Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Alargule »

GVB belooft in dat persbericht niets; ze spreken alleen een (inmiddels achterhaalde) verwachting uit.

Wel zou de communicatie hierover wel wat transparanter kunnen, want via de officiële weg hoor je er idd niks over.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

R-Flow schreef:Nee, ik heb liever dat GVB ons op de hoogte houdt en niet alleen maar als er goed nieuws is. In eerdere persberichten beloofden ze nl. dat de nieuwe metro eind 2012, begin 2013 ging rijden. Als dat target niet gehaald wordt kan gebeuren, maar wees daar dan ook transparant over.
R-Flow, allereerst gaat het GVB daar niet alleen over maar ook de Dienst Metro, de gemeente heeft de stellen namelijk besteld. Als je de website www.hierzijnwij.nu bekijkt dan je lezen hoe het met het testen gaat. Kortom, wat jij stelde gebeurd dus ook gewoon, behalve dat het niet op de GVB website staat maar op de site van Dienst Metro.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:R-Flow, allereerst gaat het GVB daar niet alleen over […]
Dat zeg ik ook niet, heb het puur over de berichtgeving. Het was handig geweest als GVB ook even een berichtje op hun eigen website had geplaatst. Dat lukte ze in september namelijk ook toen er goed nieuws was. De meeste mensen zullen toch op de GVB website kijken voor informatie, helemaal als daar ook al eerder informatie te vinden was over een onderwerp.

PS Mooie sneeuwfoto's trouwens op die link die je gaf. :D
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door robert55 »

Toch is de NZ lijn site niet de eerste plek waar ik naar iets over de treinen voor de O-lijn zou zoeken. Als ik me goed herinner was GVB eerder wel de boodschapper.
Uiteindelijk staat er heel omfloerst dat er nog problemen zijn en dat er vertraging is. Hoe groot de problemen zijn werd mij niet duidelijk. Wanneer de serielevering start ook niet. Dus reken maar op zeker een zomer met zilvermeeuwen waarin de verwarming niet uit wil en een winter waar die niet aan wil.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

R-Flow schreef:PS Mooie sneeuwfoto's trouwens op die link die je gaf. :D
Dankje! Moet zeggen dat ik ook wel ongeduldig aan het worden ben tot ze in dienst komen :-)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door VIRM »

@R-Flow: de enige van het GVB die transparant doet over de metro (voor zover hij dat kan) is een trambestuurder. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Gemeente Amsterdam heeft een extra order besteld voor nieuwe metro's. Er komen vijf extra M5.
http://www.railjournal.com/index.php/me ... hannel=542
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Nice, gaat er dan eindelijk een keer een lichtje branden bij de regio? *O*

Er staan in het artikel een aantal fouten, dus zou relaxt zijn als een andere bron het ook nog bevestigt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Zou wel fijn zijn als je vertelt welke fouten dat zijn, zodat wij het ook weten.
Komt wel goed schatje.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Thom91 schreef:Zou wel fijn zijn als je vertelt welke fouten dat zijn, zodat wij het ook weten.
Ik denk dat R-flow doelt op de aflevering van de serie, volgens het artikel 2e helft volgend jaar. Ik denk dat men al eerder begint met afleveren. En die exploitatie zonder bestuurder. Daar zijn de M5 metro's misschien wel voor geschikt, maar het netwerk in Amsterdam niet. Dat wordt gesuggereerd in het artikel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door webguy »

Er staat ook:
The option was included in a €200m contract signed in February 2010 for 23 trains, the first of which entered service on the East Line last year.
Waar rijden die metro's dan?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Thom91 »

http://www.railwaygazette.com/news/urba ... -ones.html
Nog een artikeltje.
Ook melding van levering 2e semester 2014.
Komt wel goed schatje.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik heb niet goed gelezen, de additionele metro's worden 2e helft 2014 afgeleverd. De oorspronkelijke M5 order komt eerder in dienst volgens mij.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Zou wel fijn zijn als je vertelt welke fouten dat zijn, zodat wij het ook weten.
Er staat dat de eerste van de 23 nieuwe metro's al in passagiersdienst rijdt. We weten allemaal wel dat dat niet het geval is. Volgens mij staat ook nog helemaal niet vast dat de N/Z-lijn in volautomatisch bedrijf gaat rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Thom91 »

R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Zou wel fijn zijn als je vertelt welke fouten dat zijn, zodat wij het ook weten.
Er staat dat de eerste van de 23 nieuwe metro's al in passagiersdienst rijdt. We weten allemaal wel dat dat niet het geval is. Volgens mij staat ook nog helemaal niet vast dat de N/Z-lijn in volautomatisch bedrijf gaat rijden.
Mierenneuken om het mierenneuken dus.
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

fred1954 schreef:Ik heb niet goed gelezen, de additionele metro's worden 2e helft 2014 afgeleverd. De oorspronkelijke M5 order komt eerder in dienst volgens mij.
De eerste serie zou tussen eind 2012 en mid 2014 afgeleverd worden. Op zich is het dan logisch dat de vervolgserie daarna instroomt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Mierenneuken om het mierenneuken dus.
Er staan in een klein stukje tekst nogal wat factuele onjuistheden en daarnaast is er totaal geen bronvermelding (link naar bijv. persbericht van de gemeente). In zo'n geval is het dus echt niet raar dat mensen willen verifiëren hoe de auteur hieraan komt. Laat die opmerkingen een keer achterwegen als iemand een normale vraag stelt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Zelf zoeken naar bronvermelding kan je toch ook.
Op alstom.com staat een prima persbericht: http://www.alstom.com/press-centre/2013 ... trainsets/
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Zelf zoeken naar bronvermelding kan je toch ook.
Op alstom.com staat een prima persbericht: http://www.alstom.com/press-centre/2013 ... trainsets/
Zo'n beetje het eerste dat je leert als journalist zijnde is dat je binnen je stuk aan bronvermelding hoort te doen. Dat is niet gebeurd. Op de website van gemeente Amsterdam en Dienst Metro kon ik niks zien hierover, vandaar m'n vraag of het ergens anders te vinden was. Daar kan je toch normaal antwoord op geven of het aan iemand anders over laten?

Mar bedankt voor de link.

PS Ben benieuwd of deze optie van vijf gebruikt gaan worden om actief CAFs te vervangen of er puur extra bijkomen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Wat eerder ook eens is gemeld (ik weet alleen niet of dat hier was of ergens anders) is dat de gemeente de M5-stellen wil gaan inzetten op de Ringlijn en later op de Noord/Zuidlijn. In het artikel van Railway Gazette (en dit heb ik ook al eens ergens gelezen) wil de gemeente na de aflevering van het M5 materieel een nieuwe metroserie aanschaffen die uit kleinere eenheden bestaat. Deze zullen, dat is de wens tenminste, vanaf 2018 als uitbreiding van het materieelpark dienen (de Noord/Zuidlijn wordt rond die tijd geopend waardoor een gedeelte van de M5jes naar die lijn kan verhuizen) en de CAFjes vervangen die daarmee vervroegd afgeschreven zullen worden. Als het allemaal volgens dit plan loopt zal het metropark rond 2020 uit M5 stellen en nieuwe M6 stellen bestaan, waarbij de M5-stellen op de Ringlijn en de Noord/Zuidlijn wordt ingezet en de M6-stellen dienst zullen doen op de Oostlijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Dat is niet gek. Het is natuurlijk helemaal niet nodig om met zesdelige metro's op de 53/54 te rijden. Daar voldoen vierdelige metro's ook. Voordeel daarvan is dat je ook weer twee vierdelige metro's kan koppelen voor extra lange treinen in geval van bijzonderheden (eventementen, festivals, etc.). Koppelen van twee M5's zijn de perrons te kort voor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Mierenneuken om het mierenneuken dus.
Er staan in een klein stukje tekst nogal wat factuele onjuistheden en daarnaast is er totaal geen bronvermelding (link naar bijv. persbericht van de gemeente). In zo'n geval is het dus echt niet raar dat mensen willen verifiëren hoe de auteur hieraan komt. Laat die opmerkingen een keer achterwegen als iemand een normale vraag stelt.
Bronvermelding in kranten is eerder zeldzaam. Daarnaast valt het met de fouten wel mee. Het artikel stelt dat het materieel voorbereid is voor automatische bediening. Dat lijkt me zelfs niet eens onjuist. En wat betreft de in dienststelling van de metro's: men heeft klaarblijkelijk gekeken naar eerdere persberichten. Ik denk dat er vanuit het buitenland weinig mensen worden gestuurd naar Amsterdam om te verifieren of de nieuwe metro's al rijden... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik hoop dat men bij de vierdelige metro's wel per zijkant 4 deuren minder installeert, zodat de hoeveelheid zitplaatsen t.o.v. het Zilvermeeuwmaterieel niet geminimaliseerd wordt tot nihil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Bronvermelding in kranten is eerder zeldzaam. Daarnaast valt het met de fouten wel mee. Het artikel stelt dat het materieel voorbereid is voor automatische bediening. Dat lijkt me zelfs niet eens onjuist. En wat betreft de in dienststelling van de metro's: men heeft klaarblijkelijk gekeken naar eerdere persberichten. Ik denk dat er vanuit het buitenland weinig mensen worden gestuurd naar Amsterdam om te verifieren of de nieuwe metro's al rijden... :lol:
Doorgaans staan in artikelen gewoon namen van personen vermeld of minimaal de naam van het persbureau waar het nieuws bij vandaan komt. Geen van deze zaken kwamen in het bovenstaande artikel voor. In het stukje van 128 woorden staan twee feitelijke onwaarheden. Dat is veel. De bron is er inmiddels, dus we kunnen weer door i.p.v. hierop blijven hangen…
Bee schreef:Ik hoop dat men bij de vierdelige metro's wel per zijkant 4 deuren minder installeert, zodat de hoeveelheid zitplaatsen t.o.v. het Zilvermeeuwmaterieel niet geminimaliseerd wordt tot nihil.
Zal me niks verbazen als het uit praktische overwegingen gewoon exact dezelfde metro wordt als de M5 alleen dan minus twee middenbakken.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 13 feb 2013, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door robert55 »

Wat wel interessant zou zijn als iemand de bron kan achterhalen van wat de Railway Gazette over de plannen van de Stadsregio voor kortere treinen schrijft. Dat komt namelijk niet uit het Alstom persbericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten