Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Daniel »

Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail
Geplaatst op: donderdag 31 januari 2013 19:33
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 januari 2013 19:34


Persbericht
Spoorbeheerder ProRail gaat twee spoortrajecten in Friesland en twee in Gelderland 'zichtbaar' maken voor de treindienstleiders van verkeersleiding. Het betreffen de laatste spoortrajecten in Nederland waar machinisten zelf de seinen op een baanvak handmatig op groen zetten. De aansluiting op de ProRail-verkeersleiding vergroot de veiligheid, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van reisinformatie.

Het gaat om de spoorlijnen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen-Haven, Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk. Straks wordt er naast mondeling contact, ook automatisch getoond waar de trein zich op het spoor bevindt op de schermen van de treindienstleider van ProRail. Gezien de toenemende drukte op het spoor en de hogere veiligheidseisen die ProRail eraan stelt, wordt tot deze aanpassing overgegaan. Dat geldt in het bijzonder op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, waar een divers pakket van maatregelen wordt uitgevoerd om de kwetsbaarheid van de treindienst te verminderen.

Werking
Machinisten op deze sporen gebruiken nu een infraroodpistool om vanuit de cabine het volgende stuk spoor op hun traject veilig te stellen zonder tussenkomst van de treindienstleider. Wel springen ook hier de seinen automatisch op rood als er een storing is. Een treindienstleider kan echter niet vooraf met behulp van aansturing van de seinen een trein laten wachten of laten doorrijden als dat handiger is.

Voordelen
Machinisten hoeven zich straks niet meer bezig te houden met de seinen. Dit gebeurt dan volautomatisch. Doordat er beter zicht is op de exacte locatie van de treinen, wordt ook de informatie voor vervoerder en reiziger nauwkeuriger. Voor treindienstleiders verdwijnt er een aparte werkwijze. Meer eenduidigheid in hun werk is beter voor de veiligheid.

Project
Buiten op en naast het spoor is vrijwel alles aanwezig om de aansluiting mogelijk te maken. De seinen, treindetectie en treinbeveiliging zijn er van kracht. Wat ontbreekt is een verbindende schakel naar de verkeersleidingposten. ProRail wil hiervoor kabels en regelkasten inbouwen. Verwachting is dat deze in 2014 en 2015 worden geplaatst. Dit jaar wordt gebruikt voor precieze planuitwerking en aanbesteding van het project.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws over Concessie Achterhoek | Dossier Noordelijke Nevenlijnen | Meer nieuws over Noordelijke Nevenlijnen | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
roofvogel
Berichten: 1
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:27

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door roofvogel »

Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door zone5324bericht... »

die sporen zijn wel beveiligd, maar de rijweg wordt ingesteld doordat treinpersoneel een kastje bedient of op afstand een seintje geeft.

daarnaast zijn er nog genoeg stukken spoor (voornamelijk) raccordementen waar de boel nog door machinist of rangeerder bediend wordt.
hoewel de snelheid daar lager ligt, is een aanrijding met een trein die 30 km/u nog net zo gevaarlijk...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Klaasje »

Dit is ooit zo bedacht toen de nevenlijntjes allemaal uursdiensten hadden en er nog blauwe engelen reden. Daarnaast vond men het destijds wel handig dat de machinist de rijweg kon instellen en dat er zich geen treindienstleider mee hoefde te bemoeien dat werkte kostenverlagend op de toch al met sluiting bedreigde nevenlijnen die te duur waren voor het weinige gebruik dat er van gemaakt werd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Vinny »

Zo onveilig is dat niet, zolang er maar geen brokkepiloten op werktreinen over de betreffende baanvakken scheuren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Klaasje »

Een rijweg de ene kant op sluit gewoon een rijweg de andere kant op uit. Het is niet anders onveilig dan de rest van het spoorwegnetwerk. Ik snap eigenlijk niet waarom er hier twee posts over het v-woord gaan.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door ODRAIL »

Op welke datum moet dit gereed zijn?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Klaasje »

Dat staat in het artikel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door ODRAIL »

Ja oke even over het hoofd gezien :oops: .

Maar waarom moet dit nog zolang duren voordat dit gereed is :? ?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door iljitsch »

Alles moet eerst nog in het Italiaans vertaald worden voor de aanbesteding.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Fles »

En dan volgt nog een stofhap-termijn van 7 maanden :mrgreen:
Alargule

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Alargule »

roofvogel schreef: Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !
Welkom! :)

En ja, het is 2013. Echt waar.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door deadlock »

roofvogel schreef: Is dit echt 2013 ??

Schandalig dat nu pas deze sporen verder in het automatiseringsproces worden gebracht ! Een duidelijk bewijs dat er sinds 1946 veel te veel geld in het wegen net is gestoken en te weinig in het spoor !
De spoorinfrastructuur loopt in Nederland 50 jaar achter op het wenselijke ! Het word hoog tijd voor een totaal andere verkeers politiek !
Hou alsjeblieft op met huilen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Bericht door Dennenboom »

Het systeem (TPRB) is in het noorden in 1972 geintroduceerd op genoemde 2 lijnen. In Op de Rails van oktober 2012 is een goed artikel van Wim Hoekema te vinden hierover. Een kort citaat (zie ook website NVBS):
In oktober 2012 is het veertig jaar geleden dat op de spoorlijnen van Leeuwarden naar Harlingen en Stavoren de klassieke beveiliging werd vervangen door Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging. De verbouwing naar dit moderne beveiligingssysteem had destijds grote gevolgen voor personeel en infrastructuur, maar heeft zeker bijgedragen aan het voortbestaan van beide lijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten