'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Suus »

'Problemen op spoor na afschaffing ov-kaart'
Als de ov-studentenkaart wordt afgeschaft, kan dat een groot probleem opleveren voor het aanbod van openbaar vervoer. Dat blijkt uit onderzoek van ov-bedrijven in opdracht van de studentenorganisaties.

Steden waar het openbaar vervoer voor een groot deel afhankelijk is van studenten, zullen misschien zelfs buslijnen minder laten rijden.

Dat staat in een onderzoek van de openbaar vervoerbedrijven naar de gevolgen, melden de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maandag.

Afschaffen
Bijna 700.000 studenten hadden in 2012 een ov-kaart, daarmee werden ruim 10.000 kilometers afgelegd. Deze kaart is nu gratis voor studenten, de ov-bedrijven krijgen geld van de overheid. In de politiek wordt momenteel gesproken over afschaffen van de kaart voor studenten, wel zou er dan een kortingkaart komen.
De ov-bedrijven vrezen dat de reizigersopbrengsten met 355 miljoen euro gaan dalen, zo werd becijferd door de stuurgroep.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door zone5324bericht... »

vooral de korte afstanden zullen de studenten weer te voet of met de fiets gaam doen, t.o.v. het nu gewoon in bus, tram of metro stappen.
ik verwachter echter, dat degenen die verder van school/universiteit wonen, gewoon met het ov blijven reizen.
daarnaast zullen meer leerlingen/studenten thuis moeten blijven wonen, omdat een eigen kamer vaak te veel zal gaan kosten.
daarmee verschuift de boel.
het zal minder worden, maar of het echt met genoemd bedrag zal zijn, verwacht ik niet.
het genoemde bedrag zal eerder bedoeld zijn om amgst te zaaien om zo meer geld van de opdrachtgever te krijgen...

ik moet nog zien, hoe het vervoer zal zijn als de sov afgeschaft is.
ook moet ik nog zien, wat de korting zal zijn en pas a.d.h.v die korting kan bekeken worden, welke reizen nog gemaakt worden.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

Je hebt in sommige steden inderdaad lijnen die uitpuilen van de studenten. Ik zit vaak in de 51, die aardig vol (of leeg) kan lopen bij de halte De Boelelaan/VU in Amsterdam. :)

Op zich kan ik best snappen dat de overheid wil bezuinigen op de SOV. Maar maak er dan een trajectkaart van i.p.v. een kortingskaart. Ik woon zelf op een redelijke afstand van mijn opleiding (op mooie dagen best te fietsen, alleen is het niet handig dat ik zelf ga fietsen :mrgreen:), waardoor ik ook regelmatig gebruik maak van mijn SOV. Als je dat zelf moet gaan betalen, ben je bovenop je collegegeld dus nog een smak geld kwijt aan reiskosten (wat je dan weer ergens mag gaan lenen ofzo).
Beul van de blindegeleidelijn
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door zone5324bericht... »

de idee van een trajectkaart had ik een paar jaar geleden ook al ens in een topic genoemd,
dat werd toen echter meteen te niet gedaan, omdat er blijkbaar veel studenten zijn, die regelmatig op een andere plek moeten zijn.

toch zou ik als overheid de optie nog eens in overweging nemen.
met daarbij dan een aantsl vrij reizendagen zoals voor de 60+ kaart.

ik vermoed echter, dat er dan zoveel administratie bij komt kijken, dat de kosten van de kaart zelfs hoger zullen zijn dan van de huidige kaart.
van alle houders moet dan het traject bijgehouden worden, terwijl met een kortingskaart een uniform product verstrekt kan worden en de houder zelf het reistraject kan bepalen...

een kaart met een tegoed zou ook een optie zijn.
alle reizen buiten de bundel moeten dan betaald worden, maar mogelijk, dat de basisreizen binnen de bundel kunnen passen...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

@zone: iets als een 'tegoed' zou kunnen, maar het reisgedrag van studenten kan behoorlijk verschillen. De ene gaat slechts om de paar weken naar z'n ouders, terwijl de ander dagelijks van en naar de opleiding reist.

Als je het administratief simpel wilt houden, behoud je het huidige systeem, maar schrap je gewoon de extra's zoals meereiskorting.
Beul van de blindegeleidelijn
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door zone5324bericht... »

tja, dat laatste klopt wel, maar dat wil dee overheid dus blijkbaar niet... ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

Mijn idee zou zijn om gewoon het huidige aanbod aan vervoersbewijzen te verkopen aan studenten voor een niet-commerciële prijs. Een weekend-vrij abonnement kost gewone mensen 40 euro per maand, je biedt het studenten aan voor een tientje. Kunnen ze elk weekend naar hotel-pa en ma reizen, voor nog geen biertje per week...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door zone5324bericht... »

ze zouden zsm moeten melden wat het alternatief gaat kosten en wat men er mee kan, zodat iedereen alvast een beetje kan gaan rekenen...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

zone5324bericht... schreef:ze zouden zsm moeten melden wat het alternatief gaat kosten en wat men er mee kan, zodat iedereen alvast een beetje kan gaan rekenen...
Het alternatief wordt een kortingskaart. En zelfs al bieden ze dat voor een prik aan, kun je nog een smak geld kwijt zijn aan reizen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Suus »

Ik verwacht eerder iets in de trant van "je krijgt dit bedrag vergoed voor een kortingskaart, wil je een betere kortingskaart dan moet je zelf bijleggen" (bijvoorbeeld: je krijgt gratis een Dal Voordeel, wil je een Dal Vrij, dan moet je bijleggen)

Ook wel bekend onder het concept gedeeltelijke derdebetaling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Fles »

Beetje keloel-topic. Er wordt gewezen naar "Problemen op het spoor" maar in de tekst gaat het daar helemaal niet over. Daar gaat het over zoveel duizend extra studenten die druk zetten op de kamermarkt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door deadlock »

Wrange bezuiniging aangezien die €97,- per twee weken niet bij de student terugkomt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door AppleMoose »

Trajectkaart is eigenlijk geen optie. Voor het mbo, hbo (en ook voor veel universitaire) studies heb je stages en excursies, en dat ligt 9 van de 10x niet op het traject van je huis naar school. Die kosten komen er dan dus weer bij.

Als je er op wil bezuinigen, schaf dan die meereiskorting af. Die is niet noodzakelijk voor de student om te kunnen studeren en maakt het onderwijs/de opleiding niet (financieel) onbereikbaar.
Je zou eventueel kunnen overwegen de SOV inkomensafhankelijk te maken. Evenals de basisbeurs. Ik vind het grote onzin dat kinderen van miljonairs ook automatisch stufi krijgen.

De stufi is in het leven geroepen om te zorgen dat iedereen kan studeren, en het inkomen van je ouders niet bepalend is of je wel/geen (hoger) onderwijs kunt volgen. Het afschaffen van de SOV en stufi, schoffelt dat principe (grotendeels) onderuit, en brengt ons weer paar decennia terug in de tijd. Wie rijk is kan studeren, wie arm is blijft dom.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Geert »

Hoeveel zou het opleveren om de meereiskorting af te schaffen? Kan me niet echt voorstellen dat dat heel veel geld oplevert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Suus »

Het levert vooral meer geld op, namelijk mensen die betalend meereizen. Ja, tegen kortingstarief maar een beetje geld lijkt mij nog altijd beter dan geen geld :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Statler Rail »

De meereiskorting afschaffen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk; dat is maar een heel klein bedrag in vergelijking wat met het volledig afschaffen van de OV-studentenkaart wordt bespaard.

Let's face it. In de huidige budgettaire krapte zijn er voor de overheid andere prioriteiten om geld aan uit te geven dan studenten die lekker gratis naar hun opleiding kunnen reizen. Net als een middelbare scholier die met het OV reist zullen studenten voor het OV moeten gaan betalen, waarschijnlijk wel voor een gereduceerd tarief.

Vooral het OV in studentensteden zal geraakt worden, omdat daar de fiets een logisch alternatief is. Ook studenten die met de trein aankomen en dan met stadsvervoer hun reis vervolgen zullen dan eerder een fiets in hun studiestad neerzetten om daarmee het laatste stukje te reizen. Of natuurlijk een vouwfiets meenemen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Klaasje »

Die vouwfiets past in spits niet eens in de trein man.. :lol:
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Dennenboom »

Die vouwfiets kan dan de plaats innemen van de studenten die niet meer met de trein gaan :D
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

@Stadler: ga maar uitrekenen wat je als student kwijt bent.
Bij mijn vorige opleiding zou ik, als ik met 40% korting moet reizen, 10 euro per dag kwijt zijn aan reizen, per keer. Als je dat vermenigvuldigt met X dagen in de week en dan met de maanden waarin je studeert...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door AppleMoose »

Statler Rail schreef:De meereiskorting afschaffen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk; dat is maar een heel klein bedrag in vergelijking wat met het volledig afschaffen van de OV-studentenkaart wordt bespaard.
Zo kun je iedere kleine beszuiniging kapot relativeren. Op korte termijn zal het wellicht weinig opleveren (en sowieso minder dan gehele afschaffing), maar gezien over meerdere jaren zal het toch echt wel een leuk bedragje opleveren.
Als je meer van dat soort kleine bezuinigingen kunt uitvoeren kom je vanzelf op een groot bedrag uit, zonder dat de student daar echt grote nadelen aan ondervindt en het onderwijs gewoon toegankelijk blijft voor iedereen.
Let's face it. In de huidige budgettaire krapte zijn er voor de overheid andere prioriteiten om geld aan uit te geven dan studenten die lekker gratis naar hun opleiding kunnen reizen.
Budgettaire krapte mag nooit een reden zijn om de toegankelijkheid van het onderwijs te verslechteren!
Deze bezuiniging heeft gewoon alles met visie/ideologie te maken. Dit kabinet vaart een Liberale koers, een ieder voor zich mentaliteit en als je niet rijk genoeg bent, heb je dikke vette pech gehad. Ik kies duidelijk voor een andere koers!
Net als een middelbare scholier die met het OV reist zullen studenten voor het OV moeten gaan betalen, waarschijnlijk wel voor een gereduceerd tarief.
Middelbare school is niet te vergelijken met mbo, hbo en universiteit. Deze liggen meerendeel verder van de woonplaats af dan middelbare scholen. Tevens worden niet alle opleidingen op die niveau's op elke locatie/onderwijsinstelling gegeven.

Voor mijn toekomstige opleiding op de Hogeschool, ben ik per dag 15,36 euro voltarief kwijt aan reiskosten, met korting is het 9,32 per dag (heen en terugreis). Nu ga ik een deeltijdopleiding doen, dus slechts 1 dag naar school, maar reken maar uit hoeveel dat is bij een voltijdsopleiding. Plus de reiskosten naar stageadressen en eventuele excursies. Tel daar het collegegeld en boekengeld bij op + printkosten en allerlei andere noodzakelijke kosten, en je hebt een flink bedrag bij elkaar. Dat is gewoon echt niet voor iedereen op te brengen!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Geert »

Stel dat je een aantal jaar een voltijdse opleiding volgt, dan kun je toch ook een kamer nemen? Tuurlijk, als je het echt niet op kunt brengen moeten daar voorzieningen voor geregeld zijn (vanwege de toegankelijkheid) en ik zou het ook erg jammer vinden als de SOV afgeschaft wordt, maar ik had gedurende mijn studie best zelf de vervoerkosten kunnen betalen. Ik denk niet dat ik de enige was.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door AppleMoose »

Kamers zijn niet goedkoop en bovendien niet in overvloed en zorgt ook voor een extra bevolkingskrimp in dorpen en op het platteland. (eenmaal weg daar, kom/ga je niet zo makkelijk meer terug) met alle nadelen van dien.

Er zijn zat studenten die het wel kunnen betalen, maar ook zat die dat niet kunnen.
Daarom ook mijn voorstel om het een en ander inkomensafhankelijk te maken. Daarmee heb je een bezuiniging en hou je het (hoger) onderwijs financieel toegankelijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Justin »

Als ik uit zou gaan van de prijzen van vandaag, met de volgende voorwaarden:

* Geen korting voor 9:00
* 2005-2006: Zwijndrecht-Utrecht 4 keer per week voor circa 11 weken per semester (4 semesters)
* 2006-2007: idem
* 2007-2008: idem, maar nu voor 2 semesters. Andere twee semesters reisde ik met bus tussen Zeist-Utrecht
* 2008-2009: Zwijndrecht-Utrecht 4 keer per week voor circa 11 weken per semester (3 semesters)
* 2009-2010: door distance learning MSc in hele jaar 2 weken vanuit Zwijndrecht naar: Enschede (maandag heen, vrijdag terug en dat twee keer, tussendoor op soort internaat gezeten), 2 weken Utrecht (elke dag op en neer), 2 weken Wageningen (vier keer heen en terug ongeveer - tussendoor bij familie/vriendin in Utrecht verbleven), 1 week Delft.
* 2010-2011: 23 weken Zwijndrecht-Delft voor 3 keer per week
* 2011-2012: 23 weken Zwijndrecht-Rotterdam voor stage, 5 dagen per week.

* Met busreis Utrecht-Uithof ga ik uit van circa 4 euro per dag (2 euro heen, 2 euro terug), busreis Ede-Wageningen > WUR ga ik uit van ca 6 euro per dag (3 heen, 3 terug), in Delft fietste ik altijd, en in Enschede liep ik naar de uni.

Levert op:
* 2005-2006: €3467.20 trein, € 704 bus
* 2006-2007: idem
* 2007-2008: Zwijndrecht-Utrecht: €1733.60 trein, €416 bus / Zeist-Utrecht: €416 bus
* 2008-2009: €2600,40 trein, € 624 bus
* 2009-2010: Trein gecombineerd Utrecht/Delft/Wageningen/Enschede: €290,40 en bus €100
* 2010-2011: Delft-Trein: €377.20 / Rotterdam-Trein: €678.50

TOTAAL: €15578.50 aan OV-kosten

Dan heb ik het nog niet eens gehad over verplichte binnenlandse excursies binnen mijn opleiding, of voor die keren dat ik wat vaker per week naar de uni moest...

Op kamers gaan lukte bij mij de eerste twee jaar niet, omdat ik veelste laat wist dat ik in Utrecht zou gaan studeren, en ik totaal geen netwerk had destijds. Het is dat mijn master grotendeels distance learning was, en er dus weinig reisnoodzaak was, anders was het nog veel hoger geweest.

Daarbuiten heb ik van mijn SOV dankbaar gebruik kunnen maken toen ik structureel in Amersfoort, Wageningen en Utrecht werkte. Ik denk dat de totale kosten met dit erbij nog eens 30% duurde uit zou vallen.

Ik had dan totaal niet de mogelijkheid gehad om te kunnen studeren, ik/mijn familie had het totaal niet kunnen financiëren als ik niet op kamers kon gaan...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door Vinny »

* 2005-2006: €3467.20 trein, € 704 bus
Een suppelement voor de bus kost maar 609,50 als je een NS jaarabonnement hebt t.w.v. 3.581 euro.

Omgerekend per maand is het 434,95 euro per maand voor trein en bus. Dat is veel geld - maar als je daardoor thuis kan blijven wonen, bespaart het je ook weer 400 euro per maand kamerhuur. Daarnaast is dit de commerciele prijs, en de NS rekent een quantum-korting aan het ministerie van onderwijs. Als die korting wordt doorberekend aan de student zal die voor zijn vervoer minder kwijt zijn.

Ik ben overigens van mening dat de overheid best de studiefinanciering kan stopzetten en overgaan op een sociaal leenstelsel zolang een aantal voorwaarden in acht worden genomen:
1. Collegegeld verlagen
2. Het schrappen van auteursrechtenlicenties voor boeken met eductatieve doeleinden (scheelt meer dan de helft van de aanschaf van studieboeken)
3. Uitbreiding van faciliteiten voor studenten met echt arme ouders (niveau bijstand, minimumloon).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Problemen op spoor na afschaffing SOV-kaart'

Bericht door VIRM »

@Vinny: niet vergeten dat mensen om een hele hoop redenen thuis kunnen blijven wonen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten