwerpen naar Brussel in de stoptrein. (Weliswaar stopt die maar op één halte extra (Antwerpen Berchem) ten opzichte van de internationale intercity, die ook Mechelen, Brussel Noord en Centraal aandoet, maar toch.)
Niks stoptrein, vanuit de extra IC Roosendaal-Antwerpen heb je doordeweeks aansluiting op een IR naar Brussel (6 stops meer dan de Benelux) en in het weekend op een IC (3 stops meer dan de Benelux).
iljitsch schreef:Valt tegen, hoor. Volgens de directeur van Prorail zijn er 6 paden per uur.
Dat komt vooral door de beperkingen op de stukjes gewone spoor waar je noodzakelijkerwijs overheen moet om op de HSL te komen.
Dan nog wordt dat 6x puur nu bij lange na niet gehaald: op het drukste stukken nu maximaal 3 per uur, op het rustigste deel (het grensbaanvak) slechts 10 per dag...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Gekko123 »

Veolia gooit nog wat meer kolen op het vuur door het volgende te beweren:

‘Fyra-treinen voldoen niet aan aanbestedingseisen’
De Fyra-treinen voldoen met de maximumsnelheid van 250 kilometer per uur niet aan de eisen die waren gesteld voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In het bestek van de aanbesteding dat in handen is van OVPro.nl, staat dat de treinen in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel moesten rijden. Omdat er oponthoud is op stations, kan dat alleen maar met treinen die snelheden van 300 kilometer per uur halen. De huidige Fyra-treinen van AnsaldoBreda doen 121 minuten over het traject. Althans, als ze weer gaan rijden.

bron: OVPro.nl
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Hm, om met een upgrade van 250 naar 300 te komen tot een tijdwinst van 28 minuten moet je 700 km op maximale snelheid rijden (700 / 250 = 2,8 uur, 700 / 300 = 2,33 uur, verschil = 0,47 uur = 28 minuten).

Over de weg is Amsterdam - Rotterdam - Brussel 230 km, maar Hoofddorp - Antwerpen, het stuk waar de HSL tussen ligt, is maar zo'n 160 km. Dus zelfs als je met 300 door Rotterdam zou razen is het voordeel van 300 ten opzichte van 250 maximaal 6 minuten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

De trein heeft nog veel rijtijdspeling tussen Schiphol en Rotterdam. Als de Fyra naar Brussel op tijd rijdt kan deze bijna 6 minuten uithijgen in Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Wat Veolia zegt is onzin de trein heeft 103 minuten, niet 93.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Nou, de HSL dan maar ook niet naar Veolia dan. :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Sowieso een bedrijf wat ik niet echt snel zal missen :@
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

Thom91 schreef:Wat Veolia zegt is onzin de trein heeft 103 minuten, niet 93.
Volgens het document op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2009/06/09/20094923-bijlage-2-aanbieding-concessie-hogesnelheidsnet.html zou het 106 minuten mogen zijn (een paar minuten extra voor een tussenstop in Brussel-Zuid).

Ook dat is een erg optimistische planning, die reistijden worden nu zelfs met een trein die 300 kan nog niet gehaald: de Thalys doet er 109 minuten over.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Het antwoord via alwetend Fok!:
Toen de HSL-Zuid werd aanbesteed was de aanname dat er ook een hogesnelheidslijn zou worden gebouwd op Antwerpen - Brussel. Dat is nooit gebeurd, wel zijn er werkzaamheden om de snelheid op lijn 25 op te krikken. HSA is hiervoor gecompenseerd.

De huidige rittijd, 121 minuten, is niet de uiteindelijke rittijd. Door de V250 tussen Amsterdam en Rotterdam in een pad van 160 km/h te laten rijden rijdt de trein precies een kwartier na de vorige. Het lange stationnement in Rotterdam is ivm inpassing.

In het eindbeeld, wanneer de V250 overal rijdt, zal de dienstregeling hierop worden aangepast en gaat de rittijd omlaag.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

Dat rijtijden langer zijn zolang de infra in België nog niet is aangepast dat staat ook gewoon in de concessie vermeld.
Door de V250 tussen Amsterdam en Rotterdam in een pad van 160 km/h te laten rijden rijdt de trein precies een kwartier na de vorige. Het lange stationnement in Rotterdam is ivm inpassing.
De tijdwinst door dat aan te passen is dus zo ongeveer 7 minuten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Hoeveel sneller gaat het worden in België en hoe lang voor het zover is?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

niet. Er komt geen HSL tussen Brussel en Antwerpen.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Naja, hoe kan je dat nou zeggen? Ze hebben de brug bij Duffel vervangen! :o
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Thom91 schreef:niet. Er komt geen HSL tussen Brussel en Antwerpen.
Maar het huidige spoor zou toch verbeterd worden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Verbeterd houdt niet versnel in he ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

De bedoeling is dat als de volledige nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd (dat is waarschijnlijk december 2014 geworden) dat de trein vanaf Mechelen over lijn 25N wordt gestuurd waar 160 km/u gereden kan worden en via de eerste koker van de Noord-Zuidtunnel naar Brussel-Zuid gestuurd kan worden. Dan vervalt ook de stop op Brussel-Centraal aangezien het niet de bedoeling is dat HSL-treinen daar stoppen omdat dat te lang duurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Lijn 25N is toch een hogesnelheidslijn? Of althans een lijn waar 200 gereden kan worden? Dus in feite ontbreekt in België straks alleen het stuk Mechelen-Antwerpen nog. Maar goed, dat lijkt me echt voer voor minuten-fetisjisten. Als je in een trein naar Brussel of Parijs zit gaan die zeven minuten echt niet iets uitmaken, en al helemaal niet in de concurrentie met de auto of het vliegtuig, want dat gaat om hele andere reistijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Lijn 25N heeft een maximumsnelheid van 160 km/u. Als ik mij niet vergis is de reden daarvoor dat de tijdswinst tussen 160 en 200 te klein was om er profijt van te hebben en men rijdt liever niet 200 km/u onder 3kV (kan wel, maar liever niet)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Maar goed, dat lijkt me echt voer voor minuten-fetisjisten. Als je in een trein naar Brussel of Parijs zit gaan die zeven minuten echt niet iets uitmaken
Waarom dan veel geld uitgeven aan treinen die 250 of 300 kunnen, want als je 200 rijdt scheelt dat ook maar een paar minuten en scheelt flink in de prijs van het nieuwe materieel.

Of bespaar 5 miljard op die HSL en rij gewoon 140, wat scheelt dat, drie kwartier? Is ook maar zo'n 6,5 x 7 minuten.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Uiteindelijke reistijd zal precies 1:46 zijn. Er is 4 minuten te winnen door gebruik te maken van lijn 25N (en een iets gunstiger pad), 5 minuten met rijtijdspeling tussen Rotterdam en Schiphol, 3 minuten met rijtijdspeling tussen Antwerpen en Rotterdam en nog 3 met de stationnementstijd in Rotterdam. Dan komen ze dus precies op de 106 minuten uit de concessie (met stop in Brussel Centraal) en 103 als ze die stop nog gaan laten vervallen (wat overigens niet in de planning staat omdat hier meer mensen gebruik van maken dan van Brussel Zuid).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Er stonden wel meer dingen "op de planning" :')
Feit is dat je moet kijken naar de situatie zoals die nu is. En ik zeg gewoon dat het avontuur van de Fyra maar gewoon defintief over moet zijn. Voor de paar mensen die echt snel in Brussel willen zijn kun je beter gewoon een paar Thalysen extra inleggen (materieel zou je bijvoorbeeld eens kunnen bestellen *hint, hint*), en een paar met afwijkende bestemming: Den Haag. Er rijden ook Thalyssen naar Oostende, of naar Luik en Aken. Steden met minder allure en een lager inwoneraantal.

Verder leg je een IR trein Antwerpen-Breda in over het HSL-spoor. Daarvoor moet er ook nogal wat gebeuren, namelijk Breda moet over op ERMTS en er moet materieel zijn dat met de Nederlandse bovenleidingsspanning overweg kan, maar dat valt denk ik wel te fabriceren met wat rijtuigen en locomotieven die de NMBS en de NS nu heeft. Waarschijnlijk niet voor morgen, maar vanaf 2015 moet dat toch wel ongeveer gaan lukken.

De V250'en kunnen gewoon in de Fyra-dienst Amsterdam-Rotterdam(-Breda) worden ingezet als de problemen met de treistellen nog eens verholpen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten