Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Plaats reactie
Suraya
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 20:28

Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Suraya »

Op deze lijn rijdt Breng en de duitse NIAG. Helaas hebben NIAG busse geen automaat voor de ov-chipkaart.
Je word erop gewezen, dat je wettelijk verplicht bent een ticket bij de chauffeur te kopen. Duur en voor
studenten onbetaalbar. Wanneer brengt ov-chipkaart daar verandering in. De NIAG moet toch verplicht kunnen
worden een nederl. automaat voor deze lijn te installeeren. Tot nu toe doet de Aufsichtsbehörde Kreisverwaltung
Kleve ÖPV niets eraan. Schandalig !!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Milco »

Deze lijn wordt toch alleen door NIAG gereden? Dat staat immers ook op de wiki.
Ik vind het wel eigenlijk vreemd dat de dienstregeling van lijn 58 wel op www.breng.nl (en daardoor ook op www.connexxion.nl) staat.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door huibf »

De bus heeft WEL ovchipkaart apparatuur in de bus.
Alle producten van Breng en de landelijke producten zijn hierop geldig. m.a.v. de maandabonnementen van Breng.
http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-v ... -1.3591061

MAAR op dit moment is de apparatuur 'defect'. wat wel zeggen, er zit een softwarefout in.
http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-v ... -1.3630314


Niag geeft Breng de schuld en Breng op zijn beurt de NS. De NS heeft namelijk wat aangepast op zijn producten en de prioriteiten wat verlegd kennelijk. En bij Niag geeft dit nu ineens een probleem. Feit is dat de reiziger kan betalen.
Op zich is het vreemd dat een buitenlandse vervoerder apparatuur heeft en ergens moet je dat misschien ook niet willen.
Je woont in 2 landen dus is het niet zo vreemd om twee abbonementen aan te schaffen (lekker in duitsland gaan wonen, en dan ook nog willen profiteren van goedkope nederlandse ov (wat duits busvervoer is vaak duurder).

BRENG:
"De problemen zijn technisch van aard. Het probleem in de handhelds is ontstaan door nieuwe productdefinities van NS (betreft aanpassingen door dubbel instaptarief). Er is een nieuwe productfamilie toegevoegd aan het systeem, deze wordt niet herkend door de mobiele apparatuur. Daardoor wordt onterecht saldo afgeschreven.
Dit is nogal haastig doorgevoerd door NS en de gevolgen waren niet direct bekend. De gevolgen zijn inmiddels in kaart gebracht.
Wij verwachten op zeer korte termijn een akkoord van TLS, dan kunnen wij direct daarna de nieuwe software uitrollen.
NIAG:
Softwarefout OV-Chipkaart -
Softwarefehler bei Lesegeräten
Niederländische Chipkarten zurzeit nicht lesbar
- OV Chipkaart niet leesbaar

Liebe Fahrgäste,
Zurzeit stehen die OV-Chipkaart-Lesegeräte in den Bussen der NIAG nicht zur Verfügung, da ein Software-Fehler behoben werden muss. Die Geräte wurden ausgebaut und an den niederländischen Partner breng zurückgeliefert, damit dort ein entsprechendes Update erfolgen kann. Die NIAG bittet ihre niederländischen Fahrgäste um Verständnis, dass sie während der Reparatur einen Fahrausweis für die Fahrt in den NIAG-Bussen erwerben müssen – entweder die Ritkaart oder ein VRR-Ticket. Spätestens Mitte Februar sollen die Geräte wieder in den Bussen zum Ein- und Auschecken mit der Chipkaart zur Verfügung stehen. Weitere Infos erhalten Fahrgäste bei breng.
Telefonnummer breng: 026 - 2142 140, Internet: http://www.breng.nl.

Geachte reizigers!
Door een softwarefout , de alleen kan worden verholpen door de nederlandse partner, de OV-chipkaart op de bussen NIAG is momenteel niet leesbaar. U moeten een Ritkaart of VRR ticket kopen. Zonder een geldig vervoerbewijs, wordt de rit niet toegestaan op NIAG-bussen!
We stellen uw begrip!
Voor verdere vragen kunt u contact opnemen bij breng.
Opzich een goede zaak dat Breng ook de bus van NIAG vermeld.
Samen met lijn 57 is dit een drukke lijn.
Overigens was dit een concessie-eis van de regio SAN, dat de vervoerder de bussen vermeld van de Duitse vervoerder.
In Nederland zijn de halten ook uitgerust met de nederlandse tabellen.

Stukje over samenwerking:
Doorbraak voor gebruikers regionaal Openbaar Vervoer
18-04-2012
Connexxion en NIAG bereiken overeenkomst over wederzijdse erkenning van tarieven

Vertegenwoordigers van Connexxion en de Duitse NIAG hebben op 17 april een overeenkomst over de wederzijdse erkenning van de OV tarieven aan beide zijden van de grens ondertekend. Door deze overeenkomst is de erkenning van de in Nederland ingevoerde OV-Chipkaart nu ook in Duitsland officieel geldig en is de financiële compensatie voor de Duitse kant geregeld.
“Dit betekent een echte doorbraak voor de Nederlandse OV gebruikers in de Kreis Kleve en de provincie Gelderland, zowel voor forensen als voor toeristen”, benadrukte Hans-Joachim Berg, Bestuurslid van de NIAG. Josef Kannenberg, bij de NIAG verantwoordelijk voor het regionale openbare vervoer vult aan: “Wij zijn erg blij, dat wij een duurzame oplossing hebben kunnen vinden. Dit betekent een bestaansgarantie voor belangrijke regionale verbindingen als buslijn 58 tussen Nijmegen en Emmerich.” Want over een gebrek aan belangstelling heeft deze grensoverschrijdende buslijn niet te klagen. Echter na de invoering van de OV-chipkaart in Nederland was een verrekening van de passagiers niet meer mogelijk.

Wij hebben ons voor snelle oplossingen ingezet en ook zo snel mogelijk leesapparatuur voor de chipkaarten in de bussen geïnstalleerd”, geeft Kannenberg aan. “Tegelijkertijd hebben wij intensieve gesprekken met onze Nederlandse partners gevoerd om een blijvende oplossing voor het grensoverschrijdende openbaar vervoer te realiseren”. Dit is nu gebeurd. Ook Jeroen de Ruiter, directeur van NOVIO, de namens Connexxion de overeenkomst ondertekende, is tevreden. Deze overeenkomst is tevens een belangrijk signaal voor andere grensregio´s als de Euregio Maas-Rijn tussen Aachen, Maastricht, Heerlen en Luik.
(Bron: Niag)
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door zone5324bericht... »

die bus naar Duitsland is volgens mij in de CVD tijd vanuit Nederland begonnen, maar is deze met de tijd door NIAG in exploitatie gekomen. kan me daarin echter vergissen en heb ook niet meer de gegevens daarvan bij de hand.
als het klopt, is het ook niet zo vreemd, dat de lijn door de Nederlandse vervoerder genoemd wordt, omdat het verleden dus ook een rol speelt.
daarnaast zal die lijn genoemd blijven worden, omdat al jaren geleden in dit grensgebied een tariefintegratie is ingevoerd, waarmee men in de strippenkaartijd al met de strippenkaart van bijv. Nijmegen via Emmerich naar Doetichem kon reizen...

vind zelf wel, dat Breng de kosten voor het moeten kopen van het kaartje in de bussen van NIAG moet compenseren.
het is tenslotte de schuld van de leverancier van de apparatuur, dat er nu een probleem is en niet de schuld van de ov chipkaart gebruiker...

bij mijn vorige werkgever gold ook de regel, dat als de apparatuur niet functioneerde, de klant gewoon door mocht lopen en dus niet verplicht was een kaartje te kopen.

Breng zou gewoon een bedrag aan NIAG moeten geven, zodat die gecompenseerd wordt voor het gratis vervoeren van ovc kaart gebruikers.
nu is de klant wederom de dupe van een probleem van de vervoerder...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door fogeltje »

Suraya schreef:De NIAG moet toch verplicht kunnen
worden een nederl. automaat voor deze lijn te installeeren. Tot nu toe doet de Aufsichtsbehörde Kreisverwaltung
Kleve ÖPV niets eraan. Schandalig !!
NIAG zou door de Duitse OV-autoriteit hiertoe inderdaad verplicht kunnen worden, maar niet vanuit Nederland.

De lijn wordt tenminste teruggaande tot 1990 in de busboekjes van Nijmegen vermeldt en altijd als een volledige NIAG lijn.

De gedachten van huib heb ik in Gelderlanderreacties ook al gelezen. In Duitsland gaan wonen omdat het daar goedkoper maar ook nog eens volgens goedkope Nederlandse tarieven eisen te reizen. Ergens een beetje dubbelop. Maar dat gaat om het accepteren van het Breng Vrij abonnement. Dat het niet werken van chipkaartapparatuur weer eens op de klant afgeschoven wordt, is natuurlijk schandalig. Maar waarom zou Breng dit moeten betalen? Leveren zij die apparatuur?

Verder blijft gewoon gelden, waar twee vervoerders zijn, is het altijd ruzie als er iets fout gaat. Zie lijn 99 Arriva/Breng, lijn 83 Veolia/Breng en nu dus lijn 58 NIAG/Breng (ook al geldt het voor het laatste niet helemaal omdat NIAG de dienst wel volledig uitvoert, maar goed).

Het probleem is dat NIAG een deel van Beek voorziet waar geen andere bussen komen, zover ik begrepen heb. Ook kun je geen andere bus pakken, NIAG rijdt de lijn alleen (op lijn 83 of 99 zou je nog kunnen uitzoeken wanneer Breng rijdt). Lijn 57 biedt in de spitsuren een alternatief tot Kranenburg.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door huibf »

De Lijn naar Hasselt via Goirle van De Lijn, en de lijn in Zeeland die zowel door De Lijn en Veolia gereden worden heeft ook geen chipkaart intergratie of zoals in Limburg wordt gedaan, ticketverkoop tegen chipkaartkilometer zowel bij De Lijn als Aseag.

Had men ooit kunnen vermoeden dat de kaartacceptie nog ondoorzichtelijker was dan met losse kaartjes.... Ik weet het niet meer
;-p
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Fles »

Suraya schreef: De NIAG moet toch verplicht kunnen worden een nederl. automaat voor deze lijn te installeeren. Tot nu toe doet de Aufsichtsbehörde Kreisverwaltung Kleve ÖPV niets eraan. Schandalig !!

:') _O-

Wen er maar aan *O*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:De Lijn naar Hasselt via Goirle van De Lijn, en de lijn in Zeeland die zowel door De Lijn en Veolia gereden worden heeft ook geen chipkaart intergratie of zoals in Limburg wordt gedaan, ticketverkoop tegen chipkaartkilometer zowel bij De Lijn als Aseag.

Had men ooit kunnen vermoeden dat de kaartacceptie nog ondoorzichtelijker was dan met losse kaartjes.... Ik weet het niet meer
;-p
Ach met losse kaartjes het ook nog fout, al bij provinciegrenzen :') Maar inderdaad, de chipkaart zou alles makkelijker maken, één kaart voor alles. Twee beloftes die bij invoering al overboord zijn gedaan :')

De persoon die dit topic heeft aangemaakt is overigens voor "meer marktwerking". Snap je wel dat je nu juist de nadelen van die marktwerking ondervindt? :') Alles moet zo goedkoop mogelijk, alles raakt versnippert, iedereen doet zijn eigen ding en er is geen overkoepelende integratie meer.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door deadlock »

Ik wil een NS-kaartautomaat op Berlin Hbf. Er rijdt tenslotte een trein naar Nederland.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Suus »

deadlock schreef:Ik wil een NS-kaartautomaat op Berlin Hbf. Er rijdt tenslotte een trein naar Nederland.
Ja, en een OV-Chippaal in Brussel-Zuid :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door isadora »

En ik wil één Europa, oh wacht.......dat hadden we natuurlijk al.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Jef400 »

Misschien een beetje zwart-wit hoor. Maar volgens mij als je met een bus uit een ander vervoersgebied reist is het toch dat je volgens hun methoden betaald. Ik vind het niet schandalig hoor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door greyhound »

fogeltje schreef:
huibf schreef:De Lijn naar Hasselt via Goirle van De Lijn, en de lijn in Zeeland die zowel door De Lijn en Veolia gereden worden heeft ook geen chipkaart intergratie of zoals in Limburg wordt gedaan, ticketverkoop tegen chipkaartkilometer zowel bij De Lijn als Aseag.

Had men ooit kunnen vermoeden dat de kaartacceptie nog ondoorzichtelijker was dan met losse kaartjes.... Ik weet het niet meer
;-p
Ach met losse kaartjes het ook nog fout, al bij provinciegrenzen :') Maar inderdaad, de chipkaart zou alles makkelijker maken, één kaart voor alles. Twee beloftes die bij invoering al overboord zijn gedaan :')

De persoon die dit topic heeft aangemaakt is overigens voor "meer marktwerking". Snap je wel dat je nu juist de nadelen van die marktwerking ondervindt? :') Alles moet zo goedkoop mogelijk, alles raakt versnippert, iedereen doet zijn eigen ding en er is geen overkoepelende integratie meer.
Dit soort zaken heeft niks met marktwerking te maken....Hooguit met slechte aanbestedingen waarin geen goede afspraken gemaakt worden door de overheden.
Gedoe met grensoverschrijdende buslijnen en kaartjes kwam vroeger ook al voor.
Bij een ritje met de GSM van Varseveld naar Bocholt had de chauffeur vroeger twee Almex apparaten bij zich. Wilde je de grens over met de bus moest je twee kaartjes kopen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Freek »

Wacht wacht jongens, natuurlijk wil iedereen iets. Maar laten we voordat we dat afkraken eerst naar het verleden kijken.
Vroeger was op deze lijn zowel de strippenkaart, als SOV, als het sterabonnement geldig. Gelijktijdig waren Duitse vervoersbewijzen geldig op de hele lijn + de verbindingen naar Dukenburg. Met de invoeringen van de OV-Chipkaart was het SOV opeens niet meer geldig. Er werd toen a la minute een gedoogconstructie opgezet. Nadat Breng OV-Chipkaartapparatuur had geleverd werd SOV niet helemaal op de lijn geldig, maar enkel op het Nederlandse gedeelte. De grens werd opeens een probleem terwijl dat voordien niet zo was. Met de afschaffing van de strippenkaart idemdito. Reizen op saldo tot de grens tegen het relatieve goedkopere Nederlandse tarief over de grens voor het dure Duitse tarief. Ook kortingskaarten enz worden niet meer geaccepteerd. Weg tariefintegratie dus. Duitse kaarten werden ook opeens geldig tot Nijmegen CS en dus niet meer tot Dukenburg. Enige tariefintegratie die er nog was, was met het sterabonnement. Maar nu deze per 1 januari in SAN ook is afgeschaft is er helemaal geen tariefintegratie meer, ook het vervangende Brengvrij is niet geldig tot aan de grens.

Is het dan zo vreemd dat de reizigers zeggen dat dit beter moet?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door fogeltje »

Nee, maar je kunt je wel voorstellen dat aan al die constructies ooit een einde komt, vooral omdat het landsgrenzen overschrijdt en niet alleen de grens van twee OV-autoriteiten.

Ik wist overigens niet dat er ook Duitse kaarten naar Dukenburg waren.

Maar het is ook lang genoeg zo geweest dat er geen tariefintegratie was op die lijn. Oude busboekjes uit begin jaren 90 vermelden expliciet dat het nationaal tariefsysteem niet van toepassing is op de lijn. Volgens mij kwam dat half jaren 90 op gang. Toegegeven, dat is dus wel zeker 15 jaar geweest, maar je kunt ook wel aanvoelen dat het ooit afgelopen moet zijn, vooral in tijden dat alle autoriteiten voor een dubbeltje in de eerste rang wil zitten en alles zo goedkoop mogelijk (wat overigens wel degelijk aan de marktwerking te wijten is, men moet elkaar gaan onderbieden dus het mag allemaal niks meer kosten...als nu eens werd aanbesteed op prijs/kwaliteit...).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door huibf »

Inmiddels is Breng gezwicht en men kan bij inlevering van de niagkaartjes, compensatie krijgen. Formulier te halen bij de Brengwinkel in Nijmegen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:Nee, maar je kunt je wel voorstellen dat aan al die constructies ooit een einde komt, vooral omdat het landsgrenzen overschrijdt en niet alleen de grens van twee OV-autoriteiten.
(...) Toegegeven, dat is dus wel zeker 15 jaar geweest, maar je kunt ook wel aanvoelen dat het ooit afgelopen moet zijn, vooral in tijden dat alle autoriteiten voor een dubbeltje in de eerste rang wil zitten en alles zo goedkoop mogelijk
Dat is toch flauwekul? Een bus is toch niet duurder als hij een kilometer in NL rijdt ipv dezelfde kilometer in Duitsland? Waarom zou je dan lomp en makkelijk een harde tariefknip op de grens invoeren? Sorry hoor, maar ik snap je vergoeilijking gewoon niet.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door dennistd »

Dat zal wel een verschil in het subsidiebedrag zijn.. Als de vervoerder in Nederland 3 euro per kilometer krijgt en in Duitsland 1 euro, dan zijn de kaartjes in Duitsland duurder.
fictieve bedragen
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bus Lijn SB 58 Nijmegen - Kleve

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Inmiddels is Breng gezwicht en men kan bij inlevering van de niagkaartjes, compensatie krijgen. Formulier te halen bij de Brengwinkel in Nijmegen.
Maar daar hoor je dan weer niemand over :')

Oh toch wel, zie dat de Gelderlander er aandacht aan besteed: http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.3652973
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten