Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ok, dat is nu een heldere uitleg. In het begin was het namelijk zo dat die fietssupplementen helemaal niet werden aangesproken, ook niet met saldoreizen.

Waarschijnlijk ligt het probleem aan het feit het systeem maar 1 product per reis kan zien? Dus als je een studentenproduct of maand/jaar of kortingsabo hebt je idd kunt blijven reizen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door webguy »

Er bestaat wel zoiets als afhankelijkheden tussen producten, want als je op Saldo reist wordt je kortingsproduct ook "geblokeerd" - je kan tijdens het reizen geen restitutieproduct ophalen bijvoorbeeld. Maar misschien werkt dat niet met "extras"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Thom91 »

Vond het wel jammer dat het GVB de perrons niet vrij gemaakt had van sneeuw vanochtend om 09:20. En verder stond metro 51 weer op standje kachel, te warm gewoon in dat ding.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Anne »

hauptbahnhof schreef:Ok, dat is nu een heldere uitleg. In het begin was het namelijk zo dat die fietssupplementen helemaal niet werden aangesproken, ook niet met saldoreizen.

Waarschijnlijk ligt het probleem aan het feit het systeem maar 1 product per reis kan zien? Dus als je een studentenproduct of maand/jaar of kortingsabo hebt je idd kunt blijven reizen.
Hoe gaat dat bij NS want je kan daar nu toch ook je fietskaartje op je chipkaart laden?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Thom91 schreef:Vond het wel jammer dat het GVB de perrons niet vrij gemaakt had van sneeuw vanochtend om 09:20. En verder stond metro 51 weer op standje kachel, te warm gewoon in dat ding.
Naar de andere helft van de wagen lopen wilt vaak helpen!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Vanmiddag in een LHB gezeten die allemaal 'zoemende' geluiden maakte. En tussen Sneevlietweg en Amstelveenseweg ging het ook allemaal niet zo snel, terwijl dat toch wel het stuk is waar zo'n metro even lekker kan scheuren... M5, waar ben je? Koekoe!
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door robert55 »

hauptbahnhof op wo 06 feb 2013, 18:44

Thom91 schreef:Vond het wel jammer dat het GVB de perrons niet vrij gemaakt had van sneeuw vanochtend om 09:20. En verder stond metro 51 weer op standje kachel, te warm gewoon in dat ding.


Naar de andere helft van de wagen lopen wilt vaak helpen!
Je bedoelt het gedeelte vrieskist ?
Gemiddeld over de hele vloot klopt het wel, maar de spreiding ....
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Is er een goede reden waarom we na 10 jaar nog steeds twee haltes Museumplein hebben waar tram 16 stopt? [Gong] Museumplein > rammel rammel rammel het kruispunt over > [Gong] Museumplein gaat echt nergens over. :?
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 07 feb 2013, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Dat is omdat de halte ten noorden van het kruispunt een noodhalte is, die wordt tijdelijk gebruikt voor lijn 24 en als lijn 16 er dan toch langsrijdt kan die er ook wel even stoppen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

"Tijdelijk" vijftien jaar lang.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Vinny »

Het is voor de reiziger een stuk fijner dat hij de straat niet hoeft over te steken om op de tram te stappen. Dus :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ik weet nog toendertijd toen lijn 24 om ging rijden, toen stond er ook in het krantje iets van dat het is om verwarring te voorkomen. De normale halte van lijn 16 (zuidelijke halte) blijft gehandhaafd en dan moet lijn 16 ook bij de Noordelijke halte halteren. Het is namelijk niet te verkopen aan passagiers dat de trams dezelfde kant op gaan (vooral richting CS) maar de een gewoon doorrijdt).

Zo'n soortgelijke situatie heb je ook bij Weteringcircuit met lijn 25 (richting CS), alleen zijn die haltes allemaal voor trams een bepaalde richting. Ben ook allang aan het proberen om de halteafroep van Weteringcircuit pas in het circuit te laten komen, i.p.v. voor de halte van lijn 7/10. In de tussentijd druk ik het gewoon weg en herhaal ik het later wel
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Lang leve het ene BN'netje dat op lijn 51 reed vanmiddag! Tussen in ieder geval De Boelelaan/VU en Station Zuid was het haringen-in-een-ton...
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door robert55 »

Ik geloof hier nog niet genoemd, maar de ILT heeft de rapportage over de botsing tussen een CXX bus en een lijn 51 op 7.1.12 [waarbij in de bus een dode viel] gepubliceerd.

Voornaamste conclusies: oorzaak is door rood rijden van de bus. Verwachtingspatroon van de chauffeur [er hoeft zelden gestopt te worden, daarom wordt de overweg meestal zonder af te remmen genomen] kan daarin meespelen, aandacht nodig of de inrichting van de kruising [die wel aan de criteria voldoet] voldoende is. Er is geen veiligheidseis voor bussen vwb gevolgen zijdelingse impact [passagier werd uit de bus geslingerd].

http://www.ilent.nl/Images/RV12-0011%20 ... 335657.pdf
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ik weet nog toendertijd toen lijn 24 om ging rijden, toen stond er ook in het krantje iets van dat het is om verwarring te voorkomen. De normale halte van lijn 16 (zuidelijke halte) blijft gehandhaafd en dan moet lijn 16 ook bij de Noordelijke halte halteren. Het is namelijk niet te verkopen aan passagiers dat de trams dezelfde kant op gaan (vooral richting CS) maar de een gewoon doorrijdt).
Dan hef je de halte op naast het concertgebouw en hou je die kant alleen voor bussen. De "verwarring" lost echt wel op na 15 jaar.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Ach, zo erg is het ook weer niet. Lijn 16 zwemt ook in rijtijd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door R-Flow »

Dan kunnen ze die rijtijden aanpassen en de lijn versnellen... Top!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Yep, 1 minuut eraf. Dat zet zoden aan de dijk. Men haalt de rijtijd daar nu al niet, ook al is het zo ruim, waardoor de stilstand op DBLV verhoogd is.
R-Flow schreef:Ze zijn actuele aankomsttijden per halte aan het testen op de nieuwe displays in de bussen. :pos:
Tot op heden heb ik dit nergens waargenomen (en ik reis helaas best veel met de bus).
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op vr 08 feb 2013, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

Ik heb het een aantal weken geleden in bussen van lijn 15 gezien en nog een keer in een standaard bus (ik vermoed lijn 65 maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Overigens, ik las dat de Blokkendozen eruit kunnen door een efficiëntere wageninzet. Geen idee wat dit concreet gaat betekenen maar ik vermoed dat ze de overgebleven Blokkendozen wel als reserve aan gaan houden, anders is er geen enkele ruimte voor uitbreiding van de dienstregeling in de toekomst. Aan de andere kant, bij GVB weet je het nooit dus het zal me ook niets verbazen als ze na de zomerdienst toch weer op straat verschijnen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Yep, 1 minuut eraf. Dat zet zoden aan de dijk. Men haalt de rijtijd daar nu al niet, ook al is het zo ruim, waardoor de stilstand op DBLV verhoogd is.
Ik stond er gisteren 3 minuten stil, maar goed... Compleet nutteloze halte opheffen en rijtijden strakker inplannen zodat je niet zo lang aan het einde stilstaat toch? Daarnaast alleen lekker toch dat je effe wat langer pauze hebt?
hauptbahnhof schreef:Tot op heden heb ik dit nergens waargenomen (en ik reis helaas best veel met de bus).
1x in de 18 en 1x in de 69. Verder niet meer bewust op gelet.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:
hauptbahnhof schreef:Yep, 1 minuut eraf. Dat zet zoden aan de dijk. Men haalt de rijtijd daar nu al niet, ook al is het zo ruim, waardoor de stilstand op DBLV verhoogd is.
Ik stond er gisteren 3 minuten stil, maar goed... Compleet nutteloze halte opheffen en rijtijden strakker inplannen zodat je niet zo lang aan het einde stilstaat toch? Daarnaast alleen lekker toch dat je effe wat langer pauze hebt?
Dat die tram 3 minuten daar stilstond wilt niet zeggen dat hij daadwerkelijk 3 minuten heeft gekregen om op die 2 haltes te halteren. Hangt vooral van de snelheid af wat ie gereden heeft vanaf CS of DBLV. Op het moment dat de rijtijd op zn max is doordeweeks krijgt lijn 16 4 minuten de tijd om vanaf Ruysdaelstraat naar Jacob Obrechtstraat vv te rijden( 3 haltes). Op zich een prima rijtijd, vooral als je rekening houdt dat de VRI bij Museumplein volgens een starre regeling werken.

Verder: zolang er geen vrije baan is (en de verkeerslichten niet allemaal volgens beïnvloeding werken) gaat rijtijden strakker inplannen niet. Dan vraag je als bedrijf indirect aan je personeel dat ze dolle capriolen gaan uithalen om de rijtijd te halen.

Volgens mij begrijp je me niet: de huidige rijtijd op lijn 16 en 24 wordt vaak niet gehaald. Dan heb je als bedrijf 2 mogelijkheden: de rijtijd verruimen, maar dat kan alleen als de vertragingen steeds rond hetzelfde tijdstip plaatsvinden. Dus hebben ze de stilstandstijd verhoogd, zodat het rijdend personeel genoeg tijd heeft voor de persoonlijke verzorgingstijd en de trams kunnen weer op tijd vertrekken. Strakkere rijtijden betekenen niet automatisch minder stilstand op het eindpunt, maar dat weet je zelf ook wel.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Hmmm... Wordt er bij het GVB voor de zaterdagse dienstregeling wel nagedacht over aansluitingen?
- Op Zuid kon ik de 51 naar Westwijk net halen toen ik met de 50 vanuit Sloterdijk aankwam.
- Op de terugweg kon ik op Sloterdijk ook net de aansluiting van de 50 vanuit Zuid op de s800 richting Alkmaar halen.
Als je de vaart er een beetje inhoudt, dan lukken de aansluitingen. Maar een beetje rekening houden met aansluitingen, vooral van metro-naar-metro, kan toch geen kwaad?

Overigens opvallend dat er in de metro vrij veel achterste deuren van een metrostel defect gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef:Ach, zo erg is het ook weer niet. Lijn 16 zwemt ook in rijtijd.
hauptbahnhof schreef:Yep, 1 minuut eraf. Dat zet zoden aan de dijk. Men haalt de rijtijd daar nu al niet, ook al is het zo ruim, waardoor de stilstand op DBLV verhoogd is.
Wat is het nou? :? Zwemt ie in zijn rijtijd of is het te krap?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

De zaterdagdienstregeling (10 min) is hetzelfde als die van doordeweeks.

De enige plek dat er aansluitingen zijn geregeld is op Van der Madeweg tussen M50 en M53 in beide richtingen. En verder moet de spreiding van de 3 tunnellijnen goed zijn, om wachttijden voor CS te voorkomen.
Aansluitingen op OAS, SLW en WTC zijn niet nodig. Er wordt namelijk al om de 10 min gereden.
Met een huidige vervlochten netwerk waar er een driehoek in zit (MDW - OAS - SLW) is het ook onmogelijk om op alle stations aansluitingen te garanderen.

Om de 2 gevallen van jou te bekijken:
-M50 richting Gein komt aan elke :_7 en M51 richting WWK vertrekt elke :_4. Een overstaptijd van 7 minuten. Toen ik in A'veen woonde en ik vaak die overstap moest maken, reed ik door naar RAI. Minder lang wachten en overstappen op hetzelfde perron. Daarvoor moet je wel de tijden weten voordat jouw metro vertraagd is en je de overstap mist. Overigens, als je toch met de M50 gaat, is een overstap op Amstelveenseweg op tram 16 of 24 misschien wel makkelijker :wink:
-de s800 vertrekt om :03 en :33 vanaf Ass. M50 richting ITW komt officieel aan om :_1 maar zal over het algemeen eerder aankomen aangezien deze 6 minuten krijgt van Lelylaan naar Sloterdijk, waar 4 min volstaat. Desondanks kan het nog krap zijn, vooral voor iemand als jij. Wat was er mis met het (door)reizen met M51 naar Asa? Daar heb je zo'n 5 min overstaptijd... crossplatform!
Overigens rijdt M50 langs 7 treinstations. Het is ONMOGELIJK om daar aan aansluitingen te denken. En wat is aansluiting? 5 minuten? 2 minuten?
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 09 feb 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Wubbo schreef:
hauptbahnhof schreef:Ach, zo erg is het ook weer niet. Lijn 16 zwemt ook in rijtijd.
hauptbahnhof schreef:Yep, 1 minuut eraf. Dat zet zoden aan de dijk. Men haalt de rijtijd daar nu al niet, ook al is het zo ruim, waardoor de stilstand op DBLV verhoogd is.
Wat is het nou? :? Zwemt ie in zijn rijtijd of is het te krap?
Voor iemand als ik die gewoon normaal rijdt, de voordeur indien mogelijk dichthoud is de rijtijd prima te halen. Alleen heeft die lijn heel veel oudere bestuurders die echt hun tijd nemen. En dan haal je het niet nee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten