mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door mb90 »

Afgelopen donderdag was het weer eens tijd voor een tourtje door het land. Dit keer was mijn doel het fotograferen van de laatste ex-RET Berkhofjes in Den Bosch en wat leuke oude bussen op de buslijnen in Goes. Het resultaat daarvan is hieronder te vinden. :wink:
Eerst de planning:
Afbeelding

Zoals te zien is, staat er ook nog 5 kwartier bij het busstation van Zierikzee ingepland. Dit is zegmaar een back-up voor als ik niet alle leuke bussen naar Zierikzee in Goes op de foto krijg.

Maar goed, het begon dus met een rit naar Rotterdam Lombardijen met Buslijn 92. Een Wright dus, maar het was de enige mogelijkheid om de Sneltrein t2227 te halen, zodat ik nog even de tijd had in Dordt. Bij aankomst was de CTA van spoor 3 leeg. Dat vond ik al vreemd, want normaal komt altijd gelijk de eerstvolgende trein (in dit geval dus de 2227) erop. Toen werd duidelijk waarom de 2227 er niet op kwam. Hij reed namelijk niet. Dat werd dus een rit met de Stoptrein van 8:11 uur naar Dordt. Hierdoor had ik dus minder tijd in Dordt, maar nog wel ruim voldoende voor de overstap op de MLL-lijn en in de Stoptrein zat Plan T 528, dus dat werd een rit in een Plan T op Plan V-banken. 8-)
Vanaf Dordt ging het dus verder met de MLL-lijn naar Gorinchem. Het lijkt wel alsof ik de GTW 10501 aantrek, want dit was mijn 3e rit op de MLL en ook de 3e met de 10501. Het was wel weer een leuke rit. Keurig op tijd kwam ik in Gorinchem en daar viel mijn oog gelijk op deze Irisbus 6040, want deze ging naar:
Afbeelding
Afbeelding
Tsja, het is dat ik mijn kat niet bij me had (die heeft ogen van een zeehond) anders was ik zo meegegaan. :P

Naast deze Irisbus stond ook de laatste mini-Berkhof uit dit gebied er, de Arriva 6387:
Afbeelding

Met Buslijn 47 ging het toen naar Geldermalsen. Weer eens wat anders vond ik dan de trein. Het materieel van lijn 47 was wel minder, maar het uitzicht onderweg was wel mooi en zo was ik zo in Geldermalsen. Na even genieten van de ochtendzon om het gelijk wat warmer te krijgen ging ik met de Stoptrein naar Den Bosch. Zo kwam ik iets voor half 11 aan in Den Bosch.

Na het halen van het busboekje voor de stadsbuslijnen van Den Bosch ging ik even naar de bufferzone. Tussen de vele mooie Citaro's stond ook deze net zo mooie ex-RET Berkhof (de Arriva 50, was de RET 685) naast z'n opvolger:
Afbeelding

Een stukje verderop stond voor de Utrechters onder ons ook een bekende bus. Je zou het zo niet zeggen, maar dit was de GVU 533 en deze rijdt nu voor Diamond Executive Travel Services en heeft op Buslijn 155 gereden:
Afbeelding

Toen ben ik verder gelopen naar de stalling van Arriva in de Branderijstraat in de hoop om daar nog wat ex-RET'ers te treffen. Van veraf kon ik zien dat er nog minimaal 4 op het stallingsterrein stonden, maar een foto ervan maken lukte niet. Daarom ging ik maar verder naar het nabijgelegen transferium om vanaf daar naar het centrum te gaan. Hier was het best druk en daardoor waren ook staanplaatsen in de Citaro van Buslijn 60. Ik hoop overigens dat de nieuwe RET-Citaro's hetzelfde interieur krijgen als deze Citaro, want dat ziet er goed uit. Jammergenoeg zullen de RET-Citaro's wel een deur minder krijgen dan de broers van Arriva.
De Citaro op Buslijn 60 was de 751 en deze kon ik later in het centrum vastleggen:
Afbeelding

Via de markt en de Sint Jan ging het naar de noordoost-kant van het centrum. Hier wilde ik even kijken wat er op de andere Transferiumlijn (Buslijn 70) reed. Dit was ook een Citaro, die ik overigens niet op de foto kreeg. Wel de Citaro 774 op Buslijn 66 naar Vlijmen:
Afbeelding

Vanaf de halte Zuid-Willemsvaart ging het toen met Buslijn 68 terug naar het station. Ruim op tijd voor mijn trein naar Roosendaal om vanaf daar door te gaan naar Goes. Die reis naar Goes ging lekker vlot, maar dat zou ook kunnen doordat ik af en toe de binnenkant van mijn ogen in het zonnetje bekeek. :P Ik was in ieder geval wel keurig op tijd in Goes.
Binnen een paar minuten was het al prijs met een leuke bus, namelijk deze AMZ 397 op Buslijn 31 naar Kamperland N57:
Afbeelding

Toen brak de tijd voor Alliances aan. Eerst deze blauwe 2886 met daarin 2 mede-hobbyisten uit Groningen:
Afbeelding

Hierna volgde deze geel-witte Alliance 2228:
Afbeelding

Toen kwam AMZ weer met een leuke gelede bus langs. Dat was deze 384 (de ex-Arriva 7661), die nog de kenmerkende knipperlichten achter heeft die o.a. ook de RET 500-tjes hadden:
Afbeelding

Maar, Alliances zijn hier in de aanbieding, want hierna volgde er weer een. Dit keer de 2862:
Afbeelding

Daarna was de beurt weer daan AMZ. Ook nu weer met een gelede, die overigens verdacht veel lijkt op een touringcar:
Afbeelding

Maar, Connexxion besteedt hier niet alleen ritten uit aan AMZ, maar ook aan Van Oeveren en die hebben ook genoeg leuks rijden, zoals deze oude Integro (dus zonder 'bol' achterop):
Afbeelding

Van Oeveren heeft nog veel leuker materieel, want hierna kwam deze O405G aangereden:
Afbeelding

Toen begon de O405G-parade, want ook Connexxion heeft er hier nog een paar rijden. Eerst kwam de 7839:
Afbeelding

Met daarachter de 7838:
Afbeelding

De volgende bus was een heel stuk nieuwer. Ook van Van Oeveren, maar deze Citaro LE mag er ook wezen:
Afbeelding

Maar, die Citaro LE is een van de weinige nieuwe bussen hier, want al snel volgde weer een andere Alliance. Dit keer een ex-Oostnetter:
Afbeelding

AMZ kwam toen weer aan met een gelede bus. Dit keer de 361 die veel op de al eerder genoemde 397 lijkt:
Afbeelding

Het allermooiste van de middag kwam van Van Oeveren en wel in de vorm van 2 O408'jes achter elkaar. 8-) Eerst de Van Oeveren 63:
Afbeelding

En toen gelijk de Van Oeveren 71:
Afbeelding

Hierna bleef Van Oeveren de klok slaan en wel in de vorm van deze touringcar:
Afbeelding

Een bussoort die je weinig ziet, is deze O407 van Van Oeveren die toen volgde (die ik door het zonnen maar net op tijd zag):
Afbeelding

En de laatste foto van Van Oeveren vanuit Goes is weer een touringcar, maar deze is anders dan de vorige:
Afbeelding

Nog 1x was het de beurt aan AMZ en wel in de vorm van deze Volvo Jonckheere:
Afbeelding

Een bus die ik telkens miste was de Volvo 8700 die hier ook nog rijdt op Buslijn 20 naar Terneuzen. Gelukkig kon ik op het laatste moment nog eentje vastleggen:
Afbeelding

Als laatste foto vanuit Goes, om het af te leren, nog een O405G, namelijk de 7838 die weer terugkeerde:
Afbeelding

Toen werd het rekenen geblazen. Als ik goed opgelet had zou er om 16:31 uur weer een O408 vertrekken op Buslijn 132 naar Zierikzee. Dat leek me wel een comfortabele oplossing voordat ik ga eten. Ik had goed gerekend, want de Van Oeveren 71 kwam toen aangereden en dat was een O408. 8-) Dat betekende dus ook dat de extra stop bij het busstation van Zierikzee niet nodig was en dat ik dus alles een uurtje eerder op kon schuiven. Ik had namelijk ook best wel honger.
Die honger werd goed gestild bij de snackbar in Zierikzee, want de patat was erg lekker. :pos:
De bus naar het busstation had ik na het eten net gemist en dat werd dus wachten in deze abri of eigenlijk is het meer een krot bij de halte Scheldestraat:
Afbeelding

Om het af te leren kwam toen nog de Van Oeveren 63 nog een keer langs:
Afbeelding

Dit bleek ook de bus voor de rit naar het busstation te zijn. Je kan het slechter treffen. 8-) Bij het busstation stapte ik snel over op de Integro (ook niet slecht) voor Buslijn 133 naar Oude Tonge. Na een rustige overstap aldaar op Buslijn 136 naar het Zuidplein kwam ik daarna om 19:15 uur met een goed gevoel na deze leuke dag thuis. Dat goede gevoel werd overigens aan het eind van de avond wat minder door iets wat ik op tv zag, maar dat wil ik liever zo snel mogelijk vergeten... :wink:

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11,5 uur
Aantal bussen: 8
Aantal treinen: 5
Controle: in 3 van de 5 treinen (= 60%)
Soorten busmaterieel: Arriva-Wright (2x), Arriva-Citaro (2x), Van Oeveren-O408 (2x), CXX-Integro, Arriva-Amba
Soorten treinmaterieel: Plan T 528, Arriva E-GTW 10501, Plan V 908, ICRm, VIRM
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P )
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door Dubbele P »

In de herfstvakantie ben ik ook een aantal keren met bussen gereisd in de buurt van Goes. Ook een keer met die hele oude geel/witte Den Oudsten die ook op een van je foto's staat. Dat ding had niet eens overal dezelfde zittingen :P Wel blijf ik dat altijd fijne bussen vinden en vind ik het toch wel eens een verademing om eens niet in een Amba te zitten.

Sommige bussen in Goes hebben trouwens zo'n vreselijk smerige ramen dat je niet eens naar buiten kunt kijken...
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door Bastiaan »

mb90 schreef:Toen brak de tijd voor Alliances aan. Eerst deze blauwe 2886 met daarin 2 mede-hobbyisten uit Groningen:
Ik wil de blauwe bussen terug in Zwolle! Weg met die Connexxion-kleurtjes :evil:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door Mikos »

Dat blauw was wel heel erg typisch in Zwolle, inderdaad, maar ik zeg er lekker toch bij dat ik die Amba's een stukje fijner vind... :mrgreen:
Erg mooie foto's! 8-)
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door Stefan »

Leuke plaatjes, Mario! :mrgreen:

Blijft mooi spul, al die Mercedesjes. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: mb90 on Tour #22: Den Bosch en veel variatie in Goes

Bericht door Bastiaan »

@Mikos: De MAXX-Amba's mogen wat mij betreft ook blauw worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten