Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Het GVB heeft niet voldoende metrostellen beschikbaar om lijn 51 naar behoren te laten rijden. Dat meldt AmsterdamFM.

Volgens het radiostation komt het geregeld voor dat lijn 51 in de spits met slechts één wagon rijdt. Het voertuig is dan vaak overvol en het komt zelfs voor dat mensen niet meer kunnen instappen en moeten wachten op de volgende metro.

Een woordvoerder van het GVB laat weten dat er alles aan gedaan wordt om uitval tot een minimum te beperken. In de loop van 2013 komen er nieuwe metrostellen bij en moet het probleem opgelost worden.

AT5

Ben benieuwd hoe ze die nieuwe metrostellen in Amstelveen gaan krijgen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

Wat mij de laatste tijd wel vaak opvalt is dat er één of meerdere CAF sneltramstellen (type S3) meerijden in lijn 50. Als die daar nou uitgeplukt worden kan het aantal solo BN'ers in de spits worden gereduceerd, niet dat daar het gehele probleem mee opgelost gaat worden maar het scheelt wel iets.

Sowieso gaat lijn 51 niet heel erg lang meer mee dus ik denk eerder dat GVB zegt dat de problemen opgelost gaan worden maar het zal tot de inkorting tot Station Zuid wel behelpen blijven. Het blijft een gemiste kans dat ze destijds niet meer M4'tjes als S3 hebben uitgerust.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: Ah, ik dacht dat ze zaterdag minder vaak zouden rijden. ;) Doorkarren naar RAI is eventueel wel een optie ja... En daar sta je ten minste droog en hoef je niet nodeloos door de poortjes. :mrgreen:
Vandaag moest ik overigens op saldo reizen. Amstel heeft dan sowieso niet mijn voorkeur vanwege die vervelende CiCo's op het perron. ;) Wat betreft de overstap op Sloterdijk: doordeweeks rijdt de s4700 van 5 minuten later, maar niet op zaterdag. Dus dan heb je in theorie 2 minuten om naar beneden te banjeren en hopelijk niet je nek te breken over de gladde tegels en trappen (wie dat allemaal heeft bedacht daar...). :)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

De huidige extreme problemen op M51 zijn het gevolg van een glijpartij + aanrijding op het emplacement. Hier zijn ook enkele CAF-wagens (S3) bij betrokken geraakt en die mogen voorlopig niet op M51, dus die komen we waarschijnlijk steeds tegen op M50.

Het probleem is dat lijn 51 in de loop der jaren is gegroeid. In de tijd dat Poortwachter het eindpunt was, reden ze met 8 (buiten de spits) om 10 dienstwagens (in de spits). Daarna is het verlengd en is er een dienstwagen bij gekomen. Alleen waren de keertijden op WWK dermate kort in de spits dat er wel een wagen bij moest komen. Op dit moment dus 9 buiten de spits en 12 in de spits. Ze hebben maar 25 +4 wagens. Beetje jammer dus.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:@Hauptbahnhof: Ah, ik dacht dat ze zaterdag minder vaak zouden rijden. ;)
Doen ze ook, maar alleen in de ochtend (kwartiersdienst) en middagspits (blijft 10 minuten).
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door robert55 »

Bericht op AmsterdamFM [via Parool] http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... -aan.dhtml over capaciteitsproblemen op de 51. Reactie GVB:
'Een woordvoerder van het GVB laat weten dat er alles aan gedaan wordt om uitval tot een minimum te beperken. In de loop van 2013 komen er nieuwe metrostellen bij en moet het probleem opgelost worden.

Dan moeten er dus weer [en meer?] CAF stellen op die lijn gaan rijden
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door tsov »

Hoeveel moeite zou het eigenlijk kosten een M4 om te bouwen naar een S3? Dan zou je uiteraard de bestelling M5/M6 moeten uitbreiden om op de 50 je capaciteit te behouden, maar heb je in ieder geval wel een oplossing voor het lijn-51-debacle.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Denk redelijk veel werk. Ben niet zo technisch maar even logisch nadenken:
[*]grote pantograaf
[*]nieuwe stroomafnemers
[*]bel
[*]zandbakken (en dus ook andere indeling van de zitbanken)
[*]Spiegels
[*]schijnt dat de klaptreden zijn vastgelast dus dat moet ook worden opgelost
[*]een en ander aan elektronica en software moet ook worden aangepast.

Wat mij betreft moet er samen met de Stadsregio worden gekeken of lijn 51 niet kan worden ingekort op Spaklerweg (in de spits). Dat scheelt zo 2 of 3 dienstwagens. Maar dan met een nieuwe dienstregeling waar M51 1 minuut voor M53 aankomt op SLW.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

robert55 schreef:Bericht op AmsterdamFM [via Parool] http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... -aan.dhtml over capaciteitsproblemen op de 51. Reactie GVB:
'Een woordvoerder van het GVB laat weten dat er alles aan gedaan wordt om uitval tot een minimum te beperken. In de loop van 2013 komen er nieuwe metrostellen bij en moet het probleem opgelost worden.

Dan moeten er dus weer [en meer?] CAF stellen op die lijn gaan rijden
Het komt eerder op mij over alsof de woordvoerder niet van lijn 51 afweet, dat daar alleen sneltrams op kunnen rijden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:
robert55 schreef:Bericht op AmsterdamFM [via Parool] http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... -aan.dhtml over capaciteitsproblemen op de 51. Reactie GVB:
'Een woordvoerder van het GVB laat weten dat er alles aan gedaan wordt om uitval tot een minimum te beperken. In de loop van 2013 komen er nieuwe metrostellen bij en moet het probleem opgelost worden.

Dan moeten er dus weer [en meer?] CAF stellen op die lijn gaan rijden
Het komt eerder op mij over alsof de woordvoerder niet van lijn 51 afweet, dat daar alleen sneltrams op kunnen rijden.
Er zijn maar 4 CAF metrostellen af fabriek geschikt gemaakt voor de Amstelveenlijn. Dat zijn de nrs. 70 t/m 73. De rest zal dus flink omgebouwd moeten worden om op de AVL ingezet te kunnen worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Schijnt zelfs dat ze eerste instantie gewoon M4tjes waren. Ze waren wel kort na aflevering weer teruggegaan naar CAF om te worden omgebouwd naar S3. Wagen 74 heeft ook proefgeregeden als S3 maar is later weer teruggebouwd naar M4. Al sla je me dood! :roll:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

hauptbahnhof schreef:Denk redelijk veel werk. Ben niet zo technisch maar even logisch nadenken:
[*]grote pantograaf
[*]nieuwe stroomafnemers
[*]bel
[*]zandbakken (en dus ook andere indeling van de zitbanken)
[*]Spiegels
[*]schijnt dat de klaptreden zijn vastgelast dus dat moet ook worden opgelost
[*]een en ander aan elektronica en software moet ook worden aangepast.

Wat mij betreft moet er samen met de Stadsregio worden gekeken of lijn 51 niet kan worden ingekort op Spaklerweg (in de spits). Dat scheelt zo 2 of 3 dienstwagens. Maar dan met een nieuwe dienstregeling waar M51 1 minuut voor M53 aankomt op SLW.
Stap 1 en 2 kan je volgens mij prima combineren.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt alles wel combineren, feit is dat er én een nieuwe normale pantograaf of moet, én nieuwe stroomafnemers.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

Stroomafnemers vervangen en pantograaf verbreden klaar.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Verbreden?

Even voor de duidelijkheid: het gaat er niet om hoe snel alles gedaan kan worden, maar hoeveel er gedaan moet worden. :wink:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

Ja en stap 1 en 2 gaat tegelijk dus tijd is verwaarloosbaar waardoor die stap wel als 1 gezien kan worden.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe bedoel je verbreden trouwens? Lijkt mij dat er een nieuwe pantograaf erop moet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door fred1954 »

Aangezien hiervoor al opgemerkt werd, dat er enkele CAF metrostellen als M4 naar Amsterdam kwamen en later teruggingen naar de fabriek om omgebouwd te worden tot S3 geeft al aan, dat het geen klein klusje is. Een van de verschillen tussen de M4 en S3 die ik terug heb kunnen vinden, is het feit dat de S3 railremmen heeft, die de standaard M4 niet zou hebben. Dat maakt nogal een verschil en als dat zo is, dan betekent dat, dat een M4 niet zo 1-2-3 om te bouwen is tot S3. Misschien iemand die hier meer van af weet?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

Bij mijn weten zijn de S3tjes altijd als zodanig afgeleverd, enkel het eerste stel, de 74, is tijdelijk een S3 stel geweest en later terugverbouwd naar M4. Ik acht de kans nihil dat GVB een dergelijke verbouwing zou uitvoeren, vooral nu de Amstelveenlijn in de loop der tijd verbouwd gaat worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door R-Flow »

Bakken met geld wegsmijten voor die twee jaar dat de sneltram in z'n huidige vorm nog rijdt… Lekker realistisch. Het is nou ook niet bepaald zo dat er een overschot aan treinstellen is op de overige lijnen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat er wel een kleine overschot kan zijn op het moment dat alle M5en zijn afgeleverd. Lijn 53/54 hoeft niet allemaal met 3 CAF-wagens te rijden.

Maar verder heb je wel gelijk. Het is een investering die zichzelf niet terugverdient.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Hoe lang duurt het repareren van die BN'netjes/CAFjes die betrokken waren bij de glijpartij?
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

BN 58 stond vorige week met een beschadigde neus voor de HWR en is in de loop van de week weer de werkplaats ingegaan dus deze wordt nog hersteld.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Dit is ondertussen al bijna 2 maanden geleden gebeurd dus ja, ik hoop wel dat de beschadigde wagens snel weer op de baan verschijnen.
Maar jah, dat soort dingen gebeuren snel als er geen magneetremmen gebruikt kunnen worden.

Ik had het laatst ook in de remise dat de tram de laatste meters ging glijden. Schrok me echt rot. Maar ik had wel magneetremmen tot mn beschikking en is een drama voorkomen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Nog iets opvallends: in metro 51 richting Centraal wordt bij station Zuid omgeroepen dat je o.a. kunt overstappen op tram 5. Wellicht kan hier een beetje over worden nagedacht, want het is denk ik veel handiger om bij een van de eerdere haltes over te stappen dan de halve marathon te lopen op Zuid (waar ze de tramhalte ergens buiten 100 meter verderop om een hoekje hebben verstopt).
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten