2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Het Amstelstation heeft eigenlijk geen ruimte voor extra bussen, het is vaak al een puinhoop als de metrovervangende busdienst rijdt: lijn 37 gaat dan naar de halte van lijn 46, lijn 46 naar de halte van lijn 40 en lijn 40 en 240 gaan naar de halte van lijn 65 richting KNSM die daar ook blijft
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Kritiekelaar »

Iedereen die gereageerd heeft is nu voorstander om gedurende de Amstelveenlijn-hertracering tram 5 te handhaven tot de Uilenstede :D
tsov schreef:De minst slechte oplossing lijkt mij om lijn 5 door te sturen naar Uilenstede en de pendelbussen Zuid - VU - (non-stop) - Uilenstede - overige haltes - Westwijk te laten rijden. De 51 kun je dan inkorten tot Zuid - CS. Alleen de mensen die van AJ Ernststraat en Van Boshuizenstraat naar Amstelveen moeten, dienen dan extra over te stappen van tram op bus. Dat zal weinig problemen opleveren.
Op deze manier houd je toch een 'dikke' verbinding Zuid - VU, Zuid - Uilenstede en VU - Uilenstede, met zowel tram als bus.
Dit is wel zo'n beetje de praktische uitwerking die de meerderheid hier lijkt te zien zitten.
Enkelen discussiëren over een tijdeljk busstation bij de Uilenstede. Maar wij handhaven alleen tram 5; daar passen al de Amstelveners niet bij in!
Wie twijfelt aan de ruimte voor bussen op Station Zuid moet bedenken dat wij praten over minder pendelbussen dan de ambtelijke plannenmakers, want wij handhaven de tram naar de Uilenstede.
@Vinny. Jouw gedachte om de pendelbussen nabij de Uilenstede recht te laten doorsteken naar het Amstelstation, vind ik wat minder. Het gaat ook bij ons nog om veel bussen. Dus veel extra kilometers = veel kosten.

@Alargule. Dank voor je link
Je hebt gelijk, het staat er echt: beginnen in 2014/2015, oplevering in 2020.
Meer staat er niet; een uitgewerkt tijdsschema ontbreekt. Dus daar kunnen we hier nog zinvol over discussiëren. :) Laten wij mooi niet gaan geloven dat het aanleggen van een heel nieuwe sneltramlijn naar de Utrechtse Uithof (geplande opleverdatum in 2018) sneller gaat dan het veiliger en 2 minuten sneller maken van een bestaande sneltramlijn.

Ja ik wist dat de bestaande metro Zuid-CS voorlopig nog blijft rijden. Maar zodra de Noord/Zuid-metro beschikbaar is, compenseert die voor Amstelveners naar veel bestemmingen de traagheid en drukte van de buspendeldienst beter.

Nu ik van je hoor en lees dat eigenlijk om te beginnen de A10 ondergronds moet zijn gelegd, heb ik dus de reden om op mijn standpunt te blijven: verbouw de Amstelveenlijn tussen 2017 en 2020 in één ruk.
Ik lees hier graag ook wat reacties van anderen op de fasering!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Je kan die bussen tussen Amstelveen en Amstelstation op station Zuid toch over laten gaan op lijn 65? Dan denk ik echt niet dat er zoveel extra materieel en personeel nodig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Als je lijn 55 (lijkt mij een goede naam voor de Amstelveenbuslijn aangezien dat nummer daar al een paar keer voor gebruikt is) met gelede bussen wil rijden en je koppelt deze lijn aan lijn 65 dan zal die lijn ook geleed moeten gaan rijden. Lijn 65 is een paar jaar geleden juist van lijn 15 losgeknipt omdat het lijngedeelte in oost geen behoefte had aan gelede bussen en lijn 15 wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Als er extra reizigers vanuit Amstelveen bijkomen, dan lijkt mij dat er prima met gelede bussen gereden kan worden. Namelijk de "gewone" hoeveelheid reizigers voorin de bus, en de "extra" achterin de bus. Dat spaart m.i. ook nog wat materieel en personeel. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Bovendien kan je ook gedeeltelijk geleed en gedeeltelijk kort rijden. Zeker als je niet alleen op de 65 naar het KNSM-eiland doorkoppelt maar ook op de 240.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Bovendien kan je ook gedeeltelijk geleed en gedeeltelijk kort rijden. Zeker als je niet alleen op de 65 naar het KNSM-eiland doorkoppelt maar ook op de 240.
Een of andere ongeschreven regel bij het GVB maakt dat onmogelijk. Dezelfde regel die ook geen korte ritten mogelijk maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Doorkoppelen kan altijd en korte ritten kan op zich ook, zolang ze allemaal een ander lijnnummer hebben.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Bart Schmeink is het alvast niet met de plannen eens: AT5.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Eindelijk iemand die zn mond open doet over die idiote plannen, al is het maar om wat er van lijn 51 overblijft en niet het amstelveense gedeelte
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Nou inderdaad. Dacht even dat niemand de regio zou wijzen op de huidige idioterie rondom de Amstelveenlijn.

Het is ongelofelijk hoe van een relatief simpel project zoiets moeilijks wordt gemaakt. De oplossing hebben ze gewoon: Het voorgaande regiotram plan. Er is bij het busstation Marnixstraat genoeg ruimte om tweerichtingstrams te laten keren en voor de brug bij Amstel valt ook wel wat te verzinnen. Desnoods maximaal 1 tram tegelijk over de brug met een stoplicht erbij.

Heb inmiddels een mail terug gekregen van Projectbureau Amstelveenlijn en het komt er eigenlijk op neer dat er vrijwel volledig blind wordt gestaard op wens dat de directe tramverbinding Amstelveen Binnenhof - CS (tram 5 in z'n huidige vorm) behouden blijft. Gekkenhuis.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 08 feb 2013, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

De precieze reden waarom het (overigens door mij verguisde) regiotramplan weer zo stilletjes in een lade is verdwenen is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Er werd tijdens de informatie-avond iets geroepen over gebrekkige keermogelijkheden in het centrum voor grote voertuigen, en ook de Berlagebrug schijnt zwaardere trams niet te kunnen dragen. Maar waarschijnlijk is de achterliggende reden ook hier weer: te duur.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:De precieze reden waarom het (overigens door mij verguisde) regiotramplan weer zo stilletjes in een lade is verdwenen is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Er werd tijdens de informatie-avond iets geroepen over gebrekkige keermogelijkheden in het centrum voor grote voertuigen, en ook de Berlagebrug schijnt zwaardere trams niet te kunnen dragen. Maar waarschijnlijk is de achterliggende reden ook hier weer: te duur.
Het zogenaamde keerprobleem bij het Leidseplein in de buurt gaven ze ook al aan als excuus in de mail, maar de werkelijke reden werd later in het verhaal al snel duidelijk: Mensen in Amstelveen willen tram 5 in de huidige vorm niet opgeven. Daar draait nu alles om, zwartwit gezegd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er mis met een regiotram WWK - ASA en een normale tram BHF - CS via Museumplein/Leidseplein?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Omdat er nu geen tram naar het Amstelstation gaat en de trams van lijn 5 niet groter worden dan ze nu zijn terwijl dat wel dringend nodig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Ja dat weet ik. Maar ik denk dus dat als ze de Regiotram WWK - ASA hadden gehouden en eventueel lijn 5 in zijn huidige vorm, alleen met nieuw materieel waar de capaciteit hoger ligt (Combino is al hoger dan 11G), iedereen al blij zou zijn.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Het zogenaamde keerprobleem bij het Leidseplein in de buurt gaven ze ook al aan als excuus in de mail, maar de werkelijke reden werd later in het verhaal al snel duidelijk: Mensen in Amstelveen willen tram 5 in de huidige vorm niet opgeven. Daar draait nu alles om, zwartwit gezegd.
Die reden moet ik dan gemist hebben. Is dat ergens terug te lezen?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Die reden moet ik dan gemist hebben. Is dat ergens terug te lezen?
Als het goed is komt mijn email niet bij jou binnen dus dat kan kloppen. :wink: Het stond in een mailtje dat ik van een projectmedewerker heb ontvangen.
Alargule

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Alargule »

Aha. Ergens hoop ik toch dat het aangezet is; ik zou het bijzonder triest vinden als dit halfbakken compromis het resultaat is van druk vanuit Amstelveen om toch maar vooral die rechtstreekse verbinding met het CS erin te houden.

Niet dat ik op die verbinding tegen ben, maar had het dan goed gedaan (behoud van de 51 of nog beter: doortrekken van de NZL over de AVL...).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Aha. Ergens hoop ik toch dat het aangezet is; ik zou het bijzonder triest vinden als dit halfbakken compromis het resultaat is van druk vanuit Amstelveen om toch maar vooral die rechtstreekse verbinding met het CS erin te houden.
Blijkbaar is behoud van tram 5 belangrijker dan het feit dat je straks met vijf lijnen (tram, regiotram, metro, metro, metro) zit om dezelfde verbindingen mogelijk te maken en dat je met veelte klein trams blijft zitten. Heb die vraag ook voorgelegd aan het projectbureau of ze zelf van mening zijn dat die zaken tegen elkaar opwegen. Vind het namelijk zelf nogal disproportioneel. Nog geen reactie op gehad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Aha. Ergens hoop ik toch dat het aangezet is; ik zou het bijzonder triest vinden als dit halfbakken compromis het resultaat is van druk vanuit Amstelveen om toch maar vooral die rechtstreekse verbinding met het CS erin te houden.

Niet dat ik op die verbinding tegen ben, maar had het dan goed gedaan (behoud van de 51 of nog beter: doortrekken van de NZL over de AVL...).
Ik weet dat er in het concessie-gebied Amstelland-Meerlanden sinds het CN tijdperk, waarin streekvervoer in de stad Amsterdam mogelijk werd, bestuurlijke afspraken zijn omtrent de bediening van Amsterdam Centraal. Het moet vanuit alle gemeenten rechtstreeks bereikt kunnen worden, en de belangrijkste woonwijken met maximaal één overstap. Het zou mij niets verbazen als Amstelveen deze concessie-voorwaarde als pressiemiddel inzet. Het zou natuurlijk ook wel bezopen zijn als je door de opening van de Noord-Zuid metro het station niet meer met de tram vanuit Amstelveen en niet meer met de bus kan bereiken omdat sommige mensen geil worden van een hippe naam voor een nieuw soort van trams. Het beste is natuurlijk dat de Noord-Zuidmetro doorgetrokken wordt naar Uithoorn via Amstelveen (en een zijtak naar Aalsmeer). Dan zijn dit soort discussies overbodig, en kun je het onderliggend openbaar vervoer prima inperken tot Amsterdam Zuid en de Marnixstraat.

Maar, weinig verrassend: dat gebeurt dus niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Het zou natuurlijk ook wel bezopen zijn als je door de opening van de Noord-Zuid metro het station niet meer met de tram vanuit Amstelveen en niet meer met de bus kan bereiken omdat sommige mensen geil worden van een hippe naam voor een nieuw soort van trams.
Wat pas echt bezopen is dat er met alle geweld een tram moet blijven rijden die er 45 minuten over doet om het CS te bereiken terwijl er straks een snellere verbinding voor handen is. Omdat er geen langere trams kunnen rijden en de voertuigen al dik tien jaar dagelijks aan alle kanten uitpuilen, moet de frequentie omhoog waardoor de Leidsestraat nog voller komt te zitten. Vervolgens zijn reizigers van de drukke lijnen 1 en 2 de Sjaak omdat er geen ruimte meer is om meer trams in te zetten. Dit alles puur omdat een bepaald slag mensen te beroerd is om 1x die oh zo verschrikkelijke overstap te maken.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door TLP »

Het lijkt erop dat beel mensen hebben hun bestemming toch in de buurt van belangrijke punten in (de buurt van) de binnenstad (bijv. Museum- en Leidseplein, Dam), i.p.v. dat ze via Amsterdam reizen om op de trein te stappen. Ik meen eerder te hebben aangegeven dat dit o.a. ook voor mij geldt. Ik merk het bijv. ook nu de streekbussen richting CS non-stop via de Haarlemmer Houttuinen rijden: ik zit tot de Marnixstraat met ongeveer 10 man in de bus, maar zodra de chauffeur aankondigt dat er een omleiding is staan 7 mensen plotseling op en verlaten de bus.
Ik denk dus dat je die tramverbinding gewoon in stand kunt houden. Mensen die echt op 'doorreis' zijn en flink reistijdwinst willen boeken, zullen ongetwijfeld op de NZL overstappen, als die overstapmogelijkheid tenminste goed gefaciliteerd wordt.
En volgens mij is er ruimte genoeg om lijn 5 via de Marnixstraat en de Haarlemmer Houttuinen/Rozengracht te verleggen, dus dan is het probleem in de Leidsestraat ook opgelost.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Thom91 »

Misschien is het verstandig om onderstaand document door te nemen om een blik te krijgen van de werkelijke problemen in en om amsterdam.
http://www.amsterdam.nl/publish/pages/3 ... bprogr.pdf
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Dat blablablafoldertje uit 2008 is gezien de gewijzigde strategie van Wiebes niet helemaal relevant meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten