Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

j-ason schreef:
fogeltje schreef: Wat voor een klein voertuig hebben ze daar dan voor? Of is een buurtbusje groot genoeg?
Optare van syntus. *O* Maar een buurtbusje moet inderdaad wel toereikend zijn.
Die buurtbussen hebben ze 's avonds toch over. En als die genoeg capaciteit bieden, dan zou dat een mooie optie zijn lijkt me.

Vrijdag mag ik met de inmiddels beruchte lijn 31 gaan reizen, en vrijwel de hele route, vanaf de Malvert naar de HAN in Arnheim. Volgens twittermans is de vertraging op lijn 31 door inzet van extra bussen inmiddels sterk verminderd, dus ik durf het denk ik aan om met een veiligheidsmarge van een half uur te reizen in plaats van een uur (als ik dan op tijd ben zou ik nog een uur uit mijn neus moeten vreten terwijl ik nergens kan werken omdat ik geen student of medewerker aan de HAN ben ).
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Freek »

Maar waarom met de bus? is de trein niet veel sneller.

Wat betreft Alteveer, waar komen de dru's vandaan? Aan alleen beschikbaarheid materieel heb je niets.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fred1954 »

Srananbloke schreef:
greyhound schreef:Vandaag op (diesellijn?) 2.
Dat hoort een trolleylijn te zijn, maar de laatste tijd begin ik het gevoel te krijgen dat er voor noppes is geinvesteerd in trolleyficatie van die lijn.
Volgens mij worden er in het voorjaar een aantal nieuwe HESS-trolley's geleverd. Als CXX nu slim is, laten ze een paar van die oude trolley's nog even doorrijden, tot er genoeg materieel is. Waarschijnlijk is dit niet de manier, zoals in de concessie is afgesproken, maar nu rijden er ook nog Amba's en gelede bussen en dat zijn ook geen CNG bussen. Daar doet ook niemand moeilijk over, denk ik.

Als de gemeenteraad van Huissen akkoord gaat met verlenging van lijn 3 hebben ze ook een paar extra trolley's nodig. Ik begrijp dat het uitleverschema van de HESS-bussen tot 2017 vastligt. Dus zal men op een of andere manier in Arnhem toch een oplossing moeten gaan bedenken, om aan een paar extra bussen te komen.

Ik meen dat er door de gemeente Arnhem ook al iets geroepen is over lijn 4 als trolley in de (nabije?) toekomst. Dan moet je wel genoeg materieel hebben. Anders zonde van de aangelegde trolley-infra. Ik meen dat het aanleggen van een kilometer trolley-infra € 450,000 euris kost. Er zullen tussen de van Hools en Berkhofs best nog wel een paar bij zitten, die (na een LVO*) nog jaren meekunnen. Het is niet volgens de concessievoorwaarden, maar dat zijn de dieselbussen op trolleylijnen ook niet.

*(LVO=Levensverlengend Onderhoud) *bus*
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Chauffeur63 »

Freek schreef:Wat betreft Alteveer, waar komen de dru's vandaan? Aan alleen beschikbaarheid materieel heb je niets.
Ze hebben wijken onbereikbaar gemaakt en moeten nu, misschien, op hun schreden terugkomen.
Vraag is of dit echt uit verkeerde of bewust verkeerde planning is gekomen.
Je kon er op wachten.
Als ze nu toch gaan rijden is de kans groot dat dit uitbesteed wordt en dat is dus goedkoper als opnemen
in de normale dienstregeling...weer een stukje afbraak van het "normale" werk....jammer
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door rovin1995 »

Die kans is zeker groot. Zeker omdat alle kleine busjes bij taxi bedrijven als Noot en Rothoff/Linsen driel rijden.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Nylan »

fogeltje schreef:
Nylan schreef:Een tijdje terug kwamen er klachten vanuit Alteveer, Vredenburg en Holthuizen over de nieuwe dienstregeling. Bewoners zijn niet tevreden omdat ze al vroeg in de avond geen busverbinding meer hebben.

De mogelijkheid voor avondritten met een klein voertuig, voor de wijken Alteveer en Vredenburg/Holthuizen wordt onderzocht. Verwachting uitsluitsel: medio februari
[Bron: Twitter account '@BrengOV']
Wat voor een klein voertuig hebben ze daar dan voor? Of is een buurtbusje groot genoeg?
Er wordt gekeken naar die busjes van lijn 35. Als er veel mensen gebruik van gaan maken, wordt er gekeken naar een grotere bus.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

fred1954 schreef:
Volgens mij worden er in het voorjaar een aantal nieuwe HESS-trolley's geleverd. Als CXX nu slim is, laten ze een paar van die oude trolley's nog even doorrijden, tot er genoeg materieel is. Waarschijnlijk is dit niet de manier, zoals in de concessie is afgesproken, maar nu rijden er ook nog Amba's en gelede bussen en dat zijn ook geen CNG bussen. Daar doet ook niemand moeilijk over, denk ik.

Als de gemeenteraad van Huissen akkoord gaat met verlenging van lijn 3 hebben ze ook een paar extra trolley's nodig. Ik begrijp dat het uitleverschema van de HESS-bussen tot 2017 vastligt. Dus zal men op een of andere manier in Arnhem toch een oplossing moeten gaan bedenken, om aan een paar extra bussen te komen.

Ik meen dat er door de gemeente Arnhem ook al iets geroepen is over lijn 4 als trolley in de (nabije?) toekomst. Dan moet je wel genoeg materieel hebben. Anders zonde van de aangelegde trolley-infra. Ik meen dat het aanleggen van een kilometer trolley-infra € 450,000 euris kost. Er zullen tussen de van Hools en Berkhofs best nog wel een paar bij zitten, die (na een LVO*) nog jaren meekunnen. Het is niet volgens de concessievoorwaarden, maar dat zijn de dieselbussen op trolleylijnen ook niet.

*(LVO=Levensverlengend Onderhoud) *bus*
Dieselbussen op trolleylijnen is al sinds de jaren '90 gemeengoed. Qua materieel is er sinds de komst van gelede bussen nooit echt vooruit gedacht, maar werden er gelede diesels achter de hand gehouden, meest recentelijk de blauwe citaro's. Zelfs als er extra bussen worden besteld, verwacht ik niet dat daarmee de 'non-trolley op trolleylijn'issue wordt opgelost. Zal wel een kwestie van geld zijn.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Maar waarom met de bus? is de trein niet veel sneller.
Gemak en kosten. Ik kan met lijn 31 in 1 ruk zonder over te stappen. Met de trein heb ik minimaal een overstap op CS. Mis ik daar de stoptrein krijg ik er ook een overstap in Arnhem op CS bij op een bus (wat dan waarschijnlijk ook lijn 31 gaat zijn). Doe er zo ongeveer 90 minuten over. Met de trein zou ik sowieso 33 minuten rijtijd hebben van CS naar Presikhaaf, dan nog voortransport met overstappen. Dan blijft de trein inderdaad sneller. Maar met mijn BrengVrij kost het me niks. Ik vind het niet erg om zo'n 40 minuutjes langer over mijn reis te doen en zo 2,60 te besparen (treinreis zou wel na 9 uur zijn). En 's ochtends heb ik toch weinig anders te doen, eerst naar de uni zit er toch niet in.

Op de terugweg pak ik waarschijnlijk wel de trein omdat ik daarna nog op de uni wil gaan werken.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Frank »

Hmmm, dan heb je straks meer van het traject gedaan dan ik. Wil je even laten weten hoe vol de bus is? Steeds ik hem bij station Elst tegenkom zit er één passagier in. Maar dat is misschien niet op erg representatieve tijdstippen.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Nylan »

Frank schreef:Hmmm, dan heb je straks meer van het traject gedaan dan ik. Wil je even laten weten hoe vol de bus is? Steeds ik hem bij station Elst tegenkom zit er één passagier in. Maar dat is misschien niet op erg representatieve tijdstippen.
Tussen Arnhem CS en Viaduct Kroonse Wal, zie ik wel meer passagiers in lijn 31. Ook overdag. Maar ik zie er ook niet veel wie verder rijden richten Elst.

Het viel me vandaag pas op dat lijn 31 een grote overlapping heeft met lijn 7 namelijk: Groningensingel - Hoflaan, lijn 31 stopt niet bij alle haltes maar wel bij de meeste.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

Ook in noordelijke richting is lijn 31 relatief rustig buiten de spits. Zie genoeg bussen leeg richting Presikhaaf gaan rond het middaguur, in centrumrichting is het dan wel weer drukker.

Ik pak regelmatig de 31 vanaf mijn werk op de Velperweg naar mijn ouders in De Laar West in de spits. Moet zeggen dat de 31 het reizen een stuk makkelijker heeft gemaakt, het is een stuk sneller dan de overstap op CS naar de 6, mede dankzij het beperkte aantal stops vanaf de Groningensingel.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Frank »

Ik vind de 31 ook wel fijn om snel mee te reizen, maar ik kan me voorstellen dat je in Elst West woont dat je toch snel de 14 neemt. Ik zie die lijn een stuk minder vaak, maar volgens mij is 'ie wel drukker, zeker binnen Elst. De 31 loopt leeg/stroomt vol te Oosterhout (relatief gezien) en Arnhem Zuid. Echt druk is de lijn nog niet, was er al een beetje bang voor. Hopelijk krijgt de lijn de tijd om meer succesvol te worden :) .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Hmmm, dan heb je straks meer van het traject gedaan dan ik. Wil je even laten weten hoe vol de bus is? Steeds ik hem bij station Elst tegenkom zit er één passagier in. Maar dat is misschien niet op erg representatieve tijdstippen.
Ik zal er proberen op te letten. Ik kan alleen niet garanderen dat ik niet in slaap val ;)

Als ik morgen een beetje vroeger wakker ben, loop ik misschien zelfs naar de beginhalte in Weezenhof. Ik zie dat de rit die ik morgen wil hebben +6 of zo heeft op Presikhaaf, valt nog mee. De tijden van de app kloppen alleen niet met het busboekje. Volgens boekje, app en site moet de bus er om 9:20 zijn, volgens de app bij de halte met alle vertrektijden bij die halte om 9:16. Maar goed, zes minuten is niks, ik hoef er pas om 10:00 uur te zijn. Terug ga ik waarschijnlijk wel met de trein, heb nog een afspraak in Nijmegen en afhankelijk hoe lang het in Arnhem duurt is dat met de bus niet te halen.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door peter s »

Redacteur René van de Dukenburger (ons stadsdeelblad) heeft de hele route van lijn 31 gedaan, heen en terug!
Verslag in de Dukenburger nummer 1 van 2013 op pagina 14-15.
De Dukenburger is digitaal in te zien op www.meijhorst.com > groene banner of:

http://www.meijhorst.com/index.php?opti ... &Itemid=53
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Frank »

Vandaag lijn 14 weer eens gehad. Die lijn doet het wel redelijk. Vanuit Arnhem wel weer snel zes minuten vertraging. Bus moest erg lang wachten voor winkelcentrum Kronenburg . Misschien moet daar eens naar worden gekeken, scheelt zo een minuut. Tussen Arnhem en Elst werd nog anderhalve minuut goed gemaakt, maar toen moest bus wachten voor het spoor.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

peter s schreef:Redacteur René van de Dukenburger (ons stadsdeelblad) heeft de hele route van lijn 31 gedaan, heen en terug!
Verslag in de Dukenburger nummer 1 van 2013 op pagina 14-15.
De Dukenburger is digitaal in te zien op http://www.meijhorst.com > groene banner of:

http://www.meijhorst.com/index.php?opti ... &Itemid=53
Ga ik straks eens lezen :)

Hierbij een verslagje van mijn reis van vanochtend, van de derde halte vanaf het beginpunt tot de voorlaatste halte: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 26#p244326

"Discussie" kan best in dit topic, maar ik post het verhaal daar omdat het mooi in dat topic past :)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Op het busstation in Nijmegen stond vanmiddag rond half 5 iemand wat foto's te maken. Toevallig iemand "van ons"?

Er is een grote kans dat ik binnenkort ook lijn 14 vrijwel geheel in zijn totaliteit ga afleggen. Ga deze maand een keer op zaterdag bij een vriend in Arnhem op bezoek die in de buurt van het station woont. In de ochtend ga ik nog even op de universiteit zitten, dus dan pak ik ook een deel van het stadsdienstgedeelte mee (misschien pak ik lijn 14 zelfs richting Brakkenstein al).
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Frank »

Lijn 14 heb ik wel vrijwel helemaal gehad, alleen het rondje Brakkenstein nog niet. Misschien als ik ooit nog een keer op de uni ben dat ik eens twee haltes verder loop. In Arnhem is het wel een redelijk goed gevulde buslijn. De bus doet stukjes route aan waar weinig andere lijnen komen. Bijvoorbeeld tussen Velperplein en Kronenburg (zonder via CS te gaan), door Elden en een stukje De Laar Oost. Sinds de 31 niet meer door Elst West rijdt is de bus daar ook drukker geworden. Nog bedankt voor je reisverslag trouwens.

Moet zelf ook maar weer eens wat buslijnen uit gaan kiezen om te verkennen :P .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Lijn 14 heb ik wel vrijwel helemaal gehad, alleen het rondje Brakkenstein nog niet. Misschien als ik ooit nog een keer op de uni ben dat ik eens twee haltes verder loop. In Arnhem is het wel een redelijk goed gevulde buslijn. De bus doet stukjes route aan waar weinig andere lijnen komen. Bijvoorbeeld tussen Velperplein en Kronenburg (zonder via CS te gaan), door Elden en een stukje De Laar Oost. Sinds de 31 niet meer door Elst West rijdt is de bus daar ook drukker geworden. Nog bedankt voor je reisverslag trouwens.

Moet zelf ook maar weer eens wat buslijnen uit gaan kiezen om te verkennen :P .
Ik heb vaag laatst iets opgevangen over een Stadsregio dagkaart van 6 euro (en niet bij chauffeur te koop). Stond in een folder voor lijn 99 die inmiddels weer verwijderd is omdat er wel meer fouten in stonden :') Maar als zoiets komt of wanneer je zo een buzzerding kunt kopen en die niet al te duur zijn, kunnen we misschien eens samen wat lijnen verkennen, ik heb zeker nog een Breng Vrij, dus joyriden is voor mij geen probleem.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:. Stond in een folder voor lijn 99 die inmiddels weer verwijderd is omdat er wel meer fouten in stonden :') Maar als zoiets komt of wanneer je zo een buzzerding kunt kopen en die niet al te duur zijn, kunnen we misschien eens samen wat lijnen verkennen, ik heb zeker nog een Breng Vrij....
Nee hoor: Alleen niet via een linkje ofzo op de Breng/Arriva Site:
http://www.breng.nl/data/upload/Breng_F ... 130104.pdf

Folder is onduidelijk en klopt daarbij ook niet helemaal. Daarbij gaan ze nog wat teksten plaatsen over het bijten van elkaars producten.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Chauffeur63 »

Het nieuwe Buzzerding kost € 14,-

Buzzer
Geldig bij: Breng
Prijs: € 14,00

Op één kaartje reizen maximaal 2 volwassenen en maximaal 3 kinderen t/m 11 jaar of maximaal 1 volwassene met maximaal 5 kinderen t/m 11 jaar
Van maandag t/m vrijdag niet geldig voor 9.00
Niet geldig op Niteliners, Qliners en de buurtbus
Ook geldig bij Connexxion en GVU in andere provincies, behalve in Zeeland
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Freek »

fogeltje schreef:Ik heb vaag laatst iets opgevangen over een Stadsregio dagkaart van 6 euro (en niet bij chauffeur te koop).
Betreft een toeristenkaart voor 24, 48 of 72 uur verkrijgbaar bij diverse hotels enz in de regio.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:
fogeltje schreef:Ik heb vaag laatst iets opgevangen over een Stadsregio dagkaart van 6 euro (en niet bij chauffeur te koop).
Betreft een toeristenkaart voor 24, 48 of 72 uur verkrijgbaar bij diverse hotels enz in de regio.
Ah juist. Wat voor voorwaarden gaan er gesteld worden om te zorgen dat dit ook alleen door toeristen gebruikt wordt en niet door forenzen of anderen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Suus »

Sowieso is de drempel al erg hoog als je hem alleen bij hotels kan kopen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Sowieso is de drempel al erg hoog als je hem alleen bij hotels kan kopen :mrgreen:
Bij station Nijmegen ligt een hotel. Je loopt als treinreiziger even een hotel in en koopt er een. Tenzij een voorwaarde is dat je ook gast in het hotel bent. Vandaar dus mijn vraag.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten