OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Woepje »

Daan schreef:Zag trouwens dat de echte palen voor de chipkaart zijn geplaatst in Gn.
Ja, ik ook :shock:. Van mij mogen ze wel miljoenen van die palen plaatsen, zolang ik maar geen poortjes aantref in Gn :evil:. Ik heb echter het gevoel dat die poortjes nog in de maak zijn.... :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

NS-Reiziger schreef:Ik geloof dat soort geruchten niet, zo knudde kan dat systeem toch ook weer niet zijn?
Volgens mij kan je gewoon inchecken daar, en zoekt het systeem maar uit waar je heen gaat (met trein of metro).
Waarom staan er dan OV-Chipkaart paaltjes van de NS op het perron alleen bij de roltrappen, terwijl het GVB het hele perron heeft bezaaid met die paaltjes (die ook nog eens wekelijks worden gepoets door een schoonmaker). Bijlmer ArenA is ook zo iets. Wil je van de trein naar de metro, dan moet je eerst beneden door de poortjes bij de NS eruit, en dan bij de metro door de poortjes er weer in :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Ook maar eens verdiept in dat kreng, blijkt dat het toekennen van reizigersvergoedingen eigenlijk de enige reden kan zijn voor het checken bij overstappen. Ik vind het maar omslachtig. Op Bijlmer ArenA verwacht ik tzt wel paaltjes, anders boycot ik het OV daar.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Caspar »

Wat ik me zomaar ineens afvroeg,
Als je op Sloterdijk in zou checken en je stapt in Bijlmer weer uit met bv een NS jaarkaart of een NS-personeelskaart en je gaat dat stuk met de metro via Lelylaan/Zuid, dan krijg je toch ook gewoon de poortjes open neem ik aan? Grijs/zwartrijders zijn dus niet uit te sluiten met veel poortjes :D
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Op Sloterdijk lukt dat niet zonder je benen te breken over poortjes vóór de trap naar het metroperron, als je die soms wilde negeren. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik geloof dat soort geruchten niet, zo knudde kan dat systeem toch ook weer niet zijn?
Volgens mij kan je gewoon inchecken daar, en zoekt het systeem maar uit waar je heen gaat (met trein of metro).
Waarom staan er dan OV-Chipkaart paaltjes van de NS op het perron alleen bij de roltrappen, terwijl het GVB het hele perron heeft bezaaid met die paaltjes (die ook nog eens wekelijks worden gepoets door een schoonmaker). Bijlmer ArenA is ook zo iets. Wil je van de trein naar de metro, dan moet je eerst beneden door de poortjes bij de NS eruit, en dan bij de metro door de poortjes er weer in :?
Om ervoor te zorgen dat de overstap trein <-> metro geregistreerd kan worden, denk ik. Als je een reisje Weesperplein (metro) - Bijlmer ArenA maakt, kan immers niet worden bepaald óf en waar je bent overgestapt van de metro naar de trein. Waarom er dan meer GVB dan NS paaltjes staan: dat zal dan waarschijnlijk onder een verdeelsleutel gebeurd zijn.
Caspar schreef:Grijs/zwartrijders zijn dus niet uit te sluiten met veel poortjes :D
Zwartrijden bestrijden is nooit de bedoeling van de OV-chipkaart geweest, maar is hoogstens een bijkomend voordeel. Doordat vrijwel iedereen dát als uitgangspunt is gaan noemen, is er onterecht veel kritiek op de poortjes, is mijn mening. Zwartrijden valt immers nooit volledig uit te sluiten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Zwartrijden bestrijden is nooit de bedoeling van de OV-chipkaart geweest, maar is hoogstens een bijkomend voordeel. Doordat vrijwel iedereen dát als uitgangspunt is gaan noemen, is er onterecht veel kritiek op de poortjes, is mijn mening. Zwartrijden valt immers nooit volledig uit te sluiten.
Ook geen gek idee, volgens mij. De vergelijking met het buitenland is snel gemaakt; waar de poortjes er wél staan om zwartrijgedrag te bestrijden. Waarom anders zou je een paars/roze strookje door een roestvrijstalen baksel moeten halen om een deur te openen. Niet voor de vergoedingen van OV-bedrijven dunkt me. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ik kan het me ook wel voorstellen hoor :) Maar de poortjes zullen hooguit een barrière kunnen vormen om te gaan zwartrijden. De poortjes gaan immers alleen op normale wijze open als er een geldig vervoerbewijs overlegd kan worden. Niet in de laatste plaats om inkomstenderving te minderen. Maar de OVC-discussie (niet specifiek hier) gaat vaker over het nut of de onzin van de poortjes i.p.v. de gedachte achter en tegestribbelingen van de chipkaart op zich (met de gedachte is niets mis).

Het verhogen van de pakkans is een betere remedie om het zwartrijden tegen te gaan. Een van de weinige dingen die dat kan overtreffen is een mentaliteitsverandering :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Om ervoor te zorgen dat de overstap trein <-> metro geregistreerd kan worden, denk ik. Als je een reisje Weesperplein (metro) - Bijlmer ArenA maakt, kan immers niet worden bepaald óf en waar je bent overgestapt van de metro naar de trein. Waarom er dan meer GVB dan NS paaltjes staan: dat zal dan waarschijnlijk onder een verdeelsleutel gebeurd zijn.
Ik snap wel dat vervoersbedrijven dat soort informatie graag willen hebben, maar dit is toch niet klantvriendelijk? Zou daar niets beters op te bedenken zijn?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Het wordt heel lastig denk ik. Je zou wellicht de in- en uitchecktijden kunnen vergelijken. Als de reistijd korter is dan de reistijd bij een enkele vervoerder, weet je in ieder geval dát (en soms ook waar) er is overgestapt. Is het verschil in in- en uitchecktijden evengroot of groter dan de reistijd, kan je dat daarmee niet meer bepalen: als je op het perron nog wat wilt kopen, check je later uit en zodoende kan niet meer worden bepaald hoe je gereisd bent (treinreis+aanschaf staat dan gelijk aan metroreis).
Het enige dat ik op dit moment kan verzinnen (en nu ook van toepassing is) is het hanteren van een verdeelsleutel, maar dat is iets waar de vervoerders vanaf willen. Misschien dat ze iets kunnen leren van de pakketdiensten: (RFID Pilot TNT) daar zitten (RFID)-chips in de pakketzendingen die automatisch worden uitgelezen bij binnenkomst op een distributiecentrum. Maar voordat dat door de mensheid geaccepteerd zal worden :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Kamer wil snel besluit ov-chipkaart

DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) krijgt de ruimte van de Tweede Kamer om snel een besluit te nemen over de toekomst van de ov-chipkaart in Rotterdam.

Dit bleek woensdag uit intern overleg van de verkeerscommissie van de Tweede kamer.

Rotterdam wil dat de strippenkaart verdwijnt en vanaf eind januari alleen de ov-chipkaart in de metro als geldig vervoersbewijs erkennen.

Alleen GroenLinks steunde een verzoek van de SP voor spoedoverleg met de staatssecretaris die zolang geen besluit over het verzoek van Rotterdam zou mogen nemen. Met name VVD en PvdA, die een motie achter de hand houden over een positief advies, hamerden erop dat de staatssecretaris toezeggingen nakomt om Rotterdam snel uitsluitsel te geven.

Overleg
Huizinga kondigde maandag aan dat zij binnen twee weken een besluit neemt. ,,Dat kan ook morgen zijn'', stelde ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer, een partijgenoot van de bewindsvrouw.

De staatssecretaris overlegt vrijdag met vervoersbedrijven en bestuurders. Ook heeft zij die dag een afspraak met de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu. Een positieve beslissing hangt in de lucht. PvdA-Kamerlid Lia Roefs zei signalen in die richting te hebben opgevangen.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door lausteen »

'Strippenkaart verdwijnt definitief uit Rotterdamse metro'
Uitgegeven: 30 oktober 2008 10:38
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2008 11:22

DEN HAAG - Reizigers kunnen vanaf eind januari alleen de ov-chipkaart gebruiken in de Rotterdamse metro. De vertrouwde strippenkaart vervalt dan als geldig vervoerbewijs.

Ingewijden bevestigen donderdag een bericht hierover in het AD. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) zal haar beslissing vrijdag bekendmaken. "Daar lopen wij niet op vooruit", aldus haar woordvoerster.

Rotterdam is al geruime tijd proeftuin voor de invoering van de ov-chipkaart. Volgens verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu wordt zwartrijden een stuk moeilijker als de toegangspoortjes alleen nog opengaan door deze kaart.

Uitsluitsel

Huizinga beslist over het afschaffen van de strippenkaart. De ChristenUnie-bewindsvrouw heeft de Tweede Kamer beloofd snel uitsluitsel te geven.

Vrijdag overlegt Huizinga met bij het project betrokken vervoersbedrijven en bestuurders. Zij heeft ook een afspraak met wethouder Baljeu.

Klaar

Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zegt nog geen bericht te hebben gehad van Huizinga, maar klaar te zijn voor de invoering van de chipkaart. Ook de bussen en trams die het bedrijf heeft rijden zijn voorzien van de benodigde apparatuur.

Dat was een van de voorwaarden die de staatssecretaris stelde aan de invoering van het pasje. Ook al blijft de strippenkaart in bussen en trams nog te gebruiken.

Extra kosten

Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.

Zo betalen reizigers bij gebruik van de strippenkaart in de bus een zone-opstaptarief en bij gebruik van de ov-chipkaart 0,70 cent zonder een meter gereisd te hebben. ,,Ook daar hebben we een oplossing voor'', verzekert de RET.

,,Die delen we na een eventueel positief besluit eerst met het personeel en dan met de rest van de wereld.'' De regionale Consumentenorganisaties zouden ook ,,vierkant'' achter de RET staan, aldus het bedrijf.
Laatst gewijzigd door lausteen op do 30 okt 2008, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Hoevaak hebben ze dit soort berichten wel niet de deur uit gedaan dat het later toch weer uitgesteld werd?
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door lausteen »

Ik denk dat het nu wel echt doorgaat. De problemen zijn deels opgelost, zie het instaptarief. Ook is het besluit eigenlijk al genomen, alleen wordt het morgen pas officieel bekend gemaakt. Maar Rover en de Consumentenbond zullen wel weer kritiek hebben, met name over privacy :roll:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

En dan hebben Rover en de consumentenbond vermoedelijk ook nog helemaal gelijk in hun kritiek.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

lausteen schreef: Maar Rover en de Consumentenbond zullen wel weer kritiek hebben, met name over privacy :roll:
Waarom die :roll:-smilie? Ze hebben helemaal gelijk!
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door lausteen »

Als het de veiligheid in de metro dusdanig kan verhogen dat mensen er na de spits weer mee durven te reizen, dan kan het dit in dit geval wel waard zijn vind ik, ja. Immers kan overal misbruik van worden gemaakt. Je pinpas, creditcard, zelfs je kenteken van je auto is te misbruiken als het bij de verkeerde mensen terecht komt. Voor een landelijke uitrol ligt dit inderdaad lastiger..

Wordt er nu overigens misbruik gemaakt van de chipkaarten die al in gebruik zijn? Volgens mij niet.. :?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Waarom zouden de opgeslagen reisgegevens de veiligheid in het OV kunnen verhogen? Het enige wat de vervoersmaatschappijen van mij hoeven te weten is of ik een geldig vervoersbewijs heb.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door playertwo »

Pak je toch een dagkaart, zonder oplaadfunctie die je koopt met muntgeld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ja hallo, dat is duurder en minder handig. Zoals Frank het al schreef: waarom zouden die gegevens opgeslagen moeten worden? Het enige wat opgeslagen hoeft te worden is dat een reiziger een bepaalde reis heeft gemaakt, dan hoeft toch niet bijgehouden te worden welke reiziger dat precies was?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Omdat dat heel zinvolle en nuttige informatie over het reisgedrag kan opleveren. De koppeling reisgedrag - adresgegevens reiziger hoeft niet direct gemaakt te worden, maar kan wel nuttig zijn. Hierbij kan je denken aan gepersonaliseerde aanbiedingen: vergelijk het met de bonuskaart van de AH. Je bent niet verplicht om jouw reisgedrag vast te laten leggen, daarvoor is de anonieme kaart ontwikkeld. Kost je misschien iets meer, maar dat is het afrekenen zonder bonuskaart bij de AH ook.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Maar die koppeling is - zoals ie nu is - dus herleidbaar naar een persoon. Dat kan ook geanonimiseerd opgeslagen worden. En die persoonlijke aanbiedingen zijn mooi, maar ik zit er niet op te wachten. Overigens kun je als abonnementshouder geen anonieme kaart nemen, terwijl dat technisch best mogelijk is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Maar die koppeling is - zoals ie nu is - dus herleidbaar naar een persoon.
Daar kíes je voor, het is geen opgelegde verplichting. Het is dus een afweging in de voorwaarden die je zelf moet maken: meer betalen, meer privacy of minder betalen, reisgedrag openbaren. Niets mis mee. De invoering van de OV-Chipkaart wordt onnodig vertraagd door mensen die stellen dat hun privacy in het geding is, terwijl ze daar heel makkelijk omheen kunnen. Ik snap nog steeds niet wát het probleem van die koppeling nou is (waarom wél is daar geen antwoord op, privacygevoeligheid speelt meer ten delen).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

De reden dat ik privacy een issue vind is dat ik het bezwaarlijk vind dat mijn reisgegevens jarenlang op te vragen zijn zonder dat ik daar controle over heb. En waarom zou ik meer moeten betalen voor het niet koppelen van die gegevens? Worden er substantieel meer kosten gemaakt t.o.v. de niet-anonieme kaart?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ronald »

Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.
Nu nog kijken bij wie ik de kosten van een metroritje kan declareren als ik met een OV-dagkaart gebruik wil maken van de metro. Voor de metro wordt dat dus apart betalen met de OV-chipkaart (met het papieren OV-dagkaartje zullen de poortjes dus niet meer opengaan ... )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten