Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Niemand hoeft te gokken want ik krijg voor alle deeltrajecten een prijsopgave uit de reisplanner, met deze afstanden:
Lelystad-Dronten 25
Dronten-Kampen Zuid 17
Kampen Zuid-Zwolle 15
Bij elkaar opgeteld dus 57
Het zou me niks verbazen dat twee verschillende tariefafstanden voor hetzelfde traject te hoog gegrepen is voor de reisplanner en daarom voor Lelystad-Zwolle alleen het huidige tarief er in staat.
-update:
Het zit blijkbaar toch anders, voor sommige dagen (bijv. 10 dec) krijg ik wel de juiste prijs met 57 tariefeenheden maar soms ook weer niet (bijv. 11 dec is de oude prijs...).
Lelystad-Dronten 25
Dronten-Kampen Zuid 17
Kampen Zuid-Zwolle 15
Bij elkaar opgeteld dus 57
Het zou me niks verbazen dat twee verschillende tariefafstanden voor hetzelfde traject te hoog gegrepen is voor de reisplanner en daarom voor Lelystad-Zwolle alleen het huidige tarief er in staat.
-update:
Het zit blijkbaar toch anders, voor sommige dagen (bijv. 10 dec) krijg ik wel de juiste prijs met 57 tariefeenheden maar soms ook weer niet (bijv. 11 dec is de oude prijs...).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Nou, waar die tussenliggende stations ook liggen, never in a million years is dat 57 km natuurlijk. Het is 49,6. En Dronten ligt niet op 25 maar op 21 km van Lelystad. Het klassieke gegoochel met "u betaalt de kortste route" dus weer (maar wij bepalen wel even dat de kortste route minimaal net zo lang is als de langste route)
Tarieven Hanzelijn niet ter discussie
http://www.destentor.nl/regio/lelystad/ ... -1.3647627
NS heeft indertijd kunstmatig het aantal tariefeenheden op de Hanzelijn hoger gesteld dan de fysieke afstand. En NS komt hierop niet terug:
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft de Tweede Kamer verkeerd geïnformeerd over de hoge prijs van treinkaartjes op de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle (Hanzelijn). Dat vinden de gedeputeerden Jaap Lodders (Flevoland) en Gerrit Jan Kok (Overijssel). Mansveld vertelde de Kamer in december dat het omstreden tarief - 15 tot 25 procent hoger dan reizigers elders in het land betalen - komt door een 'foutje in het systeem van NS'. Er zou aan worden gewerkt.
De provinciebestuurders hebben nu van NS te horen gekregen dat het een bewuste keuze is, waar ze nog steeds onverkort achter staan.
NS bevestigen dat tegenover deze krant. Het bedrijf wil geen prijsverschillen op een reis naar dezelfde bestemming. Die bijzondere situatie is ontstaan door de aanleg van de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle). Er zijn nu twee treinverbindingen tussen Zwolle en Amsterdam: via de polder en via de Veluwe. NS hanteren voor de nieuwe en kortere route de prijs van de oude verbinding over de Veluwe.
Overijssel en Flevoland vinden dat onacceptabel en oneerlijk. Ze vragen Mansveld in te grijpen.
NS heeft indertijd kunstmatig het aantal tariefeenheden op de Hanzelijn hoger gesteld dan de fysieke afstand. En NS komt hierop niet terug:
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft de Tweede Kamer verkeerd geïnformeerd over de hoge prijs van treinkaartjes op de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle (Hanzelijn). Dat vinden de gedeputeerden Jaap Lodders (Flevoland) en Gerrit Jan Kok (Overijssel). Mansveld vertelde de Kamer in december dat het omstreden tarief - 15 tot 25 procent hoger dan reizigers elders in het land betalen - komt door een 'foutje in het systeem van NS'. Er zou aan worden gewerkt.
De provinciebestuurders hebben nu van NS te horen gekregen dat het een bewuste keuze is, waar ze nog steeds onverkort achter staan.
NS bevestigen dat tegenover deze krant. Het bedrijf wil geen prijsverschillen op een reis naar dezelfde bestemming. Die bijzondere situatie is ontstaan door de aanleg van de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle). Er zijn nu twee treinverbindingen tussen Zwolle en Amsterdam: via de polder en via de Veluwe. NS hanteren voor de nieuwe en kortere route de prijs van de oude verbinding over de Veluwe.
Overijssel en Flevoland vinden dat onacceptabel en oneerlijk. Ze vragen Mansveld in te grijpen.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
De provincies hebben wellicht dit antwoord van NS verwacht. En dat ligt in de lijn der verwachtingen zoals op dit forum meerdere malen is betoogd. De provincies hebben wel een punt als het gaat om de reactie van de staatssecretaris. Dat is niet duidelijk en helder geweest.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Tsja, het symboliseert weer eens heel mooi dat de NS veel te veel macht heeft. Het bedrijf is staatsbedrijf no1, maar de overheid kan/wil niet eens ingrijpen als het mis gaat zoals nu. Het is asociaal om mensen onnodig meer geld te laten betalen.
Hieraan paralel is natuurlijk de discussie van de tarieven op het Kamperlijntje. Omdat de hanzelijn is geopend, verhoogde de NS de tariefeenheden. Weer zo'n gevalletje macht misbruik. Gelukkig is Rocov druk bezig met het terugdraaien van deze onzin.
Hieraan paralel is natuurlijk de discussie van de tarieven op het Kamperlijntje. Omdat de hanzelijn is geopend, verhoogde de NS de tariefeenheden. Weer zo'n gevalletje macht misbruik. Gelukkig is Rocov druk bezig met het terugdraaien van deze onzin.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Het nadeel is dat reizigers op de korte afstand meer last hebben van het regressieve tariefsysteem dan reizigers op de langere afstand met die extra kilometers. Op termijn is het aantal langeafstandsreizigers waarschijnlijk lager dan het aantal regionale reizigers. Dan zou je dus kunnen stellen dat bij het voorkomen van een beperkte inkomstenderving op de lange afstand een stevig nadeel heeft voor reizigers op de korte afstand.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Het jammerlijke is dat de overheid eigenlijk schuldig is: zij laten NS dit doen. Als Den Haag gewoon zijn werk zou doen, zou NS dit soort praktijken niet eens kunnen uitvoeren. :')NintendoC schreef:Tsja, het symboliseert weer eens heel mooi dat de NS veel te veel macht heeft. Het bedrijf is staatsbedrijf no1, maar de overheid kan/wil niet eens ingrijpen als het mis gaat zoals nu. Het is asociaal om mensen onnodig meer geld te laten betalen.
Hieraan paralel is natuurlijk de discussie van de tarieven op het Kamperlijntje. Omdat de hanzelijn is geopend, verhoogde de NS de tariefeenheden. Weer zo'n gevalletje macht misbruik. Gelukkig is Rocov druk bezig met het terugdraaien van deze onzin.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Holy shit kost een enkele reis Zwolle-Lelystad echt een tientje Gaatje in je hoofd ofzo :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Sterker nog, op ritten als Amsterdam-Groningen of Amsterdam-Leeuwarden zit je sterk tegen het maximale dagtarief aan als het een retourtje is. Die extra kilometers maken dus vrijwel niets uit. Alleen voor de relatie Amsterdam/Amsterdam Zuid/Schiphol - Zwolle zijn de extra tariefkilometers relevant. Waarschijnlijk zijn dat wel zoveel reizigers dat het de NS significant geld kost.Klaasje schreef:Het nadeel is dat reizigers op de korte afstand meer last hebben van het regressieve tariefsysteem dan reizigers op de langere afstand met die extra kilometers. Op termijn is het aantal langeafstandsreizigers waarschijnlijk lager dan het aantal regionale reizigers. Dan zou je dus kunnen stellen dat bij het voorkomen van een beperkte inkomstenderving op de lange afstand een stevig nadeel heeft voor reizigers op de korte afstand.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 19:18
- Locatie: Zwolle
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Het probleem ligt niet bij de NS. Het probleem zit hem in de scheiding van de NS en Prorail. De NS betaald Prorail voor het gebruik van het spoor. Een verlaging van het tarief voor reizen op de Hanzelijn door de NS betekend automatisch een verlaging van het tarief voor de route via de Veluwe. Ik geloof niet dat Prorail zijn prijs voor het gebruik van beide routes gaat verlagen omdat de NS z'n tarieven verlaagt. Met andere woorden: de NS zal een verlies moeten nemen omdat politici goede sier willen maken t.o.v. de burger. Welke directeur van een commercieel bedrijf (en dat is de NS tegenwoordig) wil dat voor zijn rekening nemen? Niet veel denk ik. Begrijpelijke reactie daarom van de NS.NintendoC schreef:Tsja, het symboliseert weer eens heel mooi dat de NS veel te veel macht heeft. Het bedrijf is staatsbedrijf no1, maar de overheid kan/wil niet eens ingrijpen als het mis gaat zoals nu. Het is asociaal om mensen onnodig meer geld te laten betalen.
Hieraan paralel is natuurlijk de discussie van de tarieven op het Kamperlijntje. Omdat de hanzelijn is geopend, verhoogde de NS de tariefeenheden. Weer zo'n gevalletje macht misbruik. Gelukkig is Rocov druk bezig met het terugdraaien van deze onzin.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Het verlagen van het tarief van de Hanzelijn zorgt er helemaal niet voor dat het reizen op de Veluwelijn ook goedkoper moet worden, alleen moeten reizigers die vanuit Amsterdam via Amersfoort naar Zwolle reizen of v.v. dan óf een via-kaartje (zover die nog bestaan) kopen óf omchecken in Amersfoort (of een ander station op die route). De Hanzelijn zorgt namelijk voor heel veel treinreizigers niet voor een verandering van hun reistraject.
En aan de scheiding van NS en ProRail ligt het ook niet, het staat de NS vrij zelf een tariefsysteem te bedenken of als ze dat willen alle reizigers gratis te vervoeren, zolang de NS maar gebruiksrecht aan ProRail wordt afgedragen kan en mag er daar niet geklaagd worden over de prijsberekening van vervoersbewijzen.
En aan de scheiding van NS en ProRail ligt het ook niet, het staat de NS vrij zelf een tariefsysteem te bedenken of als ze dat willen alle reizigers gratis te vervoeren, zolang de NS maar gebruiksrecht aan ProRail wordt afgedragen kan en mag er daar niet geklaagd worden over de prijsberekening van vervoersbewijzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Maar wat is het probleem om de twee trajecten los van elkaar te zien? Is Amsterdam/Schiphol - Zwolle niet altijd sneller/korter/beter via de Hanzelijn dan via de Veluwe? Zo ja, dan is dat toch gewoon de route met de meeste voorkeur?
Als ik van Rotterdam naar Amersfoort reis, dan doe ik dat toch ook logischerwijs via Utrecht en niet via Schiphol?
Je zou misschien ook een variabele tariefafstand kunnen invoeren? Als ik in Lelystad incheck en in Zwolle uitcheck dan zijn het X kilometers, check ik in Amsterdam in en in Zwolle uit, dan zijn het Y kilometers.
Als ik van Rotterdam naar Amersfoort reis, dan doe ik dat toch ook logischerwijs via Utrecht en niet via Schiphol?
Je zou misschien ook een variabele tariefafstand kunnen invoeren? Als ik in Lelystad incheck en in Zwolle uitcheck dan zijn het X kilometers, check ik in Amsterdam in en in Zwolle uit, dan zijn het Y kilometers.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 19:18
- Locatie: Zwolle
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Waarom zou je dat soort handelingen gaan verrichten als je een goedkoper kaartje hebt als je het niet doet? Het in- en uitstappunt zijn hetzelfde en het OV-chipsysteem ziet het onderscheid toch niet. Dat systeem is trouwens juist ook bedoeld om de reiziger niet op te zadelen met het moeten maken van dit soort keuzes.Bee schreef:Het verlagen van het tarief van de Hanzelijn zorgt er helemaal niet voor dat het reizen op de Veluwelijn ook goedkoper moet worden, alleen moeten reizigers die vanuit Amsterdam via Amersfoort naar Zwolle reizen of v.v. dan óf een via-kaartje (zover die nog bestaan) kopen óf omchecken in Amersfoort (of een ander station op die route).
Ik begin trouwens te denken dat deze discussie voorkomen had kunnen worden door ergens 8 km extra spoor in de Hanzelijn te proppen. Een idiote oplossing maar qua krantenkoppen en politiek gejammer had dat een hoop problemen gescheeld.
De NS is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling en de tijd dat de overheid de tekorten aanvulde is al sinds begin jaren 90 voorbij. Het is een commercieel bedrijf en de directie wordt uiteindelijk gewoon afgerekend op de financiële prestaties. Als directeur ga je dan niet geld weggeven om de politiek en de kranten te vriend te houden.Bee schreef:En aan de scheiding van NS en ProRail ligt het ook niet, het staat de NS vrij zelf een tariefsysteem te bedenken of als ze dat willen alle reizigers gratis te vervoeren, zolang de NS maar gebruiksrecht aan ProRail wordt afgedragen kan en mag er daar niet geklaagd worden over de prijsberekening van vervoersbewijzen.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Je bent bekend met het concept theorie? Theoretisch kan de NS zonder overleg met ProRail beslissen iedereen gratis te vervoeren, ProRail heeft daar helemaal niets over te zeggen. In de praktijk zal de NS dat niet doen, maar daar ging het niet over, het ging erover dat ProRail bepaald welke tarieven de NS moet heffen en dat is niet het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Je hoeft helemaal niet om te checken (wat een woord trouwens :')) als je via Amersfoort reist en de Hanzelijn korter gemaakt is in tariefkilometers, althans, niet wanneer het de snelste reismogelijkheid is of de reisoptie met de minste overstaps. "Omchecken" is alleen nodig wanneer je terugsteekt of echt een omreis maakt.Bee schreef:Het verlagen van het tarief van de Hanzelijn zorgt er helemaal niet voor dat het reizen op de Veluwelijn ook goedkoper moet worden, alleen moeten reizigers die vanuit Amsterdam via Amersfoort naar Zwolle reizen of v.v. dan óf een via-kaartje (zover die nog bestaan) kopen óf omchecken in Amersfoort (of een ander station op die route). De Hanzelijn zorgt namelijk voor heel veel treinreizigers niet voor een verandering van hun reistraject.
De scheiding heeft er niets mee te maken, als NS beide spoorlijnen in eigen beheer zou hebben (net als vroeger) zouden er ook onderhoudskosten aan beide lijnen besteed moeten worden. Nu betaalt NS voor het onderhoud via de infraheffing aan Prorail.beantherio schreef:Het probleem ligt niet bij de NS. Het probleem zit hem in de scheiding van de NS en Prorail. De NS betaald Prorail voor het gebruik van het spoor.
Dat is inherent aan het tariefsysteem dat NS gebruikt. Maar het geldt wel alleen voor reizen die via Lelystad & Amersfoort nu even lang zijn (in tariefeenheden) en die straks korter zijn via Lelystad. Met andere woorden, Zwolle-Utrecht wordt niet voordeliger (want niet korter via Lls) en Zwolle-Amsterdam wordt wel voordeliger.Een verlaging van het tarief voor reizen op de Hanzelijn door de NS betekend automatisch een verlaging van het tarief voor de route via de Veluwe.
Nu vraagt NS voor ieder ritje dat via de Hanzelijn loopt 10 km te veel en dat is juist winst ten koste van een bepaalde groep reizigers. Wie maakt er nu goede sier? Zo begrijpelijk vind ik het niet.Ik geloof niet dat Prorail zijn prijs voor het gebruik van beide routes gaat verlagen omdat de NS z'n tarieven verlaagt. Met andere woorden: de NS zal een verlies moeten nemen omdat politici goede sier willen maken t.o.v. de burger.
In hetzelfde rijtje overigens: de Gooiboog Almere-Hilversum had ook nog wat extra bochten kunnen gebruiken, Almere Poort - Naarden-Bussum is volgens de tariefeenheden 22km in plaats van 15km. Niet geheel ontoevallig evenveel kilometers als de route via Weesp.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Slechts in een zeer beperkt aantal gevallen zal het vanuit Noord-Holland (m.u.v. het Gooi) via Amersfoort sneller zijn, tot en met Weesp is via Lelystad altijd sneller dan via Amersfoort, in Naarden-Bussum is er een klein verschil van zes minuten in het voordeel van Amersfoort. Dus ja, omchecken zal dan nodig zijn als je via Amersfoort reist en van/naar Zwolle of verder reist.Geert schreef:Je hoeft helemaal niet om te checken (wat een woord trouwens :')) als je via Amersfoort reist en de Hanzelijn korter gemaakt is in tariefkilometers, althans, niet wanneer het de snelste reismogelijkheid is of de reisoptie met de minste overstaps. "Omchecken" is alleen nodig wanneer je terugsteekt of echt een omreis maakt.Bee schreef:Het verlagen van het tarief van de Hanzelijn zorgt er helemaal niet voor dat het reizen op de Veluwelijn ook goedkoper moet worden, alleen moeten reizigers die vanuit Amsterdam via Amersfoort naar Zwolle reizen of v.v. dan óf een via-kaartje (zover die nog bestaan) kopen óf omchecken in Amersfoort (of een ander station op die route). De Hanzelijn zorgt namelijk voor heel veel treinreizigers niet voor een verandering van hun reistraject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Weet je zeker dat je stelling klopt? Als ik morgen een reis plan in de reisplanner Zwolle -> Alkmaar om 8.48 krijg ik een reisadvies via Amersfoort dat sneller is dan de vorige en volgende reismogelijkheid via Lls.
Mocht je echt specifiek omreizen via Amersfoort en het was niet een snellere optie dan via Lls, dán moet je omchecken ja. Maar hoe vaak zou dat voorkomen? Ik ga er van uit dat het grootste deel van de reizigers de reisplanner volgt. Vuistregel: voor elke optie die de reisplanner geeft hoef je niet om te checken, tenzij je terugsteekt (optie voor jaarkaart staat dan aan).
Mocht je echt specifiek omreizen via Amersfoort en het was niet een snellere optie dan via Lls, dán moet je omchecken ja. Maar hoe vaak zou dat voorkomen? Ik ga er van uit dat het grootste deel van de reizigers de reisplanner volgt. Vuistregel: voor elke optie die de reisplanner geeft hoef je niet om te checken, tenzij je terugsteekt (optie voor jaarkaart staat dan aan).
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
De politiek bemoeit zich ook met de tariefdiscussie:
http://www.destentor.nl/regio/lelystad/ ... -1.3649025
DEN HAAG - ChristenUnie en CDA in de Tweede Kamer willen opheldering over het tariefsysteem van de Nederlandse Spoorwegen.
ChristenUnie vindt zelfs dat het systeem op de schop moet. "Reizigers in heel Nederland moeten betalen voor het aantal kilometers over de kortste route."
Beide partijen reageren hiermee op berichtgeving in deze krant over de omstreden tarieven op de nieuwe Hanzespoorlijn (Zwolle-Lelystad). De prijzen liggen daar tot grote ergernis van de provincies Flevoland en Overijssel 15 tot 25 procent hoger dan elders in het land. Beide provincies willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) ingrijpt.
De NS hebben de prijs op de Hanzelijn gelijkgetrokken met de oude, langzamere en langere route via de Veluwe naar Amsterdam, om dezelfde prijs te houden op één bestemming. Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie vindt dat niet acceptabel en stelt over deze kwestie vandaag schriftelijke vragen aan staatssecretaris Mansveld.
"Uit alles blijkt dat het tariefsysteem op de schop moet. Het huidige systeem met tariefeenheden werkt niet, is niet eerlijk en niet transparant. Het is aan de reizigers niet uit te leggen dat zij zoveel extra moeten betalen voor dit traject, om de tarieven van twee verschillende routes gelijk te trekken. Als ik van Den Haag naar Amsterdam reis, hoef ik toch ook niet te betalen alsof ik via Utrecht zou rijden?"
Volgens Dik-Faber speelt het probleem op meer lijnen. "Ook tussen Breukelen en Woerden geldt een verhoogd tarief. Het systeem leidt ook tot de bizarre situatie dat een treinkaartje Zwolle-Den Haag goedkoper is dan Kampen Zuid-Den Haag, terwijl de trein van Zwolle naar Den Haag langs station Kampen Zuid komt..."
Het CDA vraagt volgende week in een debat opheldering. "We willen weten hoe het kan dat de staatssecretaris eerst sprak van een foutje dat zou worden rechtgezet, terwijl nu blijkt dat het een bewuste keuze is. Dat is heel raar." Het CDA vindt dat de NS de reiziger onnodig benadeelt. "NS heeft de beloofde reistijd op de Hanzelijn kunnen waarmaken en werpt nu ook nog een tariefbarrière op. Het lijkt wel of ze de Hanzelijn met tegenzin in bedrijf hebben genomen", reageert CDA'er Eddy van Hijum.
Wat de ChristenUnie betreft is deze discussie de opmaat naar een breder debat over tarieven in het hele openbaar vervoer. "We moeten ook kijken naar de hoge opstaptarieven waardoor korte ritjes in verhouding erg duur zijn."
http://www.destentor.nl/regio/lelystad/ ... -1.3649025
DEN HAAG - ChristenUnie en CDA in de Tweede Kamer willen opheldering over het tariefsysteem van de Nederlandse Spoorwegen.
ChristenUnie vindt zelfs dat het systeem op de schop moet. "Reizigers in heel Nederland moeten betalen voor het aantal kilometers over de kortste route."
Beide partijen reageren hiermee op berichtgeving in deze krant over de omstreden tarieven op de nieuwe Hanzespoorlijn (Zwolle-Lelystad). De prijzen liggen daar tot grote ergernis van de provincies Flevoland en Overijssel 15 tot 25 procent hoger dan elders in het land. Beide provincies willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) ingrijpt.
De NS hebben de prijs op de Hanzelijn gelijkgetrokken met de oude, langzamere en langere route via de Veluwe naar Amsterdam, om dezelfde prijs te houden op één bestemming. Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie vindt dat niet acceptabel en stelt over deze kwestie vandaag schriftelijke vragen aan staatssecretaris Mansveld.
"Uit alles blijkt dat het tariefsysteem op de schop moet. Het huidige systeem met tariefeenheden werkt niet, is niet eerlijk en niet transparant. Het is aan de reizigers niet uit te leggen dat zij zoveel extra moeten betalen voor dit traject, om de tarieven van twee verschillende routes gelijk te trekken. Als ik van Den Haag naar Amsterdam reis, hoef ik toch ook niet te betalen alsof ik via Utrecht zou rijden?"
Volgens Dik-Faber speelt het probleem op meer lijnen. "Ook tussen Breukelen en Woerden geldt een verhoogd tarief. Het systeem leidt ook tot de bizarre situatie dat een treinkaartje Zwolle-Den Haag goedkoper is dan Kampen Zuid-Den Haag, terwijl de trein van Zwolle naar Den Haag langs station Kampen Zuid komt..."
Het CDA vraagt volgende week in een debat opheldering. "We willen weten hoe het kan dat de staatssecretaris eerst sprak van een foutje dat zou worden rechtgezet, terwijl nu blijkt dat het een bewuste keuze is. Dat is heel raar." Het CDA vindt dat de NS de reiziger onnodig benadeelt. "NS heeft de beloofde reistijd op de Hanzelijn kunnen waarmaken en werpt nu ook nog een tariefbarrière op. Het lijkt wel of ze de Hanzelijn met tegenzin in bedrijf hebben genomen", reageert CDA'er Eddy van Hijum.
Wat de ChristenUnie betreft is deze discussie de opmaat naar een breder debat over tarieven in het hele openbaar vervoer. "We moeten ook kijken naar de hoge opstaptarieven waardoor korte ritjes in verhouding erg duur zijn."
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Hopelijk gaat de kamer inzien dat een structurele keuze voor een andere tariefstructuur ook allerlei andere consequenties heeft waarover dieper nagedacht moet worden dan het roepen van populistische leuzes. Maar leer mij de politiek kennen: Hoop kabaal, uiteindelijk komt er een slecht voorstel wat niet goed uitgevoerd wordt en waarbij weer een hoop tijd, geld en moeite over de balk gegooid wordt... :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Wie was er nu al jaren ontevreden over het huidige tariefsysteem en stak dat niet onder stoelen of banken...?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
In de Hanzeliner betaalde ik voor een enkeltje Dronten - Zwolle met de chipkaart ook rond 5 euro, zonder enige vorm van korting. Dan is het treintarief niet eens heel raar, gezien de reistijdwinst.deadlock schreef:Holy shit kost een enkele reis Zwolle-Lelystad echt een tientje Gaatje in je hoofd ofzo :D
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Dit waren vorig jaar de tarieven van de Hanzeliner.
Onderste tabel is de "tarief afstand".
Onderste tabel is de "tarief afstand".
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Lelystad - Zwolle. 48 tariefeenheden, 7 euro 90. Nu 9 euro 60, maar wel met een reistijdwinst van meer dan een half uur. Klinkt niet als een slechte kosten-batenverhouding.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Dat klopt, er zijn best wel voorbeelden dat de prijsstijgingen redelijk zijn, voor meer kwaliteit iets meer betalen is niet verkeerd.Wubbo schreef:Lelystad - Zwolle. 48 tariefeenheden, 7 euro 90. Nu 9 euro 60, maar wel met een reistijdwinst van meer dan een half uur. Klinkt niet als een slechte kosten-batenverhouding.
De pijn zit vooral in het scholierenvervoer. op de busabonnementen was er korting van 40%. Als dat in de trein mogelijk was dan betaalde je voor Lelystad-Zwolle ongeveer 180 euro per maand tegen ong 150 euro per maand voor de bus. Dat zou ook een redelijke kosten-baten verhouding zijn. Maar zonder die korting is de prijs ongeveer verdubbeld.
Maar op dit forum is over die tarieven al het nodige gezegd.
Re: Tarieven Hanzelijn nog steeds niet bekend.
Scholierenabonnementen hadden al heel lang afgeschaft moeten worden aangezien scholierenvervoer (midden in de ochtendspits) erg duur is voor de samenleving en weinig oplevert aan bereikbaarheid; maar daar nu mee komen (zie je bijv. in Zuid-Holland) ook levert wel onnodig veel extra kosten voor gezinnen, die het gezien de economische situatie toch al redelijk lastig hebben. Ik had liever een sterfhuisconstructie gezien, waarbij de abonnementsvorm in een aantal jaar tijd geleidelijk was afgeschaft. Bijvoorbeeld om het percentage korting jaarlijks met 10% te verminderen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten