Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Deel nieuwe stationshal Utrecht Centraal open

Bericht door Ennes »

KM46 schreef: Duurt die ombouw zo lang dat de hal pas in 2016 af is :shock: ?

Kan dit niet wat sneller?
Als je de hele boel platgooit, kan het heel simpel veel sneller. Veel tijd gaat er inzitten doordat alles ook gewoon door moet blijven gaan, Utrecht moet tijdens de verbouwing grote reizigersstromen blijven verwerken, hierdoor gaat er veel tijd zitten in tijdelijke constructies t.b.v. bedrijfsgang en veiligheid.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Als er geen treinen zouden rijden zou het ook sneller gaan. Er is veel sloop- en hijswerk, daar wil je niet met treinen onder rijden. Daarom zie je nu ook zo'n beetje iedere avond en ieder weekend spoorwijzigingen op Utrecht C: allemaal om toch zo veel mogelijk te kunnen werken. Dit weekend zijn spoor 4, 5 en 7 buiten dienst (en de lijn naar Driebergen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Toch rijden ze er gewoon onderdoor, het stuk dakconstructie boven spoor 7 en 8 is bijvoorbeeld zonder iets buiten dienst te nemen al grotendeels gebouwd. Tegen vallende onderdelen heeft men een mooie constructie gebouwd over de sporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Zolang je boven de huidige hal blijft wil het allemaal wel ja. Hijsen aan de Noordzijde gaat voor een deel buiten de hal om, en de Jaarbeurstraverse slopen kan helaas niet anders dan door eerst de vloer te slopen en dan het dak: de vloer hangt namelijk aan het dak...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Met alle veranderingen die er dit weekend plaatsvonden gisteren maar eens een OV-rondje gemaakt waarbij ik langs Utrecht Centraal kwam voor wat plaatjes van de oude situatie. En vandaag op weg naar m'n ouders even een tussenstop in Utrecht gemaakt voor een bezoekje aan het nieuwe stuk hal. Hierbij dus een kleine reportage.

We beginnen op de eerste helft van Stationsplein West waar de oude Jaarbeurstraverse wel heel klein oogt tussen alle nieuwbouw...
Afbeelding

Vanbinnen is de traverse al behoorlijk kaal en waren de voormalige winkelruimtes al grotendeels gesloopt...
Afbeelding

Qua constructie hoort ook dit stukje van de stationshal nog bij de traverse, immers is het stuk hal tussen spoor 15 en 19 pas later toegevoegd...
Afbeelding

Deze foto laat het stukje hal dat eigenlijk al de Jaarbeurstraverse is nog wat beter zien...
Afbeelding

Tussen de bouwhekken door viel al een sneak-preview van het nieuwe stuk hal te krijgen...
Afbeelding

En we sluiten de fotoserie van zaterdag af met het dak in wording van het eerste stuk nieuwe hal aan de oostzijde...
Afbeelding

De fotoserie van de zondag begint helemaal aan de Jaarbeurszijde van de nieuwe hal waar een tijdelijke brug naar de tijdelijke voorloper van het nieuwe busstation West in aanbouw is...
Afbeelding

Vanuit dat punt naar links kijkend kijk je achter de winkeltjes langs. Te zien is ook nog een houten schot in de gevel op een plek waar aannemelijk een toegang tot het uiteindelijke Busstation West gaat komen. Briljante planning tijdens het ontwerpen is dat daar ook precies een pilaar van de dakconstructie recht voor staat...
Afbeelding

Tussen de winkelruimtes in zijn tijdelijke zitjes gerealiseerd in de stijl zoals die ook al in de oude hal te vinden was. Op de achtergrond staat de staalconstructie voor een toekomstige lift naar het busstation al klaar...
Afbeelding

De gang aan de zuidzijde vanaf de andere kant gezien. Onder andere de bagagekluizen bevinden zich daar...
Afbeelding

Het hoofdlooppad door de nieuwe hal gezien richting de Jaarbeurs met links al definitieve winkelruimtes en rechts tijdelijke voorzieningen...
Afbeelding

Nog niet alles was klaar, zo werd er nog een TB21 geïnstalleerd en deed nog maar één van de kaartautomaten het...
Afbeelding

Een aantal weggelaten ruiten vormen tijdelijk nog de uitgang aan de Jaarbeurszijde...
Afbeelding

Opvallende aanwezige is hier ook een lift. Gaan er in de toekomst soms twee liften naar het nieuwe busstation West? Hij zal er immers niet voor de uitgang staan, want Stationsplein West heeft zelf ook al een lift...
Afbeelding

Een blik door de hal van Jaarbeurszijde richting de oude hal...
Afbeelding

Nu nog een deur voor de bouwvakkers, maar ooit kan je hier naar beneden om op perron 20/21 te komen...
Afbeelding

En tot slot nog een foto vanuit de oude hal richting de nieuwe...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Gekko123 »

Mooie repo. Zelf moest ik gisteren werken en heb toen ook nog even door de oude traverse gelopen. Maar hoe laat was je er gisteren eigenlijk? We moeten elkaar haast misgelopen zijn. Vandaag wel een rondje gemaakt, maar ben niet langs Utrecht gegaan omdat ik er toch al wekelijks kom. Zal volgende week maar eens extra opletten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Als ik 't goed herinner heb ik gisteren omstreeks 15.50 uur de trein terug naar Amersfoort gepakt. Aankomst was geloof ik een half uurtje eerder vanuit Amsterdam Amstel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Wauw, ik ben duidelijk écht al veel te lang niet meer op Ut geweest. Dat gegolfde dak vind ik wel mooi!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Op 3 maart wordt het nieuwe Busstation West bij Utrecht Centraal in gebruik genomen. Plattegrondje, waarop het opeens veel dichter bij de stationshal ligt dan in werkelijkheid...
Afbeelding
Bron: http://www.cu2030.nl/archive/2013-02-19 ... zingbussen

Valt me wel op dat men soms erg veel lijnen op één halte heeft gepland, terwijl andere haltes (eerste twee perrons) weer erg weinig bussen hoeven te verwerken. Er blijven zo te zien nog drie perrons over en in de zomer komen 24/29, 47/63 en 65/66 nog over die nu ook al een perron delen op Busstation Zuid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Klaasje »

Ze hebben toch niet echt een zebrapad bedacht op dat busstation hè? :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Lijkt me bijna de enige manier om op die eerste perrons te komen zolang de bussen er nog via de Mineurslaan uit moeten.
Zoals het nu ingetekend is concludeer ik trouwens ook dat de lijnen 400, 401, 102, 102, 107, 207, 195 en 295 in de andere rijrichting halteren (anders was die dubbele baan in 't midden niet nodig)
Wordt nog een hoop rondrijden via de busbuffer dan, simpel via de uitstaphalte naar de instaphalte rijden gaat dan immers niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Ze hebben toch niet echt een zebrapad bedacht op dat busstation hè? :')
Dat heeft Rotterdam Centraal tegenwoordig ook.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Klaasje »

Echt waar... Verkeerskundigen die dat bedenken mogen van mij een enkeltje UVW krijgen. :') Je kan van te voren verzinnen dat zo'n oplossing niet werkt omdat een bus toch een keer door de constante stroom van mensen heen moet terwijl het ook nog eens een niet bestaand probleem zou moeten oplossen. Het is nou niet zo dat er iedere seconde een bus langskomt ofzoiets.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Thom91 »

Zeg dat maar tegen Kaspar Koolstra :')
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Klaasje »

Hij heeft mijn openlijke ergernis daarover wel eens meegemaakt geloof ik.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Van dit nieuwe tijdelijke busstation is ook een animatiefilmpje gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kG24MIvwv34[/youtube]

Alle bussen halteren daarin in dezelfde richting, wat ook wel zo logisch lijkt. Is die dubbele baan in het midden niet gewoon een doorrij-baan voor leeg materieel enzo?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door nvdw »

Ja, dat klopt. Er zijn immers ook bussen die na Utrecht CS leeg als matrit vertrekken.

Dat er meerdere lijnen op één halte komen is niet zo erg. De bufferplaats (met waarschijnlijk ook de chauffeurskantine) is een stukje oostelijker gepland en dan zal het bufferen op de halte ook niet zo veel meer voorkomen.

Ik denk dat de 'overlast' van een eventuele zebra naar de eerste paar haltes ook wel mee zal vallen. Het scheelt al heel veel dat de stromen van uitstappende passagiers voor het grootste deel via de loopbruggen gaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De uitbreiding van de hal aan de centrumzijde begint inmiddels al aardig vorm te krijgen. Althans, de dakconstructie die toch wel het grootste deel van de contructie daarvoor uitmaakt. Hier gezien vanaf Busstation Zuid...
Afbeelding

Aan de andere kant van het station was men vanmiddag al op het dak bezig om het een en ander los te maken. Vanaf de komende nacht start dan de ontmanteling aan deze kant waarbij eerst het dak eraf gaat en de rode bogen worden afgevoerd, waarna het stuk Jaarbeurstraverse boven spoor 14 t/m 19 gesloopt wordt. Ook de oude lift naar spoor 18/19 wordt dit weekend verwijderd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Michael 1988 »

reisthijs schreef:Van dit nieuwe tijdelijke busstation is ook een animatiefilmpje gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kG24MIvwv34[/youtube]

Alle bussen halteren daarin in dezelfde richting, wat ook wel zo logisch lijkt. Is die dubbele baan in het midden niet gewoon een doorrij-baan voor leeg materieel enzo?
Dit filmpje is op sommige momenten echt mislukt. Als je goed kijkt rijden er af en toe bussen gewoon dwars door mensen heen. Het is vaak zelfs zo dat de mensen nog even snel doorlopen i.p.v. een bus voor laten gaan. Ze kunnen bij die oversteekpunt helemaal links en rechts beter een stoplicht plaatsen of zo. Tenminste net zoals bij station Tilburg het geval is.

Overigens heeft Schiphol Plaza ook twee AH2Go's die niet zo gek ver uit elkaar liggen (wel verder uit elkaar dan op deze tekening staat aangegeven). Een van de twee winkels is ook niet echt groot en volgens mij ongeveer net zo groot als op de tekening staat aangegeven. De magazijn kan namelijk gerust ergens anders geplaatst worden en hoeft niet altijd tegen de winkel aan te liggen, Zo is dat ook (als ik me niet vergis) op Schiphol Plaza.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Stephan »

Daniel schreef:Op 3 maart wordt het nieuwe Busstation West bij Utrecht Centraal in gebruik genomen. Plattegrondje, waarop het opeens veel dichter bij de stationshal ligt dan in werkelijkheid...
Afbeelding
Bron: http://www.cu2030.nl/archive/2013-02-19 ... zingbussen

Valt me wel op dat men soms erg veel lijnen op één halte heeft gepland, terwijl andere haltes (eerste twee perrons) weer erg weinig bussen hoeven te verwerken. Er blijven zo te zien nog drie perrons over en in de zomer komen 24/29, 47/63 en 65/66 nog over die nu ook al een perron delen op Busstation Zuid.
Vergeet niet dat ook de 37/38 en 19/39 nog een halte moeten hebben...
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door nvdw »

Michael 1988 schreef:Dit filmpje is op sommige momenten echt mislukt. Als je goed kijkt rijden er af en toe bussen gewoon dwars door mensen heen. Het is vaak zelfs zo dat de mensen nog even snel doorlopen i.p.v. een bus voor laten gaan. Ze kunnen bij die oversteekpunt helemaal links en rechts beter een stoplicht plaatsen of zo. Tenminste net zoals bij station Tilburg het geval is.
Is toch nergens voor nodig. Dat oversteken is alleen relevant voor instappers en die lopen de bussen op het Jaarbeursplein ook niet voortdurend in de weg. Meestal staan de mensen al op de halteperrons te wachten. Die bulk uitstappers die zich een weg richting station banen tussen de bussen door leveren veel gevaarlijkere situaties op. Dat is straks opgelost.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Vanmiddag even een kijkje wezen nemen. Het eerste deel van de Jaarbeurstraverse was reeds ontdaan van de vloer...
Afbeelding

Zo rond 14.00 uur hing het eerste stuk dak van de hal boven spoor 14 t/m 19 al in de takels en werden de laatste delen die nog vast zaten aan de rest van het dak losgeslepen...
Afbeelding

Gezien er niet gek veel leek te gebeuren nog besloot ik richting perron te gaan om vanaf daar een blik te werpen. Was er precies op tijd, want daar ging het dak...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B23Ab_J6hYE[/youtube]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Tristan »

Vanaf aanstaande zondag rijden alle bussen die nu van en naar Jaarbeursplein rijden van en naar Busstation West. Ik heb de tarieven er even op nageslagen, maar die wijzigen niet, terwijl voor alle lijnen geldt dat ze een iets andere afstand rijden.

Lijnen 81, 85, 90, 181, 387, 388, 400 en 401 rijden een iets langere route en zouden dus iets duurder moeten worden; lijnen 18, 102, 103, 107, 195, 207 en 295 rijden een iets kortere route en zouden dus iets goedkoper moeten worden.

Goed, het verschil gaat niet om kilometers, maar om 100 á 200 meter. De prijsverschillen zouden dus niet euro's omhoog of omlaag moeten, maar enkele centen is wel reëel, maar dat gebeurt bij mijn weten dus niet
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

In de treintarieven van regiovervoerders zitten ook fouten, dus opzich... (Veolia Limburg heeft een paar spook kms rondom Valkenburg)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Tristan schreef:Ik heb de tarieven er even op nageslagen,
Waar heb je dat gedaan? En wie zegt dat áls de tarieven wijzigen je dat nu al zou kunnen zien?
Tristan schreef:Goed, het verschil gaat niet om kilometers, maar om 100 á 200 meter. De prijsverschillen zouden dus niet euro's omhoog of omlaag moeten, maar enkele centen is wel reëel, maar dat gebeurt bij mijn weten dus niet
Dat vind ik allesbehalve reëel, ik zou het absurd noemen als ze voor dit soort minimale wijzigingen aan de tarieven gingen rommelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten