Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat de regel van geen fietsen in de spits meenemen werd gehandhaafd. Omstreeks half 5 riep de bestuurder via binnen en buitenomroep om dat de fiets die net is ingestapt eruit moest.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Superapp, vooral omdat er ook via een kaart de voertuigen kunnen worden opgezocht.
Enige wat ik wel mis is dat je niet vanaf een halte kunt zoeken. Dus als ik op halte X sta, daar de app opstart en meteen de lijnen die daar stoppen zie.
Moet echt per lijn op gaan zoeken wat zijn status is, iets wat met de app Tranzzit wel makkelijker is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Mogen fietsen nou definitief niet meer mee in de nieuwe metro's of is dat weer teruggedraaid?hauptbahnhof schreef:Vandaag voor het eerst meegemaakt dat de regel van geen fietsen in de spits meenemen werd gehandhaafd. Omstreeks half 5 riep de bestuurder via binnen en buitenomroep om dat de fiets die net is ingestapt eruit moest.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Wie zei dat ze niet meemogen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Fietsvervoer is al sinds de opening van de metro een reizigersrecht, na meer dan dertig jaar kan je dat niet even stiekem afschaffen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Het Parool berichtte daar destijds over.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Enige wat ik weet is dat de M5 geen fietsenrekken krijgen zoals de S1/S2/S3/M4 en IJtram. Waarschijnlijk dat de fietsen tussen de bakken moet worden gestald ofzo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
De M5 heeft toch een 'Mehrzweckabteil' voorin en achterin?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Dat heet gewoon een multifunctionele ruimte in het Nederlands :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Er wordt wel serieus gekeken naar een fietsverbod tussen Amstel en CS om aan strengere wetgeving met betrekking tot tunnelveiligheid te kunnen voldoen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Die nieuwe metro's zijn zo lang, je kan daar net zo veel fietsen inproppen als in een gemiddelde trein van de MerwedeLingeLijn en nog genoeg ruimte hebben om een enorm toneelstuk op te voeren gezien het gemiddelde aantal reizigers per metro :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Ik haat het ook, fietsen in de metro. Nergens voor nodig. In tram 26 is het nog goed te praten.
Maar aan de andere kant, verbieden hoeft ook weer niet. Wel beter op toezien dat de fietsen op de bestemde plekken moet. In het fietsrek of tegen de cabinewand. Niet tussendoor dwars over het gangpad. Vaker controleren door KC of Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.
Maar aan de andere kant, verbieden hoeft ook weer niet. Wel beter op toezien dat de fietsen op de bestemde plekken moet. In het fietsrek of tegen de cabinewand. Niet tussendoor dwars over het gangpad. Vaker controleren door KC of Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Het kan niet anders in die zeecontainers.hauptbahnhof schreef:Niet tussendoor dwars over het gangpad.
Er moet inderdaad veel beter toezicht komen op fietsen in de spits.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Ik kan mij best voorstellen dat voor de langere stukken iemand een fiets mee wil nemen.hauptbahnhof schreef:Ik haat het ook, fietsen in de metro. Nergens voor nodig. In tram 26 is het nog goed te praten.
Maar aan de andere kant, verbieden hoeft ook weer niet. Wel beter op toezien dat de fietsen op de bestemde plekken moet. In het fietsrek of tegen de cabinewand. Niet tussendoor dwars over het gangpad. Vaker controleren door KC of Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.
Maar de afstanden bijvoorbeeld binnen de Ring zijn nou ook weer niet reuzachtig groot. Ik heb wel eens tijdens de Dag van de Bouw enkele metrobouwputten bezocht (van bouwput naar bouwput gelopen) en het viel mij op dat ze toch wel dicht bij elkaar liggen. Op korte afstanden ben je zelf fietsen waarschijnlijk sneller dan de metro/tram. :)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Als het op de fietsplek staat, en maximaal 2 dan valt het best mee, door gebrek aan een aantal zitplaatsen daar. Is makkelijk om daar langs te lopen.R-Flow schreef:Het kan niet anders in die zeecontainers.hauptbahnhof schreef:Niet tussendoor dwars over het gangpad.
Er moet inderdaad veel beter toezicht komen op fietsen in de spits.
En die toezicht moet niet alleen in de spits zijn, maar de gehele dag. Over tussen de spits en in de avond moet je de hele tijd slalommen om fietsen die dwars tussendoor staat, of juist dwars voor een deur.
In het verleden vertelde een collega van T&I me dat een vrouw was geweest die een boete van 90 euro heeft gekregen omdat haar fiets als 3e (en dus niet in het fietsenrek zat) in de metro stond. Alleen zij vond dat het nergens is aangegeven (was kennelijk een jurist) dus ze vond dat ze het niet hoeft te betalen...
Een fiets is om te fietsen, niet om in een ander vervoermiddel mee te nemen. Het is sowieso de vraag voor hoeveel van die fietsen die je in de metro tegenkomt er betaald is.Ik kan mij best voorstellen dat voor de langere stukken iemand een fiets mee wil nemen.
Maar de afstanden bijvoorbeeld binnen de Ring zijn nou ook weer niet reuzachtig groot. Ik heb wel eens tijdens de Dag van de Bouw enkele metrobouwputten bezocht (van bouwput naar bouwput gelopen) en het viel mij op dat ze toch wel dicht bij elkaar liggen. Op korte afstanden ben je zelf fietsen waarschijnlijk sneller dan de metro/tram. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
@Hauptbahnhof: een fiets is inderdaad om mee te fietsen. :) Maar daarom zeg ik ook dat ik het mij best kan voorstellen dat mensen ze mee willen nemen op langere trajecten. Maar op korte trajecten binnen de stad is het nergens voor nodig.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Als je een reisproduct gebruikt in de metro dan kan je wel een fietsdagkaartje op je OV-Chipkaart zetten, maar deze zal niet ingecheckt worden. Met een fietsdagkaartje kan je dus een jaar lang je fiets legaal meenemen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Ik neem af en toe mijn fiets mee naar Amsterdam. En mijn fietsje heeft dus ook de binnenkant van de IJtram en metro mogen bekijken. Als ik bijvoorbeeld een rondje heb gemaakt in Amstelveen, en daarna een rondje wil rijden op IJburg, dan denk je toch zeker niet dat ik daarvoor een uur ga fietsen als ik ook in 20 minuten al op Amstel kan zijn? De metro is echt sneller dan de fiets. Niet sneller dan de tram, ik doe een half uur over Zuid-CS per fiets, per tram ook ongeveer, iets langer zelfs geloof ik. Per metro 17 minuten, dat red je met de fiets echt niet.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Dat gaat wel degelijk op datum.Bee schreef:Als je een reisproduct gebruikt in de metro dan kan je wel een fietsdagkaartje op je OV-Chipkaart zetten, maar deze zal niet ingecheckt worden. Met een fietsdagkaartje kan je dus een jaar lang je fiets legaal meenemen :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Als je met een abonnement reist en je zet vandaag een fietsdagkaart op je OV-Chipkaart en checkt daarna in, dan zal je na afloop van de reis zien dat deze nog niet gebruikt is. Je kan tot de vervaldatum van het product (1 jaar na aanschaf) dus onbeperkt gebruik blijven maken van dat fietskaartje want ze kunnen toch niet controleren dat je het hergebruikt zolang het niet wordt aangesproken
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Euh, als je dat aankoopt bij een grijze automaat moet je toch een datum kiezen waarop dat fietsproduct geldig is?
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Bee, het is idd een product die niet ingecheckt wordt, maar is alleen geldig op de datum die je via de automaat invoert! Dus vette pech. :6 (volgens mij te vergelijken met een Fyra-toeslag).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Als dat al zo is, dan is dat recentelijk toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Neej, was altijd zo (sinds ik bij T&I heb gewerkt). Bij de automaat moest er een datum ingevoerd worden, maar ook op de POST (OV-chipcomputer) moest dat bij het opladen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Ik kan je zeggen dat dat absoluut niet het geval was
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten