Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Ik denk dat een Fyra naar Brussel wel kan werken, men moet alleen het idee dat het een "premiumtrein met een hoog niveau van comfort" is loslaten, want het is gewoon een trein die in comfort vergelijkbaar is met koploper, maar dan eentje die 250 km/u kan. Voor Belgen is dat misschien zeer comfortabel vergeleken met hun M4/M5/M6-rijtuigen maar voor Nederland is het gewoon een trein zoals allen anderen en kan het prijsniveau van NS Hispeed niet gewaardeerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Feit is dat je moet kijken naar de situatie zoals die nu is. En ik zeg gewoon dat het avontuur van de Fyra maar gewoon defintief over moet zijn.
Nee, je moet juist NIET naar de situatie zoals die nu is kijken. We zitten midden in het kinderziekte-deel van de ingebruikname van een serie compleet nieuw materieel op een spoorlijn die ook allemaal minder gebruikelijke eigenschappen heeft.

De kinderziekten zijn aanzienlijk erger dan gedacht, maar op dit moment is totaal niet te zeggen of ze opgelost gaan worden of niet. Zie ook die treinen van AnsaldoBreda in Denemarken. Veel te laat geleverd, problemen met de software waardoor ze allemaal uit dienst genomen zijn, maar uiteindelijk is dat allemaal opgelost en rijden ze op dit moment.

Dus: afwachten of het nog wat wordt met die V250s. Zo ja, gewoon laten rijden zoals gepland, hopelijk krijgen we dan uiteindelijk een uurdienst. Of het wordt definitief niks en dan heeft een schroothandelaar de dag van z'n leven.
Vinny schreef:Voor de paar mensen die echt snel in Brussel willen zijn kun je beter gewoon een paar Thalysen extra inleggen
Behalve dat thalys een ander bedrijf is dan NS, en NS wil niet zomaar z'n duurste reizigers weggeven aan de buitenlandse concurrentie. Hopelijk levert concurrentie tussen bordeauxrood, blauw/geel en groen/geel een verscheidenheid aan produkten tegen scherpe prijzen op.

Of ze kunnen geen van alleen droog brood verdienen, waardoor de frequenties laag zijn en de prijzen hoog, en de stoptrein Roosendaal - Antwerpen blijft tot in lengte van dagen met 8 overvolle bakken rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Ik denk dat een Fyra naar Brussel wel kan werken, men moet alleen het idee dat het een "premiumtrein met een hoog niveau van comfort" is loslaten, want het is gewoon een trein die in comfort vergelijkbaar is met koploper, maar dan eentje die 250 km/u kan. Voor Belgen is dat misschien zeer comfortabel vergeleken met hun M4/M5/M6-rijtuigen maar voor Nederland is het gewoon een trein zoals allen anderen en kan het prijsniveau van NS Hispeed niet gewaardeerd worden.
Nou dat kan dus financieel niet uit. Dat blijkt eigenlijk ook uit alle informatie die erover beschikbaar is. Ik denk eerlijk gezegd dat de markt er ook niet voor is. Mensen die luxe willen reizen kunnen dat perfect met de Thalys doen. Mensen die goedkoop willen reizen doen alle mogelijke moeite om de Fyra sowieso te ontlopen gegeven de drukte in de stoptrein naar Antwerpen. En in het middenklasse-segement is de behoefte dus volgens de topictitel ongeveer 15% van wat er werd ingeschat. Nou dan kan ik je op een bierviltje geven: Dat wordt hem niet. En die reizigers zijn sowieso natuurlijk de trein uitgejaagd door wat risico-volle en klantonvriendelijke beslissingen van de vervoerders (NS, Hispeed en NMBS) en de imago-kill in de media doet de rest. Ik denk dat mensen nu eerder naar Brussel zullen fietsen dan dat ze een Fyra-treinkaartje kopen als dat ding ooit weer rijdt. En heel erg ongelijk kan ik ze ook weer niet geven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

De Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam kon ook niet uit toen de toeslag 8 euro was bovenop een normaal treinkaartje, nu de tarieven zijn genormaliseerd zit de trein wel vol met uiteindelijk meer inkomsten dan toen de trein leeg zat. :idea:

De Thalys is alleen als je op tijd boekt aantrekkelijk voor reizen naar België, als je op korte termijn besluit een bezoekje te brengen aan België ben ik niet in de markt voor de Thalys want dan mag je bijna 80 euro neerleggen voor een enkeltje. Toen een bekende van mij vanochtend na een medische ingreep in Antwerpen besloot zo snel mogelijk naar haar huis in Amsterdam te willen mocht ze 77 euro neerleggen voor een enkele reis met Thalys. Alleen voor zakenreizigers zijn dat nog interessante tarieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Fles »

Tsja, je kunt ook blij zijn dat de mogelijkhid er is. Een ambulancerit over welke afstand dan ook begint bij 1000 euro.
Ja, ik heb 700 meter met een ambulance gereden tussen halte Padualaan en de SEH van het UMCU en dat was 1200 euro.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Eigenlijk heeft Vinny helemaal gelijk, maar wat Vinny vergeet is dat het feitelijk geen optie is om met de Fyra te stoppen tenzij we een gat op de begroting toestaan in een tijd van bezuinigingen. Het hele terugverdienmodel van de bouw van de HSL is aan de Fyra en infraheffingen opgehangen. Daardoor zijn de infraheffingen te hoog om met meer Thalystreinen te rijden en moet NS op de een of andere manier ergens geld vandaan zien te halen om de concessievergoeding te kunnen betalen. Dat komt na 2015 vrij zeker grotendeels uit het Hoofdrailnet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

maar wat Vinny vergeet is dat het feitelijk geen optie is om met de Fyra te stoppen tenzij we een gat op de begroting toestaan in een tijd van bezuinigingen.
Je kunt best doorgaan met de Fyra, maar ik heb niet het gevoel dat het nog een succes gaat worden. Sterker nog ik denk dat een "Griekenland"scenario voor NS Hispeed voor de hand ligt, zelfs als de spaghetti-treinen weer helemaal hersteld zijn. Ik vraag me echt af of de belastingbetaler hier beter mee af is.

Tijd zal het leren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Uiteindelijk zou het beter zijn als de overheid het verlies neemt, een realistische vergoeding vraagt voor de HSL en tegelijkertijd de vervoerder op het hoofdrailnet daardoor ruimte geeft om te gaan voldoen aan hogere te stellen eisen om in met name economisch belangrijke gebieden het spoorvervoer een actieve bijdrage te laten leveren aan de bereikbaarheid en concurrentiepositie van die gebieden.

Want laten we eerlijk zijn: Een gat op de begroting, ontstaan door een onrealistisch exploitatiemodel van een bontjassentrein, dichten door juist in economisch belangrijke gebieden te beknibbelen op fatsoenlijk vervoer op de tijdstippen dat de trein het meeste kan toevoegen aan de economie klinkt toch wel een beetje bananenrepubliek-achtig.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

Gat in de begroting?

Het is allemaal vestzak-broekzak, of de NS nou voor een concessie betaalt, belasting betaalt, of winst afdraagt.

Steeds weer halverwege van plan veranderen is juist waarom dit zo'n puinzooi geworden is. Laat ze nu maar eens twee jaar doen wat ze van plan waren en dan kunnen we zien of we wat beters kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Fyra gaat niet een succes worden als je het voortzet op de manier zoals ze dat deden voordat de trein noodgedwongen aan de ketting werd gelegd. Daarvoor zaten er teveel flaws in het tariefsysteem, ondanks dat de supersaver goedkoper is dan een SuperDag-voltarief. Het probleem zit hem in het feit dat er
a.) Geen enkele aandacht wordt besteed aan abonnementhouders die er vanuit gingen dat ze in Nederland of België altijd welkom waren met hun soms erg dure treinabonnement en daardoor meer kwijt zijn dan ze kwijt willen zijn.
b.) De tickets alleen op omslachtige manieren aan te schaffen zijn, die tickets moeten gewoon terug in de kaartautomaat
c.) Er op voorhand geen oplossing was voor frequente reizigers tussen de twee landen, daarvoor moet er gewoon een oplossing zijn zoals je in Nederland Fyra Vrij kan bijkopen bij een treinabonnement.

Ik ben geen doemdenker, die trein gaat wel weer rijden. Of dat onder de naam Fyra of onder een andere naam is weet ik niet, het probleem voor de uitval van de Fyra zat hem in het feit dat de trein nog niet de gewenste betrouwbaarheid had en dat het tariefsysteem niet matcht met wat de reiziger in Nederland en België verwacht van een tariefsysteem. De Beneluxtrein/Fyra hebben een ander doel dan de Thalys, namelijk een frequente en laagdrempelige treinverbinding bieden tussen twee landen die cultureel flink met elkaar verbonden zijn, maar daar is gewoon geen rekening mee gehouden. Ik vind het ook zorgelijk dat de discussie over het niet-functioneren van het tariefsysteem verstomt is door de technische problemen, NS Hispeed heeft ook zeer zorgvuldig elke verwijzing naar het tariefsysteem op hun website weggemoffeld alsof er mogelijk iets anders uitgewerkt gaat worden als de Fyra weer gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

iljitsch schreef:Gat in de begroting?

Het is allemaal vestzak-broekzak, of de NS nou voor een concessie betaalt, belasting betaalt, of winst afdraagt.

Steeds weer halverwege van plan veranderen is juist waarom dit zo'n puinzooi geworden is. Laat ze nu maar eens twee jaar doen wat ze van plan waren en dan kunnen we zien of we wat beters kunnen bedenken.
Gat op de begroting, ja. Ns betaalt voor de geïntegreerde concessie straks ongeveer net zoveel als wat ze voor de HSL nu zouden moeten doen. Dat terwijl problemen met volle treinen niet worden opgelost omdat dat te duur is waardoor reizigers de trein uitgejaagd worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Vinny schreef: Mensen die goedkoop willen reizen doen alle mogelijke moeite om de Fyra sowieso te ontlopen gegeven de drukte in de stoptrein naar Antwerpen.
Ik denk dat de periode van drie weken dat Fyra nog wel in de dienstregeling zat (en soms zelfs reed) niet de beste graadmeter is om dergelijke conclusies te trekken. Kaartjes voor de Fyra waren pas 5 dagen voordat de eerste trein reed te koop en er was nog veel onzekerheid of de trein uberhaupt zou rijden. Toen dat eenmaal zo ver was bleek de betrouwbaarheid van Fyra ernstig onder de maat en bleken de kaartjes bijzonder onflexibel en lastig te verkrijgen: ze konden niet via de automaat gekocht worden en er zaten allerlei beperkingen aan het ticket. Vind je het gek dat de stoptrein Rsd-Atw zo druk werd? Niet alleen de prijs maakte Fyra ongunstig. Ik snap dan ook niet hoe je nu al je conclusies kunt trekken.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef: De kinderziekten zijn aanzienlijk erger dan gedacht, maar op dit moment is totaal niet te zeggen of ze opgelost gaan worden of niet. Zie ook die treinen van AnsaldoBreda in Denemarken. Veel te laat geleverd, problemen met de software waardoor ze allemaal uit dienst genomen zijn, maar uiteindelijk is dat allemaal opgelost en rijden ze op dit moment.
Voor zover ik weet is dat niet correct.
De laatste stand van zaken is dat DSB de IC4-en die niet voor 1.9.13 zijn afgeleverd niet meer hoeft te nemen. De IC2-en ligt de deadline later en die rijden voor zover ik weet niet in de reizigersdienst. Daarnaast zijn er afspraken over weer een terugbetaling door AB en over onderdelenlevering. Eind van dit jaar is de zaak dus zo'n beetje afgerond, maar daarmee zijn niet alle problemen opgelost. Bedenk ook dat DSB al eerder had afgedwongen dat ze zelf -maar voor rekening van AB het voor oplevering gereed maken konden gaan doen.
Inzetbaarheidspercentages, uitvalpercentages en onderhoudskosten zijn niet bejend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Op dit moment is ongeveer 3/4e van de bestelde IC4's afgeleverd en daarvan doet 1/3e nu dienst, de rest is in afwachting van verbouwing door de werkplaatsen van de DSB en kan daarna ook in dienst komen. Van de IC2 is nu iets minder dan de helft geleverd en van wat er geleverd is, is 2/3e in dienst.

IC2 doet dienst in treinen tussen Aalborg en Frederikshavn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Het alternatief is bekend: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... uari.dhtml

Vanaf 18 februari 2x per dag tussen Den Haag en Mechelen, vanaf 11 maart 8x per dag tussen Den Haag en Mechelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door hauptbahnhof »

Dus dan alsnog een toeslagkaartje kopen voor Asd - Rtd, terwijl je 2x moet overstappen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Dus toch maar twee keer per dag ipv eens in de twee uur :!: Pas over 5 weken wordt dat 8x/dag, wat nog steeds minder is dan de oude BNL-verbinding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Meltrain »

Hij rijdt toch echt gewoon naar Brussel hoor. :wink:
Maar tussen 18 februari en 11 maart wordt er slechts 2x/dag gereden? :shock: Dan lijkt het me nog zinvoller om tot 11 maart de extra stoptrein Roosendaal - Essen en de tweeuurlijkse IC Roosendaal - Antwerpen te handhaven en pas vanaf 11 maart naar Den Haag te rijden.

Dat de tweeuurlijkse IC Roosendaal - Antwerpen wordt opgeheven lijkt me wel, maar blijft de (extra) L-trein Roosendaal - Essen rijden?
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 01 feb 2013, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Wubbo »

Gisteren was er nog geen oplossing voor Mechelen - Brussel en was de trein tot Mechelen gepland, maar dat is kennelijk dan vandaag nog geregeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Doordeweeks naar Brussel, in het weekend naar Antwerpen als ik het persbericht van de NS erbij pak.
NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS beginnen vanaf dat moment een treindienst tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel (in weekeinden Den Haag – Antwerpen).
hauptbahnhof schreef:Dus dan alsnog een toeslagkaartje kopen voor Asd - Rtd, terwijl je 2x moet overstappen.
Reizigers naar België hoeven geen toeslag te betalen voor Fyra:
Op het traject Amsterdam – Rotterdam kunnen reizigers met een kaartje voor de nieuwe verbinding naar België, naast andere reismogelijkheden (zes aansluitingen per uur), gebruikmaken van de binnenlandse Fyra, waardoor ook de snelste reistijd wordt geboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

En de argumentatie:
De trein zal de volgende stations aandoen: Den Haag Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en - Zuid. De totale reistijd Den Haag – Brussel wordt twee uur en een kwartier. Bij aanvang van de extra verbinding op 18 februari a.s. zullen er twee treinen per dag rechtstreeks tussen Den Haag en Brussel rijden in de ochtend en avond. Op 11 maart rijden er acht per dag. Die stapsgewijze aanpak is nodig omdat niet alle locomotieven en rijtuigen direct beschikbaar zijn en personeel een verplichte herinstructie moet volgen. Ook het goed op elkaar afstemmen van de Nederlandse en Belgische dienstregeling kost tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Meltrain schreef:
Dat de tweeuurlijkse IC Roosendaal - Antwerpen wordt opgeheven lijkt me wel, maar blijft de (extra) L-trein Roosendaal - Essen rijden?
De tweeuurlijkse IC Roosendaal - Antwerpen blijft 6x per dag rijden zo lang er maar 2x per dag van Den Haag naar Brussel wordt gereden. Die trein wordt eigenlijk met het tempo dat materieel en personeel beschikbaar komt verlengd naar Den Haag en Brussel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

NS heeft geen contact meer met bouwer Fyra
De NS heeft sinds 22 januari niets meer van Fyra-maker AnsaldoBreda gehoord, zegt NS-directeur Bert Meerstadt. Die dag beloofde het Italiaanse bedrijf 'binnen enkele dagen' de problemen met de Fyra op te lossen.

"We hebben dus terecht lacherig gedaan over die belofte", zegt Meerstadt. De treinen van AnsaldoBreda zorgen al maanden voor problemen.

De Fyra rijdt op het moment zelfs helemaal niet. Vandaag werd wel bekend dat er vanaf 18 februari een alternatief komt: er gaat dan een intercity rijden tussen Den Haag HS en Brussel. In eerste instantie gaan er twee treinen op het traject rijden. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.
Bron: RTL
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Waarom kampeert de directeur van Hispeed niet op het grasveldje naast de fabriek in Italië. Dit is onwil van de NS (NShispeed) om de problemen op te lossen. Als je de Fyra zo belangrijk vindt dan had je in de aanloop naar 8 december al de druk op de ketel opgevoerd.

Ik heb wel een beetje het idee dat ik naar een soap zit te kijken. *pakt nog maar eens een blikje cola uit de koelkast en gooit wat pop-corn in de magnetron.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Merk op dat alle hoofdpersonen van NS Hispeed niet meer te horen zijn sinds de treinen kapot zijn gegaan :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten