Situatie op spoor onveiliger geworden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:We hebben in Buizingen kunnen zien wat het gevolg van één roodlichtpassage kan zijn, met het negeren van een rood verkeerslicht met een Suzuki Swift zal je niet in een keer 20-30 doden veroorzaken. Het gaat hier niet over de kans dat er iets mis gaat, maar het aantal potentiële slachtoffers dat bij een ongeluk door het (per ongeluk) passeren van een rood sein kan vallen. Dat is de crux, niet de kans.
Fout! Risico's moet je niet omschrijven in een gevolg, noch in de kans maar in de combinatie van beiden.
Thom91 schreef:Afbeelding
Zie daar de roodlichtnegatie per jaar, stuk lager dan bij het spoor, terwijl vier keer zoveel afstand wordt afgelegd per jaar. ;)
Het gaat hier over de gevolgen van roodlichtnegatie niet over het aantal keren dat het voorkomt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:
Bee schreef:We hebben in Buizingen kunnen zien wat het gevolg van één roodlichtpassage kan zijn, met het negeren van een rood verkeerslicht met een Suzuki Swift zal je niet in een keer 20-30 doden veroorzaken. Het gaat hier niet over de kans dat er iets mis gaat, maar het aantal potentiële slachtoffers dat bij een ongeluk door het (per ongeluk) passeren van een rood sein kan vallen. Dat is de crux, niet de kans.
Fout! Risico's moet je niet omschrijven in een gevolg, noch in de kans maar in de combinatie van beiden.
Thom91 schreef:Afbeelding
Zie daar de roodlichtnegatie per jaar, stuk lager dan bij het spoor, terwijl vier keer zoveel afstand wordt afgelegd per jaar. ;)
Het gaat hier over de gevolgen van roodlichtnegatie niet over het aantal keren dat het voorkomt.
Oh f*ck, je hebt helemaal gelijk...
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

Lopend in Amsterdam ga ik in mijn eentje al die richting op op jaarbasis.. (Nu hebben ze daar ook soms akelig waardeloos afgestelde VRI's)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:100% veiligheid bestaat niet. Op dit moment vormen de spoorwegen in Nederland een zeer veilig netwerk. Het kan alleen wellicht nog veiliger. Maar daarvoor is een diepere analyse van de gegevens noodzakelijk. Verder is elke trein die door rood rijdt er één te veel.
100% veiligheid bestaat wel degelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Krijgt al het wegverkeer dat door rood rijdt ook zoveel aandacht? Daar kunnen net zo goed flinke brokken door gemaakt worden.
Dat lijkt me niet bepaald een vergelijking die je kan maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
Vinny schreef:100% veiligheid bestaat niet. Op dit moment vormen de spoorwegen in Nederland een zeer veilig netwerk. Het kan alleen wellicht nog veiliger. Maar daarvoor is een diepere analyse van de gegevens noodzakelijk. Verder is elke trein die door rood rijdt er één te veel.
100% veiligheid bestaat wel degelijk.
Nee. Je kunt nooit alle mogelijke vormen van een potentieel ongeluk volledig voorkomen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
Ardan schreef:Krijgt al het wegverkeer dat door rood rijdt ook zoveel aandacht? Daar kunnen net zo goed flinke brokken door gemaakt worden.
Dat lijkt me niet bepaald een vergelijking die je kan maken.
Als je de maatschappij wat doden en gewonden wilt besparen is het echter stukken effectiever om naar het weg- dan het spoorverkeer te kijken. Zeker als je daar een potje geld voor over hebt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Nee. Je kunt nooit alle mogelijke vormen van een potentieel ongeluk volledig voorkomen.
Nee, je kan niet voorkomen dat er asteroïde op een trein knalt of een zelfmoordterrorist die zich opblaast in een trein maar dit soort technische zaken zijn vrij eenvoudig 100% veilig te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

Glad spoor in combinatie met stopdwang in ETCS leidt ook tot een STS-passage, afbrekende remblokken kunnen daar ook voor zorgen. Je kan hooguit het risico dat dat gebeurt beperken tot een acceptabel niveau. Maar dat heeft iets te maken met een percentage dat de 100 benaderd maar het nooit zal kunnen behalen. 100 % bestaat niet, en die illusie moeten we ook helemaal niet willen hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Mat '54 had nauwelijks problemen bij glad spoor. Komt da? Ook bij afbrekende remblokken heb ik zo mijn twijfels eigenlijk. Trouwens, mijn stelling was dat het 100% veilig kan. Een STS-passage is niet per definitie onveilig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door iljitsch »

Als je 100% veiligheid wilt moet je gewoon niet de deur uit gaan. (Ware het niet dat de meeste ongelukken thuis gebeuren...)

De vraag bij veiligheid is hoeveel geld/moeite/tijd je over hebt voor hoeveel veiligheid. Antwoord: best veel, maar uiteindelijk houdt het een keer op.

De ongelukken in Stavoren en Amsterdam de afgelopen jaren zijn voor mij toch reden om te vinden dat het nog niet veilig genoeg is op het spoor. In die twee gevallen kwamen we goed weg, maar er komt een moment dat het een goederentrein met chemicaliën is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Klaasje »

Als het spoor maar glad genoeg is heeft ieder materieeltype er wel last van. Alleen komt weinig gladheid vaker voor dan veel gladheid. Dat betekent niet dat veel gladheid niet bestaat en dat die treinen niet meer dan 200 meter kunnen doorschieten. Daarmee klopt de stelling dat 100 % veilig niet bestaat en hooguit een theoretische waarde is die tot stand kan komen door een gebrekkige schematisering van de werkelijkheid. Je kunt de stelling dat 100 % veiligheid bestaat alleen onderbouwen met drogredeneringen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Ennes »

julsteren schreef:
Thom91 schreef:Wat is het verschil tussen een technische STS en een 'normale' STS?
Ik denk dat er geen verschil is.
Er is wel degelijk verschil. het daadwerkelijk een rood sein passeren, waardoor er een gevaarlijke situatie kan ontstaan (Asd vorig jaar), of een afvallend sein, waarbij een trein door de rode gaat door een seinstoring, waarbij de situatie op de baan feitelijk gewoon veilig is.
deadlock schreef:Mat '54 had nauwelijks problemen bij glad spoor. Komt da? Ook bij afbrekende remblokken heb ik zo mijn twijfels eigenlijk. Trouwens, mijn stelling was dat het 100% veilig kan. Een STS-passage is niet per definitie onveilig.
Zou het ook niet kunnen komen dat er de laatste jaren veel meer uitstoot is, waardoor je een vertekend beeld kan krijgen dat materieel van jaren terug minder gevoelig was voor glijden?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Uitstoot van wat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Thom91 »

Vieze deeltjes, wat je veel ziet op de Hoekse Lijn, treinen glijden daar veel sneller dan in de rest van het land.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Fles »

Ik denk dat honderd auto's van nu minder vieze deeltjes uitstoten dan 1 auto van 1960 :D
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Thom91 »

Havens van Rotterdam des te meer ;)
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door deadlock »

Ik denk dat dat ook nog wel meevalt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door robert55 »

De meest recente analyse door de inspectie [2011] staat hier:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2011.html

Dik rapport, de cijfers worden echt op elke mogelijke manier geanalyseerd. Lezing zou deze discussie vernaderen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Mat '54 had nauwelijks problemen bij glad spoor. Komt da? Ook bij afbrekende remblokken heb ik zo mijn twijfels eigenlijk. Trouwens, mijn stelling was dat het 100% veilig kan. Een STS-passage is niet per definitie onveilig.
Zijn er cijfers van aantallen STS-passages uit de jaren dat Mat 54 nog veel reed?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door julsteren »

Onder het mom van de topictitel:

Vandaag ging het bijna mis, op de Deldensestraat in Borne werden een 20-tal carnavaloptochtdeelneemers bijna onderschept door een ICMm, ik denk dat de overwegen wel iets eerder dicht hadden kunnen gaan.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door hauptbahnhof »

Of dat men snel van de overweg gaat als de bomen sluiten (indien de geluidssignalen slecht hoorbaar zijn door de herrie).
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door julsteren »

hauptbahnhof schreef:Of dat men snel van de overweg gaat als de bomen sluiten (indien de geluidssignalen slecht hoorbaar zijn door de herrie).
Ja, kan ook.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door Thom91 »

julsteren schreef:Onder het mom van de topictitel:

Vandaag ging het bijna mis, op de Deldensestraat in Borne werden een 20-tal carnavaloptochtdeelneemers bijna onderschept door een ICMm, ik denk dat de overwegen wel iets eerder dicht hadden kunnen gaan.
Ja en we gaan voor iedere gehandicapte voorzieningen treffen, onzin dus.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Situatie op spoor onveiliger geworden

Bericht door marvinkok »

Carnavalsoptochten zijn meer stilstaan dan lopen weet ik uit ervaring, dus ben je ook gewoon niet snugger als je midden op de overweg stil gaat staan...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten