Betonwand langs spoor groener

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Betonwand langs spoor groener

Bericht door Geert »

Betonwand langs spoor groener
door Bernardo van Hal. maandag 27 oktober 2008 | 17:44 | Laatst bijgewerkt op: maandag 27 oktober 2008 | 17:48

TIEL - De betonnen geluidsschermen langs de Betuweroute kunnen veel groener worden aangekleed.
Er wordt momenteel gewerkt aan een plan om struiken en lage bomen er pal tegenaan te planten, om zo het Betuwse landschap te verfraaien. De betonnen wanden worden doorgaans gezien als het meest lelijke onderdeel van dit goederenspoor.

Het groenplan is de opvolger van het afgelopen voorjaar gelanceerde idee om de geluidsschermen te voorzien van reclamepanelen. Dat voorstel van spoorbeheerder ProRail – om het spoor ook commercieel beter te exploiteren – werd echter door veel overheidsbestuurders weggewuifd.

Het nieuwe plan is vooral bedoeld als aantrekkelijke aankleding. Volgens Tiels wethouder Anker staan alle Gelderse gemeenten waar de Betuweroute doorheen loopt achter dit idee. Het is daarbij nog steeds de bedoeling zonnepanelen bovenop de schermen te plaatsen.

Bron: De Gelderlander
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Daan »

Zal er fraai uit gaan zien, een rij bomen midden in het weiland....

Volgens mij is er maar één oplossing, en dat is weghalen die troep...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Karl »

Volgens mij is het best een goed initiatief, bomenrijen vind je overal in het land, langs kanalen, wegen en dergelijke. Dan niet te dicht bij zetten, ivm vallende takken...
Als je de betonwanden bekleedt met klimstruiken (klimop oid) dan verhult het de betonkleur en is het ook geen storend element. (y)
Het is een spectrum.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Linkerspoor »

Karl schreef:Als je de betonwanden bekleedt met klimstruiken (klimop oid) dan verhult het de betonkleur en is het ook geen storend element. (y)
Een groene muur is ook een muur...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Ruben »

Bij een groene muur stel ik me eerder een geverfde muur voor. Een muur die verborgen is in de plantenbende zal niet anders ogen dan een plantenbende. Al was het er niet geweest zonder de muur natuurlijk, niks is nog beter.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Chauf21 »

Ik vind het wel een goede zet :)
Die natuurlijk groene schermen langs de lijn Amsterdam - Den Haag (via Schiphol) leveren ook een veel vriendelijker beeld op :pos:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Daan »

Van mij mogen ze er best een partij bomen poten, maar je zult zien dat ze het over een jaar of 5 gek vinden dat die hele Betuweroute één glijbaan is in de herfst... :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Chauf21 »

De groene muren die ik zie hebben geen bomen, maar een soort klimop dat tegen de muren omloog groeit en struiken waar geen blaadjes aan zitten. Ik neem aan dat die soorten planten ook bij de Betuweroute geplant kunnen worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door webguy »

Ze kunnen daarnaast vast wel genetisch gemanipuleerde bomen vinden die niet hun bladeren verliezen :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Cookie »

Dan zul je vast daartegen weer protesten krijgen ;) . Lijkt me niet de bedoeling dat die gaan kruisen met niet gemanipuleerde bomen, waardoor je onnatuurlijke genetische veranderingen krijgt...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Daan »

Ach, er wordt al zoveel gemanipuleerd, dat kan er ook nog wel bij. Toch heb ik nog steeds het liefst dat ze de sloopkogel door die geluidswanden slingeren...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Betonwand langs spoor groener

Bericht door Daantje »

Langs het spoor bij Dordrecht, richting het Zuiden zijn die geluidswallen ook begroeid met klimop en ik vind dat toch een stuk gezelliger over komen dan een gegrafitide betonnen muur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten