De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Suus »

De Lijn rijdt met trams die te oud zijn
Er rijden in Antwerpen vijftig trams rond die ouder zijn dan vijftig jaar. Nochtans staat in het decreet van de Vlaamse regering dat dit niet toegelaten is.

In Antwerpen rijden nog 50 van de 61 Presidents' Conference Committee-trams (PPC) die besteld werden tussen 1960 en 1962. De trams, die vooral worden ingezet op lijnen 4, 6, 7, 12 en 24, horen eigenlijk in een museum thuis, maar worden toch nog door de vervoersmaatschappij De Lijn ingezet door capaciteitsproblemen. Maar eigenlijk mogen ze dus niet meer worden gebruikt.

‘Maar er is geen probleem voor de veiligheid van de reizigers', luidt het bij De Lijn. ‘Momenteel worden alle trams ingezet, zelfs de reservetoestellen, om bijvoorbeeld op de lijnen 7 en 15 (waar reizigers na de hervorming van het tramnetwerk opeengepakt zaten, nvdr. ) te worden ingezet. Deze toestellen worden geregeld onderhouden en indien nodig worden de technische installaties vervangen.'
Bron: Het Nieuwsblad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Fles »

Gezeik om niks weer.

Mensen gaan voor regeltjes, en dat snappen ze daar dus prima :pos:

Overigens, als 50 van de 61 oorspronkelijk in 1960-62 bestelde exemplaren nog steeds rondrijden, is dat wel een getuigenis van betrouwbaarheid, denk je niet? _O_
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Er rijden in Antwerpen vijftig trams rond die ouder zijn dan vijftig jaar. (...)
Comfort is ver te zoeken ja. Maar het rijdt en het is veilig, dussehh.. big what?
Ik doe ook maar wat
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Stéphane »

Fles schreef:Overigens, als 50 van de 61 oorspronkelijk in 1960-62 bestelde exemplaren nog steeds rondrijden, is dat wel een getuigenis van betrouwbaarheid, denk je niet? _O_
Ik wil wel eens zien hoelang die Hermelijnen het uithouden..
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Z2N »

Tijd dat de Belgen de Fransen gaan nadoen: in Rouen zijn ze net bijna klaar met de vervanging van 23 trams van net geen 20 jaar oud! :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Stéphane »

Ja, daar waren de voorbije zomer al grote moderniseringen op til.
Qua materieel niet zozeer maar qua netwerkuitbreiding en vooral de snelheid waarmee dat gebeurd en waarom niet de financiering zou ik eerder de Fransen willen nadoen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Suus »

Vlaanderen besteed jaarlijks bijna net zo veel aan De Lijn als alle Nederlandse provincies/stadsregio's aan lokaal OV en in Nederland houdt dat ook regionale treindiensten in. Er wordt ongeveer 150 euro per inwoner van Vlaanderen besteed aan het OV, dat komt neer op ongeveer 300 euro per Vlaamse belastingbetaler. De oorzaak van deze enorme geldbesteding kan gevonden worden op twee vlakken:
- De eisen voor de basismobiliteit (waar in sommige gebieden al weer door de bodem heen is bezuinigd) zorgt voor een inflatie van het lijnennet zonder dat er aantoonbaar meer inkomsten tegenover staan.
- Prijsbeleid.

Er zijn nu nieuwe trams besteld die in 2015 geleverd worden, de bestelling daarvan sleepte al sinds 2008 aan omdat een minister van de partij die nu zeurt over de te oude trams geen idee had hoe aanbesteden werkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Fles »

Bee schreef:Er wordt ongeveer 150 euro per inwoner van Vlaanderen besteed aan het OV, dat komt neer op ongeveer 300 euro per Vlaamse belastingbetaler.
Wacht, en de rest? :? Kinderen en illegalen? Of geldt er voor belasting net zo'n enorme lijst uitzonderingen voor "vaderlandslievende redenen"? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Suus »

Kinderen, gepensioneerden, mensen die onder de inkomensgrens vallen zoals jobstudenten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Vinny »

In Nederland is toch ook zo dat ongeveer de helft van het aantal inwoners?
De arbeidsparticipatiegraad is iets meer dan 75% van 15-65 jarigen. Dan is ongeveer 25% van de bevolking ouder dan 65 of jonger dan 15, dus dat klopt dan wel redelijk:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arb ... 819-wm.htm
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
spoorpat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 21:37

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door spoorpat »

Hadden ze in Den Haag ook nog maar de PCC's. De comfort in die ouwe karren was beter dan in de Citadessen, waar je veelal met je knieën in je nek zit.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door iljitsch »

Ik heb laatst nog een paar ritjes met zowel de oude lichtgele als de nieuwere donkergele Haagse PCCs van het HOVM gemaakt en het viel me op dat het toch nog heel bruikbare trams zijn. Ik zat te denken dat je ze wellicht 's avonds in zou kunnen zetten als er minder capaciteit nodig is in plaats van een voor 10% gevulde GTL.

Structureel zijn die dingen volgens mij onverwoestbaar. Gooi er de destijds nieuwe onderstellen van de eerste generatie GTLs onder, kleine upgrade van de besturing en ze kunnen nog jaren mee. :D

Alleen een lagevloersPCC zie ik zo snel niet gebeuren.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, we gaan maar even terug in de tijd.

Bovendien, het maakt niet uit hoe vol het voertuig is. Enige wat meetelt is sociale controle. Maar daar kun je bij de GTLs gewoon de B-bak voor afsluiten. Blijven alleen de A- en C-bak toegangkelijk.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door R-Flow »

spoorpat schreef:Hadden ze in Den Haag ook nog maar de PCC's. De comfort in die ouwe karren was beter dan in de Citadessen, waar je veelal met je knieën in je nek zit.
Grappig hoe mensen meestal alleen het positieve van vroegâh onthouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Suus »

Vandalisme was een groot probleem in de onbemande aanhangwagens in Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door iljitsch »

Zou het moeilijk zijn een GTL om te bouwen tot een GTK: Gelede Tram Kort, door de middenbak te verwijderen? Zo'n lege bak meeslepen lijkt me toch flink wat energie kosten.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Zou het moeilijk zijn een GTL om te bouwen tot een GTK: Gelede Tram Kort, door de middenbak te verwijderen? Zo'n lege bak meeslepen lijkt me toch flink wat energie kosten.
Dan zit je vervolgens in de spits met trams die veelte klein zijn. Denk persoonlijk dat het energieverbruik van zo'n lege bak wel mee zal vallen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Anne »

iljitsch schreef:Zou het moeilijk zijn een GTL om te bouwen tot een GTK: Gelede Tram Kort, door de middenbak te verwijderen? Zo'n lege bak meeslepen lijkt me toch flink wat energie kosten.
Niet echt nuttig want dan heb je in drukke uren weer meer trams nodig.
Is steeds een afweging kleinere eenheden en hogere frequentie of grote eenheden met een lagere frequentie.

Daarnaast is het aanpassen meer dan alleen een tussenbak eruit halen.
Ook de hele elektrische installatie moet worden omgebouwd. Die bestaat nu uit twee gelijke groepen.
Bij een storing kan een groep worden uitgeschakeld.

De afkorting die je gebruikt is niet juist.
GTL8 is een lange versie van een 8 asser. GTL6 is het als je er een bak tussen uit haalt (en GTL10 als je die bak in een andere tram plaatst).
De GTK8 of GTK6 is een 8 of 6 asser met kortere wagenbakken. Dit zou bijv. nodig zijn voor Amsterdam voor de Leidsestraat wisselplaatsen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Anne »

iljitsch schreef:Ik heb laatst nog een paar ritjes met zowel de oude lichtgele als de nieuwere donkergele Haagse PCCs van het HOVM gemaakt en het viel me op dat het toch nog heel bruikbare trams zijn.
Om maar weer even een linkje naar De Lijn te leggen.
Je kan ook in Belgie op het net van De Lijn een Haagse PCC tegen komen. (1006).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door iljitsch »

Waar dan? In Antwerpen rijden ook PCC's maar die zien er nogal anders uit dan de Haagse (wat hoekiger) en het spoor is daar maar een meter breed.

Wat betreft inkorten GTLs dan wel korte trams in het algemeen: ik had het specifiek over de rustige delen van de dag. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat als er straks een flinke lading nieuwe trams in Den Haag is er veel GTLs overbodig worden en dan kan wellicht het verschil tussen een ingekorte GTL en een dikke 2,55m-tram in de exploitatie toch nog wel relevant zijn. Als je alleen 's avonds rijdt maak je natuurlijk niet overdreven veel kilometers dus kan een oude tram nog wel eventjes mee. Maar je blijft zitten met het nadeel dat oude trams een hoge vloer hebben. Hoewel dat 's avonds minder bezwaarlijk is dan overdag.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door tsov »

Want 's avonds reizen er geen ouderen?

Overigens, die 1006 waar avl het over had is omgespoord naar meterspoor en rijdt voor een Vlaamse museumorganisatie. Zie hier een foto van die tram op de Kustlijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door iljitsch »

tsov schreef:Want 's avonds reizen er geen ouderen?
Precies.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door tsov »

I beg to differ, maar goed, ik heb daar geen cijfers over. Bovendien wordt de exploitatie er waarschijnlijk alleen maar duurder van, omdat je op een zeker moment die trams zal moeten wisselen. Dat zijn toch weer extra personeelskosten. Een bestuurder die een late dienst heeft, begint niet pas op het moment dat je die kleinere trams kan gaan inzetten (zeg rond 20.00), maar waarschijnlijk rond 16.00 (uitgaande van een achturige dienst die afloopt rond middernacht). Dan moet toch iemand de oude tram uit de remise halen en de nieuwe tram ernaartoe rijden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Anne »

Bekijk deze link.

Het handhaven van een serie trams voor de rustige uren kost extra geld.
Trams moeten worden onderhouden en gestald.
Als het straks een afwijkende serie is naast de nieuwe tram kost dat ook nog extra door de benodigde kennis voor onderhoud en er mee rijden en ook nog de onderdelen voorraad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn rijdt met trams die te oud zijn

Bericht door Suus »

Anyway, terug naar Antwerpen. Daar heeft men al jaren een tekort aan capaciteit bij de trams, de nalevering in 2012 van 13 trams heeft eigenlijk geen verbetering gebracht omdat het net op twee plekken een uitbreiding heeft gehad en er meer dan ooit van reizigers aan de rand van de stad wordt verwacht dat ze overstappen op de tram. Er zijn dan ook terechte zorgen dat de nieuwe levering in 2015 amper zal zorgen voor vervanging, zeker omdat er nog altijd uitbreidingen van het net op stapel staan zoals de reuzenpijp, het Eilandje en het rondpunt Wommelgem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten